رواية عشق ابيض واسود الفصل العشرون 20 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني

رواية عشق ابيض واسود الفصل العشرون 20 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني

لفت وشها 
مش تخدي بالك كانت هضيع 
نور بصت له بحادة و اخدت الطرحة منه:- و انت مالك ثم مين انت علشان تاخد و تدي معايا في الكلام هو انت تعرفني 
مد ايده ليها بابتسامة:- بسيطة انا حازم و انتي 
نور بصت له باحتقار و مشيت 
حازم بصوت عالي:- طب رقمك اى حاجة توصلني ليكي  طب الاسم اي نظامه 
نور ماشية متعصبة كالعادة و سرحانة موجوعة ازاى ياسين دا كله مفكرش يسأل عنها أو يتصل بيها رجعت الفندق و دخلت اوضتها رزعت الباب 
جميلة اتنفضت من رزعت الباب مسكة المنشفة و بتجفف شعرها:- سيدي يا سيدي صحيتي قبل الكل و راحتي البحر لوحدك بس هو انتي جاية تتوبي هنا يا نور اشحال ان دى كانت شورطك 
نور قعدت على السرير و سندة ايديها:- جميلة انا مش ناقصكي ابعدي عني لان بجد هبقا سخيفة معاكي 
جميلة قعدت جانبها:- ليه مالك الجو يجنن هنا احنا جايين ننبسط و نفرح اتخنقتي مع ياسين صح 
نور بسخرية:- دا على اساس انه مهتم و اتصل 
جميلة:- نورر انتي قفلة تلفونك و كلنا نفس الكلام هيعرف مكانك ازاااي و بعدين بجد انتي اوفر اوى مع الواد والله خايفة نرجع تلقيه متجوز عليكي تلاته 
مش واحدة بطريقتك دى يا بنتي فى واحدة بيحب مراته كدا دا المرحوم من رغم انى حبيته معملش معايا ربع الى ياسين بيعملو كلمة حق مش علشان اخويا هطبل انتي عارفه انى مدب 
نور بصت ليها:- مرحوم مين يا بت 
جميلة:- هو في غيره قاااسم ابن عمنا لحقتي تنسي 
نور بضيقة:- معلش الشغل ضاغط عليا كل حاجة ضاغطة عليا 
جميلة:- حصل اي بدلك كدا 
نور:- كنت واقفة بتفرج على البحر الزفت طارت 
جميلة بصت ليها باهتمام:- و بعدين 
نور حكت ليها كل حاجة جميلة بصت ليها بدهشة و قالت بمزح:- الله اكبر عليك تطفشي من جوزك من هنا تصطادى عريس من هنا اي الشطارة يا نونو حلو على كدا شكله اي طب اسمه اي رقمه 
نور ضربت جميلة:- ما تحترمي نفسك بقا انا بقولك هتشل. و انتي بتقولي رقم انتي دماغك على تحدف لبعيد ليه 
جميلة بغمزة:- بعيد بس منطقية صح قولت انكي هتتجوزي ياسين و حصل و قولت انكي بتموتي فيه و حصل قولت انكي مجنونة و دى ابصم بالعشرة اهدي بقا اهو حاجة و فاتت فرفشي بقا الا😂 
جميلة قامت و دخلت التواليت غيرت هدومها و نور رمت نفسها على السرير و هى مش مبطلة تفكير في ياسين :- طب اروحله و اقوله اسفة الحقيقة مشوفتش منه حاجة وحشة حتي لسانه الطويل وحشتني اوى يا ياسين 
في الفيلا 
ياسين بعصبية:- انا ها تجنن يعني انشقت الارض و بلعتهم ما لو عملو حادثة و ماتوا كان الخبر جاه من بدري 
لبنى قعدة خايفة و بتسمع جنان ابنها 
ياسين لف لامه:- متكنش خلغتني و اتجوزت غيري زى ما بيحصل في المسلسلات 
لبنى:- انت عارف مراتك كويس نور مش بتاعت كدا 
ياسين حط ايديه في شعره بغضب و جنون:- اااومالل اااي يوم و انا معرفش حاجة عن مرراتي هل دا طبيعي طبيعي اللف في الشوارع و الاقسام و المستشفيات زى المجنون انا مسبتش مكان الا و دورت في عليهم اانتي مش حااسه بى الى انا فيه ولا بالنار الى جوايا ماخي عمل يجبلي مليون سيناريو و كل واحد ابشع من الى قبله و باباا ولا على باله حتي سليم الى المفروض السبب اااه انا عرفت من اول ما شوفته انه مش فاقد الذاكرة و بيستهبل بس كنت هعمل اي محبتش احرجه جنة بسببها كان هيموت هما شايفين نفسهم على اي دا لا احترام ولا شكل خصوصا دكتورة المجانين ، بطلي ضحك يا امي ارجوكي و اسمعني 
لبنى بهدوء:- مشكلتك انك عمرك ما عرفت تقسي على حد كل حاجة بتقول انك بتحبها حتي عصبيتك منها بس معلش جنان ستات روح غير هدومك و نام شوية انت منامتش من اول امبارح و دا غلط 
ياسين:- لا يا امي انا مش ها يغمضلي عيني الا لم القيهم ا اطمن أنهم بخير ، هو فين بابا 
لبنى:- راح الشركة يعمل كام حاجة و اهو بالمرة يدور على البنات 
ياسين راح غير هدومه و نزل ركب عربيته و راح الشركة 
عند البنات ف مقدينها فوسح و خروجات و اخر روقان ولا اكنهم عاملو حاجة و طبعا نور في الى مراقب تحركاتها 
منة:- في اي يا بنتي 
نور:- حاسه ان حد مراقبني 
جميلة:- الى بالي بالك 
نور بغيظ:- حد يسكتها انا مش ناقصه هزارك اقولكم ان 
نور فكرت شويه و قعدت مكانها :- خليني قعدة معاكم منة انتي حامل صح يعني الحركة غلط عليكي خليكي معايا ارجوكي 
قالتها برجاء و خوف و هى بتمسك ايد منة :- مالك يا نور اي الخوف دا انتي اكنك عاملة مصيبة و بعدين ص صدفة 
حياة و هى بتشرب الشيشية:- ما تجمدي شوية واحد صايع و غار في داهية 
نور بتبص حواليها:- اه اه ااه يا معدتي انا لازم امشي 
جميلة بابتسامة:- امشي يا روحي ولا يهمك مش هيقدر يعمل حاجة و احنا معانا الحكومة 
قالتها و هى بتبص على سيف الى قاعد على التربيزة الى قصادهم من رغم انها بعيد عنهم الا انها شافته قامت جنة بصت مكان ما جميلة بتبص:- هو اي دا اوعي تكوني هلوستي ، ااه فين ايامك يا معتز كنت معيشني جنة الله يرحمك يا حبيبي 
نور بصت ليها:- معتز مين الى معيشك جنة علشان ذكائى محدود 
قالتها بتريقة و استغرب 
بعيد شوية حازم و اصحابو  قعدين على التربيزة الى وراهم. و كان واحد من صحاب حازم مسك الفون و بيصور جميلة  سيف اخد بالو انه بيصور قام بثبات و اتجه ليهم سند ايديه على التربيزة:- اي يا شباب بتعملو اي 
حازم:- و انت مالك 
سيف بص له ببرود و حادة اخد منه الفون و حذف الصور و فتح الفون اخد الخط و الكارت :- هو محدش قالك منك ليهم ان دى جريمة و قلت ادب انكم تصور حد من غير أذنه ولا انتوا عايزين الصور لغرض تاني 
صاحب حازم بعصبية و توتر:- و انت ماالك اصلا 
الكل الفت على الصوت البنات قاموا 
صاحب حازم:- ااانت مااالك اصور اهبب انا حره 
سيف لكمه قعد يضرب فيه جميلة كانت بتتفرج و على وشها ابتسامة انبهار و فخر قالت بدون وعي ؛- هو دا الى قلبي اختاره يا بنات خطف قلبي من قبل ما اشوفه يا خلاثي 
حياة بصوت واطي لنور ؛- دا شكله كان واحدة من قرايبك يا نونو رايى نلم نفسنا و نرجع بينا قبل ما تحصل مصايب احنا في غناء عنها انا عمار وحشني اوى كله بسببك 
نور:- متفكريش كل ما افتكر احس بالذنب 
سيف ساب الواد مرمي على الارض و اتجه ليهم 
جميلة بابتسامة:- ابهرتني شابو بجد اي الحلاوة دى يا سيفو 
جنة:- مين دا يا نور 
نور:- كان زميل عندي ولا اي يا حياة 
حياة ؛- ايش عرفني ياختي بس اعتقد اه ازيك يا استاذ سيف اخبارك اي 
نور:- الف مبروك 
سيف بغضب:- بتهببو اي هنا هااا في بنات محترمة تقعد لى بالليل انتوا محترمين انتوااا كله بسببكم ثم اي القرف الى لبسه دا 
جميلة:- في شرم الشيخ عايزني البس اي اسدال و بعدين الفستان عجبني و محترم ثم ان فوقيه الجاكيت 
سيف:- ممم طب استري نفسك علشان ربنا يسترك جتكم القرف يلا على الفندق 
سيف مسك ايد جميلة و خرج من الكافي ركب عربيته و واقف مستني البنات اول ما نزلو ركبوا العربية و اتحركو هو اتحرك كان وراهم 
جميلة بتبصله و مسكة نفسها من الضحك :- انت بتعمل اي في شرم 
سيف:- ملكيش دعوة اهلك يعرفوا انكي هنا 
جميلة:- تووو 
سيف:- ما هو باين لان ابوكي لو كان شاف القرف دا كان قتلك و قتلها 
جميلة:- ما تروق بقا الا محصلش حاجة لكل دا 
سيف:- لا حصل ان الشباب مش كويسين ولا متربين واحد بيصورك و التاني عينيه على القادرة كان حلو لو كان حصلكم حاجة مهم كان انتوا زفت بنات و الوقت اتاخر لا و ماشاء الله مفيش راجل معاكم لا برافو عليكم كنت المفروض استني لما احقق في قضيتكم و وقتها الناس هتقول يستاهلو و بصراحة تستاهلو بس ربنا ستر 
سيف وقف العربية و قال بغضب مكتوم:- اتهببي انزلي 
جميلة بصت له باستغراب من طريقته الدموع اتجمعت في عينيها كانت حطت ايديها على ايديه سيف نفض ايديها:- بطلي بقااا مش بتفهمي بطلي زفت حركاتك دى انا مش حاجه ليكي علشان تقربي مني بالشكل دا انزلي و اخلصي 
جميلة فتحت الباب و نزلت بسرعة جريت على الفندق الى بالصدفة سيف قعد فيه كانوا البنات نزلو و دخلوا الفندق و سيف وراهم صح هو سافر يغير جوا مع اصحابه 
في اوضة نور 
جميلة بدموع:- ا انا عايزة اروح يا نور ارجوكي انا مش عايزة اقعد هنا ثانية واحدة 
نور كانت حضنها و هى مش فاهمه اي الى حصل:- طب ممكن تروقي و تقولي اي الى حصل 
جميلة بدموع:- روحيني يا نور ارجوكي 
نور:- خلاص النهار يطلع و نرجع بس رياحني و قولى اي الى حصل 
جميلة بدموع و وجع:- الى حصل انى زبالة اوى يا نور اوى 
نور بعدت عنها و مسحت دموعها و قالت بحنان:- مين الى قال كدا انتي مفيش اجمل منك ولا فيه في جدعنك انتى انضف حد شوفته في الدنيا اوعي تاني مرة تقولي الكلام دا اثقي في نفسك صحيح العاصفة لسه ماثرة عليكي بس هتعدي والله العظيم هتعدي 
جميلة حضنتها و فضلت تعيط و نور بتمسح على شعرها بحنان و دموع تاني يوم كانوا البنات جهزوا نفسهم و مشيو و الصمت بينهم كل واحدة منهما جواها صراع مع نفسها خوف لخبطة ملهاش اول من اخر بعد وقت طويل كانوا كل واحدة منهم وصلت بيتها في الفيلا 
لبنى مربعة ايديها ببرود و تجاهل لنور و جميلة:- حمدالله على السلامة كنتوا قعدوا شهر او اتنين 
كان نزل على السلم و وراه ياسين قال بهدوء مريب :- كنتوا قعدوا شهرين جايين على نفسكم ليه كدا 
وقف قدامهم اتنهد بهدوء فجأة كان كف نزل على وش كل واحدة فيهم لبنى اتصدمت و ياسين كمان :- عارف يا نور ابوكي لو كان عايش كان قتلك و امك كمان كانت دفنتك حية دىىى امكككك ذات نفسها عمرهاا ما خرجت من البيت الى لضرورة و لازم اذن ابوكي أو امى المهم تستأذن صحيح شكلها لكن للاسف مش واخدة حاجة منها ولا حتي من ابوكي 
قالها و هو بيبص لنور اوى اكن بيدور على شخص فيها بس ملقش غير القسوة و الغضب في عينيها :- امك عمرها ما زعلت حد منها حتي لو من غير قصد 
نور بابتسامة باردة:- فعلا عمرها ما زعلت حد بس الدنيا كلها زعلتها و جت عليها ، و انا مش عايزة اكون منى ولا شاهين صحيح نفس الشكل بس مش نفس الشخص 
اسر كور ايديه بغضب:- غوري من وشي و ياريت مشوفش وشك حد فيكم 
نور جريت على اوضتها و جميلة كمان 
لبنى بصت له بعصبية:- ااانت ازاى تمد ايدك عليهم و بعد العمر دا دا ابوها عمروا ما عملها تقوم تمد ايدك عليها انت ااي 
اسر بصلها بغضب و صوت جحيمي ؛- ااانتي الى اي البناااات كان ممكن يحصلهم مصيبة و انتي مدرية علينا الله اعلم لو مكنش سيف موجود كان حصل اي 
لبنى:- انا مقولتيش لان ياسين يستحق ان يتحط عن حده انت بتنصف ابنك على الغلبانة الى فوق دى ااانت مش طبيعي 
ياسين بصلها:- و دا من امتى ان شاء الله مم من امتي بقيت بتحبي نور و تجي عليا علشانها من ساعة ما اتجوزت و انتي بتعمليها اكنها مرض 
لبنى بصت له بثبات:- كنت غلطان غفلة كنت في غفلة ربنا يكفيك شرها لم سمعت كلامها خوفت عليك من انها تاذيك ، بس مع المواقف الى حصلت زمان عرفت ان مستحيل ست تحبك زيها صحيح قاسية بس والله العظيم نور بنتي الكبيرة و مش بشوفها غير كدا من ساعة ما دخلت بنتي و هى بنتي حافظ عليها يا ياسين مش يبقا انت و الزمن عليها يا ابن 
ياسين بصلها هز راسه و طالع 
فلاش 
ياسين كان في اوضته حاسس باختناق كل ما يفتكر ان اخته و مراته ممكن يكون حصل ليهم حاجة الفون رن:- الو مين معايا 
سيف:- الو يا ياسين انا سيف الى كنت بتعالج عند مدام نور 
ياسين:- اه طبعا ازيك يا استاذ سيف 
سيف:- الحمدلله انا عارف مكان اختك و مراتك 
ياسين اتعدل:- بتقول اي 
سيف:- هما في شرم الشيخ هيرجعو بكرا و دا اكيد انا كنت هنا بالصدفة و شوفتهم 
سيف حك لياسين على كل حاجة 
باك 
دخل رزع الباب بهدوء كانت نور بتفتح تليفونها 
ياسين راح نام ولا اكنها موجودة و دا وجعها اكتر دخلت التواليت اخدت شور و غيرت هدومها و خرجت قعدت جانبه حطت ايديها على كتفه قالت بهمس:- انا اسفة 
ياسين بهدوء:- تمام يا نور ينفع انام ولا في نكد لو في نكد اجاليه لم اصحي و ابعدي لانى عايز انام 
نور:- انا عارفه انى غلطت بس الى عملته كان رد فعل 
ياسين قام قعد و مسك دراعها بغضب:- رد ااي فعل ، رد فعل انكي تخليني زى المجنون بلف في الأقسام و المستشفيات رد فعل ان اقعد يوم كامل معرفش حاجة عن مراتي ماتت عملت حادثة حصلها مصيبة انتي امتى هتعترفي لو لمرة واحدة انكي غلطانة يا جبروتك يا شيخة ، نور انا مش عايز اتكلم لان لو اتكلمت هزعلك و هاذيك 
نور بدموع:- انت سكوتك دا بياذيني هدوك بيموتني مش بيحل غلطت و اول مرة ااي انت مش بتغلط ولا نسي ست نسرين كل ما اجي ليك القيها عندك ولا لم روحتلها و غيرو ااي انت ماجرمتش لم سافرت 
ياسين :- خلاص قولت مش عايز اتكلم ولا اسمع افهمي بقا 
نور:- اتغيرت اوى مش انت الإنسان الى حبيته عموما انا اسفة
ياسين نام نور نامت و غطت نفسها غمضت عيونها بألم دموعها نزلت بوجع ياسين كان سامع صوتها صوت بكها الى بتحاول تكتمه في اوضة جميلة كانت نايمة على السرير و دموعها على خدها مش قادرة تنسي كلام سيف و غضبه متعرفش هو عمل كدا ليه ليه اتعصب عليها و رفضها ليه بيظهر في حياتها و ليه بيعلق على لبسها الى مكنش فيه حاجة على اد ما زعلانة منه على اد ما وحشه صوته '- ادخل 
لبنى :- ممكن اعرف اي قلت الادب الى حصلت دى 
جميلة بهدوء:- بعد اذن حضرتك عايزة انام نتكلم لم اصحي 
لبنى قعدت على السرير مسحت على شعرها:- مالك يا حبيبتي انا عارفه ان اسر طريقته قاسية بس من خوفو عليكم انتوا متعرفوش احنا كونا عاملين ازاى و السلسلة مكنتش معاكي عارفه يعني اي اب ميعرفش بناته راحوا فين ولا حصلهم اي و قبل كدا قولنا مينفعش بنات تسافر لوحدها ولا تخرج لوحدها في وقت متأخر 
جميلة قامت:- بس احنا مش صغيرين علشان تتحكمو فينا كدا ذات احنا معملنش جريمة علشان نضرب 
لبنى بصت ليها بغضب:- تصدقي اسر مكنش المفروض يضربكم كف المفروض كان ولع فيكم على قلت ادبكم دى ماحنا كونا صغيرين و بنات بس ولا مرة كسرنا كلام اهلنا ولا ردنا عليهم يا بختك يا منى موتي قبل ما تشوفي اليوم دا اتخمدي جتكم الهم 
لبنى قامت و قفلت الباب دخلت اوضتها راحت لشرفة الغرفة و سندت على اسر:- لو قتلتهم صدقيني مش هعرضك ولا هقولك بتعمل اي ، حاسه بيك صدقني انا كنت عايشه الخوف دا معاكم عارفه ان المفروض اقولك بس انا حقيقي نسيت مانت عارف انى حامل و بنسا لان جاي معايا بنسيان حقك عليا يا روحي 
اسر لف وشه ليها و حضنها:- عارف انى غلطت بس انا عيشت اسوا احساس خصوصا نور الى كنت فاكر انى اقرب حد ليها علشان تعاقب اخوها و جوزها تموت عمها 
لبنى بعدت بسرعة:- بعد الشر عليك يا اسر اي الى بتقوله دا 
اسر بحزن:- حسيت ان الى قدامي هنا مش نور ولا حتي منى صحيح شكل منى لكن تصرفاتها بتفكرني بى هنا 
لبنى باندفاع:- اسكوت يا اسر كفاية انت بتقول اي حرام عليك ، نور مش كدا . نور مفيش احن منها ولا في زى قلبها صحيح عصبية و مجنونة شوية بس نور مش اختك يا اسر نور صحيح شكل منى بس كلها شاهين تصرفاتها جنانها عصبيتها نور نسخة من اخوك و دى مصيبة ياريتها كانت هنا نور متسرعة زى ابوها روق يا حبيبي هى بس زعلانه لم ضربتها و قدام ياسين ف كانت صعبة عليها صدقني و جميلة مش غريب عليا حركاتها بس البت متغيرة بتعيط و مش عايزة تكلم حد انا قلقانة عليها 
اسر:- البنات دى ميخرجوش من البيت هقولك محبوسين مسجونين سميها زى ما انتي عايزة بس انا معنديش استعداد ان اخسر بناتي و نور مفيش شغل كفاية اوى لحد كدا مش عجبها تتفلق و الزفت التانية عايزك تجبيلي تلفونها و اعرف بتهبب اي سامعة ولا اقول تاني 
لبنى هزت راسها بهدوء و توتر:: سامعة والله ممكن تهدي و تصلحهم 
اسر:- هما الى يعتذور انا معملتش حاجة و بطلي تدفعي عنهم لان المرة دى زودوها اوى حتي لو اول غلطة لنور و جميلة بس لازم يفوقو ، امى لو كانت عايشة و شافت تصرف زى دا كانت خلت الواد طلاقها نور لازم تفوق من الوهم دا 
لبنى بصت له و حضنة :- معاك حق يا حبيبي في كل كلمة قولتها 
عد يومين و مفيش جديد ياسين متجاهل نور لا بيكلمها ولا بيتصل بيها جميلة اسر اخد منها التليفون و طبعا اخد مفتاح عربية نور سليم بيحاول يكلم جنة لكن رفضه تمام بعد ما عرفت انه كان بيضحك عليهم يعتبر نور و جميلة مسجونين بالليل 
حازم:- انا سعيد جدا ان شوفت حضرتك اسر بيه 
اسر:- شكرا قولت انك عايزني في موضوع خاص
ياسين بهدوء:- سامعينك اتفضل 
حازم:- كدا اقدر اتكلم بارتياح ،. انا شاب مستوي المدي الحمدلله انا ، شغلي ماشي كويس عندي واحد و تلاتين سنة و اخيرا قررت ان اتجوز لان سنة الحياة 
ياسين:- حقك 
اسر بص له باستغراب:- و انا اي داخلي في حكايتك 
حازم:- احم الحقيقة انا من كام يوم شوفت بنوتة على البحر 
سليم بشك ان يقصد جنة أو جميلة:- على البحر كمل 
حازم:- انا فاكرها لان مرحتش من بالي الصراحة كان شعرها لا طويل ولا قصير لونه اسود و تقريبا لا دائما عصبية كانت معاها طرحة على رقبتها 
اسر:- انا برضو مش فاهم قصدك مين طب اسمها اي 
حازم:- ايوة انا سمعت صاحبتها بتقولها ن
نور نزلت و دخلت الجنينة 
حازم قام بفرح لم شاف نور قصاده:- هى دى انا طالب ايد الانسة نور ووووو
يتبع 
اجري يا نور طبعا ياسين جاه اخره و لكل فعل رد فعل يا تري هيعمل اي فيها مع العلم نور مكنتش لبسة الدبلة و خاتم الزواج يعني قلعت الخاتم لان صباعه وجعها منه يا تري اسر صح لم ضربهم ولا غلط و ياسين صح انه متجاهلها ولا لا رايكم في سيف  و لبنى 
عائشة الكيلاني

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×