رواية اين اشلائي الفصل الخامس 5 بقلم رشا منصور


 رواية اين اشلائي الفصل الخامس 5 بقلم رشا منصور


#الجزءالخامس 


#أين_أشلائي  


سمير…  


كنت رايح أجيب العشا ولقيت ريمس ظهر ليا وبيقولي أوعي تدخل المستشفى. استغربت كلامه وسألته ليه!!! 


رد ريمس وقالي مافيش حد دخل المستشفى الا واتقtل.. ومجرد ما وشك يظهر لهم في الكاميرات. هتختفيt زى غيرك… وأنا معنديش استعداد ينتهي. دوري من دلوقتي. 


قولت له قصدك إيه يا ريمس هما ممكن يقtلوني😲😲 


قالي.. أكيد طبعا أنت صيدهe بالنسبة لهم ولا أب ولا ام يعني محدش ه.يسأل عنك. وهتحصل غيرك..


قولت له مش فاهم قصدك ان اللغز. كله في المستشفي وهما بيقtلوا اى حد بيدخلها… طب ليه ده المفروض أنها مستشفى تعالج الناس وحتى لو كان تخصهها. تجميل. يبقي هيستفادوا. إيه من قtل. الناس… 


ده حتي عمليات التجميل غاليه آوى يعني فيها مكسب. كبير.. 


ليه يخسرواr..  أنت أكيد فاهم غلط… 


ولو بيمو'توا. اى حد بيدخل المستشفي كان عم حسين زمانه. مقtول هو كمان...؟؟؟ 


وفي حاجه تانيه هو مش أنت ودمحأ وهيا عاوزني اساعدهم فى كشف. الحقيقه يبقي ازاى اساعد وأنا قاعد في مكاني. 


رد عليا ريمس وقالي 


حاول تساعد بأنك تكشف. فين مكان جثثهمe. وبلغ. البو'ليس. وهو بقي اللي يكشف. حقيقه قت/لهم.. وهتبقي أنت في امانr. 


وفي نفس الوقت هتبقي ساعدتهم…


قولت له تفتكر يا ريمس لما اقولهم كدا هيوافقوا… 


قالي اياك. تقول اى حاجه لهم بالعكس. لازم طول الوقت تفهمهم. أنك هتكشف. اللغزe وهتدافع عن حقوقهم… 


رديت وقولت له دول جنn يا ريمس يعني هيعرفوا إني بكذ'ب. عليهم ومش بعيد هما اللي يقtلوني… ؟؟ 


ضحك ريمس وقالي علشان اى جنn منهم يعرف اى حاجه عنك لازم يسألني 😃😃 وأنا هأكد لهم اخلاصك. واستحالة.  أعرفهم اى حاجه من اللي اتفاقنا عليها… 


جيبت الأكل ورجعت ل عم إسماعيل واكلت معاه وفي وسط كلامنا قولت له متعرفش المهندس أحمد طفشe ليه. أصل المهندس مجدى مش طا'يق. الشغل هنا وعاوز يرجع الموقع اللي كان شغال فيه قبل كدا… 


رد عم إسماعيل وقالي… 






مين ده اللي طفش. ده المهندس أحمد كان بيحب الشغل أوى وشاطر. ومكنش له حد . يتيم. يعني وكان مصاحب الكل هنا والعمال كمان كانت بتحبه وتعمل له خاطر. 


وكان خاطب.وبيوضب شقته وكان فاضل له شهرين ويتجوز قريبته. بنت صحفيه زى القمر.. 


بس في مرة سمعته بيكلم في الموبايل وتقريبا في حد عارض' عليه شغل. في الخليجe وبعدها اختفى. تلاقيه سافر. 


فلوس. بره حلوة وهو لسه شاب وأكيد عاوز يكون مستقبله. 


بس أنا معرفتش حد هنا حاجه قولت يمكن يرجع ويشتغل. هنا تاني.. 


 وقتها ممكن يرفضوا. لو عرفوا أنه ساب الشغل وسافر فجأة من غير ما يعرف حد… 


قولت له فيك الخير بس مدام شاطركدا محدش فكر يسأل عنه في بيته ولا عند قريبته.. يمكن تعبان ولا حاجه؟؟ 


قالي المهندسين زمايله راحو. البيت ومحدش شافه ولا عرف له مكان ومحدش يعرف له اهل إحنا كنا عارفين إنه خاطب من كلامه هو لكن منعرفش حاجه عن خطيبته ولا قرايبه ؟؟ 


 خلصت أكل وقولت له أنا هقعد في الهواء بره شويه ولسه بفتح الباب لقيت عم حسين قدامي بيقولي يلا أنا جيت اخدك افرجك ع المستشفي. وتقعد معايا شويه أهو تتفرج ع التليفزيون بدل قعدتك هنا… 


 ظهر لي ريمس ووقف عند الباب علشان يمنع خروجي وطبعا محدش شايفه غيري.. 


قولت ل عم حسين اقعد بس ع ما أغسل أيدي بره. واجهز نفسي وبصيت ل ريمس وقدرت أخرج من الباب ووقفت بعيد شويه وناديت بصوت هادي يا هيا يا دمحأ يا ريمس أظهروا لو سمحتم… 


وأول ما ظهروا قولت لهم إذا كان المطلوب إني أساعدكم. يبقي واجب عليكم حما'يتي من اى خطرr ممكن يحصل لي.


ولقيتهم بيبصوا لبعض ونطق دمحأ وقال…


دمحا. … 


إحنا صحيح جنn. ومش اى جنn ده احنا القر'ناء. من الجنn الناري. اقوي* انواع الجنe..


لكن بالرغم من قو'تنا مش مسموح لنا اذ'يه. البشر. كل 


قرينe له دوره ومجرد ان يمو'ت. البشريr دورنا بينتهي. ونرجع ل عشيرتنا. الا مرفوعين الرأس او العكس …. 


اللي نقدر نعمله لك أننا نحميكe من الجنn أمثالنا. فقط. ومجرد ما نهيت كلامي لقيت سمير بيقول يبقي كدا أنا كمان همو'ت.  تقدر تقولي أساعدكم ليه؟؟؟ 


وساعتها ظهرت روح أيه وقالت زى ما هتساعدنا في كشف الحقيقه.. أنا واحمد هنساعدك. بس خليك طبيعي جدا وحاول متلفتش. النظر ب كلامك… 


ونظرت ليا روح أيه وقالت 


أكيد يا دمحأ واحد في قو'تك. هيقدر يساعدنا ع الأقل في تعطيل. الكاميرات.. وتبلغنا. بتحركات البشر.. 


وهنا قولت لها ده أمر سهل تنفيذه.. وأقدر اعطل. حاجات تانيه كتير وبطرف عيني كمان… 


سمير… 


استغر'بت جدا من كلام روح أيه معقوله هي اللي هتساعدني طب ازاى!!! إذا كان الجنn مش قادر😕😕 


وبصيت ل ريمس لقيته ساكت وسمعت صوته في عقلي بيقولي الروح لو ذكية. يبقي أوعي تستهون. بها… 


دخلت الاوضه وقولت ل عم إسماعيل يبقي يخلي الباب مفتوح. لأني يمكن اتأخر واخدت عم حسين وعديت الطريق. ووقفت قدام المستشفي. والغريب ان محدش منهم معايا… 


هو من أولها كدا يطلعوا. اندال؟؟؟ 


ودخلت البوابه ومشيت وكل شويه أبص حواليا مافيش حد نهائي المستشفى فاضيه.. بس الكاميرات في كل مكان ولحظت ان الضوء. الأحمر بيبطل أول ما اعدي من قدامها وبيرجع تاني…. قولت في بالي أصيل يا دمحا… 


ودخلني عم حسين اوضه كبيرة كدا وقالي دى رشامنصور الاستراحه ولقيت التليفزيون ورجال امنr وتمرجيه. قاعدين كلهم يتفرجوا. ع الماتش.. 


عم حسين عرفهم عليا وقال لهم ده سمير إبن أخويا وشغال جنبي هنا في اى وقت تشوفوا. دخلوا ع طول أهو يتونس بينا بدل ما هو قاعد لوحده.. 


قولت مصلحه.. وقعدت أشرب الشاى وأنا بتفرج ع الماتش. معاهم وعيني بتبص في كل مكان وفجأة لقيت روح أيه ظهرت وبتشاور ليا أقوم. . 


بصيت ل عم حسين وسألته ع الحمام وخرجت من غرفه الاستراحة. وفضلت ماشي وراء روح أيه لحد ما دخلتني ممر. وطلعت منه ع سلم. مكتوب فوقه إلي المشر'حة😲 


جسمي. اتخشب. ومبقتش عارف اتحرك لحد ما قولت يا ريمس لو موجود ساعدني.. 


وفعلا لقيت نفسي بنزل السلم بسرعه ووقفت بعدها أفكر اعدي ازاى من الأمن اللي واقف ع باب المشر'حة*. 


ولقيت أيه شاورت لي اقف بجوار الحائط ووضعت ايدها ع صدري. وحسيت بعدها ب طمأنينة.. 


وببص براحه عليهم شوفت روح أحمد ومعاه هيأ عاملين يصر'خوا. ويخبطوا ع الحائط. وبعدها يضحكوا ويهزوا. الباب جامد وفي لحظه رجالة الأمن جريت. وهما بيقولوا عفا'ريت. وخرجت من الباب مكتوب عليه طوارئ😄😄 






ومشيت روح أيه وأنا وراها وضربات❤قلبي بتزيد. وأول ما روح أيه وأحمد فتحوا باب المشر'حة. ودخلت غرفه كبيرة مليانه تلاجات وترابيزات. واضح أنها خاصه بالتشر'يح. 


وشوفت زى بوكس.* مثلجات. 


وأحمد بيشاور. لي عليه وفتحته 😲😲😲 دى قر'نيه محطوطه في علبه زجاج. وفي جنب العلبه كلي… 


حسيت إني دايخ. وهقع من طولي .. ووقفت روح أيه عند تلاجه وشاورت لي أفتحها. ..


مكنتش قادر احرك رجلي ومديت أيدي وأنا بترعشe وفتحت باب التلاجه وخرجت.. !!! دى جثهr طفل😔 وعليه زى لسته مكتوب عليها.. قر'نيه. كلي. قلب. كبد. نخاع.  


عيني دمعت دول سفا'حين. إزاي يعملوا كدا في طفل… 


رفعت بقيت الملايه من ع جثما'نه. لقيت جسده/*. مفتوح بالكامل.. منظره. مر'عب. ومخيفr أوى. 


ووقعت. ع الأرض أبكي. ع المنظر. مش قادر.. 


فجأة ظهر دمحأ وقال البشرr جايين. ع هنا لازم تستخبي". بسرعه… 


دخلت جثه/* الطفل. في التلاجه تاني.. 


وشاورت ليا روح أيه ع تلاجه فاضيه.. دخلتها وأنا بترعشr ببص جنبى شايف. ملايات. غرقانه. بالد'م.m. 


حطيت. أيدي ع فمي. خا'يف. صوتي يطلع. وانا ببكي.وابتديت أسمع خطوات رجليهم ولقيتهم بيقولوا… 


في واحد جديد. عاوزين نشر'حهo بسرعه علشان يتر'مي. مع الواد الصغير. وجودهم في المستشفي. خطرr علينا.. 


والتاني رد عليه وقاله شوفوا في أنهي تلاجه خلينا نخلص. منه وابتديت أسمع صوت تلاجات بتتفتح وتتقفل. تاني.


لحد ما التلاجه اللي أنا فيها بابها. اتفتح وسمعت اللي بيقول أهو لقيته.. 


جهز المنشارe علشان نفتح صدره. بسرعه وحط ايده عند رقبتي. وقال ده لسه عا'يش.  كويس. نلحق ناخد منه القر'نيه.


وسمعت صوت ريمس في عقلي بيقولي. .


أنا حذ'رتك. ومسمعتش. كلامي أهو انت هتمو'ت. دلوقتي. 


أستعد بقي.. 


فتحت عيني براحه وببص لقيت اللي داخل عليا بالمنشار*،. عاااااااااا…. 


يتبع…. 


سمير بيتقطع*،. واحنا ساكتين😔 ياااااالهوي   


بقلم        #رشامنصور


               الفصل السادس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×