رواية حب تحت الوصاية الفصل التاسع 9 بقلم عائشة الكيلاني


 رواية حب تحت الوصاية الفصل التاسع 9 بقلم عائشة الكيلاني


عبلة قامت بصدمة :- انتي بتقولي اي انطقي بنتي مالها بقولك انطقي يا شيطانية انتي زرع شيطاني انطقيي 

قالتها و هى بتهزها بقوة و انهيار و رجاءا 

مفيدة مامت سيف:- مش كدا يا عبلة البت هتموت في ايدك سبيها علشان نفهم سبيها بقا 

سيف كان بيتابع الحوار بصدمة و صمت ميرا :- والله ما اعرف اى حاجة غير الى قولته لحضرتك انا كل الى اعرفو انها كانت جاية ليكي و الحادثة حصلت قدام البيت لكن مين و ازاي اهو دا الى معرفوش انا يمكن شيطانية بس جيت لان بنتك محتاجكي جانبها ، انا عملت الى عليا بعد اذنكم 

ميرا كانت هتخرج وقفت على صوت عبلة:- استني عندككك اي ترمي الخبر و تمشي خدني معاكي اشوف بنتي و اطمن عليها و يتحرق جابر على الى يتشددلو 

سيف:- يا خالتي انتي تعبانة 

عبلة و هى متجها لاوضتها بقهرة:- يتحرق التعب بنتي اهم انا مش مهم دى بنتي يا ناس بنتي يا عالم

 حسو بيا بقا 





عبلة قالت كدا و قفلت الباب ميرا سرحت شوية بوجع و قهرة مش غيرة ولا حسد لا و لكن كان نفسها تشوف خوف امها و لهفتها عليها هى كمان كان عندها حنان و سند و حب بس كل دول راحوا في حادثة و مبقاش ليها حد صحيح جابر موجود و ماجد بس محدش اخد دور ابوها أو حد منهم ملئ فراغها جابر كل همو سمعت العيلة و يطبطب

 على ناريمان و زياد اخوها و اناني كل همو نفسو و بس و طبعا نادين مش بتحب حد غير بنتها و ايناس رخمة برضو يعتبر ملهاش حد لم بتتعب طبيعي تكون لوحدها مفيش اب يقلق عليها ولا ام تسهر لتعبها كل دا هى افتقدته لم فقدت الى بيحبوها و بتحبهم حست بخصة بقلبها فاقت على صوت عبلة:- انا جاهزة يلا يا بنتي 

ميرا بابتسامة وجع و سخرية:- بنتك هناك يا طنط ، يلا 

مفيدة :- انا جاية معاكي و مفيش كلمة اعتراض هتطلع منك هى مش بنتي زى ما هى بنتك ولا اي يلا يا فاطمة 

خرجوا مع ميرا برا البيت ركبو العربية سيف بص لطيفهم بحزن و قلق قلبه قال يروحلها لكن عقله قاله لا و دا مانع لمشاكل الى ممكن تحصلها

 بسببه لو ظهر في حياتها تاني بعد وقت في المستشفى عبلة فتحت الباب و جريت على بنتها حضنتها بلهفة و وجع على حالتها:- يا ضنايا يا بنتي ، مالك يا حبيبتي اي الى حصل 

قبلت راسها :- حقك عليا انا السبب انا الى رمتك ليهم سامحيني يا بنتي 

سالي أو سليمة:- انا كويسة يا حبيبتي حادثة بسيطة الحمدلله على كل حال مفيش داعي للقلق يا جماعة 

زياد بهدوء:- عن اذنكم 

مسك ميرا من شعرها و خرجوا برا و الغضب في عينيه:- اتجننتي هااا اتجننتي هو وصل بيكي الجنان انكي تقولي لامها هو مش احنا قولنا هنحلها انتي غبية كدا ليه يا ميرا ليه بتفرحي لم تقوم حريقة في العائلة 

ميرا بعدت ايديه عنها:- ااابعد ايدك عني أنا معملتش حاجة غلط البت محتاجه امها جانبها محتاجة امها اكتر منك و من اى حد تفهم اي انت عن الحاجات دي 

زياد ضحك بسخرية:- و انتي تعرفي اي عن الإنسانية و الاحساس و الجو دا امك ماتت و انتي صغيرة هتحسي بكلامنا ازاى انتي شيطانية هتعيش و هتموتي لوحدك ، تصدق انا بشفق على الى هيتجوزك هيتجوز واحدة منعدمة الضمير و الكرامة 

ميرا الدموع اتجمعت في عينيها مشيت من سوكات زياد اخبط ايديه في الباب بغضب:- غبية هتعيش و تموت غبية 

ميرا ركبت العربية و اتحرك راحت المقابر فتحت الفلاش حطت الورد على قبر ابوه و ورد على قبر امها 

و قعدت بعدين سندت ايديها على الرخام:- ماماا انا عارفه انكي سامعني و حاسه بيا 

قالتها و الدموع نزلت على خدها :- ليه سبتني يا امى سبتوني في اكتر وقت محتاجكي فيه عارفه انه غصب عنكم بس انا وحيدة من غيركم ليه مخدونيش معاكم ليه سبتوني يا بابا 

قالتها و بعد ما حضنت قبر ابوها و بتعيط بانهيار و وجع و شهقات و اكنها طفلة بتحكي لابوها على وجعها و مخاوفها سندت راسها على القبر و بتعيط 

بعد وقت في المستشفى 

كانت عبلة روحت بعد اسرار سليمة 

 كان في صمت مريب جدا 

سليمة بصتله و قالت:- على اد ما انا مضيقة على خضت ماما عليا على اد ما نفسي اشكر ميرا انها عملت حركة زى دى ، ميرا مش وحشة باين انها طيبة 

زياد ابتسم :- والله ما هو طيب غيرك ميرا الى بتقولي عليها طيبة دى دى موقعة الدنيا في بعض اسوا ما جاب عمي 

سليمة بصتله ببرود ؛- زيك بالظبط اسوا حاجة اهلك عملوها ما تبص لنفسك شوية يا كامل الاوصاف قبل ما تحكم عليها خد لف على نفسك و بعدين ابقا اعمل قاضي صحيح ما الفاضي يعمل قاضي

زياد بصلها بدهشة:- فاضي و قاضي انتي متعرفيش هى بتعمل اي فينا دى راحت في خراب العايلة شيطانية 

سليمة:- البركة فيكم يا ابن عمي 

قالتها بسخرية و غيظ 

زياد بصلها بدهشة:- انتي هتنامي 

سليمة:- انت شايف اي عايزة اتخمد تصبح على خير 

زياد نام على السرير جانبها و شدها لحضنه سليمة بصتله بتوتر و استغراب و نام عدا اسبوع كانت بتاخد العلاج و في تحسن شوية أما ناريمان  في هى لسه في الحبس و جابر معترض على الى عملو زياد فيها لكن زياد الى في دماغو في دماغو أما في المستشفى عبلة كانت في غرفة العمليات عطها البينج سليمة من رغم تعبها راحت المستشفى لامها غيرت هدومها و دخلت غرفة العمليات و نامت على السرير كانت بتبص لامها بوجع و رجاءا اكنها بتقولها متسبنيش صحيح لسه متعافتش اوى و كل همها شكلها بس طالما الموضوع في امها يبقا مش مهم اى حاجة الدكتور عطها البينج و غمضت عيونها  أما عند ميرا 





ميرا قعدة على الكنبة و مرجع راسها لوراء قالت بصوت مرتعش و وجع:- انا محدش بيحبني يا دكتور حتي اخويا محبنيش جدي مخليني معاه علشان ميحسش بالذنب مش اكتر من ساعة ما ماما و بابا ماتوا و انا لوحدي اه في فلوس و خروجات و سهر بس مفيش الحب الى بحلم بيه 

الدكتور بصلها بهدوء ممزوج ببرود:- مش يمكن بسبب انكي بعيدة عنهم انكي حبسة نفسك 

ميرا قامت قعدت بوجع:- اومال عايزني اشوف ناريمان و امها و هما بيدمرو اهل البيت ولا اشوف شماتة ناريمان فيا هى ناريمان احسن مني في اي عايزة اعرف اي الى فيها احسن مني لدرجة ان الكل بيحبها هى الكل بيروح ليها و يجري عليها و هى اقذر واحدة شافتها عيني صحيح انى حيوانية و حركة زبالة انى عملتها و ندمت بس ناريمان الى الباشا فرحان بيها دى مشيت مع توب الارض انا انا عملت كدا علشان احميه منها صحيح بحبه بس ساعدته اهم من ان اكون معاه 

الدكتور :- و انتي مالك بيهم اصلا سبيه يتجوزها 

ميرا بصرخ:- لانها مش كويسة مش البنت الى الكل هيموت عليها لانها زبالة لانها**** عرفت ليه عملت كدا ، صحيح بغير من سليمة اوى بس مكنش في نيتي انها تتفضح أو تتشوه 

كملت بوجع و دموع:- انا وحيدة يا دكتور هعيش و هموت لوحدي حتي خالد مجرد ما يتجوز هينسا ان عنده اخت انا انا بشوف بابا و ماما و بتكلم معاهم 

الدكتور بصلها بصدمة و توتر 

بعد وقت طويل 

الدكتور خرج بسرعة:- الو زياد بيه 

زياد:- مين معايا 

الدكتور:- انا الدكتور محمد 

زياد:- اه افتكرت حضرتك 

الدكتور بتوتر:- الحقيقة ان الهانم الصغيرة بين الحياة والموت و محتاجة نقل دم حالا ووو

يتبع 

رايكم في الحلقة و يا تري عبلة هتموت ولا هتعيش رايكم في تصرف زياد مع ناريمان و هيعمل اي في ميرا لم يعرف انها السبب في كل دا 

حب تحت الوصاية 

عائشة الكيلاني


                الفصل العاشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×