سكريبت صراع النفس (كامل) بقلم جمال المصري
بسم الله نبداء
#صراع_النفس
انا فاتن فتاه جامعيه بحب الحياه والحمد لله ظروف اهلي حلو ابويا مهندس في دولة الكويت وماما صاحبة مدرسه خاصه يعني حالتنا الماديه فوق الممتازه كنت عايشه حياتي بالطول والعرض وكان عندي صاحب بنات وشباب وسهر لحد ما في يوم من الايام قبلت علياء كنت في الجامعه بحضر محاضره وفاجئة الباب خبط الدكتور ادخل فتحت علياء الباب ودخلت السلام عليكم . الدكتور وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مين حضرتك . علياء انا علياء يا دكتور طالبه هنا عند حضرتك والمفروض ده اول يوم ليا هنا في الجامعه عشان كنت بدرس بره مصر والمفروض المحاضره قدامها ٥ دقايق عشان تبداء .الدكتور كلامك صح انا زي ما انتي عارفه اول محاضره ليا النهارده عشان كده كنت لسا هتعرف بزمايلك ومن حظك كنتي انتي اول طالبه اتعرف عليه بس يا انسه علياء ممكن ترفعي النقاب واشوف الكارنيه . علياء اكيد ده حقك يا دكتور بس بعد اذنك اي طالبه من الزميلات هي الي تشوف وشي . الدكتور ابتسم اكيد طبعا كلامك صحيح ممكن اي وحده منكم تتفضل هنا . فاتن ومن غير ما احس لقيت نفسي بقف عندي فضول اشوف علياء دى اكيد وحشه عشان كده لابسه النقاب وقمت بسرعه وقربت من علياء . علياء بصت ناحيت الحيطه عشان ما حدش يشوفها غيرى ورفعت النقاب وانا اتصدمت دي جميله جدآ زي الملائكه معقول في جمال زي ده مسكت الكارنيه بتعها وفعلآ هي علياء صاحبة الكارنيه وزميلتنا الجديده .الدكتور ايه يا انسه . فاتن دي ملكة جمال يا دكتور قولت الكلمه دي من غير ما احس . السكشن كله ضحك عليا . الدكتور ابتسم وبصلي وقال بتقولي ايه . فاتن اتكسفت من نفسي وقولت قصدي قمر يا دكتور اسفه قصدي هي الكارنيه يوه قصدي هي علياء يا دكتور زميلتنا الجديده الدكتور بص علي علياء الحمد لله انك منقبه يا علياء اتفضلي يا بنتي .دخلت علياء وقعدت جنبي عشان كان فيه مكان فاضي جنبي وبعد المحاضره ما خلصت بصيت علي علياء انتي ايه الي عملاه في نفسك ده . علياء بصتلي ايه الي انا عملاه في نفسي . الشله كلها بتاعة فاتن اتلمو وقعدو حوليهم . فاتن انتي جميله ليه لابسه القرف ده واللبس الي عامل زي لبس الاعدام . علياء وقفت اللبس الي مش عاجب حضرتك ده انا بعشقه علي الاقل انا عايزه رضا ربنا وبشكره علي نعمة الجمال لكن بعد اذنك ودي حياتك الشخصيه طبعآ بس ايه اللبس ده . فاتن ماله لبسي . علياء ضيق اووي وموضح كل حاجه وكمان شفاف . فاتن ضحكت هو ده التخلف بعينه دي حريه شخصيه انا حره اعمل الي انا عايزه . علياء الله ينور عليكي انتي في لبسك ده وبتقولي حره امال ليه بتدخلي في لبسي وبعدين فيه قاعده انت حره اذا لم تضر وانتي الي ادخلتي في لبسي الاول مع اني اول ما كلمتك علي لبسك زعلتي وقولتي عليا متخلفه وكمان قولتي ان ده حريه شخصيه يبقا مين المتخلف ومين الي بيدخل في الحاجات الي ما لوش فيها وانا مش قصدي احرجك بس بعد اذنك ومشيت . فاتن كانت هتجن دي مسحت بيها الارض من غير ما تغلط حتي اصحابها يلا بينا يا فاتن اهي غارت في داهيه .
فاتن لو سمحتو انا مودي وحش سبوني دلوقت وفضلت لوحدها لمدة ٥ دقايق وهي متغاظه من الي حصل وطلعت ركبت عربيتها ومشيت وعجلت العربيه نامت وقفت علي جنب ونزلت وهي مش عارفه تعمل ايه وفاجئه وقف اتنين شباب ونزلوا الجميل واقف ليه هنا . فاتن ابتسمت عجلة العربيه نامت ممكن تساعدوني قرب منها واحد اكيد طبعا تعالي معانا احنا هنوصلك . فاتن لا انا بس كنت عايزاكم تغيرو الاستبن . التاني قرب منها هو ده وقت استبن يا قمر انت وبيمد ايده عشان يمسكها ضربته بالقلم . علياء كانت مروحه بعد ما راحت المكتبه جابت شوية كتب لقيت فاتن واقفه مع الشاب دول وواضح انهم بيغلسو عليها ركنت ونزلت بسرعه والشاب لسا هيضرب فاتن . علياء مسكت ايده انت اتجننت . الشاب ضحك فيه ايه يا شيخه دي بنت عمي وهربانه من البيت . فاتن من العصبيه ما عرفتش اني دي علياء يا طنط انا معرفهمش ووقفو انا كنت فاكره انهم بيساعدوني اتريهم طلعو زباله . الشاب الاول احنا زباله طاب هناخدك انتي وطنط وبتلصدفه كانت عربية شرطه معديه شافوها وركبو عربيتهم ومشيو . علياء لفت ناحيت فاتن انتي بخير . فاتن ايوه الحمد لله وبصت عليها انتي علياء . علياء ايوه يا فاتن يلا افتحي شنطة العربيه . فاتن ليه . علياء هغيرلك الاستبن عشان تمشي وفعلا نزلت الاستبن من العربيه وكان فيه راجل كبيره سواق نقل تقيل معدي وشاف علياء وهي بتحاول تغير العجله وركن ونزل السلام عليكم . علياء وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته . الراجل قرب بعد اذنك يا بنتي واخد منها الكريك بتاع الرفع . علياء شكرآ يا عم مش عايزه اتعبك . السواق ابتسم انتي زي بنتي وفعلآ غيرلها العجله ومشي . فاتن طبعآ مستنيه اني اشكرك .علياء قبل ما فاتن تكمل كلامها رجعت علي عربيتها الي كانت احدث موديل وطلعت بالعربيه . فاتن هي شايفه نفسها عليا ليه كده والله مش هسيبك وطلعت وراها واتفاجئة لما لقيت علياء بتركن العربيه قدام العماره الي ساكنه فيها فاتن وركنت فاتن العربيه بسرعه وراحت علي البواب وسألته مين البنت الي لسا داخله عندنا العماره دي .البواب ده انسه علياء بنت المستشار وائل الاسيوطي . فاتن ودي من امتي هنا . وصلو امبارح باباها كانت في إعاره بره مصر ولسا راجع . فاتن وساكنه في الدور الكام . الباب في الشقه الي قصاد شقتكم . فاتن طلعت وهي مخنوقه ازي البنت دي تتجاهلني انا الي ما فيش ولد ولا بنت في الجامعه إلا وعايز بس ابص له او يكون من الشله وبيعدي اسبوع واتنين والكره الي جوه فاتن كان بيزيد لحد ما في يوم عيد ميلاد فاتن وكان عيد مميز عشان الانسان الوحيد الي فاتن حبته كان هيحتفل معاها بعيد ميلادها وهو شاب مستهتر بتاع بنات وفاتن عزمت علياء عشان تتريق عليها قدام الشله بس علياء رفضت عشان مش هتقعد في مكان فيه اغاني ورقص وشرب وبدات الحفله والكل سعيد والبنات والشباب بيرقصو سوا وفاتن بترقص مع حبيبها لؤي لحد الحفله ما خلصت وفضل لؤي لوحده مع فاتن اللي امها طلعت تسهر مع اصحابها عشان بنتها تاخد رحتها هي وصحابه ولؤي بيقرب من فاتن وبيبوسها .فاتن في ايه يا لؤي انت شارب وهنا بيتهجم عليها لما بيلاقيها بتبعدو وصوتهم بيعلى وفاتن بتحاول تتخلص منه بس مش بتقدر وبتبكي وبتصرخ وهنا بيدخل اتنين صحاب لوئ واول ما بتشوفهم بتقول مين دول .لوئ ليه هتعملي شريفه فاتن بتزقو وبتجرى وبتقفل الباب علي نفسها انت بتعمل ايه يا لؤئ فوق . لوئ بيحاول يكسر الباب انتي كنتي فاكره اني هتجوز وحده زيك انتي بس اخرك اتمتع بيها مش اكتر وبيكسر الباب وفاتن بتترمي علي السرير وبيدخلو التلاته عليها . علياء بتسمع صريخ فاتن وبتفتح باب شقتها وبتلاقي باب شقة فاتن مفتوح وبتدخل بتلاقي التلاته بيحاولوا يتهجمو علي فاتن . لوئ كويس في مزه تانيه جات يا شباب امسكوها وبيقربو من علياء الي ضربة الاتنين وكسرت ايديهم وهنا فاتن بتتعدل وعلياء بتقرب من لؤئ الي بيرجع لوراء من الخوف وبتمسكو وبتنزل ضرب فيه وفاتن قاعده مش مستوعبه اللي بيحصل هي علياء عملت كده ازي وقبل ما تفوق كانت علياء بتقرب منها انتي بخير .
فاتن بتبكي واترمت في حضن علياء . علياء بطبطب عليها وبطلع التليفون وبتكلم باباها عشان يبعتلها دورية شرطه تاخدهم وفعلآ بتيجي الشرطه وبتوصل ام فاتن وبتلاقي الشرطه في الشقه والشقه مقلوبه وبتلاقي علياء حضنه فاتن وبتهديها فيه ايه يا فاتن علياء بتهديها وبتقولها انهم اتهجمو علي فاتن والحمد لله ما حصلش حاجه وبتستاذن علياء وبعد ايام وفاتن مش بتطلع من البيت والكره الي عند فاتن ناحية علياء بيتحول لي حب لي علياء . فاتن بتخبط علي شقة علياء . علياءبتبص من العين السحريه الاول عشان مش لابسه النقاب واول ما بتشوف فاتن بتفتح اتفضلي يا فاتن . فاتن شكرا واسفه لو جيت في وقت مش مناسب . علياء لا ابدآ انا كنت بقراء قصه وبابا لسا في الشغل اتفضلي . فاتن دخلت وقعدت انا بصراحه كنت مخنوقه منك ومن طريقة لبسك بس بصراحه انا بقيت بحبك انا مش عندي اخوات وياريت تكوني اختي يا علياء . اكيد ده شرف ليا يا فاتن وانا بردو مش عندي اخوات وطول عمري وحيده ومن اول ما قبلتك وكنت متاكده اننا هنكون اصحاب . فاتن انا سعيده اووي ووقفت وحضنتها ربنا ما يحرمني منك يا اجمل اخت وبقيو اصحاب اووي والكل كان مستغرب صداقتهم علياء في عالم تاني خالص غير العالم الي عايشه فيه فاتن لكن علياء كان ليها طريقه ساحره في الكلام ديمآ كانت بتكلمني عن الدين والقيم بس بصوره غير مباشره وخلال فتره قصيره بدات اتغير وحده وحده لحد ما فاتن بقيت نسخه من علياء بس كان فيه سؤال ديمآ فاتن بتنسى تسالو واخيرآ سالتو وهو انتي ازي ضربتي التلاته . علياء ابتسمت انا بلعب كونج فو من وانا عندي ١٠ سنين . فاتن معقول وانا الي كنت مضيعه حياتي في ذنوب ومعاصي ربنا يسامحني . علياء ان الله غفورآ رحيم . فاتن انا كل ما بفتكر اللي كنت بعملو ببقا مكسوفه اووي من ربنا الحمد لله اني ربنا جمعني بيكي يا اجمل اخت في العالم . علياء انا اللي سعيده بيكي جدآ وبتخلص قصتنا اتمنا من الله تكون نالت اعجابكم
الدورس من القصه
١/ بلاش نحكم علي الناس بالمظاهر رغم اني فاتن طريقة لبسها ما كنتش حلوه وسهرها وكل ده لكن كانت جواها انسانه نظيفه
٢/هي حديث الرسول صلاه عليه وسلم المرء علي دين خليله فل ينظر احدكم من يخالل
٣ /لبس الحشمه مش تخلف بالعكس التخلف هو التبرج زي الي كان في الجاهليه لكن الاسلام جه وستر المراه وكرمها وجعلها اساس المجتمع
٤ /طريق التوبه مفتوح في كل وقت
#اقسم_بالله_اني_احبكم_في_الله
#عباد_الله_اذكره_الله
تمت