رواية عشق ابيض واسود الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني

رواية عشق ابيض واسود الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني

 رواية عشق ابيض واسود الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني


لبنى بصتله بعدم فهم و تصديق:- انت بتقول اي ، ا انت بتقول اي ابنك طبعا 

اسر بحادة بسخرية:- والله ، يعني مش ابن كريم 

لبنى:- كريم مين ااانت اتجننت بتشك بتتهمنيي لدرجة دى انت شايفني رخيصة 

اسر متكلمش لبنى مسكت ايديه برجاء:- اااسر رد عليا ليه عملت كدا و كريم مين 

اسر بصلها بغضب و نفض ايديه من ايديها :- الى بينا خلص لحد هنا اتمني ليكي حياة افضل 

لبنى بصتله بصدمة و قوة و ثبات ممزوجين بوجع :- والله العظيم لتندم يا اسر وحياة ابنى لندمك على كل كلمة قولتها ، انا مش عايزة اشوف وشك تاني 

لبنى جريت على اوضتها و قفلت الباب سندت راسها عليه و هى بتبكي بانهيار و شهقات كان سامع صوتها كان موجع منها و عليها برا خالد قام اتجه لاسر:- من يوم ما شوفتك و في حاجة هموت و هعملها 

خالد ضربه كف و قال:- احنا مموتناش علشان تذلها يروح امك احنا لسه عايشين لا عشت ولا كنت اطلع برا و انسا ان ليك حاجة عندنا 

مروان قام و ضربه كف اسر ردله الكف و مسكو في بعض خالد و ابوه حالوا بيعدوهم عن بعض و فعلا عملو كدا 

الاب بص له بحادة:- روح لحالك يا ابنى ، قبل ما تمشي هقولك كلمتين بنتي مش خاينة لو دا قصدك تاني حاجة بينا و بينكم ربنا روح لحالك و انساها هى و ابنها 

اسر بصلهم بغضب و مشي جوا كانت لبنى ضمة نفسها و هى بتعيط بانهيار و وجع قلعت الدبلة و بتبصلها بعيون باكية 

فلاش 

اسر بابتسامة و حب:- لازمة تعرفي انى بحبك و مهما حصل مستحيل اسيبك مهما حصل انتي كل حاجة و انا عند وعدي ليكي بحبك 

مشهد تاني 

كانوا قعدين على الكنبة اسر كان قعد و لبنى في حضنه لبنى رفعت وشها له:- هو انت بتحبني يا اسر 

اسر بصلها باستغراب رجع شعرها لوراء و مسك ايديها قبلها بعشق:- كلمة بحبك قليلة عليكي ، انتي جنتي جنتي الى كنت بحلم بيها لحد ما بقت معايا و لو عد سنين هفضل احبك لحد ما اموت 

لبنى قالت و هى بتبص في عينيه:- يعني ممكن في يوم تتجوز عليا أو تبص لغيري 

اسر بصلها بعشق:- ولا ستات العالم يملو عيني ولا ست في الدنيا تقدر تخد مكانك انتي ليا و انا ليكي 

لبنى حطت راسها على كتفه و غمضت عيونها بابتسامة و فرح 

باك 

لبنى بوجع:- طلعتني سابع سماء و وقعتني على جدور رقبتي انت كسرتني من غير ما تحس هه و يتيمت ابننا من غير ما تعمل حساب بس وحياة كسرت قلبي ما هسامحك ولا هطول ابنى 

نامت على السرير و فضلت تعيط بوجع :- ليه كدا يا اسر ليه تسبني من غير سبب انا معملتش حاجة غير بس بحبك و راحتي في راحتك تقوم تسبني 

عند اسر ف كان ماشي حزين موجوع مش قادر يصدق نفسه حب عمره ضحكت عليه و خانتو 

فلاش 

اسر صحي بدري عشان يروح لى لبنى و يطمن عليها و يصلحها و يرجعها بيتها لكن اتفجا برسالة من رقم مجهول  و بعت صور لبنى و هى في البيت و صور لكلام زبالة و مش بس كدا مسجل ليها و هى بتقول انها حامل منه مش من اسر اسر اتصدم و مكنش مصدق لكن صدق لم سمع صوتها بعد وقت وصل البيت رما نفسه على الكنبة بتعب 

الام طالعت بصتله بحزن:- مالك يا حبيبي مش معادك انت عديت على مراتك اكيد اتخنقتو منك لله يا لبنى يا نحس 

اسر بصلها بهدوء و حزن:- انا طلقت لبنى يا امى 

الام شهقت بصدمة:- نهار ابوك اسود طلقتها ليه يا ابنى ليه يا اسر انا صحيح مش بطيقها بس خرب البيتو مش بالسهل جالك قلب تطلقها يا اسر 

اسر:- اهو الى حصل ، لبنى حامل يا امى 

قالها بوجع امه قعدت جانبه متلخبطة مش عارفه تحزن ولا تفرح طبطبت على كتفه :- طب اهد يا ابنى ، انا هروح ارضيها و افهم منها اي الى حصل ازاى تطلاقها و ابنك يا غبي 






اسر كان نفسه يصرخ و يقول دا مش ابنى بس كتم صرخاته جواه 

عند لبنى كانت نايمة على سريرها مسكة الدبلة و عيونها مليانة بالدموع دفنت وشها في المخدة و بقت بتعيط بانهيار و وجع اتظلمت من اكتر انسان حبيته و اختارته من الدنيا مسكت الفون و اتصلت بيه كان قعد مع مامته الى هتموت من الفرحة بس كانت مدارية دا قدام اسر الى سبها و راح يرد على الفون كان رقمها فتح الفون مكنش فيه صوت لكن كان سمع صوت شهقاتها و عياطها الى ليهم صوت كان في صمت دموعه نزلت بألم مسح دموعه و قال بثبات :- انسيني زى ما نسيتك ربنا يوفقك في حياتك بعيد عني 

لبنى مسحت دموعها هزت راسها بنفي :- طب انا عملت اي اسر بلاش قسوتك دى علشان خاطري ، ط طب انا اسفة انا غلطت لم اتعصبت عليك و قولت كلام مكنش ينفع اقوله و اسفة عشان حاولت أجهض ابنى بس والله مكنتش عارفه انا بعمل اي انا كنت موجوعة كنت مصدومة لم مديت ايدك عليا اسر انا بحبك انا مش هقدر اعيش من غيرك 

اسر قفل الفون في وشها عند لبنى 

لبنى بانهيار:- الووو اسر رد عليا لا متقفلش السكة ارجوكككك ااااااع ااااااااااااع 

فضلت تكسر كل حاجة في اوضتها وقعت في الارض و قعدت تبكي 

في شقة مامت اسر 

الام بفرح:- انا لا هروح لجزار و اقوله يدبح عجل دا ندر و لازم اوفيه هم و انزاح 

سماح:- عدكي العيب يا حماتي تو بس سبب الطلاق اي علشان ميحصلش لوحدة فينا زيها 

نورا بفرح:- انا قولت البت دى مش سهلة و اهو بانت على حقيقتها بس صعبان عليا اسر مش يستاهل الى حصلو منها يلا ربنا يستر على بناتنا. بصراحة قلبي مكنش مرتاح ليها 

سماح:- و مين سمعك طب عارفه يا حماتي دائما تفتح لا حد بالبس البيت حتي البلكونة بتنشر الغسيل بلبسها دا و اكنها عايشة في الدنيا لوحديها طب يسامحني ربنا طلامة انكشفت و غارت كنت في الايام الى اسر في شغله كنت بشوف راجل غريب دخل البيت و يطلع و يخبط و الفرح بتبقا مش سيعها و شوفتها كذا مرة بتحضنه استغفر الله العظيم سامحني يا رب بس الحق يتقال اه 

منى بصتلهم برعب ازاى كدا بيفروحو في خراب البيوت و مش بس كدا دول كمان بيفترو عليها بيقولو كلام محصلش خدت عيالها و طالعت جري حضنت عيالها و بتعيط هى متظلمتش بس مش بتحب تشوف حد مظلوم حد لو كانت مش بتحبه في اوضة هنا 

هنا :- لا مش هينفع نتقابل و بعدين مانت شوفتني و سمعت صوتي دول مش كفاية 

المجهول:- بس صورك لوحدك مش كفاية يا لبنى و بعدين مش خايفه لجوزك يجي على غفلة 

هنا بضحك:- يا عم فكك انا بقيت حرة و محدش له حكم عليا بقولك اي انا لازم اقفل لان شكله جاه باي باي يا بيبي 

هنا قفلت الشات و و اكونت الفيك الى مسميه باسم لبنى 

و شالت المسك أو القناع الى على وشها كانت عاملة قناع زى وش لبنى بالظبط و برضو مغيرة صوتها بصوت لبنى شالت القناع بابتسامة:- و لسه يا زوجة اخي العزيز بقا انا اضرب بسببك الحمدلله انى هكرت تلفونك و اخدت كل صورك و لسه لم سيرتك تبقا على كل لسان اصل بصراحة بفكر انشر الصور دى يا لولو و اهو الكل ينبسط دا انا هلعب لعب هيهي 

برا في الصالة 

الام:- بقولك يا سماح 

سماح:- اموري يا ماما 

الام:- هى بنت عمك اتجوزت 

سماح:- حاا ادعلها ربنا يرزقها بابن الحلال لحسن دى قفلة من موضوع الجواز خالص 

الام :- طب انا و اسر بكرا هنعمل زيارة ليهم بلغيهم يمكن لا اكيد هنشرب شربات و نزغرط و اهو افرح بابني حبيبي و بنتي اخر العنقود بدل الغم دا 

منى زغرطت و هنا خرجت و هى بتزغرط 

بالفعل سماح طالعت تقول كل حاجة لبنت عمها الى طارت من الفرح و الام و نكاينها مشغلين اغاني و بيزغرطو بس منى مش معاهم بالعكس دى خايفة و بتعيط ضمت عيالها ليها اوى و مش عارفه تعمل اي لكن كل الى تعرفو انها خايفة 

بعد شوية سمر طالعت لأسر 

كان نايم على الكنبة و حضن صورتها سمر اخدت الصورة منه :- يا اسر مينفعش كدا حرام عليك نفسك يا ابني مش ملكة جمال هى يلا بقا ربنا يسامحها بقولك 

اسر قعد:- خير يا امي 

سمر طبطبت على كتفه:- كل خير يا ضنايا سبحان الله راحت لبنى بنكدها ربنا كرمك ببنت الحلال شهد بنت عم سماح اهلها ناس طيبين و مش هيتعبونا دول غلابة اوي لا هيقولو مهر ولا فرح و البت بتحبك و رايداك يبقا ليه لا و بعدين الحب بيجي مع الوقت 

اسر بصلها و قام بصدمة:- اي الى بتقوليه دا ازاي اتجوز على لبنى انتي ازاي تقولي كدا ، زعلان منها بس عادي احنا كدا طول الوقت انتي عايزة اي يا امي 

سمر قامت بغضب:- طب اسمع بقا يا ابن بطني يا تتجوز و تفرحني بيك ياما لا انت ابني ولا اعرفك و قلبي وربي غضبانين عليك ليوم الدين ساامع هى جوزتك من لبنى دى جوازة دى جوازة سودة و منيلة من يوم ما دخلت حياتنا و هى خرباها 

سمر خرجت من الشقة و هى فرحانة لانها عارفه ابنها ان مش عايز غير رضاها عليه اسر حط ايديه على وشه بغضب و جنون و بيفكر يعمل اي 





في بيت لبنى 

لبنى بتبص لصورتهم بدموع و وجع:- هونت عليك يا اسر كدا تسبني بعد ما وعدني وعدو كتير 

كملت بوجع:- قولتلك انى مقدرش اعيش من غيرك و سبتني سبتني في اكتر وقت محتاجك فيه انا مش عارفه اكرهك ولا قادرة اصدق انك تعمل معايا كدا هو دا الى مش هيفرق بينا غير الموت هو دا حبك ليا 

في الناحية التانية اسر مسك صورتها و بيتكلم معاها 

اسر :- غصب عني ، انا محبتش غيرك ولا اقدر من غيرك مين الى قال سبتك انا معاكي في كل مكان و وقت حتي في احلامك حزنك انا موجوع اكتر منك لانى اتغدر بيا زيك بالظبط اتخدعت من اكتر واحدة بحبها خونتيني و خونتي حبك لدرجة دى انا ولا حاجة من بالنسبة ليكي عايزني اعمل اي لم اشوف صور مراتي و كلامها عني انتي خونتيني و انا مش مسامحك مهما حصل حتي لو كنتي حامل في ابني فعلا 

اسر اتنهد بوجع و نام و بيتمني ميصحاش 

تاني يوم في شقة اهل لبنى 

رنا:- هو انتي ازاى يا امي كدا 

الام ؛- كدا الى هو إزاي يا رنا 

رنا:- يعني حنينة علينا و بتخافي علينا و لو خالد أو مروان زعلونا بتتعصبي عليهم لدرجة ساعات بحس انكي هتطرديهم حضرتك حماتنا 

الام بابتسامة:- عارفة بس انا عيشت ايام ما يعلم بيها الا ربنا و مش عايزة انتوا أو بنتي تعشوها و بعدين كان عندي بت و ربنا رزقني باتنين كمان اقول لا هو انا اطول يبقا عندي بنتين قمرات كدا ،و بعدين يا حبيبتي احنا ضيوف في الدنيا يبقا اي نبقا خفاف و نصلح بين الناس 

رنا بدموع:- انا صحيح مشوفتش امي لكن ربنا عوضني بيكي يا ماما ربنا يخليكي ليا 

ابتهال حضنتها:- و يخليكي ليا يا حبيبتي يا بت امسحي دموعك مبحبش النكد و اتصلي بى البت ياسمين شوفيها اتاخرت ليه 

رنا خرجت من حضنها و راحت تشوف ياسمين اما عند اسر في بيت عن سماح 

هو كان مستغرب بس محبش يتكلم 

سمر بفرح:- احنا جايين نطلب شهد بنتكم لأسر ابنى على سنة الله ورسوله و طلباتكم مجابة 

ابو شهد :- و احنا موافقين 

سمر:- نقرا الفاتحة  

 ووووووو


الحلقه الخامسه 

عشق ابيض واسود


               الفصل السادس من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×