رواية انا والشيطانه الفصل التاسع 9 بقلم محمد طه
#أنا_والشيطانه
#بقلم_محمد_طه
#التاسع
_الواد ده يبقي من عيله النادر.. عيله مراتك
(أنا أول ما رياض قالي إن الواد من عيله النادر..
أتأكدت إن أبويا ليه يد ف ق،تل عماد إبن مرزوق النادر وإن عيله النادر عرفوا وبدأو ينتقمو من أبويا..
والمصيبه بقت مصيبتين ودلوقتي بقى فيه أتنين مقتو،لين من عيله النادر) بقلم..محمد طه
(ولما فوقت من سرحاني..لقيت الشيطانه أختفت من قدامي وروفيده بتحاول تهديني وعايزه تعرف إيه اللي بيحصل..لكني ما رديتش عليها)
(وبقى كل تفكيري ف مواجهة أبويا..لأن الموضوع بدأ يكبر وأخواتي أصبحوا ف خطر..وقررت إن أول ما النهار هيطلع هروح الشغل أبلغ بأجازه وأنزل على البلد عشان أواجه أبويا وأعرف إيه اللي بيحصل بالظبط..وفجأه لقيت روفيده بتاخدني ف حضنها وبتطبطب عليا وبتقولي)
_الحمدلله إنك أطمنت على حنين
_حنين أتقت،لت نفسيا..د،بحوها بسك،ينه بارده..وهيا ملهاش ذنب ف أي حاجه
_هما مين دول يا عبدالرحمن..مين اللي ق،تل إبن عمي ودلوقتي عايز يق،تل أختك..ويا عالم الدور هيبقي على مين..بقلم..محمد طه
_الدور هيكون عليهم..لأني مش هسيبهم حتي لو أضطريت إني أتحالف مع الشيطان
_لأ يا عبدالرحمن..متخليش الغضب ياخدك ف سكه الد،م..بلاش يا عبدالرحمن عشان خاطري..سيب أبوك هوا اللي يتصرف..وهوا كده كده مش هيسكت (وسكتت شويه) هوا أنته عرفت باللي حصل لحنين دا إزاي
_حلمت بكابوس..ولما صحيت حسيت إني اللي حصل ف الكابوس هيحصل ف الحقيقه
_طيب هوا رياض إبن عمك لما أنقذ حنين..معرفش هوا مين اللي كان عايز يقت،لها
(وطبعا كان مستحيل أقولها إنو من عيلتها وإن رياض قت،له ف أضطريت إني أكذب عليها)
_لأ معرفوش لأنو كان مغطي وشه..وأول ما شاف رياض هرب من قدامه ورياض معرفش يحصله
_إن شاءالله أبوك هيلاقيه وهيجيب حق حنين..أنته بس حاول تناملك شويه لحد النهار ما يطلع
_مش هيجيلي نوم ولا هرتاح غير لما أجيب حق أختي حتي لو كان من أبويا
_طيب أنا عارفه إن هوا مش وقته..أنته كلمت حسن أخويا بخصوص إنو ياجي يقعد معانا
(وللمره التانيه أضطريت إني أكذب عليها وألفلها أي إجابه وخلاص وقولتلها)
_أنا كلمتلو المدير عندي ف الشغل عشان يشوفله أي شغلانه معايا ف البنك..والمدير قالي سيبني أسبوع بس كده لحد ما أظبطله مكان كويس
_أسبوع كتير أوي يا عبدالرحمن..أنا مش هستني لما يحصل لأخويا زي اللي حصل لإبن عمي واللي كان هيحصل لأختك..بقلم..محمد طه
_حاضر يا روفيده..متقلقيش..الظاهر كده إني هجيب أخواتي أنا كمان
(ما أعترضتش روفيده لما قولت إني هجيب أخواتي لكن كانت بتسأل نفسها سؤال وهوا إني لو جيبت أخواتي..أخوها مش هينفع يقعد معانا..لكن أنا توقعت السؤال وجاوبتها من غير ما تسأل)
_أطمني يا روفيده لو جيبت أخواتي..هأجر شقه جنبنا لأخوكي يقعد فيها..وكمان عشان يبقي براحته
(وطلع النهار وقومت أخدت دش ولبست هدومي ونزلت على شغلي عشان آخد أجازه وأنزل أشوف مصيري واللي مستنيني ف البلد..لكن أول ما نزلت من شقتي ونزلت الشارع..لقيت الشيطانه واقفه ف إنتظاري بعربيه جيب سودا..وما فكرتش كتير ولا حتي أترددت وركبت معاها العربيه وبدأت أسألها
_إنتي إسمك إيه
_إسمي الحقيقي لاقيس على إسم بنت إبليس..بس أنا مش بحب الأسم ده..فسميت نفسي سديل
_عايزه مني إيه يا سديل وبتساعديني ليه
_عيزاك تحبني وبساعدك عشان بحبك
_مفيش حاجه إسمها حب بين إنسان وشيطان..اللي بينا كره وعداوه..بقلم..محمد طه
_عالفكره مش الشياطين كلهم بيكرهو أولاد آدم
_بس أولاد آدم بيكرهو الشياطين كلهم..وبلاش ندخل ف جدال ف النقطه دي عشان لا هتقنعيني ولا إنتي هتقتنعي..ف أنا بقصرلك المسافات وبقولك طلب مرفوض..وأنا بحب مراتي ومراتي بتحبني..واللي حصل بيني وبينك إنتي عارفه إنو كان خدعه منك
_بس أنته ما شوفتش مني حاجه وحشه..بالعكس أنا دخلت البيت من بابه زي ما بتقولوا عندكم..وأول ظهور ليا كان عالباب..رنيت الجرس وأنته فتحتلي..
يعني لا ظهرتلك فجأه ولا نزلتلك من السقف ولا طلعتلك من الحمام
_بس عملتي الأسوء من دا كله..خلتيني نمت معاكي غصب عني..ولو كنت أعرف إن إنتي..كان من المستحيل إن يحصل حاجه
_لقيتها فرصه إن مراتك مش موجوده..وبصراحه أنا كان نفسي فيك أوي..وبعدين لو خايف إني ممكن أقولك إني حامل منك ف أطمن..مفيش شيطانه بتحمل من بني آدم ومفيش بني آدمه بتحمل من شيطان..الكلام دا عندكم ف القصص والأفلام بس..
أنا مش وحشه يا عبدالرحمن ولما هتعرفني أكتر هتتأكد بنفسك إني مش مؤذيه
_أنا أتأخرت على شغلي
_بس أنته مش رايح الشغل..أنته رايح تبلغ بأجازه.. وبعدين هتسافر على البلد..والمدير مش هيوافقلك على أجازه إلا بمساعدتي
_بمساعدتك إزاي يعني
_هعرفك تاريخه الأسود
_مش عايز أعرف حاجه
_طيب مش عايز تعرف مراتك بتعمل إيه من وراك......
_ويتبع..........
_بقلم..محمد طه
