سكريبت طرف واحد (كامل) بقلم نور شريف
حقك عليا أنا أسف ..
مسحت دموعها في نص الشارع و صرخت فيه بحزن :
لما انت بتحبها و قلبك متعلق بيها جيت و اتجوزتني ليه ؟
ليه كل ما تشوفها عينك تبقي عليها و تبقي قاعد معايا مش مظبوط و تقولي يلا نمشي من هنا المكان مش مريح مش مطمن في حاجة هتحصل
شدت شنطتها بغضب : اشبع بيها و طلقني و ياريت بكرة بالكتير اكون مطلقة !!
بص علي نفسك و شوف نتيجة العلاقات الحرام دمرتك ازاي هو ده عقاب ربنا ليك .
= أنتي بتعيريني يا نعمة "
لو أنا بعيرك فأنت مرعتش أن مراتك وان حامل في بنتك وان في بينا عشرة انت كسرت فرحتي بأفعالك أنا كنت معاك نعمة بحق وانت كنت 'ندل'.
مشيت و سبتهُ لحد أمتي هقف أتفرج عليه وهو بيشوف جارته و نظراتهم لبعض لما بيحبها اتجوزني ليه كان اتجوزها و صلح غلطتهُ انبسط دلوقت لما ماضيه اتحكم في مستقبله ُ .
ركبت تاكسي لبيت بابا وانا هموت من القهر كل مكان نخرج فيه مع بعض الاقيه وقفتها في البلكونة و انها تنزل الشارع اول ما ينزل معايا وهو رايح شغلهُ تكون تحت بتركب هي كمان نفس العربية ، الشيطان حاول معايا كتير أن أفتش تلفونهُ
لكن دي مش تربيتي كنت واثقة فيه و قلت يمكن نساها وهي بتعمل كدا لكن هو طلع مش بينسها
عشت معاك ست شهور كلهم تعب يا حسام الله يسامحك!!
نزلت رجعت عند بابا وانا مش قادرة اكتم دموعي وكل حاجة حصلت بتتعاد في دماغي زي السيناريو فوقت علي صوت ماما 'الحنين '
=نعمة بنتي وحشتيني كدا تيجي من غير ميعاد كنت اعملك أكله بتحبيها انتي و الكتكوت اللي في بطنك اتنهدت بابتسامة هادية :
أنا هطلق من حسام مهما حاول يرجع مش عايزه أشوفهُ ولا اسمعهُ و بنته في الحفظ و الصون أنا هربيها و هعلمها و هشتغل و هصرف عليها لكن ميعديش من باب بيتنا تاني .
قبل ما أكمل كلامي لقيتهُ داخل وباين عليه التوتر وشه أصفر من الخضه أن اكتشفتهُ و عرفت اللي فيها بصيت بعيد بشمئزاز مع أن مش عارفة ده حقي ولا لاء !!
= أقعد يا حسام يا أبني مراتك جايه مش طايقة روحها و بتقولي هطلق و انك متجيش عندنا تاني عملت فيها ايه عشان تقول الكلام اللي كله وجع وقهر .
سكت طبعاً هيهرب ما هو كدا كدا غلطان الغلط راكبه من فوقه لتحته بصتله كنت خايفة احن لكن قلبي كان شجاع كلامه أفعاله و حركاته كانت قدام عيني كأنه و أقف بيمثلها
اتنفضت بغضب : أنا بايعة يا حسام مش هشتري لدقيقة اصل ده قلبك
مش هنعرف تغيره كنت اتجوزها و صلح غلطك لكن أنا اللي أصلحك تبقي غلطان.
= أنتي طالق يا نعمة طالق طالق !!
سبني وخرج الابتسامة اختفت من ملامحي كل المحاولات فشلت قدام الكلمة دي حقيقي كلمة محمله بكل وجع عيشته في الدنيا مش هتبقي بالقسوة دي حسام راجل كويس حنين كان بيعملني كويس بيهتم بيا بيصلي و علاقته بربنا كويسة لكن حسام مش بيحبني أنا
بيحبها ؟!
قعدت بصدمة بحاول ألم شاتات نفسي من الالم اللي حسيت بيه دخلت أوضتي وخلعت حجابي ونمت علي سريري حسيت للحظات أن فقدت النطق من اللي حسيت بيه
وسألت نفسي سؤال واحد :ـ
هو فكر في اللي في بطني ولا حبه ليها مخليه أعمي !!!!!
مليون تعجب تحت السؤال ده طب معقول وهو معايا كان بيتخيلها هي عشان يعيش طيب علاقته معايا كانت علاقة متجوزين .. هششش كفاية ..
وقف عقلي و روحت في النوم من الزعل اللي كان في قلبي مو غضب و كبرياء حسيت أن كان ليا حق أقف و اخد تمن العشرة و الثقة و الحب اللي طالع مني .
نزل حسام عند اخوه بهدوء حاول يهدأ أعصابه كانت بترتعش من كلام نعمة بيرن في دماغه حاسس أنه ظلمها و ظلم نفسه :
مالك يا حسام مش علي بعضك من ساعة ما قعدت أحكيلي ؟
=أنا طلقت نعمة يا خالد .
أيه طلقتها انتو لسه متجوزين قريب يبني لحقت ايه حصل لكل ده مع أن عارف السبب !
فتح خالد تلفونه و شاته مع حسام وقال بحزن .. هقولك أنا ليه يا حسام نعمة طلبت الطلاق ولا تقول انت ، أنا عامة مش معاك أنا في صفها هي لكن هفكرك وقولي مين عبيط زيك يعمل كدا ..
= خالد هو أنا جاي افك عن نفسي تقولي أشمعنا هي طالبة الطلاق .؟
أنا لازم افوقك لانك بضيع أسمع ، فاكر يوم دخلتك عليها أو قبلها لما قولتلي أنا نسيت حبيبة و هبقي مع نعمة حد تاني و صفحة بيضاء و أعتبرني من دلوقت حسام جوز نعمة ..
ساعتها أنا كنت واثق فيك وقلت علاقتك بحبيبة فعلا ادمرت و هتبدا مع نعمة صفحة جديدة طبيعي عريس في يوم الدخلة يكون مع مراته بيحتفل بجوازة بيكلوا بيصلوا
مش بيبعت ليا ريكورد واتس في أوضة الاطفال وهو بيعيط
بيقولي مش عارف اقرب من نعمة مش قادر اقرب منها حاسس أن بخون حبيبة؟
يشاء القدر انك خلاص هديت بعد ما فكرتك بكلامك و حاولت تعيش معاها اسبوع الفرح اظن انها مكنتش فرحانه زي اي عروسة متجوزة جديد بتبقي فرحانه أنها اتجوزت وعدت فترة الجواز دي علي خير وأنها بقت مع جوزها و حبيبها وأنها حققت حاجة من مستقبلها ومعناها راجل بيحبها و بيعوضها عن كل حاجة وحشة والحياة سعيدة
لكن انت سبتها في أول اسبوع و سافرت عشان تنسي حبيبة وقعدت تكدب عليها و تقولها تعبان من أكل الفرح و تبعتلها انك تعبان و انك مسافر مكان هي مش هتعرف تجيلك و الكثير بقا من خلي بالك من نفسك يا حبيبتي وانت مستمتع وانت بعيد عن الاتنين لا هتفتح البلكونة تشوف حبيبة
ولا قاعد شايف نعمة و بالعكس رجعت رابع يوم جواز بشوية ورد تقولها وحشتيني
= وهي زي العبيطة صدقتك انك خلاص بقيت بتحبها و اكلت بعقلها حلاوة وهي كانت فاكرة علاقتك بحبيبة علاقة عادية اوي يعني سهل جدا تنسي حبيبة وهي سهل جدا تخليك تحبها لأنها هتبقي زوجة و نعمة الزوجة ..
أسكت بقا يا خالد أسكت !!
طلع خالد بباقي الشات وقال بغضب و شهر العسل اللي كله حلاوة و راجل متجوز جديد يعني كلام حب و غرام تبعتلي تقولي حبيبة رنت عليا وكانت بتعيط بحرقه أنا هطلق نعمة و اتجوز حبيبة مع أن امك قالتلك البت دي لو دخلت بيتي أنا عمري ما هعرفك ولا هدخل بيتك و قالتلك نعمة دي زوجة بجد و تليق بيك ..
بس امك معندهاش نظر اصل حبيبة هي اللي تليق بيك ؟
كمل كلامه و عيونه بتدمع عدا اسبوعين من جوازك العادي و عياطك كل يوم و سؤال نعمة دايما أنا مقصرة معاك عملت حاجة زعلتك و فاكر لما بعتلي و قولتلي اتخيلت أنها حبيبة عشان اقدر اعيش معاها و اخلف منها زي ما أهلي و اهلها عايزين ..
اخد حسام التلفون من خالد و رزعه في الأرض بعياط و غضب :ـ
بحبها يا حسام حط نفسك مكاني تكون بتحب واحده وجارتك بتشوفها كل يوم دي عايشة جواك و تقولي هقدر احب غيرها أنا متعلق بيها زي الطفل بأمه متخيل شكل حبيبة يوم فرحي و الزراق اللي كانت تحت عينها ده يخليني
اقرب من نعمة و اخلف منها وحته مني بتموت عشان اتجوزتها و نعمة فرحانه بجوازها وانا قاعد بعيط من جوايا ..
انت بتلوم نعمة عشان فرحانة بالجواز قد ايه انت طلعت ناقص يا حسام ؟
أنا هتجوز حبيبة و هعيش معاها ده اللي هيريح قلبي ..
= مقدرش اقولك غير أن ده عقاب ربنا أنك كنت في علاقة حرام !
خرج حسام جري من العمارة و دخل خبط علي عمارة حبيبة زي الطفل أفتحي يا حبيبة .؟
فتح ابوها الباب باستغراب من دموع حسام بصلهُ باستغراب وقال بتنهيدة :
مالك يا حسام يا أبني مراتك فيها حاجة ؟
طلعت حبيبة بنفس لبسها لما كانوا في الكافية مسحت دموعها بسرعة و قالت بتوتر :
في حاجة يا حسام !!!
=أنا عايز اتجوز حبيبة يا عمي
يتبععععععععععععع
طرف واحد
#بقلمي_نور_شريف