رواية خفايا الدروب الفصل السادس 6 بقلم ندي ناصر
بارت 6
زيدان: حضرتك تقدري تتابعي النظام كله فالمكان مكانك خلاص
ندىٰ بحماس: اكيد ان شاءلله هتابع كل تفصيله وتكمل بهدوء حرج هو عادي لو جددت حاجات في الكافيه
زيدان بابتسامة لرفع الخجل: المكلن مكانك خلاصبس طالما التغيير هيفيد ان المكان يبقى احلا فانا موافق متقلقيش وهسيبك عشان عندي شغل وده رقمي اي حاجه هتلاقيني معاكي علي التليفون
ندىٰ وهي تاخد الرقم: تمام شكرا استاذ زيدان
ليسمعوا صوت عالي برا
تخرج ندىٰ وزيدان من المكتب ليعرفوا المشكله
" يا فندم وطي صوتك وهنحل المشكله بهدوء
* لا مش هوطي صوتي يعني ادفع فلوس واعقد مستني كل ده وفي الاخر تقولي خلص ومحتاجين وقت عشان يجهز
"يا فندم.....
تتحرك ندىٰ نحيتهم ويتابعها زيدان بعنيه ويسيبها تتصرف
ندىٰ بهدوء: محمود شوف شغلك وانا هتعامل لتكلم الزبون اتفضل حضرتك ايه المشكله
" انا طلبت اوردر من بتاع نص ساعه واستنيت علي اساس انه موجود ويجي بعدين انه خلص ومحتاجين وقت اكسترا مش محترمين وقتنا يعني
ندىٰ بهدوء وابتسامه: وقت حضرتك اكيد يهمنا نقدر نعوض حضرتك بحاجه ولو في متسع من وقتك نحضر فيه اوردك ده ده يبقى من زوق حضرتك الجميل اكيد و حضرتك صاحب مكان ويشرفنا تواجد حضرتك في اي وقت واكيد دي اول مشكله تقبلك هنا فاتمناش نخسر حضور حضرتك اللي يهمنا
" احم هي فعلا اول مشكله بس هو كنت متعصب وكان التاخير عصبني اكتر وذوقك يخليني اقعد مفيش مشكله عندي واسف علي المشكله اللي عملتها
ندىٰ بابتسامة ودوده: ربنا ييسر حال حضرتك والمكان مكانك تقدر تستني الاورد ولو تحب ايس كيك تحفه عندنا هيحجبك اكتر
" بابتسامة: اكيد مفيش مشكله
لتستاذن ندىٰ منه وترجع لمكان زيدان
ندىٰ بتسائل: ليه متحركتش وكلمته قبلي
زيدان بابتسامة: احب اشوف تعاملك بس عجبني تصرفك ما بين انك مخسرتيش الكلاينت وبين ان الناس شافتك بعين راضيه
ندىٰ بخجل طفيف: انا معملتش حاجه غير بقول ديما امي كانت تقولهولي «ادفع بالتي هي احسن » كلنا مضغوضين ومستنين حاجه بسيطه بنخرج فيها الضغط فكان لازم نتعامل بهدوء وهو هيدرك مشكلته من نفسه
زيدان يؤمئ باعجاب من تفكيرها : دلوقتي اقدر اسيبك وامشي وزي اتفاقنا رقمي معاكي في اى حاجه اتصلي
يمشي زيدان ندىٰ تقف بهدوء
ندىٰ تدخل المطبخ وابتسامه مش بتفارقها لما تكلم حد : استاذه ملك ممكن من وقتك دقايق لو سمحت
ملك بسرعه: طبعا ده انا افضالك لو مش فاضيه يا استاذه
ندىٰ: لا محبش كده انا زي اختك فتعاملي معايا عادي خلصي اللي وراكي وانا محتجاكي بس تعرفيني كميه كل حاجه هنا عسان نعمل احتياط لكل حاجه
ملك: من عنيا حاضر يا استاذه
ندىٰ بضيق عنيها وضحكه: يا لوكه قوليلي ندىٰ عادي ولا اقولك قولي ندوش وتكمل بمرح وعلي فكره مش اي حد بخليه ينادي بدلعي
ملك بضحكه: خلاص يا ندوش ربع ساعه واكون عندك تحبي تشربي ايه وةنا جايه اجيبه
ندىٰ: اللي تحبيه معنديش مشكله
________________
فى كليه آلسن
محمد: احب اعرفكم انا دكتور محمد احمد هدرسلكم ماده مقررات ثقافيه بدل دكتور سليم ومتقلقوش انا نظامي خفيف مع الملتزم تمام دلوقتي هاخد الغياب واللي يسمع اسمه يتكلم
لارا باعجاب: شوفتي يابت يا سلمىٰ حلو ازاى ده احلا بكتير من دكتور سليم ويخواتي علي البدله الرمادي تحفه اووي بجد
سلمىٰ بغيظ: ما تتهدى يا ماما هو موراكيش غير سلمىٰ سلمىٰ وبعدين انتي جايه. محاضره ولا تشقطي عشان كده عماله اقولكم غض البصر. عشان دماغكم الحلوه دي
لارا بملل: يوه يا سلمىٰ محدش يتكلم معاكي غير وتدخلي الدين
لتسمع سلمىٰ اسمها وترفع ايدها من غير كلام
محمد باستفزاز: انا قولت اللي يسمع اسمه يتكلم انا مش هشوف كل واحد يعنى
تبص ليه سلمىٰ بغيظ وتقول بهمس: شكلي مش هخلص منه
وبعد شويه تسمع لارا اسمها
لارا بدلع مبالغ: انا هنا يا دكتور
محمد يهز راسه بسكون وعيونه مركزه في كشف الاسامي
لارا بزعل: ده شكله مش سهل زي دكتور سليم بس علي مين ده انا لارا
تبصلها سلمىٰ بصدمه من جرائتها
محمد بنظره متفحصه الكل: كده خلصنا الاسامي هبدا المحاضره وطبعا مش عايز اقولكم اللي هاخد بالي بيتكلم هيطلع برا و اللي هساله ومش هيجاوب هيجيلي مكتبي عشان اشوف اي مشاكله في الجزئيه
لارا عماله تتكلم مع كل حد شويه وجت تتكلم مع سلمىٰ
سلمىٰ بغضب: لارا انا خلقي ضيق لوحدي وصوتك مخليني مش عارفه اركز اصلا ولو سالني مش عارفه هجاوب صح ولا غلط
محمد بياخد باله ان سلمىٰ بتتكلم مع لارا
محمد : اعتقد ان قولت اللي هسال
ويسال لارا سؤال ولارا مش عارفه تجاوب لاكن حد قلها الاجابه من وراها وقالتها محمد خد باله بس معقلقش
وجه يسال سلمىٰ و سلمىٰ واقفه متوتره ومش عارفه تتكلم
محمد: تجيلي بعد المحاضره المكتب يا استاذه محدش هيفيدك في الرغي
شب اتكلم: يا دكتور سلمىٰ اشطر حد في الدفعه اصلا بشهاده كل الدكاتره وشهادتنا كمان فممكن معرفتش تفهم كويس ولا حاجه
محمد بغضب: هي وكلتك محامي ليها ملكش دعوه بحد فاهم
سلمىٰ واقفه مكسوف من الموقف وان الكل مركز معاها
وبعد المحاضره تخلص سلمىٰ تلم حاجتها وجت تخرج
محمد: استاذه سلمىٰ ياريت تكوني في مكتبي خلال خمس دقايق
سلمىٰ تهز راسها وتمشي بسكون
محمد في نفسه: هو انا ذوتها النهارده ولا ايه بس هي مش هتيجي غير كده
______________________
بني سويف
احمد في المكتب
ليجد. الباب بيخبط ويسمح بالدخول
مليكه بملل: بابا هو بنات عمي مينفعش يجوا هنا بجد نفسي اعرفهم
احمد بحنان: يا حبيبت قلبي انتي عارفه اللي فيها هناك امان ليهم اكتر من البلد ومحمد مخلي بالهم منهم ومكلفه بكده
مليكه بحزن: طب مينفعش اروح عندهم انا طيب
احمد: هو ينفع بس مش دلوقتى علي الاقل كمان شهر اخوكي قالي ان هما مشغولين خصوصا ان ندىٰ عندها شغل جديد بتعمله و سلمىٰ في جامعه اخوكي وهو بيدرسلها لسه قايلي امبارح وهم عندهم امتحانات كده الفتره دي قبل اخر امتحان معرفش بقى حوارات الجامعات ده
مليكه بتفهم: خلاص يا بابا ربنا يسهل وتخدل عليهم حوريه
حوريه: كيفك يا خوي قولت اعمل باصلي واسأل انا طالما نسيتني وبتشوف مليكه كيفك يا بنت الغالي
مليكه: بخير يا عمتي بعد اذنك يا بابا
احمد: مع السلامه يا حبيبتى
حوريه برفع حاجب: بقت تتكلم مصراوي قوي يعني بس مبقتش تسال يخوي علي خيتك الوحيده
احمد: معلش يا حوريه والله مشغول وخصوصا لقيت في مشاكل في الحسابات
حوريه بتفحص: مشاكل ايه كفل الشر
احمد: ابدا محمد خد جزء من ورث البنات وكنت فاكر خد كل الاوراق بتاعت الفلوس فلازم ياخدوا حقهم
حوريه بخبث: متجيبهم هنا دول بنات فى الاول والاخر وقعدتهم لحالهم دي فضيحه لينا احنا معندناش الكلام ده في عليتنا ولا دي اصولنا يا خوي
احمد بحكمه: بنات اخوي انا متابعهم من غير كلام وحياتهم هناك مجيش انا يوم وليله اغير حياتهم ومحمد هناك مخلي باله من اي حاجه وتقلقيش انتي بس
حوريه بلوي بوقئها: وانا يعني مش هقلق علي ولاد اخوي وكمان دول مش رجاله دول بنات والله اعلم كيف تربايتهم ولاد صفاء
احمد بغضب وضرب على المكتب: حوريه كلمه تاني على بنات ناصر انتي عارفه غضبي كويس فالزمي حدك احسن ليكي خلي بالك من جوزك وبيتك اللي مهملاه كل شوي
حوريه وهي تقف: حاضر يا ابن امي وابوي انا مهملاك خالص
وتمشي حوريه خارج الغرفه
حوريه برا المكتب وفي نفسها: قال ليهم حق قال بنات صفاء مش هياخدوا مليم تاني انا هتصرف وياهم بس الصبر ويايا
______________________________
بعد يومين
هيثم في غرفته ويجهز الشنطه وهو يتأفف
ليدخل زيدان باستغراب: مالك مش طايق دبان وشك ليه يا ابني مش كنت مبسوط انك مسافر برا مصر ولا كأنك مش ضابظ ورايح مهمه
هيثم بضيق: مهو نقك ده اللي جايبني لورا
زيدان وهو ينام علي السرير: انا بنق يا معفن ونقيت في ايه يعني
هيثم وهو يقعد علي السرير السفر اتلغى ورايح بني سويف عشان في مهمه هناك ومحتاجين تفاصيل وحوارات اقل اه بس برضوا كنت متحمس لبرا مصر اكتر
زيدان وهو يستند علي كف ايده: ومالك زعلان ليه بلدك اولا ياض وبعدين ده انا لقيت بلاوي متلتله في الشركه ولا كنت داير كان لازم اهتم بالحسابات وفي لعب كتير بس اهو فوق وبلم الدنيا
هيثم بجديه: خلي بالك يا زيدان عشان انتي ناس كتير عايزه وقعتك وعملت ايه صح ويكمل بغمزه في الكافيه
زيدان وهو يقعد
هيثم بزعيق: انت من امتي بقيت بتتحرك كتير كده كرمشت السرير ومش هروق تاني
زيدان بملل: صوتك يا بغل اتحرك براحتي ولو علي الكرمشه هروقها متشغلش بالك وبعدين انت هتصاحبني انا سايبك وماشي اصلا عيل بومه
هيثم بضحك: اهرب اهرب والله شكلك باقع ولا داري يا صحبي
زيدان بيرجعله ويشيل مغرش السرير : خلي بقى الهزار ينفعك ويسبه ويمشي
كل ده وهيثم بيضحك والله لترجع واقع
__________________________
في مكتب محمد
سلمىٰ بهدوء وعيونها في الارض: حضرتك طلبتني
محمد بهدوء: اقعدي يا سلمىٰ
تقعد سلمىٰ
محمد وهو يفك رابطه القميص: بصى انا عارف ان ذوتها معاكي النهارده بس قولت ممنوع الكلام وعايز تركيز صح. ولا لأ
سلمىٰ بدموع مس عايزه تنزلها تهز راسه علامه علي صحه كلامه
محمد: سلمىٰ بصيلي وانا بتكلم
سلمىٰ تاخد نفسها ونفس وضعها: شكرا انا مرتاحه كده وانا بغض بصري كفايا اللي حصل الصبح اصلا
محمد بابتسامه : هو لو بقيت خطيبك عادي تبصيلي ولا لازم ابقى جوزك
سلمىٰ تبصله بصدمه من كلامه وتقوم بتوتر: انا لازم امشي
محمد بضحك: طب اهدي اهدي مش قصدي انتي احمريتي كده ليه وعلي فكره خت بالي يومها ان لارا اللي كلمتك وانك مش عارفه تركزي منها بس محبتش اتكلم يومها
سلمىٰ : خلاص اللي حصل حصل انا لازم امشي عندي محاضره
محمد بهدوء: تمام وابقي خلي ام سالم تقعد معاكم بليل تكون ندىٰ خلصت شغل ورجعت
سلمىٰ باستغراب ليرد محمد جايلكم في حاجه ضروري بليل
:__________________
بليل في بيت ندى
تدخل ندىٰ البيت: السلام عليكم
سلمىٰ : وعليكم السلام يا دودي ادخلي
ندىٰ بتعب: بقولك صحيح محمد كلمني وقال انه جي في حاجه ضروري
سلمىٰ بهدوء وتوتر : اه قالي ما هو دكتوري في الجامعه
ندىٰ بتقرب منها وتبوسها: قالي يا حبيبتي من قبل ما تعرفي محترم اني وليه امرك يعتبر
سلمىٰ تحضنها: ندىٰ انا محتاجه حضنك اووي بجد حسه ان تايهه الفتره دي
ندىٰ تطبط عليها: يا عيوني انا جنبك فاي حاجه طالما مش بتغضب ربنا ولا عيب وانا واثقه فيكي اووي بس يا قمري اروح اخد شور عشان اشوفه عايز ايه
بعد ساعه
محمد يخبط وام سالم تفتحله: اتفضل يا ابني
محمد بابتسامه بشوشه: ازيك يا امي
ام سالم بود: كويسه يا حبيبي ادخل
يدخل محمد ويأدي السلام وترد عليه السلام ندى و سلمىٰ
ندى وبتشاور علي الركنه: اتفضل يا محمد البيت بيتك
محمد: البيت منور بناسه بس انا جاي في كم حاجه مهمين
ندىٰ: لازم تشرب حاجه الاول ده عيب في حقنا
محمد: خلاص اشرب قهوه مظبوطه
ندىٰ تشاور ل سلمىٰ
سلمىٰ تقوم تعملها
ندىٰ : احم اعتقد كده تتكلم وتفهمني
محمد بتوتر بسيط: انا عايز اتقدملها زي ما قولتلك قبل كده في الكافيه بس هي دماغه لسه ناشفه ما انتي عارفه اختك بس ده مش موضوعنا انتي لازم تيجي البلد معانا
ندىٰ باستغراب وتسائل: ليه اجي البلد انت عارف الموضوع غريب لولا ان شوفت عمي واكدلي كل حاجه مكنتش اتعاملت معاك بثقه
محمد بهدوء: ورثك لسه مختيهوش كله وفي نفس الوقت مليكه نفسها تشوفكم اووي وعمك كمان عايز يشوفكم في بلدكم
ندىٰ : بس ده صعب علي سلمىٰ مش ليا ومقدرش افضل هناك كتير خصوصا شغلي ودراسه سلمىٰ هنا
محمد بهدوء ولسه هيتكلم
لقى سلمىٰ بتجيب القهوه
سلمىٰ بتوتر منه: اتفضل
محمد بابتسامه وهمس سمعته سلمىٰلقرب المسافه : اعقبال الشرباتنا ان شاءلله
سلمىٰ بتوتر: ندىٰ هدخل اونس طنط ام سالم
ندىٰ بحنان: ادخلي يا حبيبتي
ندىٰ وتبص لمحمد: خف علي البت شويه هي مش قدك ولولا عارفه نيتك كويس كنت عملت معاك الصح
محمد بضحكه خفيفه: بحاول والله وهي اللهم بارك مش بتتهد علي العموم لازم تيجي وحمايتك مهمه بتاعتي متقلقيش المهم كمان يومين نسافر عشان كمان اسبوع من دلوقتي سلمىٰ عندها امتحانات يدوب هما يومين هناك ونترجعوا مكانكم وكل حاجه زي ما هي
ندىٰ بتنهيده:خلاص هضبظ اموري خلال اليومين دول
محمد: خلاص استاذن انا ولازم امشي
يمشي محمد وام سالم تخرج من قوضي الضيوف هي و سلمىٰ
ندىٰ: لازم تقعدي معانا يا طنط ده انا جه غي نفسي اعمل كيكه تستاهل حلاوتك
ام سالم بهزار:لو كده كوبايه الشاي بالمره معاكي
سلمىٰ واقفه سرحانه تقرب منها ندىٰ وتطبطب عل كتفها وتمشي للمطبخ
_______________
زيدان:بص وربي وما اعبد لو مبعدش عني لعليا وعلي اعدائي
علي:العصبيه مش هتفيد يا زيدان لازم الهدوء خصوصا انهم بيلفوا حولين شريكتك في الكافيه
زيدان باستغراب: واي دخل ندىٰ اصلا
على :ما هو ده اللي مستغربه بس بنراقب لحد ما نفهم
زيدان: تب راقب كويس عشان شكلهم مش هيخلصوا
_____________________
فى الكافيه
ملك بتخبط علي مكتب ندىٰ وتدخل
ندىٰ; : تعالي يا ملك في حاجه ولا ايه
ملك بادب:; في ناس عايزينك برا بس شكلهم مش مريح
ندىٰ; بهدوء:; روحي وانا جايه حالا
تخرج ندىٰ; وتشاورلها ملك مكانهم وندى توصل مكان ما شاورت
ملك تسيبها وتتصل بزيدان
زيدان فى التليفون:نعم يا ملك في حاجه
ملك بتوتر:هو في ناس شكلها غريب ولا مريح عايزين ندىٰ خصوصا وقولت ابغلك حضرتك تكون موجود لان احساسي مش مرتاح
زيدان:انا اصلا خلاص قربت متقلقيش بس خليكي متابعه
ملك:حاضر يا استاذ زيدان
في جهه ندىٰ
ندىٰ تقرب منهم: حضرتكم في حاجه خير
: اتفضلي يا اللي دايره علي حل شعرك ومش عارفينك حاكم
««««««««««««««««««««««
#خفايا_الدروب6
ڰ/ندىٰ ناصر