رواية مليكه والسحر الاسود الفصل التاسع 9 بقلم جمال المصري


 رواية مليكه والسحر الاسود الفصل التاسع 9 بقلم جمال المصري


بسم الله ذو الجلال والاكرام

والصلاة والسلام علي حبيب الرحمن 

                     #مليكه_والسحر_الاسود

                            #الحلقه_التاسعه

بقلمى جمال المصرى 


مليكه بتاخد تاكسي وبتطلع علي البيت واول ما بتفتح الباب وبتدخل سمير بيكون قاعد في الصاله وبيسالها عن سيف لكن مليكه بترد بعصبيه انا مش طايقه اسمع اسمه يا بابا لو سمحت انا مش هتجوز الانسان ده انا لما بسمع اسمه بحس بنار مولعه في جسمي سمير يقوم و يحضنها اهدي يا حبيبتي و فهميني حصل ايه وانتو بره انتو كنتو سمن علي عسل ايه الي حصل مليكه بتبعد عنه انا قولت مش عايزه اسمع اسمه تاني وإلا هموت نفسي عشان ترتاح سامع ولا لا هموت نفسي سمير وهو مصدوم و بيبص لها  ويقول في نفسه مش معقول تكون دي مليكه بنتي يا ترى حصل ايه وايه الي انت عملته يا سيف عشان مليكه تتحول كده انا اول مره اشوف بنتي كده اكيد حصلت حاجه كبيره وهنا بيحاول يقرب منها عشان يهديها لكن مليكه بتبعد عنه وبتدخل اوضتها وتقفل الباب علي نفسها سمير بيقعد علي الكرسي وهو مش مستوعب الي حصل مليكه عمرها ما صوتها  كان عالى عليه ولا علي حد وبيحاول يلاقي سبب للي بيحصل ده بس للاسف عقله وقف من كتر التفكير وقال لنفسه هعرف كل حاجه لما سيف يجي ويقوله ايه الي حصل بالظبط ومليكه بتنام علي السرير وهي في قمة غضبها وفلبها مليان كره لي سيف وبياذن العصر ولما بتقوم عشان تتوضا وتصلي ما هي متعوده تصلي بس المره دي حاسه بخنقه ومش قادره تصلي و بتقعد علي السرير تاني و بتحس انها ارتاحت وتنام اما سيف مكنش مستوعب اللي حصل ازي مليكه بعد ما كانت خايفه عليه و بتفوقه وتنزل تزعق للراجل السكران مره وحده كده تسيبه وتمشي وهو في الحاله دي بس خاف تكون انصدمت من اللى حصل وشغل العربيه وهو متعور وطلع علي بيت مليكه وكان متعور في دماغه ودم نازل علي عنيه واول ما وصل و بينزل من العربيه وكان ماشي بالعافيه توفيق شافه خالد الحق سيف هيوقع و هاته علي هنا خالد بيجري وبيسند سيف مالك يا سيف حصل ايه ومين عمل فيك كده سيف وهو بيحاول يكمل علي بيت مليكه دي حادثه يا خالد سيبني اطلع اطمن علي مليكه خالد بيسنده جامد تعالى الاول امسحلك الدم ده عشان مليكه ما تتخضش سيف بصله خلاص ماشي






 سمير شافه من الشباك ونزل جري توفيق وهو مخضوض اقعد يا ابني هنا وريح هات يا خالد شاش وقطن خالد بيقعد سيف حاضر يا بابا سمير بيدخل جري مالك يا سيف الف سلامه عليك ايه الي حصل معاك انت ومليكه سيف بيتكلم وهو نايم علي الانتريه واحد كان سكران كان بيعدي الطريق وفرملت مره وحده و دماغي اتخبطت في الدريكسيون ومليكه فوقتنا ونزلت تزعق مع الراجل وانا كنت لسا بجمع وفجاءة بصيت عليها وزي ما تكون ما تعرفنيش ووقفت تاكسي ومشيت وانا اول ما بدات افوق كويس جيت علي هنا عشان افهم منها ايه الي حصل سمير بيسكت شويه وبيقول في حاجه غلط مليكه راجعه من بره وحده تانيه انا معرفهاش ومش عايزه حتي تسمع اسمك سيف بصدمه ازي احنا كنا في قمة سعادتنا ايه الي حصل في الكام دقيقه دول عشان يحصل كده توفيق وهو بيمسح الدم اهدا يا ابني يا خبر بفلوس بعد شويه هيبقا ببلاش سمير بيقعد والله يا توفيق انا الي هتجنن فعلا انا عمرى ما شوفت بنتي كده البنت بتتكلم بعصبيه وغضب انا عمري ما شوفته عليها انا متاكد في حاجه بس هي ايه الله اعلم ربنا يوضح لنا كل حاجه سيف بيتعدل يعني انا مش هشوف مليكه سمير بيطبطب علي كتفه معلش يا ابني هي بتقول هتموت نفسها لو حد جاب اسمك قدمها واحنا نسيبها لبكره لحد ما تهدا ونحاول نفهم هي حصل لها ايه سيف بيقوم خلاص انا همشي وبكره ان شاء الله هاجي ونعرف ايه الي بيحصل ده ويركب عربيته ويمشي وبيروح علي شقته وهو مهموم وبيتوضا ويصلي العصر وبيفضل يبكي لربنا وهو ساجد وبيكون المغرب قرب بينزل عشان يروح المسجد بس وأول مره ما يلاقي الشيخ سعد موجود ويسأل عليه يقولوا له  راح البلد عندهم ويستغرب لانه كان في ميعاد بينهم بكره والمعروف عن الشيخ سعد اني مواعيده زي الاجانب بدقيقه والثانيه وبيصلي المغرب بعد ما بياخد رقم الشيخ سعد ويروح علي شقته وبيحاول ينام بس مش عارف من التفكير ومن ناحيه تانيه بيكون الساحر بيكلم جني من خدامه نفذت الي قولتلك عليه الجني بيرد ايوه والشيخ سعد في طريقه لهناك الساحر بيضحك ضحكه شيطانيه كلها خبس ومكر  وبيقول بصوت عالي كده تمام انا دفنت السحر في مقبره ومستحيل حد يعرف مكانه والشيخ سعد مشي وكده يبقا ما فيش حد هيكشف اني فيه سحر وبكده مش هيكون فيه علاج وطلع التليفون ورن علي باسم الي كان بيقراء في كتب السحر واول ما يشوف رقم الساحر بيرد 


علي طول والساحر بيطمنوا ان المراد حصل ومستني باقي الفلوس باسم بيفرح ويقوله بكره انا هكون عندك بالفلوس و بيقفلو سوا وباسم بيكون مبسوط اووي من الي سمعو اخيرآ 


الجوازه باظت وما حدش هياخد مليكه غيري ساره بتقول عقبالي انا كمان باسم بيبصلها ما تقلقيش بس اتجوز مليكه وهنعمل السحر لخالد يجي تحت رجليكي وكمان نعمل سحر لي عمك عشان نخلص منه هي بس مسالة وقت مش اكتر يلا نكمل عشان ما فيش قدمنا وقت كتير وكل واحد فيهم يمسك كتاب و يكملوا قراءه لحد ما يناموا

سيف يتقلب علي السرير عشان يعرف ينام ومش عارف ويمسك التليفون ويلاقي رقم الشيخ سعد قدامه وهنا بيقرر انه يرن عليه وفعلا بيرن بس الشيخ سعد مش بيرد يحط التليفون جنبه وهو حاسس اني الدنيا كلها قفلت عليه ومش عارف يعمل ايه وهنا التليفون بيرن واول ما بيمسك التليفون بيلاقي رقم الشيخ سعد بسرعه بيفتح السلام عليكم . وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامل ايه يا سيف يا ابني سيف بهدوء ان اسف اني رنيت عليك في الوقت المتاخر ده .






سعد بيضحك ايه الي بتقوله يا ابني انت ترن في اي وقت اتفضل انا سامعك . سيف بيبداء يحكي كل حاجه لحد ما بيخلص وانا ماليش حد احكي له عشان كده كلمتك وهنا سعد بيسكت شويه وبيفكر في نفس الحلم الي سيف حلمه والي بيحصل دلوقت والي حصل في البلد كله مرتبط ببعض وبداء يفهم اللعبه بس ما وضحش حاجه لي سيف وقال له  ما تقلقش يا ابني بس انا عايز منك حاجه سيف باهتمام اتفضل يا عم الشيخ انا سامعك .سعد هتقوم دلوقت وتصلي وتدعي ربنا عز وجل يعرفك سبب الي بيحصل ده( روى البخاري و مسلم واللفظ للبخاري عن عائشة رضي الله عنها قالت : " سحر رسول الله - صلى الله عليه وسلم- رجل من بني زريق يقال له لبيد بن الأعصم ، حتى كان رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يخيل إليه أنه كان يفعل الشيء وما فعله ، حتى إذا كان ذات يوم - أو ذات ليلة - وهو عندي ، لكنه دعا ودعا ، ثم قال : يا عائشة أشعرت أن الله أفتاني فيما استفتيته فيه ، أتاني رجلان فقعد أحدهما عند رأسي والآخر عند رجليَّ ، فقال أحدهما لصاحبه : ما وجع الرجل ؟ فقال : مطبوب ، قال : من طبه ؟ قال : لبيد بن الأعصم ، قال : في أي شيء ؟ قال : في مشط ومشاطة ، وجف طلع نخلة ذكر ، قال : وأين هو ؟ قال : في بئر ذروان ، فأتاها رسول الله - صلى الله عليه وسلم -) سيف بفرح زي ما يكون لقي المخرج حاضر يا عم الشيخ هعمل اللي قولت عليه وفعلا بعد ما قفل معاه قام وتوضا وصلاه ركعتين وفضل يرجو الله ان يوضح له الامر إلي ان نام من التعب علي سجادة الصلاه وهنا بيشوف المقابر الي عندهم في البلد وبيفضل ماشي في المقابر وبيقراء في الاسماء إلي ان يصل لي مقبره وبعد ما يقرا الاسم الي عليها بيفتح المقبره وبيشوف كلب اسود بيهجم عليه وهنا بيصحى علي رنت التليفون وبيكون مفزوع و بيلاقي الشيخ سعد بيرد بسرعه وهو بياخد نفسه بالعافيه ايوه يا شيخنا سعد بيلاحظ اني سيف بينهج وهو بيتكلم خير يا ابني مالك سيف وهو بيحاول يهدا انا حلمت حلم غريب يا شيخنا حلمت اني في المقابر الي في منطقة ....... واني بدخل وامشي فيها وبقراء الاسماء الي عليه لحد ما وصلت لي مقبرة وبيقول الاسم كامل وهنا فتحت القبر ولقيت كلب اسود بيهجم عليا وصحيت علي رنتك سعد اتاكد انه تفكيره صح واني مليكه اتعرضت للسحر سيف يا ابني هتصلي الفجر في المسجد زي عاتك وبعد كده تقراء سورة البقره والاذكار كامله وتروح وتسال عن اصحاب المقبره دي واول ما توصل هناك رن عليا وديني واحد منهم وان شاء الله كل حاجه هترجع زي الاول واحسن بس انت قول يارب سيف باستغراب انا مش فاهم حاجه يا عم الشيخ ياريت تفهمني سعد اخد نفس وقال مليكه معمول لها سحر بالفراق بينك وبينها ولما غضبت الجن الموكل بسحر قدر يسيطر عليها عشان كده هي سبتك ومشيت وعشان كده مش عايزه تشوفك ولا تسمع اسمك وعندها استعداد تنفذ تهديدها وتموت نفسها عشان كده لازم نطلع السحر ده من المقبره ونبطلوا وكده نفك السحر فهمت يا ابني سيف بعصبيه فهمت يا عم الشيخ وما فيش حد عمل السحر ده غير باسم 





سعد وهو بيهدي سيف يا ابني الله واعلم مين الي عمله المهم اننا نتخلص من السحر ده بسرعه سيف بيقوم من علي سجادة الصلاه ان شاء الله هعمل كل الي حضرتك قولت عليه وهروح الصبح المنطقه دي واكلمك .سعد وانا هستنا مكالمتك  يلا مع السلام وبيقفل وسيف بيفضل صاحي لحد الفجر وبيصلي ويقراءه سورة البقره والاذكار وبيتحرك لحد ما يوصل المقابر ويسال علي اصحاب المقبره دي والناس يدلو وبيروح لي واحد من اصحابها وبعد السلام الرجل بيرحب بيه وسيف بيرن علي الشيخ سعد الي بيفهم الراجل علي كل حاجه بس الراجل بيقوله ان ابوه مدفون من شهر هناك ومستحيل يفتح المقبره وبعد جدال طويل الراجل بيقول يعني يا عم الشيخ انت بتقول اني العمل ده مدفون من يوام او اتنين صح سعد  ايوه يا حاج الراجل يبقا تمام انا ابويا مدفون من شهر يعني العجينه ناشفه لو رحنا ولقنها طريه يبقا كلامك صح ونفتح ونطلع العمل اما لو ناشفه يبقا الكلام ده كله كدب الشيخ سعد كلامك تمام اديني سيف اكلمه سيف وهو بيبص للراجل ايوه يا شيخنا هنتحرك انا وعمي الحاج دلوقت ولو فيه حاجه هكلمك سعد تمام يا ابني ربنا معاك ويحفظك وبيطلع سيف وصاحب المقبره علي المقابر  .خالد بيدخل بسرعه وهو مفزوع يا حاج توفيق بيوقف في ايه يا خالد براحه يا ابني مالك جاي مفزوع كده خالد وهو بياخد نفسه بالعافيه عرفنا باسم راح لمين في المكان المهجور توفيق باهتمام مين يا خالد قول خالد بيقعد ده ساحر يا حاج توفيق بيقع علي الكرسي انت بتقول ايه معقول يوصل بيه الفجور لكده يعمل سحر كده احنا عرفنا ايه الي حصل لي مليكه روح اندهلي عمك سمير بسرعه خالد بيقوم وبيطلع جري وبينده عمه سمير الي بيتصدم لما بيسمع كلام توفيق وبيقعدوا هما التلاته ساكتين لحد ما بيكسر الصمت ده علي صوت تكسير في الشقه فوق عند عم سمير وبيقفو كلهم وسمير بيصرخ مليكه وبيطلع جري لفوق ووراه توفيق وخالد  


سيف بيوصل عند المقبره وصاحبها اهو يا استاذ سيف العجينه قديمه بعد اذنك وبيلف عشان يمشي وسيف بيفتكر الحلم كويس استنا يا عم الحاج 


إلي اللقاء في الحلقه العاشره 

                    #عباد_الله_اذكره_الله

  

                الفصل العاشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×