رواية غرام العيسي الفصل السابع عشر 17 بقلم اسماء السيد


 رواية غرام العيسي الفصل السابع عشر 17 بقلم اسماء السيد


#غرام_العيسي part 17


فجأه بتجي عربيه نقل ضخمه وبتخبط فيه بس بيلحق ينط من العربيه بسرعه والعربيه النقل بتف*رم عربيته 


وهوا بيتصدم من الموقف وبيتسند والناس بتتلم عليه وعرفوه علي طول 


احد المزارعيين:كامل بيه اييه الي جرالك انتا كويس 


فجأه كامل وقع مغمي عليه علي الارض 


احد المزارعين:اطلبو الحكيم بسرعه  


وبالفعل احدهم رن علي الاسعاف 


ووصلو في وقت قياسي واخدو كامل واتحركو للمستشفي 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@






في الصباح عند عيسي


بتصحي غراام وبتلاقي عيسي واخدها في حضنه وصاحي وبيمشي ايده علي شعرها بحنان 


غرام:صباح الخير


عيسي:صباح النور


غرام:الساعه كام 


عيسي بخبث:واحنا مالنا بساعه دلوقتي


غرام بتوتر:يعني ايه 


عيسي بضحك:اهدي اهدي مفيش حاجه هههه الساعه 11


غرام:11يااه دا احنا نمنا كتير اوي 


عيسي بإبتسامه:لاء انا صاحي 10


غرام بستغراب:ومقومتش لييه 


عيسي حضنها بحب:عشان بتفرج علي الملاك وهي نايمه


غرام بصدمه:بتتفرج عليا انا 


عيسي بضحك:اومال علي امي 


غرام بتوتر:عيسي 


عيسي دفن وشه في رقبته:اممم


غرام:انا.انا زعلانه 


عيسي بعد بتوتر:ليه ياقلب عيسي انا زعلتك في حاجه


غرام بسرعه:لاء والله مش كدا بس انا بابا والعيله وحشوني اوي يا عيسي 


عيسي بتنهيده:ان شاء الله خير وهنروح بيتنا قريب ياحبيبتي...... ودفن راسه في رقبتها تاني وشدد من حضنه


غرام بخجل:تب ممكن تبعد شويه


عيسي:ودا ليه


غرام بتلعثم :اص.اصل . انا عندي البريووو"د


عيسي بضيق:يعني ايه بقا


غرام بخجل:دا مش بإيدي ياعيسي


عيسي بعد عنها ومشي ايده علي شعرها بحب وباس راسها 


عيسي بحنيه:ولا يهمك يا قلب عيسي اهم حاجه تكوني كويسه 


غرام بدموع:انا بحبك اوي ياعيسي... وحضنته بحب


عيسي بتنهيده:اهدي بقا ومتعيطيش صحيح


غرام:ايه في ايه


عيسي :انتي اكلتي امبارح 


غرام بخوف وتلعثم:انا.اه.لاء قصدي اه. لاء لاء


عيسي بحده:لييه مش قولتلك كلي لما اجي


غرام بتوتر:ما انا مش بعرف اكل وانتا مش موجود معايا 


عيسي بغضب وخوف:يعني عندك الزفته دي ومأكلتيش حاجه خالص ليييه كدا ليييه 


غرام قعدت علي السرير وعيطت وعيسي اتنهد وقرب اخدها في حضنه


عيسي:يلا قومي البسي عشان ننزل نعمل اكل ياستي


غرام بفرحه:حاضر حالا 


ونزلت جري واتجهت للحمام وعيسي ابتسم بخفه عليها


فجأه تليفونه رن وكان دياب 


دياب بخوف:اللحق ياعيسي


عيسي بحده :ايه في ايه


دياب بتوتر:عمي كامل


عيسي وقف بخوف:مالو ابويا 


دياب:عمل حادث*ه علي الطريق واخد طلق*ه في كتفه وعربيه دخلت فيه بس هوا لحق نفسه ونط والعربيه اطبقت 


عيسي بغضب:تب هوا كويس 


دياب:ااه كويس هوا الجرح بس وشويه جروح بسيطه من النطه 


عيسي بحده:قدامك 10دقايق تعرفلي مين الي عمل كدا


دياب بتوتر:حاضر شويه وهكلمك... وعيسي قفل الخط


قعد عيسي بغضب وقلق علي ابوه وفكر في حاجه وقام لبس وخرج برا الغرفه والقصر كله 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في المستشفى 


دخلت العيله بخوف علي كامل ورحمه ونور ومريم راحو عند الشباك الصغير الي بيطل علي العمليات ودموعهم نزلت بشده


مريم بدموع:انا خايفه علي بابا اوي


نور بدموع:وانا كمان خايف يجراله حاجه ويسبنا 


رحمه بترجي ودموع:يارب يارب انا مليش غيره يارب خليه ليا ولبناته عيسي جالك وسابني والله ماليا غير كامل يارب دا حبيب عمري وايامي ياارب 


تفيده بحزن:اهدي يارحمه خير ان شاء الله ياحبيبتي 


رحمه ببكاء شديد:انا خايفه اوي عليه انا مليش غيره


تفيده بحب اخدتها فحضنها ورحمه انهارت 


عامر بخوف:يارب سلم يارب 


فجأه طلع الدكتور بسرعه والعيله جريت عليه بخوف


عامر:طمنا يادكتور 


الدكتور بسرعه:محتجين دم في اسرع وقت لازم حالا 


نور:انا بنته ينفع اتبرع 


الدكتور :تعالو والي هيطابق هيتبرع 


راح معاه نور ويوسف ومريم وسامي ومصطفي وساره 


........... بعد مده بيطلعو من الغرفه 


الدكتور:الانسه نور ومريم نفس الدم انما مش مطابق معاه كتير والي مناسب الانسه ساره بنسبه كبيره


رحمه بسرعه:اكيد هتتبرع 


ساره بخوف وعفويه:لاء انا مش هتبرعله انا مالي مايموت


اتصدم الجميع ورحمه قربت منها وضربتها بلقلم 


ساره بغضب:انتي بتضربيني 


رحمه بكره:ااه بضربك عشانك واطيه وحقيره غوري من قدامي 


الدكتور قدامكم 8ساعات بس هو الحاله مستقره شويه بس محتاج دم حالا..... ومشي






............... بعد كذا ساعه 


راح عندهم الدكتور وقال:ها يا جماعه اتصرفتو في التبرع ولا ايه 


عامر بأسف:لاوالله سألنا في اكبر بنوك الدم مش لاقيين يكفي 


فجأه جت ممرضه وهمست للدكتور وهوا راح معاها وهما استغربو وخافو اكتر 


مصطفي:هوا في حاجه ولا ايه


عامر:والله ما انا عارف 


بعد ساعه والدكتور مطلعش من الطواريء


يوسف:لا دا في حاجه بقا 


طلع الدكتور قربو منه بخوف 


عامر:ما تطمنا يا بني في ايه


الدكتور:خير ياحاج عامر كله تمام كامل بيه اتنقل لغرفه عاديه 


مصطفي:تب والد*م


الدكتور:لاء في شخص عرف حالته واتبرع لكامل بيه بدم 


رحمه بسعاده:اللهم لك الحمد ياررب


عامر بستغراب:بس مين الراجل دا عشان أشكره


الدكتور بتوتر:لاء دا دا واحد كان هنا ومشي 


مصطفي:تمام يادكتور اتفضل


ومشي الدكتور وكلهم فرحو جدا وبكو من الفرحه....... 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في المخزن 


شهاب بغضب:انتا بتقوله المكان ليه ياغبيي 


مكرم بخوف:ليه هوا انا عبيط عشان اكذب علي عيسي الهواري انتا مش شايف مشلفطك ازاي


شهاب بغيظ:ياغبي طلما عرف البلتني"وم فين هيقتلنا ومش هيسمي علينا


مكرم بتوتر:ياعم الي يحصل يحصل بقا انا معتش عارف اخرتها ايه 


شهاب بتوتر:انا الي مضيقني ان احنا دافعين ملايين عشان الشنطه دي وغير كدا البضاعه 


مكرم بصدمه:بضاعه بضاعه أييه


شهاب بخوف:اصل انا مخزن البضاعه في المخزن الي علي الجبل


مكرم بغضب :ياغبييي 


شهاب:وانا مالي انا.... قاطعه عيسي من وراه 


عيسي:متقلقوش البضاعه طاررت 


شهاب بصدمه:يعني ايه 


عيسي ببرود:يعني ايه يعني البضاعه بححح 


مكرم بخوف:مش انتا اخدت الشنطه سيبنا تمشي بقا


عيسي بحده وبرود:هنلعب لعبه والي هيكسب هيخرج 


شهاب بتوتر:وايه هيا العبه دي 


عيسي بحده:جهزهم يارجاله.... وقام طلع برا  المخزن 


دياب بتوتر:انا عرفت مين الي عمل كدا


عيسي ولع سيجارته بغضب:ميين 


دياب:سليمان


عيسي بصله بصه غريبة وسكت


دياب بخوف:بخاف من سكوتك ياعيسي 


عيسي ابتسم بخبث ومتكلمش بردو 


دياب بفضول ش:بس هو انتا ليه خلتنا نجيب البضاعه هنا واسحب البلاغ بتاع الكوخ


عيسى بحده:هتفهم كل حاجه دلوقتي ... وسابه ودخل جوا


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@






عند سامي كان بيتكلم في الموبايل 


سليمان:اممم عاوز ايه


سامي بغضب:انتا إلي عملتها مش كدا 


سليمان ببرود:انا اعمل كدا مستحيل


سامي:ورب العرش لو عرفت ان انتا ليك يد لهكون ناهيك


سليمان بعصبية:اسمع يا ولا انتا انا مبتهددش 


سامي:وانا مش اي حد.... وقفل الخط 


واتجه لعندهم بس فجأه خبط في بنت وكانت هتقع فشدها من وسطها وسرح في عيونها


البنت بعدت بعصبيه :مش تاخد بالك ياحيوان


سامي قبض ايده بغضب:لمي لسانك


البنت:لاء مش هلمه انت حيوان واحول كمان


سامي:بت انتي اتلمي احسنلك 


البنت كانت لسا هتتكلم بس لمحت كذا راجل فمشيت بسرعه وسامي استغرب بس مشي ورا الرجاله عشان يرضي فضوله


........... عند البنت والي كان اسمها موده


فضلت ماشيه لحد ماوصلت لشارع مسدود جمب المستشفي فجأه لحقها الرجاله الي كانو اربعه  ووصلو ليها


احد الرجال:كنتي فاكره انك هتهربي يابت


موده بتوتر:وانا كنت عملتلكم ايه يعني 


الراجل الثاني:لا ولا حاجه ياروح امك كسرتي عربيتنا وضربتينا بس ودخلتينا وراكي المستشفي


موده:امشو وسبوني انا هديكم تعويض حق العربيه 


الراجل الثالث:تؤتؤ احنا عاوزينك انتي ياقمر 


موده بخوف:لاء انا ممكن اصوت والم عليكم الناس امشو 


الراجل الرابع:صوتي براحتك يا مز*ه... وبدأ يقرب منها


موده برعب:ارجع انا مستحيل اخليك تلمس شعره مني 


الراجل الرابع:انا الي هبدأ.... 


وقرب اكتر ولسا هيمسك ايدها مسك ايده قبضه قويه وكان سامي وموده فرحت لما شافته.


الراجل الرابع بألم:سيب ايدي انتا ميين


سامي بغضب:انا الي هوريكو الي عمركو ماشوفتوه 


احد الرجال:والله انتا بقا الشبح والبطل وكدا وعاوز تتمتع*ع بالبت لوحدك لا البت دي تخصنا


سامي فجأه ببوكس في وش الي قدامه ونزل ضرب فيه والتلاته اتلمو عليه وموده خافت وقعدت في زاويه تعيط وبتترعش وسامي نزل فيهم ضرب بس احدهم ضربو بسكي*نه في كتفه بس كان جرح سطحي وموده اتصدمت وعيطت اكتر وسامي ضربهم كلهم وقامو جريوو 

وهوا قرب من موده 


سامي:انتي كويسه 


موده برعشه :اه كوي. كويسه


سامي مد ايده قومها:اهدي خلاص محصلش حاجه اهدي خالص 


موده هديت فعلا :انا اسفه انك اتجرحت بسببي 


سامي بإبتسامه:لا ولا يهمك. اتفضلي أمشي بقا 


موده:اه تمام شكراً 


ومشيت وعينها علي سامي وهوا اطمن انها ركبت تاكسي واتجه للمستشفي وعقموله الجر*ح وكان بسيط 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@






عند عيسي 


كان شهاب ومكرم دخلو غرفه كبيره وكان فيها صناديق بس متغطيه بغطاء اسود كبيرر 


شهاب بخوف:ايه الي جابنا هنا 


عيسي ببرود:جايين نلعب 


مكرم بستغراب:بس هنلعب ايه 


عيسي :انا هدي لكل واحد سلاح فيه رصا*صه واحده بس وهتضربو علي بعض لغايه ماواحد يقتل التاني والي هيعيش هيخرج من هنا 


شهاب برعب:بس بس كدا حرام 


عيسي بسخريه:ههههه ضحكتني دا حرام وانتو الي بتعملوه دا مش حراام يا ولاد ال$$$$$


مكرم بخبث ورعب:وانا موافق يالا 


قرب واحد الرجال ومد لكل واحد سلاح وعيسي ودياب خرجو وبصو عليهم من الزجاج المضاد للرصا*ص وشايفين وسامعين كل حاجه 


شهاب :انا هنشن عليك وموت وخلصنا 


مكرم:ما انا اعمل كدا وخلاص 


ورفع السلاح وضرب علي شهاب وطلعت فاضيه 


مكرم: حظك بقا ياشوشو 


شهاب بصله بشر وضرب عليه وطلعت فاضيه بردو 


وبقو يضربو علي بعض لحد مافجأه خرجت طلق"ه في دما*غ مكرم وشهاب ضحك بشر 


(ياصاحبي في كوز ذره انتا لسا مطيره😂) 


عيسي دخله :مضتحكش اوي يا حبيبي 


شهاب بدهشه: يعني ايه


عيسي:يعني بص وراك كدا 


بص لاقا الشرطه فرمي سلاحه واخد السلاح الي كان في ايد مكرم ورفع عليهم سلاح وضرب جه في كتف عسكري روسي فظابط ضربه طلقه في قلبه وشهاب مات علطول اتجه الشرطه للصناديق وفتحوها ولقو السلا*ح والمخد"رات 


دياب:انك تري الحقيقه كانو يتممو صفقة 


الشرطي:فعلا 


دياب بتوتر:تقدر تاخد الجثتين واحنا نمشي 


الشرطي:اوكي نحن نحتاج افاده عيسي بيه 


عيسي ببرود:يلا انا جاهز 


وبالفعل اخدو الجث"ث وطلعو علي مركز الشىرطه الروسية واخدو افاده عيسي وشمعو المخزن وادو لعيسي تعويض لانه قال انهم كانو بيعملو كدا من غير علمه 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عند غرام 


بتكون قاعده في الغرفه بتتفرج علي التلفزيون وبتفكر في عيسي وقلقانه علييه 


غرام بقلق:تب ياترا راح فيين تب هوا متكلمش خالص اعمل ايه ومبيردش علي الموبايل يارب طمني عليه 


فجأه دخل عيسي وفإيده شنط وقفل الباب برجله


عيسي بسعاده:مساء العسل والفل والياسمين والغرام والحب علي احلي غرام 


غرام بدهشه:دا كله ليا انا 


عيسي بحب:اه يا قلبي وروحي ودنيتي كلها


غرام بمرح:لاء شكلك رايق ياعم 


عيسي قرب حط الشنط علي التربيزه وقلع الجاكيت ورماه علي الكنبه وقرب من غرام حضنها بحب وهيا حضنته وحست بلأمان 


عيسي:تعالي بقا ناكل عشان عارف انك مش هتاكلي صح


غرام ببراءه:صح انا مأكلتش من يومين


عيسي بحده خفيفة :متتكررش تاني فاهمه


غرام بتوتر:فاهمه 


وقعدو اكلو وغرام كانت فرحانه جدا وعيسي كان مبسوط اوي انه يقدر يرجع حق مراته وحق الناس الغلابه


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@





بيعدي اسبوعيين كامليين  وعيسي فسح غرام فروسيا كلها وكامل طلع من المستشفي وبقا كويس وبيخرج وظلم سليمان زي ما هوا وزادد كمان ويوسف ونور قربو من بعض اكتر وساره وبسمه بيخططو لحاجه مش خير ابدا ودياب كلم مريم وصالحها وبقو يتكلمو علي طول... 


في القصر ،، بيكون العيله كلها متجمعين في الصالون حوالين كامل 


عامر بسعاده:حمدالله علي سلامتك يا ولدي


كامل:الله يسلمك يا ابوي 


حسن:حمد الله علي سلامتك يا اخوي


كامل:الله يسلمك يا حبيبي


مصطفي:انتا عارف ياكامل يا اخويا ان الي اتبرعلك بدم محدش يعرفو


يوسف:انا هتجنن وأعرف هوا مين الي اتبرعلك 


عيسي من وراه :انا الي اتبرعتلو وووووو............ 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

استوووب 


            الفصل الثامن عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا      

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×