رواية عشقت صعيديه الفصل السابع عشر 17 بقلم فرحه احمد


 رواية عشقت صعيديه الفصل السابع عشر 17 بقلم فرحه احمد


#روايه_عشقت_صعيديه 

البارت السابع عشر 


وصل ممدوح وفاطمه البيت ونزل من غير كلام وطلع علي فوق 

دخلت ورا فاطمه وهي خايفه جدا ومن حسن حظها مكنش حد موجود طلعت وراها ممدوح ودخلت الاوضه لقتو في الحمام


قعدت تستنا وهي خايفه جدا من سكوتو لحد ما خرج 


قامت فاطمه وقفت أمامه وقالت 

مالك_ يا ممدوح فيك حاجه 


ممدوح بغضب ضربها بلقلم وقال ازي تخرجي من غير اذني


فاطمه بصدمه وهي بتحط ايدها علي وشها مكان الضربه وعينها ملئ بلدموع 

 بتضربني يا ممدوح لي انا رنيت عليك كتير وانت اللي مكنتش بترد وفلاخر عرفت مرات اخوك وقلتلها تقولك 


ممدوح ضعف امام عينها وهي تبكي وقرب منها وهو بيقول_ ولو متخرجيش الا لما تقوليلي انا وسعتها اقولك اه ولا لا مفهوم 


فاطمه بعياط_ مفهوم 

خدها ممدوح في حضنه وهو بيملس علي شعرها وقال_ 

متزعليش انا اتخضيت عليكي مش اكتر 


عند محسن ومالك 


محسن كان مصدوم ومالك بيقول هاخد حقها منك يا محسن


محسن_ ااانت ااانت ازي فاكر كده 






مالك بمكر_ يمكن علشان انا منستيش اصلا وكنت ناويلك علي الشر لاكن ربنا ارد انو يوقع منك غير ما اوسخ ايدي 


محسن_ بقه بتلعب عليا وقسم بالله ما هسيبك وهتشوف انا هعمل اي 


مالك_ اللي عندك اعملو باي باي 


ومشيو وسابو ومحسن كان هيم.وت من الغيظ واكتشف ان الكل بيضحك علي وهو طلع اكبر مغفل 


مع شروق الشمس كان وصل كريم وجميله القاهره وجميله كانت متوتره جدا وبذات طول الفترا دي كريم متكلمش معها خالص 


في نفس اللحظه كانت وصلت كريمه الصعيد وهي متوتره انها راحه لبيت الناس اللي ظلمو جوزها برجلها بس خلاص عفاء الله عم سلف 


جميله _رايحين فين يا كريم 


كريم بجمود_ رايحين نرفع قضيه علي مسلم عندك مانع 


جميله بهدوء _كريم انا معنديش مانع خالص انت ممكن فهمت قصدي غلط 


كريم _ما علينا خلينا نخلص اللي جيما علشانو الاول 


جميله _حاضر وخدها وطلع علي القسم وعمل محضر لي مسلم وهو لي معرفو هناك مشو الموضوع لان لازم البلاغ ده يكون في وقتها وتم القب.ض علي مسلم واحقق معا وهيتحكم علي كمان اسبوع 


خد كريم جميله وطلع علي البيت اللي كانت قاعده في 


اما في الصعيد 

كانت سمر وصفيه قاعدين يفكرو هيعملو اي في 


صفيه_ بت يا سمر انتي متأكده انك حامل من محسن صح 


سمر بقلق_ طبعا بما محدش لمسني غيرو وغيرت الكلام وقالت مش ناويه تحكيلي حكايتك مع العيله دي ولي خلتيني الف علي محسن 


صفيه _مجاش وقت الحكاوي بعدين المهم دلوقتي اننا لازم نخليهم يعترفو بلجوازه دي بدل مهي في السر 


وصلت في اللحظه دي كريمه اللي كانت بتتلفت حولين نفسها 


بيجي واحد من الحرث ويقول بصرامه 

انتي مين ياست انتي وعايزه اي 


كريمه_ مش دي برضه دار عامر بيه 


الراجل_ اه 


كريمه _طيب انا عايزه مالك قولو امك برا 


الراجل_ مالك مين وبعدين اتذكر وقال ماشي


ودخل علي جوا لاقي الكل متجمع قال لي مالك_ يا مالك بيه في واحده برا بتقول انها امك 


مالك_ امي 

وخرج علطول يشوفها لاقها واقفه قرب عليها بخوف 

وهو بيقول_ اي يا أمي عامله اي فيكي حاجه 


كريمه _اهدا يا حبيبي انتي واحشتني قولت اطمن عليك طلما انت قعدت هنا رسمي


مالك بحزن_ انا اسف اني قصرت معاكي حقك عليا 


كريمه _ولا يهمك يا حبيبي 


مالك_ تعالي يلا ادخلي 

دخلت كريمه وهي بتقدم رجل وتاخر رجل 






دخلت طبعا الجميع يعرفها من زمان بعد السلامات وجهت نظرها لي محمود اللي كان مكسوف منها ولاكن هي قالت 


ازيك يا ابو فاطمه 


محمود_ نحمد ربنا انا بتأسف ليكي عن 

لاكن قطعت كلامه وقالت _اللي فات مات وده قدر ربنا ومحدش لي يد في 


ارتاح نسبيا محمود  


وقاعدت وهي بتعرف علي العيله 


قام حمد وقال انا رايح لي محسن اعرفكم موضوع سمر 

محمود _اجي معاك 


حمد_ لا خليك الأحسن اكون لوحدي 

وخرج 


اما عند فاطمه 


كانت ليلي قاعده بتغل في نفسها لما لاقت ممدوح وفاطمه نزلين بيضحكوا مع بعض ولا كنها وقعت بنهم امبارح 


عمران _انا عامل ليكم مفجاء الكل التفت لي 

قال انا حجزت اسبوع في شرم لينا كلنا وهنتحرك  بليل 


الجميع بفرحه_ بجد يا حج كتر خيرك 


ممدوح _بأسف بس انا مش هعرف امشي معاكو لان شغلي هيخلص بكره علي نص النهار يعني سافرو وانا هاجي وراكم 


عمران_ مش فارقه يوم يا ممدوح هنسبقك احنا ومعنا مراتك 


فاطمه_ لا انا هستنا 


ممدوح _لا يا حبيبتي روحي معاهم وانا هخلص شغل وهحصلكم 


بعد مناهده اقتنعت 


عند اخت كريمه 


كانت ريم قاعده شغال بالها خالتها في الصعيد لي 


ريم بزهق _مش هتقوليلي بردو يا ماما خالتي بتعمل اي في الصعيد هي ومالك 


صابرين_ انا زهقت منك من الاخر بيخطب 


ريم بصدمه _بيخطب واتحركت بالكرسي بتعها علي الاوصه بحزن 


رنت علي صديقتها المقربه زينه وقالت 


ريم _شوفتي يا زينه مالك راح يخطب 


زينه_ انا قولتك انو شايفك اختو ياريم 


ريم بغل _بعد ما يعجزني العمر كلو ميتجوزنيش 


زينه_ ده قدر ربنا يا حبيبتي انتي الف واحد يتمناكي 


ريم بحزن_ بس انا عايزه مالك لي كده لي ومين دي كمان اللي عايز يتجوزها 

اقفلي يا زينه دلوقتي 

ورنت علي مالك اللي كان قاعد مع خديجه 


اماعند جميله وكريم كانت قاعده فرحانه جدا وهس شايفه حقها بيرجعلها ومرات ابوها اتنزلت عن كل حاجه وورثها وحقها رجعلها 


كريم _اذن كده مهمتي خلصت واقدر اطلقك 


جميله بصدمه _تتطلقني 


اما محسن كان قاعد مع ابو اللي قال_

 امم وانت اتجوزت وجاي تضحك علينا 


محسن بزهق_ المهم يابا انا مش هعرف بيها 


حمد_ اومال كنت هتتجوزها بكرا ازي 


محسن_ مش عارف بس خلاص انا مش عايزها 


حمد بسخريه _مش بمزاجك للاسف سمر حامل 


محسن بصدمه _اي حامل 


حمد _اه ولازم نعترف بيها انا هجيب مأذون بكره وتكتب عليها وتعمل اشهار مفهوم 


محسن _وبعد كده لما بطنها تظر وانا مش عارف هطلع امته هتقولو ابن مين 


حمد لاقي كلامه صح وقال يبقه الاشهار بينا وهي تسافر ترجع القاهره مع امها لحد ما تولد وانت لما تخرج روحلهم وخلاص 


محسن بزهق_ انشاء الله يابا 






كانت مني قاعده مع صحبتها في الدار اللي جنبهم لقت نفس الشخص اللي اغني عليها بسببو معدي ورايح الدار اللي فوشهم 


مني_ مين ده يابت .


صحبتها_ ده الظابط الكبير قاسم الديب 


مني_ اممم ظابط ماشي 


عند مالك اللي كان قاعد مع خديجه 


خلاص امي جت ونطلب ايدك رسمي ونتجوز بقه انا خلاص مش قادر ابعد اكتر من كده 


خديجه بكسوف_ وانا موافقه يا مالك قلبي 


مالك بضحك _ايوا ياواد يا جامد 

لاقه الفون بيرن بي ريم 


الو ياريم 


ريم وكانت صوتها مسموع لخديجة 


ازيك يا ابن خالتي 


مالك _الحمد لله انتو عاملين اي 


ريم_ مش كويسه يا مالك بقه كده بعد ما حبيتك كل الحب ده تتجوز غيري وأكملت بمكر 

 دانا بقيت عاجزه بسببك 


مالك بقه في حزن بسبب ذكر هذا الموضوع وبرغم من غيره خديجه لاكنها حست بي وحطت ايديها علي كتفو بمواسا 


مالك معلش يا ريم ده نصيب وانتي ربنا يعودك بواحد يحبك وتحبي 


ريم _مش هحب غيرك 


مالك_ طب انا مضر اقفل وقفل قبل ما تتكلم 


مالك بتوتر _خديجه انا...


خديجه بنقاطعه_ خلاص يا مالك انا فاهمه ومش محتاج تبرر يلا اطلع نام علشان الصبح انت عريس ولا اي 


مالك ضحك عليها وقال _ولا اي 


عند عيله عمران كانو كلهم بيركبو العربيات وفاطمه بتودع ممدوح وهي حاسه بنغزه في قلبها 


فاطمه_ اقعد معاك ونبي 


ممدوح_ يا حبيبتي مش هتاخر هكون عندكم بكرا بليل 

يلا بقه اركبي في العربيه مع ابويا وامي 

وركبت فاطمه وهي حاسه بغزه قويه في قلبها ولاكن تجاهلتها 


#بقلم_فرحه_احمد 


            الفصل الثامن عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×