رواية انا والشيطانه الفصل السادس 6 بقلم محمد طه


 رواية انا والشيطانه الفصل السادس 6 بقلم محمد طه


#أنا_والشيطانه 

#بقلم_محمد_طه 

#السادس


(ورميت التلفون بسرعه من إيدي وجريت على الحمام لقيت الدش شغال ومفيش حد ف الحمام وف اللحظه دي أغمي عليا قدام باب الحمام)


(ولما فوقت لقيتني أتأخرت على شغلي ولقيت على تلفوني رنات كتيره من روفيده وطبعا الموضوع ما أخدش معايا تفكير كتير وأتأكدت إن اللي كانت معايا هيا الشيطانه وأتأكدت إنها شيطانه بجد) 


(أخدت دش بسرعه وجريت على شغلي وأول ما وصلت.. زمايلي بلغوني قبل ما أستلم شغلي أدخل للمدير ودا طبعا كان متوقع ودخلت للمدير) 


_السلام عليكم 


(بهدوء) وعليكم السلام..تعالا يا عبدالرحمن 


(وقربت على مكتب المدير ولسه هقعد قدامه لقيته بيقولي) بقلم..محمد طه 


_لأ ما تقعدش..تعالا أنا عايزك جنبي هنا..عايزك تشوف حاجه على الكومبيوتر 


(ولقيت المدير جايبلي كاميره المراقبه المخصصه لمكان شغلي وجايبلي توقيت ما كانت الشيطانه جايه عشان تفتح حساب لكن الشيطانه ما كانتش ظاهره ف الكاميرا واللي كان ظاهر إني كنت بكلم نفسي) 


(المدير بهدوء) أنا عايز تفسير للي أنا شايفه قدامي ده


_أنا آسف يا أفندم..أوعدك إنها مش هتتكرر تاني 


(رد عليا وبدأ يتعصب) يا أستاذ أنته مش شغال ف قهوه ولا على عربيه فول عشان وأنته شغال تقعد تكلم نفسك..أنته شغال ف بنك يعني عينك لازم تكون ف نص راسك ويكون تركيزك ميه ف الميه 


(ولسه هرد عليه عشان اعتذرله تاني قاطعني) 


(بعصبيه) الموضوع دا لو أتكرر تاني أعتبر نفسك موقوف عن العمل..أتفضل يا أستاذ على شغلك 


(وخرجت من عند المدير وأنا كل تفكيري إزاي اتخلص من الشيطانه دي قبل ما تخسرني شغلي وبيتي وبعد تفكير قررت إني أروح لشيخ.. أكيد هوا اللي هيبقي عنده الحل) بقلم..محمد طه 


(وبعد ما خلصت شغلي سافرت على البلد عشان أجيب روفيده وما رضيتش أروح عندنا البيت عشان أتجنب مواجهه أبويا..وأخدت روفيده ورجعت..

وحاولت إني أعرف أي تفاصيل عن جريمه ق،تل إبن عمها منها)


_هوا إبن عمك اتق،تل إزاي 


_محدش لسه يعرف حاجه 


_إيه محدش أتكلم قدامك ف أي حاجه 


_أبويا وعمي مأكدين على نسوان العيله كلهم إنهم محدش يتكلم ف الموضوع دا خالص 


_أيوه يعني محدش يعرف أتق،تل إزاي أو أتق،تل فين أو مين اللي اكتشف الجريمه 


_صدقني يا عبدالرحمن أنا مفيش حد أتكلم قدامي ف حاجه وسألت عشان أعرف أي حاجه..مفيش حد يعرف حاجه..بس شكل كده الموضوع كبير..عشان أبويا وعمي مأكدين على الكل إن محدش يتكلم ف حاجه..وهما مستنيين يشوفوا الحكومه هتوصل لإيه 


_طيب تفتكري إن يكون اللي عملها واحد من عيلتكم 


_ما أعرفش..بس كل اللي أعرفه إن عمي مش هيسيب اللي عملها..من العيله بقي أو من برا العيله 


(وبعد ما أتأكدت إن روفيده فعلا ما تعرفش حاجه..

ما رضيتش أضغط عليها عشان ما تشكش ف حاجه)


(وبعدين قررت إني أروح لشيخ عشان أتخلص من الشيطانه اللي ظهرت ف حياتي دي..وبعدين قولت أصبر شويه..لأن الشيطانه دي هيا الوحيده اللي هعرف منها تفاصيل جريمه القتل دي..وبعد كده أبقي أروح لشيخ يخلصني منها..وبقيت مستنيها تظهرلي تاني) بقلم..محمد طه 


(لكن فات يوم والتاني وما ظهرتش..لكني ف خلال اليومين دول كنت بتعامل مع روفيده مراتي بحذر شديد جدا لأني كنت خايف أحسن يتكرر تاني اللي حصل وروفيده تبقي هيا الشيطانه لحد ما روفيده حست إن معاملتي ليها أتغيرت شويه وحست إني بقيت بسرح كتير وعقلي تقريبا مش معيا..وأنا فعلا عقلي كان هينفجر..بقيت عايز أعرف مين اللي قت،ل إبن عم مراتي وبقيت عايز أعرف الشيطانه هتظهرلي تاني أمتي وإزاي وف نفس الوقت خايف تظهرلي تاني ف شغلي واخسر شغلي بسببها)


_مالك يا عبدالرحمن أنا ملاحظه إنك بقيت بتسرح كتير اليومين دول 


(قربت منها وبقيت أبص ف عنيها وأقول ف سري إنتي روفيده ولا الشيطانه..عشان أنا عارف إنها لو الشيطانه هتعرف أنا بقول إيه ف سري وممكن تغلط وترد عليا..لكن ردها أكدلي إنها روفيده) 


_إيه يا عبدالرحمن..هيا عنيا فيها حاجه ولا إيه..أنا برضوا ملاحظه إنك كل أما تيجي تتكلم معايا تفضل باصص ف عنيا وتسرح..ولا أنته بتحبني من أول وجديد ولا إيه..أنته تصرفاتك بقت غريبه بصراحه 


_مفيش يا روفيده..أنا بس أعصابي متوتره بس اليومين دول..وبعدين فيها إيه لما أحبك من أول وجديد..وكل وقت والتاني نجدد حبنا لبعض..ولا إنتي مش عيزاني أبص ف عنيكي واشبع منهم 


_لأ يا حبيبي بص واشبع براحتك..أنا بس عايزه أطمن عليك واتأكد إنك كويس 


(وقبل ما أرد عليها تلفوني يرن وقبل ما أشوف مين اللي بيرن أنا خمنت بسرعه إنها ممكن تكون الشيطانه 

وبصيت على التلفون لقيته رياض إبن عمي كان بيتصل عشان يبلغني بالأخبار)


_الو 


_أيوه يا عبدالرحمن..عرفت الأخبار ولا لسه 


_لأ ما عرفتش حاجه..قول بسرعه 


_الحكومه قفلت القضيه 


(باستغراب واستفسار)قفلت القضيه إزاي يعني 


_الطب الشرعي أكد إنها إنت،حار مش جريمه قت،ل.......


_ويتبع.........


_بقلم..محمد طه 


_تحياتي لمتابعيني الأعزاء


             الفصل السابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×