رواية وتلتقي القلوب الفصل الثالث 3 بقلم عائشة الكيلاني

رواية وتلتقي القلوب الفصل الثالث 3 بقلم عائشة الكيلاني

 رواية وتلتقي القلوب الفصل الثالث 3 بقلم عائشة الكيلاني


وقع الفون من ايديها الى بتترعش حطت ايديها على بؤها درجات قلبها بقت سريعة حطت ايديها في شعرها:- نهار اسود ، نهار اسود اعمل اي دى مصيبة 

بصت لرسالة 

اقل حاجة لرفضك ليا شايفة نفسك عليا طب انا بقا جبتك الارض ابقي شوفي مين هيقبل بيكي بعد الصور دى  ياما نتجوز  من غير ما حد يعرف يا اما هتزعلي جامد يا حبيبتي حبيبك باسم 


نزلت على الأرض ببطء و وشها بقا شاحب هى متعرفش اي دا و عمل كدا ازاى دموعها نزلت و هى سامعة زعيق حياة و نادر مع بعض غمضت عيونها بألم:- انت صح يا دادى انا منفعش اكون بنتك ا انا زبالة اوى انا مش كويسة انا خايفه مينفعش اتكلم يا اوافق عليه و اتجوزه عرفي يا هينشر الحاجات دي في المواقع 


مدت ايديها مسكت الفون و اتصلت بى صاحبتها 


تحت منال كانت بتبص لحياة ببرود حياة اتعصبت اكتر و مشيت من غير ما تخد بنتها نادر طالع اوضته و منال قعدة بتشرب العصير ببرود بعد شوية مروة صاحبت سلمى جت 

من رغم خوفها و ضعفها الا انها تموت ولا حد يشوف دا سلمت عليها وقعدو يتكلموا 


مروة:- انا مقولتش مجنونة و بعدين دا مش عيب ذات مين هيعرف انكي بتتعالجي عند دكتورة نفسية ،سلمى انتي بتمري بفترة صعبة لدرجة انكي مش عارفه تركزي في حاجة شوفي نفسك عاملة ازاى انتي كدا هتخسري كل حاجة 


سلمي بسخرية:- هخسر كل حاجة ، اومال انا اي مانا خسرت و الى كان كان 






مروة:- دى دكتورة كويسة اوى و محترمة صدقيني انا بقول كدا لمصلحتك انتي ممن مضغوطة لدرجة مش شايفة قدامك انا اتعالجت عند الدكتورة دى ، بعد وفاة دادي و مامي مكنش فيه حل تاني و اهو اتعالجت و ممثل و محدش عرف كنت بجي مصر اتعالج و ارجع اسافر دى دكتورة شاطرة جدا اشطر من الى عندنا بكتير امشي ورايا و مش هتندمي انا هكلمها و نروحلها 


فعلا مروة كلمت الدكتورة و اتفقت معاها 


مروة:- خمس دقائق تكوني جاهزة يلا بقا بلاش الوش دا 


سلمى نفخت و قامت جهزت نفسها و مشيو بعد وقت التاكسي وقف قدام العمارة نزلو و طالعوا العيادة دخلوا على طول 


الدكتورة بابتسامة:- عاملة اي يا مروة اي اخبارك 


مروة:- الحمدلله يا دكتورة ، انا هامشي دلوقتي لانى مستعجلة جدا اشوفك بكرا باي باي 


سلمى كانت هتتكلم لكن مروة قفلت الباب و مشيت الدكتورة شورت لسلمى انها تقعد على الكنبة:- اتفضلي اقعدي هنا 


سلمي قعدت الدكتورة بهدوء و بصت لسقف 


اما عند هشام في الشغل ف كان بيشتغل بأقصى جهده 

عمر:- مانت طول ما مش مبطل تفكير هتموت بدري أو هتتعب و بعدين فكك دول عالم ما يعلم بيهم الا ربنا 


هشام بسخرية:- صح و اسبهم يولعو ، عمر الولاد دول شكلهم برئ فعلا اه زبالة بس مش لدرجة يقتلوا و الموضوع مش بيسط زى ما باين 


عمر بملل:- اخبار ابن خالتك اي راجل الاعمال الصالح 

قالها بسخرية 


هشام اتنهد بهدوء بيحاول يكون هادي لان بمجرد سيرة ابن خالته بتتجب عفاريت الدنيا بتكون قدامه :- معرفش و مش عايز اعرف و حل عني يا عمر 


عمر:- انت بتتعصب من اقل حاجة و كفاية تأكدي على الورق والله حطو في الدرج قدام عيني انت بتوترني مش كدا ، انا عزم نفسي عندكم النهاردة 


هشام:- اطرد انا قولت عملت اي 


عمر:- معملتش حاجة والله يا ابني بس عالم مفترية ، بقولك يا اتش ما تخد امي و اديني امك 


هشام بص له نظرة ارعبته عمر عطس و راح مكتبه سرح شوية في سلمى ميعرفش ليه بس على طول في باله مسك تلفونه و اتصل بالفت الى حكت له كل حاجة قفل الفون و سند ايديه على المكتب:- دا اي العيلة دى ، اانت بتعمل اي يا عمي يعني علشان تراضي الهانم ترمي بنتك   والله الى عايز الإعدام و السجن هما الاهالي 





بالليل في فيلا اهل هشام 


الام:- شوف ياسين ابن خالتك منتظم في مواعيده ازاي اهى دى العيال الى تشرف دى العيال الى تفتح النفس مش انت انت ولا حاجة هتعيش و تموت غبي و اناني 


هشام مديها ضهره و بيحاول يكون هادي لفته ليها و قالت بزعيق :- انت كمان قليل الادب مدني ضهرك لو كنت اعرف انك هتبقا عاصي ليا كنت دفنتك كنت قتلتك اصلا هى مين المجنونة الى ممكن تتجوز واحد زيك تلقي البنات بتهرب منك لانك متخلف شوف ابن خالتك اتعلم منه دا مش من سنك مش انتوا نفس السن بص هو فين و انت فين هيتجوز كمان كام شهر و انت ولا بنت هتبصلك بوشك دا ربنا يخدك و ارتاح منك و من ابوك 


الام خرجت و هى بتشتم و تدعي عليه نفخ بغضب و هو بيدعى ربنا يستجيب دعاها عليه دخل التواليت بعد وقت طويل خرج دخل غرفة الملابس طالع كل هدومه الى في الدولاب :- انتوا محتاجين تتغسلو لم ارجع ابقا اغسلكم تاني و امسح الاوضة و انضفها 


لبس هدومه و خرج وقف قدام المرايا و هو بيبص فيها بتدقيق نزل و طالع و هو معاه بخاخة و منشفة و قعد يشر و يلمع في المرايا و التسريحة نزل رجع الحاجات مكانها و طالع شم ايديه ايديه و هدومه:- اااي الارف دا اروح اخد شور احسن و اغير الارف دا اتوسخ 


راح التواليت اخد شور و خرج غير هدومه و اتشيك و نزل بعد ما اتاكد ان الاوضة نصيفها لمرة المليون أما عند سلمى 


كانت قعدة على الكنبة و مرجعة راسها لوراء و مربعة ايديها 


انتي فعلا حاسه انكي مريضة نفسيا  مروة صاحبتك حكتلي عنك ف عايزة اسمع منك انتي حاسه انكي مريضة 


سلمى هزت راسها بنفي:- مش حاسه انا متاكدة ، انا عمري ما حبيت التمثيل بس دايما بحاول احبه لانه الوحيد الى دائم ليا ماما بتتعامل معايا انى هم و دادى على انى الى هجبلكو المصيبة و معاه حق 


الدكتورة:- مممم طب و ابن عمك و اصحابك 


سلمي بابتسامة سخرية:- اصحابي عرفني مصلحة اه والله زى ما بقولك علشان الشغل مش اكتر دائما اقع ولا القي حد فيهم جانبي و انا العكس معاهم باسم بقا اقذر حد عرفته في حياتي شخص استغلالي ، اهو واحدة حلوة ابوها مش معاها امها على في الشغل ليه مضحكش عليها ولا اتسلي بيها شوية دائما بخاف من نظراته و طريقته صوته بيزعجني مجرد ما بشوفو بتعصب 


الدكتورة:- و هشام 


سلمى بابتسامة حزن و وجع:- هشام ، مش لقية كلام اوصفه بس حنية الدنيا فيه بس مننفعش لبعض واحد ظابط محترم مش بيفود فرض معقول يحب واحدة زايى معقدة من اهلها و من الجواز نفسه انا بحاول اتعود على الوحدة علشان مش عايزة الحب ولا الجواز بس الى حصل من ساعتين كان نفسي اجري عليه و اقولو على مصبتي بس خايفه 


الباب اتفتح و دخل هشام سلمى قامت و بصو لبعض بصدمة و ووو

يتبع 

الاتنين مرضا نفسيين يا تري رد فعلهم هيكون اي رايكم في مامت هشام و سلمى هتقول لهشام على المصيبة ولا لا 


الحلقة التالتة 

و تلتقي القلوب 

عائشة الكيلاني


               الفصل الرابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×