رواية اين اشلائي الفصل العاشر 10 بقلم رشا منصور


 رواية اين اشلائي الفصل العاشر 10 بقلم رشا منصور


#الجزءالعاشر


#أين #أشلائي 


سمير….


كنت متغا'ظ. أوي من هويدا ومبسوط من اللي بيحصل فيها من روح أيه وتعمدت بعد خروج الدكتور وحيد إني أعمل نفسي بساعد الدكتور عبد العال وقلبي عليه.. علشان كده قولت له.


أسمع يا دكتور عبدالعال أنا عاوز أساعدك لأنك الخسرانr الوحيد هنا.. دكتور وحيد مش هيخسرe حاجه ببساطة زى ما بيشتغل معاك هيشتغل مع غيرك..  


وبصراحه أنا شا'كك. في حاجه كدا بس لسه مش متأكد منها ع العموم خد حذركr من الدكتور وحيد ومن هويدا صاحبته. قصدي سكرتيرته…   


رد الدكتور عبد العال وقالي أنا عارف أن وحيد أهم حاجة عنده مصلحته. وبس … المهم دلوقتي هتعرف تساعدني.


قولت له أكتر كلمة الأطفال فضلوا يقرروا فيها هي البدروم. 


أعتقد أن روحهم. متعلقه هناك.. يعني ده بداية الخيط.





علشان كدا بدل ما نجيب شيخ. وتبقي سمعة. وحشة. ع المستشفي أنارشامنصوربقترح ننزل البدروم ونعمل لهم جلسة. تحضير ومن غير ما حد يعرف من الموظفين عندك بس أهم حاجة تجهز الشموع والطباشير الأحمر والموسيقي الهاديه ..


وطبعا حضور الدكتور وحيد وسكرتيرته وأنا واثق من بعد الجلسة دى أن في روح منهم هتحضر تقولنا ع طلباتهم ونخلص بقي من كل ده ونرتاح.. وتستعيد المستشفي من جديد.. 


رد الدكتور عبد العال وقال غالي والطلب رخيص بسيطه أنزل اللاب توب من دلوقتي واشغل الموسيقي للصبح..


قولت له لأ اوعي تعمل كدا لازم نجهز الطقوس. الأول ولازم يكون بالليل … بس هو البدروم ده موجود فيه إيه ؟؟؟ 


رد الدكتور عبد العال وقال ابدا ده في ثلاجه الموتي.. وغرفة التشر'يح.. وأنت عارف دى مستشفى وع طريق صحراوي وياما حصل حو'ادث وياما ناس ماtتت. واحنا ملناش ذنبe.. 


ضحكت وقولت له اطمن يا دكتور عبد العال سرك. كبير… سلام 


وشوفت نظرة الخو'ف. والقلق في عينه..


خرجت وأنا متأكد أنه محتاج ليا وفي نفس الوقت خا'يف. أحسن أكون كشفت. سرهr.. 


رجعت الموقع وقعدت ع الأرض وطبعاً معايا دمحا وهيا وروح أحمد وسألت ع روح أيه رد عليا ريمس وقالي بتنضف. المستشفى وجايه!!!؟ 


قولت له عنها ما نضفت. هى شغاله عندهم ولا ايه مش كفايه هما اللي مو'توها… 


ضحك دمحا وقال ريمس قصده أنها بتمسح الأرض ب شعر هويدا 


قولت له اة إذا كان كدا يبقي تكمل تنضيف براحتها.. 


وظهرت روح أيه وهى مبتسمه وقالت أنا جيت أهو قول بقي ناوي على إيه معاهم يا سمير طمني.. 


قولت لها ناوي اخليكي تنضفي المستشفى تاني مدام ده اللي بيخليكي مبسوطه كدا وأنت يا أحمد مالك معملتش زيها ليه مش هويدا هى سبب مو'تك… 


رد روح أحمد وقالي لأ مش هويدا… هحكيلك.  أنا انتظرت أيه أول ما قالتلي ع مكالمة هويدا لها وأنها كانت بتصر'خ. وبتستغيث.. وبتقولها هيقtلوني.. 


وطلبت مني انتظرها أمام المستشفى وفعلاً وقفت عند باب الجراج وجت سيارة إسعاف وكانت مليانه أطفال واضح أنهم واخدين مخد'رr وفي منهم طفل كان بدء يفوق وبدل ما المسعف. ينقذه،


لقيته. ضر'به. ع رأسه وسمعته بيقول ل زميله يلا بسرعه قبل ما يفوقوا كلهم.. خلينا نخلص منهم. 


استخبيتe ومشيت وراهم من غير ما يحسوا. وشوفت دكتور وكان معاه علبه تشبه الاسبري ورش منها ع الأطفال.. 


مقدرتش أفضل واقف ونزلت وراهم وبعدها حسيت بضرrبه. ع دماغي. وأول ما ابتديت افوق لقيت نفسي ع ترابيزة التشر'يح. والدكاترة واقفين حواليا ولسه بحاول أقوم محستش بنفسي..


وبعدها شوفت روحي وأنا بتشر'ح. مش عارف ازاى ولا قادر أعمل اي حاجه علشان أنقذني…. 


قولت له فهمت يعني جيت تنقذ' أطفال لقيت نفسك أنت اللي بتدور ع اللي ينقذك. أنت تعتبر شهيد'. أنت والأطفال بس بأذن الله حقك هيرجعلك… 


وأنتي يا روح أيه واضح أن هويدا صاحبتك ضحكت عليكي ودخلتك المستشفى. تسليم أهالي من الآخر..


روح أيه ردت عليا وقالت بعد ما سمعت صر'اخها في الفون نزلت ع طول وأول ما وصلت المستشفى دورت على أحمد لكنه مش موجود دخلت الإستقبال وسألت ع الفنانه وعرفت انها بتعمل العملية.. عرفت رقم غرفتها وطلعت كأني هنتظرها…


 وهناك سألت التمريض ع هويدا. قالولي كانت هنا ومشيت. طبعاً مصدقتش اتسحبت* ودخلت غرفه التمريض واخدت ملابس منها وعملت نفسي ممرضه ودخلت قسم العمليات وهناك سمعت اللي بيقولوا دول عاوزين الكلي بسرعه روح شوف المشر'حة. خلصوا ولا لسه🫣 


ولقيت الدكتور بيقولي يا ميس انزلي بسرعه هاتي منهم الكلي خلينا نخلص.. قولت لهم حاضر وأول ما نزلت ع البدروم بتاع الأمن. فتح ليا الباب ع أساس أني ممرضة وقابلني مساعد دكتور وقالي إيه دخلك هنا… عاوزة إيه ؟ 


قولت له طالبين الكلي بسرعه!! قالي اة تعالي ورايا 


ودخلني غرفه فيها تلاجات ولقيت زى جثة. ع ترابيزة ومتغطية بالملاية وغر'قانه. دمe … اخدت البوكس. من الدكتور ولسه بخرج لفت نظري الخاتم اللي في أيد الجثة…


قربت من الترابيزة ورفعت الملايه لقيت أحمد وصدره. وجسمه. كله مفتوح. لحد تحت.. صر'خت. وببص ورايا لقيت هويدا داخله.


جريت عليها وبقولها الحقي. أحمد. شوفي المجر.مين. عملوا فيه ايه؟؟ بلغي البو'ليس. بسرعه!!! 


مسكني. الدكتور وقالي أنتي مين بالظبط ؟؟ ولقيت هويدا بتقولي طول عمرك حظك حلو والكل بيحبك حتي خطيبك كان بيتمني لكي الرضا.. فيكي إيه أحسن مني طول عمري اشطر منك وشوفي أنتي بقيتي إيه وأنا إيه ؟؟؟ 


بس خلاص دلوقتي أنتي اللي هتكوني تحت وأنا اللي فوق .. متخافيشr هندفنك* جنب حبيب القلب. واهو تونسوا. بعض 🤣🤣 وفجأة حسيت بشكة. إبرة ومصيري بقي ع التربيزة جنب أحمد😥 


قولت لها دى حقو'ده. وغيورةe وحلال فيها الموtت زيها زيهم بالظبط… ع العموم كل شئ ب أوانه. 


أنا هقولكم بكره بالليل هنعمل ايه معاهم ؟؟؟ 


ودخلت الاوضة ولقيت عم اسماعيل كتر خيره جايب ليا أكل كنت جعان أوي… اكلت ونمت 


الدكتور عبد العال… 


أول ما خرج سمير فكرت في كلامه.. فعلاً أنا الخسر'ان. الوحيد في كل اللي بيحصل ده.. ومش بعيد ألاقي نفسي بلف ع زمايلي يشغلوني. عندهم 😔 ياريت سمير يقدر يتصرف مع العفاريت!؟ بس حسيت من تلميحاته أنه فاهم كل اللي بيحصل هنا… 


مافيش بقي غير بعد ما يخصلنا منهم.. ناخده يونس العفا'ريت. بتوعوا. هههههههه 


هقوم أروح البيت أحسن وبالمره أشتري طلبات الشيخ سمير😏 علشان جلسة التحضير… 


دمحا….





أول ما سمير دخل الاوضة علشان ينام أخدت هيا وقولت لها تعالي معايا ورانا شغل في المستشفى..


وريمس وايه وأحمد يفضلوا مع سمير… 


ودخلنا المستشفى وفهمت من قرين. الدكتور عبد العال أنه ناوي يغد'رr ب سمير. واتفقت معاه أنه يلعب ب أفكاره ويقنعه أن سمير مفتاح النجاة. له ومش بس كدا ده ممكن كمان يشغله معاه..


ويقنعه كمان أن الدكتور وحيد هو اللي عامل اللعبه دى علشان ياخد منه المستشفى بأقل سعر… 


ودخلنا المشر'حة. وقابلت القرناء. اللي هناك ع ما هيا ما تظبط ديكورات المستشفى 🤣🤣


سمير… 


تاني يوم وفي الميعاد أخدت دمحا وهيا وروح أحمد وايه وروحت المستشفى ولقيت كل الموظفين قاعدين في الاستراحة وخا'يفين. حتى عم حسين.. 


سبتهم ودخلت المكتب واخدني الدكتور عبد العال ونزلنا البدروم ولقيت هويدا والدكتور وحيد هناك بس دخلوني غرفه واضح أنها مخزن. مليانه ملايات وكراتين. بتاعه ادويه..


قعدت على الأرض ورسمت دائرة كبيرة حواليا وبقيت مش عارف اعمل ايه بعدها.. ؟ 


ولقيت دمحا أخد مني الطباشير ورسم نجمه داخل الدائرة وطبعاً اتفز'عوا لما شافوا الطباشير بيرسم لوحده.. بس أنا قولت لهم ده الروح اللي بتحميني. بتساعدني…


 أنا مش بتحرك في أى مكان من غيرها.. 


وحطيت الشموع وشغلت الموسيقي وطلبت منهم يقعدوا حوالين الدائرة ويمسكوا. في ايدين بعض ومهما حصل محدش منهم يتكلم ولا يتحرك لأننا هنتواصل مع العالم الآخر وممكن بدل ما نصرف العفا'ريت نغلط. ونستدعي. عفاريت* غيرهم.. 


وطفيت النور وغمضت عيني وابتديت أقول أى حاجة بصوت واطي. كأني يعني بقول تعو'يذة. وبدأت الموسيقي تعلي وتنخفض تاني. وصوت صر'يخ. يظهر. فتحت عيني لقيتنا متحا'وطين بأشكال غريبة ومخيفة. اللي بقرون واللي بديول. أنا عاوز أجري.


بصيت ل ريمس لقيته بيقولي متخا'فش. دول معانا مش علينا.. 


والدكاترة بتترعش. وهويدا مش قادره تاخد نفسها من البكاء. قولت في بالي خليهم يتربوا شويه 🤣 🫣 


وهوب مجرد ما خلصت الكلمه ولقيت الجماعة نازلين ضر'ب فيهم وديلهم. عامل زى حزام من نااار لدرجه شوفت جسمهم بعد كل ضر'به. عامل زى المحر'وق.


 وطبعاً صر'خوا وحاولوا يخرجوا لكنهم مش عارفين الباب مش عاوز يفتح. وكل ده وأنا قاعد في مكاني بتفرج عليهم. 


وفجأة لقيت 😱😱😱 


يتبع….. 


بقلم.      #رشامنصور


             الفصل الحادي عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا    

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×