رواية تحدي القيود الفصل الثامن 8 بقلم رشا عبدالعزيز


 رواية تحدي القيود الفصل الثامن 8 بقلم رشا عبدالعزيز


تحدي القيود # 8

اندهشت لما ابلغتها به هنيه... لكنها ذهبت هي وخالد.. لمقابله الضيف

الذي كان في انتظارهم في مكتبها

خالد:اهلا وسهلا.. يا حاتم بيه

حاتم:اهلا ياخالد.

صفيه:اهلا يا حاتم.. بيه

حاتم:اهلا يا دكتوره ازاي حضرتك

خالد :اتفضل يافندم...

صفيه:خير ياحاتم بيه حضرتك عاوزني في أيه

حاتم :اني كنت جاي عشان أرضي الي جنب المستشفى.. بتاعه جدك

صفيه:ومالها الارض

حاتم:انتو مش شايفين ان وجود المستشفى هيأذي أرضى.. كان الواجب يادكتوره جبل.. ماتبنوها.. تستأذنوا مني.. انا اكديه ارضى هتنضر. دي مستشفى وأمراض وعربيات إسعاف وهوليله.. وانا ارضى زراعيه

صفيه:وانا مش فاهمه هتضرها ازاي... إذا كانت المستشفى في وسط الأرض يعني فيه مسافه كبيره جدا بينها

حاتم:بس كان المفروض تكلميني.. جبلها. انا ارضى جارها.. وكان لازمن يكون عندي معلوم

صفيه:بس الكل كان يعرف.. بدا قبل ما اخذ تصريح البنا






خالد:استني ياصفيه... شوف ياحاتم بيه.. صفيه ملهاش دخل... في الحكايه دي... الأرض أرض جدي.. يعني أرض القناويه كلهم... جايز صفيه هي الي سعت لكن....لو المسأله مسألة أرض.. يبقى صفيه.. ملهاش دخل.. وبعدين انت راجل تفهم في الأصول ازاي تاجي هنا وتطلب تكلمها.. من متى احنا كلامنا بيكون مع الحريم.... انت كان ممكن تكلم.. معتز ولا مجدي.. او جدي. الي هو مالك الأرض الأصلي..... وبعدين انت المفروض تشجعنا وتحط ايدك في أيدينا. المستشفى هتخدم ولاد بلدك واظن انت متكرهش الخير لأهل بلد والا اي

حاتم:لا طبعا ما أكرهش الخير.لاهل بلدي لكن انتو . برضو.. المفروض تكلموني انا ممكن.. اطعن بتصريح البنا.. كون انها هتعرض ارضي للضرر.. من مخلفات المستشفى

خالد:والله ياحاتم بيه.. انا شايف ان انت مكبر الموضوع.. احنا واخذين مسافه امان بينا وبين أرضك... ولو انت عاوز تقدم شكوى... احنا معندناش مانع. احنا عندنا كل التصاريح..

حاتم:يعني اي..

خالد :يعني ياحاتم بيه احنا ولاد بلد وحده.. وانت راجل معروف... وليك مكانتك.. واحنا كمان لينا مكانتنا في البلد.. مش حلوه في حقنا نقف قصاد بعض.. عشان مستشفى هتفيدك زي ماهتفدني..

حاتم:خلاص ياخالد بيه بس صدقني لو المستشفى ضرت ارضى اناهقفلها وساعتها محدش يلومني

خالد:اكيد دا حقك... وانا بوعدك.. اننا نحاول نعمل جهدنا.. في انها تكون على مستوى عالي من الأمن والصحه والنظافه...

اقتنع حاتم بكلام خالد ورحل

خالد:انا مش فاهم.. الراجل دا موقفه غريب... بيلف ويدور وكلامه مش منطقي

صفيه:عاوز يعمل شوشره

خالد:طب ليه واي مصلحته

صفيه: شايل مني.. عشان رفضته

خالد:يعني اي رفضتيه

صفيه:طلبني للجواز من كم شهر... و رفضته والظاهر شيلهالي

خالد:اي يتجوز.ك.. يعمل كده عشان رفضتي طب لو كنت اعرف لكنت كسرت دماغه..

صفيه:هههه... بس عجبتني ياولد..قدرت..تخرسه

خالد: عيب عليكي دا انا خالد..القناوي

صفيه:طب ياخالد ياقناوي خلينا نروح نتغده انا جعانه اوي

عاد معتز إلى جناحه المخصص في القصر... دخل ليجد جميله... جالسه بجانب أولادها وهم يأدون واجباتهم المدرسه.. وجدها شاردة الذهن كأنها في عالم آخر... ترك العنان لعينيه ليتأملها... دون أن تراه... نظر لها ليجد وجهها شاحب.. نظرات عينيها.. يكسوها الحزن... ملامحها البريئه ذابله... محقه صفيه في ما قالت حقا. روحها ذابله... ايعقل انه لم ينتبه لما حل بها.. هل اذاها لهذه الدرجه..

انتبه أولاده لوجوده.. ليهرولو. تجاهه ابويه جي.. اهلا يابوي كيفك

معتز :اهلا ياولاد.. كيفكم وكيف المذاكره

ولده عامر:بخير يابوي

معتز برافو عليكم يلا روحو كملو مذاكره

ماهذا.. كل هذا ولم تنتبه لوجوده.. لاتزال. شارده...حتى نبهها أولادها. لوجود والدهم.. اتجهت اليه بخطولت بطيئه

لم تهرول باتجاهه كما تفعل في كل مره.. وقفت. أمامه. فرأى آثار الدموع عالقه. بين اجفانها... لعن قلبه الغبي. الذي لايزال.. مسجون في الماضي..

جميله:حمد الله على السلامة يا ابو عامر... احضرك العشا

معتز:لا ياجميله انا تعبان وعاوز. انام

لتنظر له نظره.. لم يعلم اهي نظره حزن ام نظره اللامبالا... تركها ودخل غرفتهم... ابدل ثيابه واستلقى على السرير... يفكر في كلام صفيه.. نعم جميله ظلمت مثله.. لكنه لم يتركها بل ظلمها هو الاخر.. مر وقت طويل حاول فيه النوم لكنه لم يستطع... حتى شعر بها استلقت على الفراش واولته ظهرها . وكأنها المره الأولى التي يستنشق فيها عطرها... كان عطرا. هادئا.. مثلها... لكنه تفاجأ.. بأنين خافت.اتبكي هي الآن .. اكانت تبكي كل يوم ولم يشعر هو بذلك... زاد هذا من شعور الذنب داخله..فاغمض عيناه..متآلما من هذا الشعور

عادت صفيه وخالد إلى القاهره. لتدخل. هي مكتبها.. ورحب بها.. جميع الموظفين معها.. دخلت غرفتها الخاصه. لتجد.. بدر ابن شقيقتها.. سعاد جالس.. بانتظارها

بدر:خالتي حمد الله على السلامة

صفيه:اهلا يابدر ازيك..

بدر:الحمد الله بخير

صفيه:على خالتك يابدر. مالك ياحبيبي صوتك تعبان...سعاد برضو

بدر:تعبان ياخالتي..مش عارف اعمل اي.. بقيت مش عاوز ارجع البت...

صفيه:اي الكلام دا يابني دا انت عريس جديد

بدر:عريس اي ياخالتي.. انا بروح البيت امي بتتكلم عن مراتي.. اقعد مع مراتي تشتكي.. من امي.. مع ان.. لميس والله بنت طيبه لكن امي بتجرحها . بالكلام اوي مش عارف ليه مع ان هي الي اختارتها. وبتدخل في حياتنا.... دا انا حتى كنت بستناكي عشان تصالحيني عليها أصلها زعلانه مني.

صفيه؛ وزعلانه منك ليه






بدر :قالتلي عاوزه مفتاح شقتك.. وقلتلها.. ليه يا أمي عاوزه المفتاح

لقتها ثارت وزعلت.. وقالت هو دا جزاتي اني عاوزه اطمن عليكم.. هي مش دي شقتي وانا ومراتي لينا خصوصيه. ياخالتي ولا انا غلطان

صفيه:لا مش غلطان يابدر وفعلا دي شقتك وخصوصيتك.. انت وامراتك

كانت.. تتحدث مع بدر.. عندما.. سمعت صوت الباب.. يطرق.. ويدخل علي شقيق.. بدر... ويقول

علي:خالتي صفيه الي رافعه راسنا

صفيه:اي دا علي ابن سعاد البكاش..... لا.. لا ياولاد سعاد انتو متفقين عليا النهارده

علي:اي دا دا الكبير هنا كمان.. ازيك يابدر

بدر:اهلا ياعلي

علي:اي دا انت كمان  عاوز واسطه من الدكتوره

بدر:هو احنا لينا بركه غير الدكتوره

صفيه:كلو بعقلي حلاوه ياولاد سعاد

وانت اي طلبك يا أستاذ.. علي...متقليش موضوع حنين.. تاني

علي:وهو فيه غيرها.. عندي... ياخالتي البت هتروح مني.. ارجوكي اقنعي امي.. مش راضيه خالص وكل ما اكلمها تقول. اختاراي بنت لكن بنت عمك لا... اعمل اي بحبها ياخالتي

صفيه:معلش ياعلي حقك عليا امك مش ناسيه الماضي والي عملته عمتك وجدتك.. الله يرحمها زمان. لسه الحكايه مأثره فيها

علي:ما انت صاحبه الشأن ونسيتي

صفيه:مع الأسف ياعلي سعاد مش زيي سعاد مبتنساش الي يجرحها ابدا... وهي حست انهم ماخننويش انا بس همه خانوها هي كمان..

علي:هو انا عاوز اكلم بابا بس بخاف يحصل خلاف بينهم

صفيه:ابوك مش هيقدر يعمل حاجه الموضوع بنسباله حساس.. هو متأكد. انهم غلطو في حقنا زمان.. وهو معرفش يعمل حاجه.. دا قعد يتكلم مع سعاد كثير عشان ترضه تسامح امه بعد الكلام اللي هي قاله. في حقها لما سعاد عاتبتها.. على عملته  داليا. صحيح.. هي ماقالتش خالتي قالت لها أي. لكن الظاهر انها قالت كلام جرحها اوي.. عشان كده سعاد مش ناسيه.. حتى لما خالتي طلبت منها السماح قبل ماتموت.. قالت انا قلتهتا سامحتك عشان. خاطر سراج.. لكن. انا لسه شايله جوايا منها

علي:والعمل اي ياخالتي..


صفيه:هو واحد الي هيقدر يحل موضوعك بس مش عاوزه اخليه يتدخل دلوقت.. خليني انا احاول معاها الأول... هو الباشا موجود

علي:الباشا اجازه اليومين دول عشان كده بقلك ان الجو هادي

صفيه:هههههه... والله عندك حق سراج باشا لما يكون موجد سعاد بتبقه حد تاني... قصه حب اسطوريه يابني

علي:ومدام عارفين الحب مايحسو بعلي الغلبان

بدر:وهو على بس الي محدش حاسس.. بيه مابدر المسكين كمان محدش حاسس بيه

صفيه:ولد منك ليه انتو هتقعدو تندبو حظكم هنا.. يلا امشو انا لما ارجع هكلم سعاد.. و يارب يهديها

ليرحل.. بدر وعلي....تاركين...صفيه تسأل نفسها... هل حقا هي قد نسيت الماضي كما اخبرتهم. ام انها تدعي ذلك فقط


               الفصل التاسع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×