رواية عشق ابيض واسود الفصل الثالث عشر 13 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
لبني بصت له بصدمة اما ياسين و جميلة كانوا بيبصو لبعض بعدم فهم و تصديق محدش فيهم مصدق ان امهم تعمل كداسليم بهدوء و صدمة:- طب تصبحوا على خير يا جماعة يلا يا نور
نور بصت له بمعنى يلا :- يلا بعد اذنكم
ياسين مسك ايديها:- مفيش مرواح من هنا
سليم باختناق زقه:- اانت ماالك بيها اصلا انت فاكر نفسك اي تمشيها على كيفك ليه ملهاش اهل ولا كرمة
ياسين زق سليم كانوا هيضربو بعض بس واقفو على صوت عبد الرحمن الغاضب نور اتنهدت بوجع و جريت على برا و هى ناوية انها مش هتدخل البيت دا الكل بدا يمشي حتي لبني البيت بقا فاضي بعد وقت في بيت سمر في شقة شاهين
سليم ولع النور و حط دخل شنطهم و قفل الباب طبعا الباب اتصلح في وقتها
نور قعدت على الروكنة غمضت عيونها:- انا مش عايزة اتكلم ولا اعرف حاجة
سليم :- انا مش قادر اصدق ان مرات لبني تعمل
كدا
نور بحزن:- ولا انا انا مش قادرة اتخيل انها تشوه سمعة ابنها قدام الكل علشان بس اطلق منه انا مش عارفه اصدق ان الست الى فتحت بيتها و ربتني زى بنتها تعمل فيا كدا دى مش بتعرف تاذي نملة
سليم بابتسامة سخرية ممزوجة بحزن:- بس اذيتك و اذيت ابنها
نور فتحت عيونها سليم بصلها بهدوء:- ما تحسي بقيمتك يا نور هو انتي ليه كدا
نور:- كدا الى هو إزاي يعني مش فاهمة
سليم :- يا شيخة نفسي افهمك نور هو انتي بتفرحي زينا انا مبقتش عارفك ولا فاهمك بجد بتتعاملي مع ياسين اكنه كارثة بتحبيه يمكن بس بتتعاملي معاه أو مع نفسك اكنه كتير عليكي في شغلك عاملة زى العسكري لا دا حتي معايا مش بتضحكي و لو حصلت تبقا من وراء قلبك بتتعاملي معانا على اننا اعداك و بتعقبين على حاجة محدش ليه يد فيها
نور اتنهدت بوجع و هدوء:- لان هو دا الحقيقة لبني لو مكنتش عارفه ان ابنها خسارة فيا مكنتش عملت كدا ياسين فعلا كتير ، ممم يمكن لو كان اتجوز واحدة من سنه او اصغر مكنش كل دا حصل و بالنسبة انى بضحك في وشك أو وش اى راجل بالعافية ف دا لان ملكمش امان و لو اطول اولع فيكم مش هتاخر لانكم عبارة عن غدر و خداع
نور قامت دخلت اوضة ابوها و قفلت الباب غيرت هدومها و رمت نفسها على السرير نزلت دموعها غصب عنها و نامت اما في بيت لبني
عبدالرحمن بهدوء:- انا لم جيت الدنيا فرحت اوى قولت ربنا عطني احلي حاجة جمال و حنية احن واحدة في الدنيا حبينكي كلنا حتي اخواتك حبوكي اكنك بنتهم مش اختهم الصغيرة شوفتي دلع و حب من الدنيا كلها
لبنى بصت لعبد الرحمن:- ا
عبد الرحمن قاطع كلامها :- متعودش منك انكي تقطعني و انا بتكلم سبني اكمل ، انتي لم اصريتي انكي تربي نور و اخوها كلنا دعمنكي و شوفنا منك حنية ام ، مش واحدة بتعطف و دا فرحنا اوى البت كبرت و حبيتك و اعتبرتك امها حتي لو مقالتش ماما ، ليه عملتي كدا شوهتي سمعة ابنك علشان يطلقها طب ليه اذيتك في اي
قالها ببعض الحادة و الحسرة الدموع في عينيه لبني دموعها نزلت
ابتهال خرجت من اوضتها بعصبية:- دلوقتي بتعيطي هاا بعد ما خربتي بيتك سبحان الله من حفر حفرة وقع فيها ملقتيش غير الغلبانة و تخربي بيتها طب ليه اتكلمي انتي ازاى كدااا انطقييي
لبنى قامت وقفت باختناق و صرخ :- لاني خوفت يا امى خوفت محدش فيكم شاف ولا سمع الى شوفته و سمعته ، دى مريضة والله العظيم مريضة نفسيا و لازم تتعالج دى بتتكلم عن عنكم اكنكم اعداها بتكره الرجالة و لو تطول تولع فيكم هتعملها يبقا انا اامنها على ابني ازاى البت شافت امها و هى بتضرب و تطرد من بيتها غير الشغل يبقا ليه الشيطان ميلعبش في دماغها و تقتله ا انا عملت كدا علشان احافظ على ياسين ياسين الى تعبت فيه و شوفت الاذي و المراررر عملت كدا علشان احميه منها و كمان لان ابني يستاهل واحدة احسن من نور بمليون مرة واحدة اكبر منه و معقدة و شايفة نفسها على الفاضي
ابتهال بصت ليها بغضب و ضربتها كف يحمل كل الغضب و الحزن خذلان رفعت صابعة:- والله العظيم لو ما تعدلتي و رجعتي بنتي بتاعت زمان ل هعمل عزاء و اقول ان بنتي ماتت سااامعة محدش مريض غيرك يظهر ان عملت سمر و اهل جوزك فيكي اثرت على عقلك على كبر و البت المريضة دى فى امها اتفضحت و ماتت علشان دفعت عنك و ترجعي لعقلك و تروحي تعتذري لابنك و نور بنتك الى ربتيها و الا تسني أن ليكي ام فاهمة
ابتهال دخلت الاوضة و رزعت الباب لبنى دخلت اوضتها و قفلت الباب عبد الرحمن ضرب كف على كف:- لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
لبنى في اوضتها وقفة سندة راسها على الباب و بتعيط في صمت هى نفسها مش مصدقة عملت كدا ازاى اكنها في غيبوبة و فاقت منها بس بعد فوات الاوان حب حياتها و عيالها و بيتها الى بنيته راحوا من ايديها و كل دى ليه علشان وسوسه شيطان خوف
راحت على التواليت اتوضت و خرجت لبست اسدال صلاة علشان تصلي خلصت صلاة و دعاء و ضمت نفسها و دموعها بتنزل بوجع و ندم قالت لنفسها:- كدا يا اسر هونت عليك تسبني لمرة التانية علشان بحافظ على ابني و عليكم و على البيت تتخلي عني علشان بت اخوك حته عيلة تفرق بينا و كل دا ليه علشان بحافظ على ياسين ليه كدا ليه انا الى لازم اتهان و اتذل علشان بحبك تهين فيا بسبب بت اخوك طب انا ذنبي اي مجاش في دماغي غير الحل دا اه غلطت بس ماذيتش حد ، يمكن غلطت في حق ياسين بس انا عملت كدا من خوفي عليه والله العظيم من خوفي عليه نور مش ملاك زي ما باين عليها حتي لو تربيتي اكيد هتجي في يوم و تغدر بيه مش عارفه اسامحك ولا عارفه اكرهك ياااه يا اسر اد اي قلبك جامد قاسي لدرجة انك عندك استعداد تموت الى قدامك بسبب جوحدك عمري ما هسامحك
اما في الفيلا ياسين بيبص لدبلة الى في ايديه حاسس بغضب شديد حزن على حالهم اشتياق برضو هو صعبان عليه ابوه و موجوع من عملت امه
جميلة اتنهدت بوجع:- حضرتك مكنش ينفع تعمل كدا كان فيه مليون طريقه غير انك تهينها و تطلقها انت ابونا و هى امنا ازاى تعمل كدا
اسر بهدوء:- لبنى غلطت و دا اقل حاجة امك اتغيرت يا جميلة مبقتش الانسانة الى حبيتها و اتجوزتها كان باين في عينيها انها هتعمل حاجة حذرت مرة و اتنين و مليون مفيش فايدة امك بتحبكم يمكن لا اكيد بتحبكم اكتر مانا بحبكم بس تصرفها دا ميخطرش على بال ابليس
جميلة سكتت و مسحت دموعها بصت لياسين بشفقة سندت راسها على كتفه :- انا اسفة يا ياسين بس حط نفسك مكاني لم واحدة زى دى تجي تعيط و تقول اخوكي اعتدا عليا و حامل و انت منكرتش كنت عايزني اعمل اي غير انى و كمان نور ليها حق صحيح انت برئ بس اتخنقت معاها بسبب دى و كمان غير البيبي الى راح ، نور مضغوطة و حقها انها تمشي انا لو مكانها كنت عملت اكتر من كدا كنت قتلتك حتي لو برئ اعذرها
ياسين بصلها و مردش عليها
جميلة بفضول و تسال:- هى الدكتورة قالت اي و كانت عايزك في مكتبها ليه
ياسين بحادة و غضب مكتوم:- و انتي مالك اما انتي فضولية بشكل اي دا
ياسين طالع اوضته و رزع الباب
جميلة بصت لأسر بفضول برضو:- بقا كدا يا دادي تطلق مامي من غير ما تقول لحد قولي بقا دى الطالقة الكام اهو بندردش مع بعض انا زى بنتك برضو ، في حد في حياتك متخفش مش قول و مش هعملك حاجة انا زى بنتك برضو
اسر بصلها و ضرب كف على كف:- روحي نامي يا جميلة و حلي عني و عن اخوكي سيبي كل واحد في وكسته
جميلة بصت على اسر الى كان اختف في ثانية قالت بتسال:- هما مالهم هو انا قولت حاجة غلط
جميلة قامت اوضتها و اتصلت بجنة ترغي معاها اما في اوضة ياسين كان بيتفرج على صورهم مع بعض
فلاش
نور صحيت من النوم بفزع على صوت موسيقى قامت بغضب و راحت مكان الصوت
نور دخلت اوضته بصت له بغيظ و طفت الموسيقي:- مانت مش عايش لوحدك علشان تعمل الى على كيفك في بنات قعدة معاك يبقا تتهبب تحترم نفسك
ياسين لف وشه ليها بابتسامة مستفزة:- هى فين البنات دى انتي بتسمي نفسك بنات يا نور انا معتبرك واحد صاحبي عادى احنا مش اغراب عن بعض بس حلو شعرك و هو منكوش ممكن الوصفة علشان انكش شعري كدا
نور بصت له بصدمة رمشت عينيها:- انا منكوشة يا ياسين انا واحد صاحبك طب و
ياسين:- صباعكك يا عمتي مش كدا و بعدين براحة لتموتي و ابقا ارملة بدري
نور رفعت ايديها بغيظ و نكشت شعره:- اوى اوى
ياسين بصلها:- نورر
نور:- استني بس انت لسه شوفت جنان شوف فتحي هتعمل فيك اي
نور دخلت اوضتها جابت الروج من على التسريحة و خرجت و هى بتفتحه و راحت لياسين
نور حطت الروج على صابعة و حطته في خده:- كدا خلصين يا سوسو
ياسين مسك شعرها:- اتعدلي يا فتحي ل عدلك و تزعلي و هو انا متجوز ساحلية اثبتي يا بت
نور:- شعري يا ياسين انا دافعة عليه دم قلبيي سيبه بقااا
ياسين:- انا سوسو يا فتحي
نور:- اومال لو عرفت الاسم الى بناديلك بيه في بالي هتقول اي و بعدين الى بتعملوا دا ضد المرأة انا بقولك اهو
ياسين بغيظ:- و انتي تعرفي حاجة عن المراة يا فتحي
نور بدون وعي:- ما خلاص يا زفت الاه
نور قالت كدا و جريت على اوضتها و قفلت الباب ياسين راح وراها و ضرب على الباب و هنا هما الاتنين انفجرو في الضحك
دموعه نزلت و هو بيحرك ايديه على صورتها:- انا اسف يا حبيبتي حقك عليا يا نور عيني
تاني يوم في المصحة
ياسين :- لو سمحت فين الدكتورة نور
علا:- في الكباريه
ياسين:- افندم
علا:- سوري اقصد في غرفة الفرفشه دا مكتب مدام منة بيقعدو يحكو و يرغو لصبح أما غرفة الدكتورة نور اسمها الغرفة السودة و مكتب الدكتور عمار اسمه الغرفة المارحة مكتب حياة بقا اسمها غرفة الجحيم غرفة عائشة اسمها الغرفة المجنونة غرفة اميرة بقا اسمها غرفة الرعب
ياسين:- ممم حلو
علا:- مدام نور على اخيرها و الدكتورة حياة ليه بقا لان الدكتور عمار مديها على دماغها ما هو جوزها بقا
ياسين:- طبيعي يعني الدكتور عمار جوز الدكتورة حياة
علا:- بالظبط كدا بس اي ممشيها على عجين مش بيعلم انا الدكتورة عائشة في دى جوزها قرفها ف تقرفنا هنا أما الدكتورة منة هى الفرفشه كلها متجوزة واحد مريحها عقبالنا يارب اما الدكتور امير ف لزق اوى وراء نور و طبعا بيخد من المنقي خيار معرفش انا عجبه فيها اي دى ست متجوزة استغفر الله العظيم انا معرفش ازاي جلها قلب تتجوز يلا بلاش نجيب في سيرة الناس عيب برضو
ياسين:- فعلا
علا:- و ياريتها مرتاحة دى متجوزة راجل مفتري و ابن جزم هى بصراحة مش بتحكي بس عيونها بتقول كل حاجة ميكنش متجوزة ينتقم منها زى مسلسل زهره الثالوت ولا ميكنش مسك عليها حاجة
ياسين اتسعت عينيه
علا:- بس تعرف دى ست قادرة ما يقدر عليها الا ربنا بس برضو البت دى مش مظبوطة تو متكونيش مدمنة هو حضرتك مين
ياسين:- جوز المدمنة الى جوزها مسك عليها حاجة
علا ؛- نهار اسود ا انا بهزر هو في زى المدام نور و لسانها العسل و
ياسين بصلها:- بسسس افصلي بقا فين الاوضة ولا المكتب دا
علا:- المكتب الى على ايدك اليمين
ياسين دخل مكتبها قلبه اتقبض من اللون كان المكتب اسود في رمادي
ياسين:- لا اله الا الله اي دا مكتب ولا بيت الرعب
بعد شوية نور دخلت:- اانت اي الى جابك هنا و
امير جاه:- في حاجة يا نور و مين دا
نور بصت له بغضب و قفلت رزعت الباب:- و انت اغمض عيني و افتحها القيك اختفيت
ياسين بهدوء:- براحة عليا يا نور انا جاي افرحك و اقولك انى موافق اننا نطلق
نور حست بغصة بقلبها لكن قالت بابتسامة:- بجد والله احسن حاجة سمعتها في حياتي
ياسين:- بس هتجي معايا البيت تاخدي حاجاتك لانها مكركبة الشقة
نور اتنهدت بهدوء بتحاول تكتم غضبها من كلامه:- تمام
ياسين:- المأذون جاي في الطريق يعني هيجي بعدين بخمس أو عشر دقائق
نور:- مش مشكلة بس انا عايزة اخلص
نور اخدت شنطتها:- يلا مش عايزين نتأخر اكتر من كدا يلا
نور فتحت الباب و خرجت و ياسين وراها كانت حاسه بوجع بس الابتسامه مش مفارقة وشها
ياسين مسك ايديها نور متكلمتش ركبوا العربية و مشيو أما في بيت سيف كان قعد في الجنينة جميلة بصت عليه بابتسامة :- سيدي يا سيدي على الروقان فينك يا عم
سيف لف وشه ليها:- نهارك اسود بتعملي اي هنا
جميلة قعدت و ربعت رجليها:-لقيت نفسي زهقانه اوى ف جيت على بالي كتير والله ف قولت اجيلك و بالنسبة العنوان ف دى لعبتي اخده من المصحة ركب تاكسي و جيت مش سهلة انا صح
قالتها بغمزة سيف مسك العجاز بتاعه و قام بسرعة و عصبية:- انتي اتجننتي انتي مجنونه ازاى تجي شقة راجل عايش لوحده
جميلة:- اخدني الفضول اشوف بيتك فيها اي دى
سيف:- شافك عفريت يا بعيدة لا فيها كتير و كتير اوى يلا تعالي اروحك
جميلة بصت له و مكشرة وشها:- دى لسه هتبصلي يلا ياختي
سيف و جميله خرجوا من الجنينة لا من الفيلا كلها
جميلة:- بقولك اي
سيف:- مش هنخلص
جميلة:- ممكن اسوق نفسي اجرب اسوق عربيه مانت عارف
سيف:- العربية لو حصلها حاجة هخد روحك اركبي
سيف ركب العربية و جميله ركبت و بقت بتسوق بس طبعا مشغلة اغنية صابرين الجيلاني و بتغني معاها
سيف بصوت عالي:- حاسبيييي
جميلة:-راح قلبي قالي هو دا مش خسارة فيه لوووووووووووولي
سيف:- جميللللة هنعمل حادثة
جميلة:- ااااااااااع
نور و ياسين وصلوا البيت نور دخلت تلم حاجاتها و هى بتحاول متعيطش أو تبين انها زعلانة او مش عايزة الطلاق بعد شوية خصلت و خرجت كان قعد بيلعب في الفون بتاعه نور ربعت ايديها:- المأذون اتاخر اوى
ياسين:- فعلا استني اكلمه
نور بتوتر:- ارجوك بسرعة
ياسين:- الو
ياسين بصلها بصدمة:- اي بتقول اي طب سلام
نور بصت له بقلق:- في اي يا ياسين
ياسين ؛- انتي ست مومنة صح
نور:- مالك يا ياسين حصل اي
نور بصت له بصدمة ووووو
يتبع
يا تري ياسين اتفجا ليه و نور اتصدمت ليه و يا تري هيطلقو ولا لا رايكم في جميلة و اي الى حصل
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
عائشة الكيلاني
