رواية عشق ابيض واسود الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني


 رواية عشق ابيض واسود الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني


اسر بصلها بصدمة من كلامها و قال ببرود:- اتفضلي ادخلي بس حطى الجزمة برا لانى بكنس زى ما انتي شايفة كدا اقفلي الباب يا نور و روحي على اوضك 

نور راحت على اوضتها و سمر قعدت و مصدومة:- دا انت مكنتش بتشيل كوبية تقوم تخدم المحروسة مرة واحدة اي اتشلت ولا عجزت ، مانا كنت حامل فيك و مكنتش قعدة و عادي اي الدلع الماسخ دا و 

لسه هتكمل كلامها كان اسر مربع ايديه:- والله بيتنا و احنا احرار فيه مش شغل حضرتك تاني حاجة انتي جاية لاحفادك تشوفيهم و تقعدي معاهم شوية و تمشي غير كدا شكرا و من هنا لحد ما شاهين ما يخف ملكيش دعوة بى العيال ليكي عندى تزريهم غير كدا ملكيش اى دعوة بمراتي ، ثم انتي عرفتي مكان شقتي ازاي و ازاي تجي من غير معاد افرد مكنش موجودين 

سمر بغيظ:- مش هكلها يعني ، عرفت من عاصم اخوك خد بالك من نفسك لا تندم و ترجع تعيط في الاخر 

لبنى فتحت الباب :- ازاى حضرتك يا طنط نورتيني 

سمر بصت ليها من فوق لتحت:- ما تتكلمي عدل ياختي ولا محدش ملي عينيك و اي الى عمله في نفسك دا مسيبة شعرك و سلفتك ميتة اخص عليكي و على امثالك 

اسر بعصبية:- كلمة كمان هنسا انكي امى ثم انتي مالك سايبة شعرها ولا ربطه مش شغلك و بعدين هو حرام تكون بحرية في بيتها هتتحكمي

 فيها هنا كمان ليه موت و انا مش عارف 

سمر بعصبية و زعيق:- بسس انت هتحسبني يا اسر هتحسبني يا ابنى سندي اشحال انى مضيعة عمري عليك و على اخواتك دى اخرتها مش دخلك بيت تاني خليها تنفعك يلا يا نور هاتي اخوكي و يلا ملناش مكان هنا 

نور سمعت كدا جريت وقفت وراء عمها و مسكت فيه بقوة دموعها نزلت:- ا انا مش عايزة اروح معاها يا عمو ارجوك متخلهاش تخدني 

سمر بصتلها بغضب:- هو انا هخاف منه يا بت منى صحيح طالع لامك 

سمر لسه هتمسكها من ايديها لبنى بعدت ايد سمر عن نور بغضب:- ما بتقولك مش عايزة اي هتخديها غصب عنها اذا كان ابوها بيقول خليها انتي مالك اي علشان امها ماتت ف هتمشيها على كيفك جاية تشوفي ابنك اهلا وسهلا غير كدا مفيش تعالي يا نور نشوف سليم صحي ولا لسه 

لبنى اخدت نور من وراء اسر و دخلت اوضة الاطفال و قفلت الباب سمر:- يا ميلة بختك يا سمر في اكبر عيالك روح يا شيخ ربنا يهديك و يخدها الى مقسي قلبك عليا 

سمر خرجت بسرعة لبست الجزمة و خرجت جري اسر قفل الباب اما في شقة شاهين 

شاهين كان بيبصلهم بتراقب 

نورا:- الله يرحمها و ربنا يحزي الى عمل كدا يارب ما يشوف فرح في حياته  انا 

والله العظيم ما اعرف اي الى حصل 

شهد:- و انا والله العظيم زايى زيها معرفش حاجة 

هنا :- منى كانت تعرف واحد و لم تابت و فاقت قتلها انا ك

كنت طالعة على السلم و هو نازل بيجري حتي سماح شافته 

شهد:- صح و انا قبل كدا سمعتها بتكلمه 

شاهين بغضب و جنون:- اخرررسي منك ليها منى اشرف منكم و اياك اسمع واحدة فيكم بتتكلم عنها وحش فاهمين 

سماح:- والله العظيم انا بقول الحقيقة 

شاهين:- والله العظيم انتي كدابة و هتتحرقي بسبب الكدب دا انا عارف عماد متجوزك على اي لا شكل ولا منظر ولا حتي اسلوب اطلعوا برا برررا مش عايز اشوف وش حد منكم حتي لو بالصدفة 

نزلو و هما متعصبين معادة نورا كانت عادية بس طبعا زعلانة على منى 

نورا قعدت على الكنبة:- هى منى ماتت ازاي 

هنا:- ما قولنا قضاء و قدر اي مش بتسمعي 

شهد:- طب بذمتك انتي مصدقة نفسك البت مرمية في الارض و عينيها مفتوحة على اخرها و اكنها مخنوقة قولي حاجة تتعقل دا مستحيل يكون حرامي ولا اي يا نورا 

نورا قامت و طالعت شقتها بغضب فتحت الفون بتاعها و هى بتبص على صورتها مع منى و اد اي وحشها الكلام معاها و الضحك قالت بصوت مرتعش و وجع:- انا اسفة حقك عليا ، سامحيني يا منى سامحيني 

أما تحت سمر قامت :- والله العظيم ما انا ساكته انا اروح لأهلها يشوفو حل في دلع بنتهم الماسخ دا سلام 

بعد وقت وصلت بيت اهل لبنى 

رنا فتحت الباب بابتسامة:- اتفضلي يا خالتي 

ابتهال من المطبخ:- مين يا رنا 

رنا:- ام اسر يا امى ، اتفضلي يا خالتي واقفة ليه تعالي اتفضلي 

سمر دخلت و رنا قفلت الباب :- تشربي اي 

سمر:- ربنا يخليكي يا بنتي ، انا شاربة شاربة اوى اخت جوزك مشربني المرار بعيد عنك 

ابتهال خرجت من المطبخ سلمت على سمر 

ابتهال:- خير يا ام اسر 

سمر:- يرضكي يا ام خالد اروح ازور ابني يطردني بسبب مراته يرضيكي اروح ازورهم اول مرة القيه بيكنس و لم اكلمه يرد عليا يرضيكي 

ابتهال بهدوء و احراج:- عموما مش عيب لم الواحد يساعد مراته ، طب خالد ابنى وقت ما مراته كانت حامل كان بيعمل شغل البيت كله و لم خلفت بقا بيساعدها في شغل البيت و مروان كمان علشان مراته تعبانة بيساعدها هما مش بيعملوا حاجة غلط ولا حرام دا بيته زى ما هو بيتها اما بالنسبه لي طريقة اسر معاكي ف انا مليش دعوة ولا بنتي كمان ليها دعوة 

سمر كانت هتتكلم لكن سكتت على صوت رنا و ياسمين و هما في المطبخ 

رنا :- بقولك هاتي بقا بطلي رخامة 

ياسمين و هى مسكة الطبق:- بقولك سيبي و بطلي انتي رخامة 

رنا:- يا بنتي انتي تعبانة و الدكتورة قالت متتحركيش لحد ما الفترة دى تعدي بطلي ذن بقا لابنك يطلع ذنان زيك 

ياسمين:- لا مقالتش كدا هنادي ماما سيبي بقا 

سمر:- هما بيتخنقو 

ابتهال:- تلقيهم بيتخنقو على مين اللي هتغسل المواعين أو مين الى هيعمل العشاء 

سمر بصدمة:- بيتخنقو على مين الى هتطبخ و تعمل البيت ربنا يخليهم لبعض 

فلاش 

سماح:- هو انا خدامة هنا ولا اي و بعدين انتي مش مشلولة علشان انا اعمل و انتي تقعدي 

منى:- والله ما قادرة و بعدين انا حامل 

سماح:- يعني اي حامل بت اشتغلي و اخرسي 

باك 

سمر لنفسها:- بقا هى زوجات عيالها مرياحناها و انا بنات الكلاب مطالعين عيني و في الاخر البت هنا الى تعمل المواعين اخص عليهم 

بعد وقت سمر قامت روحت اما في بيت اسر لبنى بعدت عن حضنه و قامت دخلت تطمن على سليم و اسر رد على الفون كانت سمر و بتقول ان ادهم عايزهم 

لبنى:- في اي يا اسر و انت رايح فين كدا 

اسر:- معلش يا حبيبتي بس امى اتصلت و طلبت انى ارحلهم لان ادهم عايزين هروح اشوف اكيد علشان موضوع الفرح بس اكيد هيتاجل خدى بالك من نفسك يا حبيبتي 

لبنى:- خد بالك من نفسك و متتاخرش 

اسر قبل راسها:- حاضر يا حبيبتي مش هتاخر 

اسر مشي بعد وقت وصل البيت 

عاصم:- خير يا ادهم 

ادهم:- بصو انا مقدر حزنكم و ان مينفعش اعمل فرح دلوقتي لكن الحكاية مش جاي لموضوع الفرح 

اسر:- اومال اي الى حصل اتخنقتو 

سمر:- في اي يا ابنى 

ادهم قام وقف قدام هنا:- يعلم ربنا ان من ساعة ما شوفتك و انا حبيتك و اوى  انا اسف 

عماد:- يا ابنى ما تفهمنا مالك 

ادهم شال الدبلة من صباعه و حطها في ايديها:-ا انا اسف بس مش أنا الى يفضل مراته على امه 

ادهم :- انا بشوفك اخويا الكبير ، يرضيك ان هنا تغلط في امى و تشتمني باهلي 

اسر كور ايديه و هو بيبصلها بغضب 

ادهم :- شكلي تسرعت لم كتبت الكتاب عليها بدري ، انتي طالق يا هنا طالق بالتلاتة ؤ انا اسف ليكم كلكم يا جماعة حقكم عليا عن اذنكم  

ادهم مشى سمر قعدت على الكرسي بصدمة هنا وقعت على الارض اغمو عليها 

نورا و البنات فوقوها لكن مكنتش بتتكلم تقربيا فقدت النطق سمر اتجهت ليها رغم انها مش قادرة تقف من الصدمة:- هنا حبيبتي انتي كويسة ردي عليا يا قلب امك اي الى حصلك  غار في داهية بكرا هجوزك الاحسن منه 

عماد:- من دلعك فيها هى قلت ادبك توصل لكدا انتي ازاي كدا 

نورا:- عماد يلا نطلع يلا ارجوك 

نورا مسكت ايديه و طالعت على شقتهم و سماح نفس الكلام هنا دخلت اوضتها و هى مصدومة و مش مصدقه الى حصلها ادهم طلاقها بعد ما خلاص ما حضروا كل حاجة و الفرح كانوا محددينو قعدت على السرير ضمة رجليها و دموعها بتنزل بوجع و قهرة حتي الصوت مش عارفه تطلعوا 

تاني يوم 

شهد بابتسامة :- مش هتقوليلي مبروك يا نورا اتجوزت 

نورا حست بغصة بقلبها:- ا انت اتجوزت عليا يا عماد هى حصلت تتجوز عليا يا واطي 

عماد ببرود:-  ما الى تتهم سلفتها في السرقة و شرافها تستاهل الاعدام لكن جدعنة مني اتجوزت عليكي 

اسر:- ااانت اتجننت يا عماد انت بتقول اي 

عماد:- بقول انى عملت حلال ربنا و الشرع محلال اربع و بعدين انت زعلان ليه هى اختك و انا معرفش 

سمر من اوضة هنا :- الحقونييي 

اسر و الجميع جري على الأوضة كانت هنا وقعة على الارض و السكينة مرمية جانبها و مليانة دم و شريين ايديها مقطوعة وووووو 

يتبع 

الحلقة 13

رايكم في الى حصل لهنا 

ادى اخرة الى ياذي الناس رايكم في الحلقة بصراحة 

عشق ابيض واسود 🤍 🖤


           الفصل الرابع عشر من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×