رواية قلوب عذبها الحب الفصل الخامس 5 بقلم جنات بدر

رواية قلوب عذبها الحب الفصل الخامس 5 بقلم جنات بدر

 رواية قلوب عذبها الحب الفصل الخامس 5 بقلم جنات بدر


البارت الخامس

شعبان بما انو تم الصلح والمياة رجعت لي مجريها انا عايز نزود المحبه بينا كمان واطلب يد حفيدتك لي حفيدي منتصر،


منتصر بص على جده بصدمه وزهول من اللي قالو 


الحاج رضوان، انا شايف الموضوع كلو خير وهيكون رباط حب بين العيلتين بس الراي يرجع لي الحج سعيد 


سعيد بتفكير 

مادامت الشيخ رضوان قال خير يبقا على خيرة الله انا معنديش اي اعتراض تيجو اسبوع الجاي ان شاءلله ونحدد ميعاد الفرح وانت اكيد ياشيخ رضوان مش عايز عزومه 


رضوان اكيد ياولدي ان شاءلله هجي مع ابو منصور وربنا يديم بينكم المحبه طول العمر اتفضلو يلا الضيافه


خلصت القاعده والكل مشي 

في بيت الجنايني،،،،،،، 


منتصر بغضب،،،  جدي انا ماحبيتش اتحدت واحرجك قدام الخلق انت تعمل ليه اكديه وتطلب يد واحده لي الزواج وانا معرفهاش انت ليه ماجبتش سيرة الزواج قبل مانمشي وبعدين اشمعنا انا ماعندك فارس 


فارس بغضب، وانا مالي بس كان جدي جاب سيرتي وانا كنت شرشحتهم قدام الكل 


شعبان بغضب، عارفك غبيه عشان اكديه ماجبتش سيرتك وانت يا منتصر انا عملت الصح ياولدي ومش هتندم على القرار ده وبعدين دي بداية جديده بين العيلتين 


منتصر بضيق، مش انت قررت ياجدي وشايف انو ده الصح خلاص مفيش مشاكل 

وسابهم ومشي


في بيت المنشاوي، 


رؤوف ليه ياابوي وفقت علي نسبهم احنا كان كفايه علينا الصلح ومش عايزين حاجه تاني ليه نرمي بت اخوي في بيت عدوينا 


سعيد مابقاش في عداوه ياولدي وبعدين انت شفت الشيخ رضوان كان مرحب بالفكرة عشان اكديه ماجبتش نقل منهم وبعدين خلود مش واعيه وهتكون قد الزواج ده 


خلود قربت بدموع، يعني انت ياجدي هتحط يدك في يد اللي قتلو ابوي وكمان عايز ترميني بينتهم انا مش موافقه ومستحيل اتجوز حد من البيت ده انت مش بتحبني ياجدي انا لو ابوي عايش مكنش هيسمح بده يحصل


سعيد بحزن، يعني انا بفرط فيكي يابتي ومش بحبك انا لو خابر زين انو الزواج ده في ضرر ليكي مش هوافق عادي يابتي ارفضي وصغري جدك في مجلس الرجال المهم راحتك انا هخلي رؤوف يكلمهم ويلغي الموضوع 


خلود بدموع، وانا مش يراضيني انو اصغرك ياجدي وحقك عليا لو حديتي جرحك انا مقصدش وانا موافقه انت ابوي اللي رباني،،،،،،،،، وباست دماغه ومشيت


جاد بتعب، جدي هما طالبو زواج وانت المفروض كنت طلبت زواج زيهم 


سعيد قصدك ايه اكديه هيقولو انو الموضوع عيند وبعدين هطلب زواج لمين 


جاد كيف لي من وانا مش راجل ياك المفروض كنت حطيت زواج خلود قصاد زواج البت المنقبه دي 


رؤوف ياولدي انت بتقول ايه المهم المشاكل دي اتحلت والكل بالهم راق وبعدين انت لسه بتكمل علامك وبعدين عايزين نروق عاد 


جاد بحده بس انا مش عجبني الاتفاق ده يا ابوي المفروض كانو النسب يكون من العيلتين 


سعيد خلاص ياولدي الحديت التقرر ومش هينفع نرجع فيه وبعدين انت بس شهور وانا هجوزك اللي تريدها 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


منتصر كان في غرفة رحيل،،، كيفك دلوقيت ياتوته بقيتي احسن 


رحيل الحمدلله ياخوي انتو رجعتو امتى وحصل ايه 


منتصر بضيق، ماحصلش حاجه تم الصلح وجدك هيجوزني لي واحده معرفش عنه حاجه 


رحيل ازي احكيلي اللي حصل بتفاصيل 


قال منتصر اللي حصل، وبس اكديه الواحد مخنوق خنقه عايز اقوم اكسر الدنيا 


رحيل طيب اهدى بس عسى ان تكرهو شيئا وهو خير لكم وبعدين ياولدي انت عجزت هتستنى تاني قد ايه لازم تجوز عايزه حد يصدعني ويقولي كل شويه عمتو عمتو 


منتصر بضحكه انتي كل همك حد يقولك عمتو ياشيخه روحي بس علي رايك عسى ان تكرهو شيئا وهو خير لكم 

تصبحي على خير 


خرج منتصر ورحيل مسكت الفون بحزن شديد وبعدين نامت على الفراش 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جاد زين بقولك هات موباييلك اكلم واحد صاحبي مش معايا رصيد 


زين ماشي خد،،،،،، جاد طيب روح قول لي حد يعملي اي حاجه اشربها 


ورن على رحيل،،،، 

رحيل فتحت الموبيل،،، الو مين معايا 


جاد بابتسامة اول ما سمع صوتها،،، 


رحيل انا جاد صدقيني انا،،،،، الو الو 


رجع رن تاني كانت بلكته،،،، جاد مسح الرقم بحزن 

وبعدين طيب افهمك ازي انو انتي فاهمه غلط ااااه يابوي 


زين دخل، 

خد امي عملتلك عصير عايز حاجه تاني 


مش عايز حاجه خد الفون واتكل على الله 


رحيل كانت بتعيط 


وبعدين عاد يارحيل هتفضلي كتير اكديه خلاص الموضوع اتقفل بقا 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


عده الاسبوع،،،، 


الامور بقيت كويسه والكل متجمع في بيت المنشاوي 


واتفقه على شروط الزواج 


شعبان، اكديه كل حاجه تمام هيجي المأذون يكتب الكتاب وبكره ان شاءلله الفرح قولت ايه يا سعيد 


جاد بعد اذنك يا جدي بص يا حج شعبان كل حديتك على العين والراس بس انا كمان ليا طلب عند حضرتك وكمان هيزيد المحبه بينا 


شعبان قول ياولدي واطلب اللي انت عاوزه 


جاد انا طالب يد حفيدتك لي الزواج وبكديه هيزيد المحبه بينا 


فارس ضربه بالبوكس بغضب،،،،،، يتبع 


رواية قلوب عذبها الحب 

بقلمي جنات بدر 


             الفصل السادس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×