رواية عشق ابيض واسود الفصل الخامس 5 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
قاسم و الجميع بص بصدمة العسكري بيحط الاساور في ايد قاسم الى في حالة صدمة رهيبة الظابط نزل و العاسكر وراه بقاسم الى بقا مش فاهم حاجة ركبوا البوكس و مشي اما في الفيلا في اوضة ياسين
ياسين قعد الغضب عميه نفسه يروح لقاسم يقتله و يطلع روحه في ايديه بس اسر قفل الباب عليهم خوف ان ياسين يعمل حاجة لانه متهور قعد مكور ايديه بغضب الباب خبط و كانت نور الى دخلت بهدوء و قفلت الباب قعدت على السرير حطت ايديها على كتفه:- انت كويس
ياسين بسخرية:- طبعا انا في منتهى السعادة اختي اطالقت و اترمت بهدومها قدام بيتنا و حالتها
ميتخيلهاش ابليس انا تمام جدا
نور قعدت قدامه اتنهدت بوجع لكن مسكت ايديه و قالت بصوت هامس ملئ بالوجع:- حاسه بيك
ياسين بصلها بوش خلي من التعبير نور كملت بابتسامة مريرة:- و عارفه ان مش سهل عليك و حقك تعملو الى يجي في بالك بس جميلة محتاجلك هى برضو مش هتكون مبسوطة لم تشوف اخوها في السجن ولا محكوم عليه بى الاعدام علشان واحد ميستاهلش انا واثقة انا عمي مش هيسكوت
ياسين بصلها بسخرية و استغرب:- اي دا نور هانم بتعيط هو اي الى حصل لدنيا انتي بتحسي زينا يا نور انا اعتقد انكي جبل و ميقدرش عليه الا ربنا
نور:- عياط اي بس دا تراب و انا اعيط
ليه اصلا مش حكاية
ياسين جذبها لحضنه نور انهارت في العياط و هى بتفتكر امها و موت ابوها صريخ العيانين الى معظمهم ستات و نفس السبب ازواجهم شكل جميلة و هى مدمرة بتردد باسم قاسم جسد بلا روح ياسين بيسمح على شعرها بحنان لكن مش فاهم سبب انهيار ولا حالتها إلى اول مرة تحصلها في التاريخ
نور بدموع و بتضربه في كتفه:- انتوا ليه كدا ليه يا ياسين ليه ليه انتوا ملكمش امان انتوا ازبل من الزبالة شياطين على هيأت بشر مش بتعرفو غير ان تهينو الست و دوسو عليها كلكممم زي بعض انا بكرهم اوى يا ياسين بكرهم
كان بيسمع بهدوء و استغرب مش فاهم هى بتتكلم عن اي و بتجمع ليه دا كلام كبير اوى فاهم معناه لكن قصدها اي مش فاهم فضلت تعيط بانهيار لحد ما تعبت و نامت ياسين شالها و حطها على السرير اتفجا ان نور مسكة ايديه :- متمشيش ، خليك معايا
ياسين لف الجاهة التانية نام و جذبها لحضنه و غمض عينيه اتفجا لم حس بايد نور على ايديه ابتسم غضب عنه:- اما انتي غربية بشكل نفسي افهمك و اعرف الى في دماغك
ياسين نام في اوضة اسر
اسر قعد على الكرسي حاسس باختناق مش مصدق نفسه أو الى حصل معقول قاسم يعمل كدا في بنته معقول يعقب بت بريئه ملهاش ذنب غير انها حبيته أما في اوضة جميلة كانت لبنى بتمسح على شعرها بحنان و وجع دموعها بتنزل على خدها في صمت قالت لنفسها بوجع:- ياااه يا لبنى مكنتش اتخيل انى هعيش الوجع دا بنتي ادمرت من غير سبب ولا ذنب كل ذنبها انها حبت واحد لا يتامن له بس انا السبب انا الى دلعتها انا الى كنت بشجعها تاخد الى عايزاه من غير ما تفكر ولا تسال عن الى حواليها حتي بس المرة دي دفاعي عني كسرك ياريتني ما كنت ضغطت على ابوكي اااه يا جميلة كسرتي نفسك و كسرتينا معاكي اااه يا بنتي اااه يا تعب السنين
لبنى حضنت بنتها و فضلت تعيط اما في بيت عاصم
عاصم كان ربط شهد و بيدلق الماية على الارض قدام عينيها:- عايزة تشربي اهو اشربي
شهد بتاخد نفسها بالعافية بتنهج بتحاول تشرب بس مش عارفه لان عاصم بيدلق الماية قدام عينيها وشها وارم تحت عينيها ازرق بؤها بينزف دم و انفها سنتها اكسرت من الضرب عاصم راح جاب ازازة ماية و قعد يشرب قدامها ببرود و هى دموعها بتنزل عطشان و ايديها وجعتها من الحبل الى على ايديها خلص و حدف الازازة عليها خرج جاب كلب كان مربيه ربطه في الاوضة و قفل الباب و سابها تاني يوم في اوضة جميلة جميلة صحيت بصت حواليها كانت نور قعدة جانبها بتمس على شعرها جميلة بصتلها افتكرت كلام شهد و نفضت ايديها من على شعرها
نور استغربت:- جميلة حبيبتي انتي كويسة يا حبيبتي مالك
جميلة قامت بغضب نور قامت حاولت تمسك ايديها جميلة زقتها بعنف و غضب:- اااوعيي يا خاينة
نور بعدم فهم:- جميلة مالك يا حبيبتي اي الى بيحصلك و اي الى بتقوليه دا
جميلة بصوت عالي و عصبية:- الى
بيحصلي انى فوقت و عرفتك على حقيقتك يا****
نور بصتلها بصدمة لسه بتستوعب جميلة اخدت سكينة من على طبق الفاكهة و اتجهت ليها و هي مخبيها وراء ضهرها طالعت السكينة من وراء ضهرها و طعنتها و
جميلة رجعت لوراء:- لا لا دا كابوس فوقي يا جميلة فوقي فوقي يا جميلة فوقي
قالتها وهي بتضرب نفسها بعدم تصديق و خوف قاسم بيقرب جميلة قامت و نطط من على السرير رفعت صابعة بخوف:ـ ا اوع تقرب مني ها قتل نفسي ساامع
قاسم قرب منها بس كان في مسافة بسيطة بينهم بصلها بندم و حب:- انا اسف
جميلة:- على اي
قاسم بص لارض بوجع اتنهد و رجع بصلها:- انى انتقامت من عمي فيكي بس والله العظيم انا بحبك و بالدليل انى اول ما خرجت من الحبس بكفالة رجعتك ليا و جيت خدك علشان نبدا من تاني
قرب منها مسك ايديها و قبلها جمياة انفجرت في الضحك بعدت ايديها عنه ضربت كف على كف و هى بتضحك بقهرة و بعدين عيطت قاسم كان هيقرب منها جميلة بحادة:- ااابعد
قاسم:- جميلة ا انا
جميلة بصرخ و زعيق:- ااااانت اييي يا قااسم انت خاااين خاين
حطت ايديها على راسها:- انت كسرتنييي عارف يعني اي تاني يوم جوازي تطلاقني و تقولي مش عايزك ، اخد الى عايزووو عاارف عملت اي ااانت حبيت الدنيا علشانك وقفت قدام اهلي و الناس كلها علشانك و بعد كل دا توقعني على جدور رقبتي لييه يا قاسم ليييه دا انا محبتش غيرك
قالتها وهي بدبدب على الارض بانهيار و دموع قاسم كانت دموعه بتنزل بوجع و حزن جميلة هزت راسها بنفي:- لا يا قاسم كلمة اسف عمرها ما هدويني ولا هتصلح الى عملته فيا و بعدين انت قولت ابعدي عني اهو بعدت
قاسم مسك ايديها و ركع قبل ايديها بدموع جميلة ودت وشها الناحية التانية بوجع و للاسف اشتياق برضو
أما في فيلا اسر
لبنى بعصبية و صرخ:- يعني اي مش موجوده يعني اااي بنتي اتخطفت بنتي ضاعت مني لمرة التانية
رنا:- اهدي بس العصبية مش هتعمل حاجة و كمان ممكن تكون راحت لنور
ابتهال بعصبية:- راحت إزاي و احنا لسه مكلمين ياسين من شوية قال انه قعد معاه لوحده ااانتوا هتجننوني
لبنى برجا:- ماما هاتيلي بنتي علشان خاطري ابوس ايدك رجعيلي بنتي
ياسمين سرحانة
فلاش
كان اسر برا البيت لبنى قعدة مع ابتهال و رنا ياسمين راحت تطمن على جميلة فتحت الباب كان قاسم
ياسمين قفلت الباب بعصبية:- ااانت اتجننت انت جيت ازاى انت مكفكش الى معملته جاي ليه جاي تكمل عليها
قاسم بصلها و هو شايل جميلة:- انا غلطان و اسف
ياسمين:- اااسف و اسف دى هتصلح اي ولا اي هاا ردد
قاسم:- انا رديت جميلة بعد ما طالعت بكفالة على طول و ندمان ا انا بحبها بلاش تحرمني منها ارجوكي
ياسمين اتنهدت بحزن و هدوء:- خد بالك منها امشي
قاسم بفرح و مش مصدق نفسه:- بجد
ياسمين:- بجد لبنى و الباقي في الجنينة
انا هتصرف
بالفعل ياسمين نزلت واحدة واحدة و وراها قاسم فتحت الباب قاسم خرج من البيت بسرعة ياسمين قفلت الباب بهدوء و رجعت تقعد معاهم
باك
رنا:- احنا نبلغ الشرطة مفيش غير كدا
ياسمين:- و لازمتها اي شرطة اهدو شوية ان شاء الله خير يا تري انتي فين يا جميلة
لبنى اتصلت باسر و قالت له على الى حصل بالفعل جاه و فتح كاميرات المراقبة و شاف قاسم و هو بيدخل اوضة جميلة من البلكونة كور ايديه بغضب مسك المسدس و خرج و لبني و الباقي وراه ياسمين بتبص على الاب توب بتوتر لكن حذفت كل حاجة متسجلة علشان محدش يكشفها حطت ايديها على قلبها و اتنهدت بهدوء و ارتياح و قلق في نفس الوقت اما في بيت جنة
فلاش
سليم أيوة هو الى راح بيت جنة لان بالصدفة كان مع ياسر الى ساب الفون سليم و راح التواليت الفون قعد يرن سليم رد من غير ما يشوف الاسم كان بيحسب حد من الشركة لكن كانت جنة الى بتتكلم بخوف و انهيار و رجاءا ان يروح يلحقها كانت بتحسب اخوها سليم قفل الفون بسرعة و مشي من غير ما يدي ياسر الفون بتاعه
باك
سليم زقه في الارض معتز بقا بيكح و انفه بينزف
سليم بص له باحتقار شال جنة و خرج بيها من البيت حطها في العربية و اتحرك بعد وقت في بيت نورا
نورا و هى متجها لباب:- ايوة ايوة
نورا اتجهت لباب و فتحته وقفت مكانها بصدمة:- يا لهوي يلهوي بنتي اي الى حصل
سليم حطها في اوضتها و نورا وراه لكن قالت بجنون:- اي الى حصل ما تتكلم يا سليم و انت ازاي تكون معاها اصلا فين معتز من كل دا ما تنطق
سليم غطها و خرج و نورا وراه
سليم:- انا كنت مع ياسر في المستشفى بس راح التواليت و ساب تلفونه معايا التلفون رن كنت بحسب في حاجة في الشركة بتاعته لكن فجأة لقيتها بتصرخ بانهيار و بتتوسل ف روحتلها انا اسف يا خالتي بس انا مقدرتش اشوفها في خطر و اسبها
نورا:- المهم فين معتز
سليم حك ليها الى شافوا نورا قعدت على الكرسي بصدمة حطت ايديها على راسها و قعدت تعيط:- عيني عليكي يا بنتي قولتلك لا يا جنة بلاش دا والله قولتلها يا سليم و ابوها قالها معرفناش نمنع الموضوع
سليم اتصل بالدكتورة و بعدين بى ياسر و بعدين اتصل بعماد بعد شوية كان ياسر جاه و عماد كمان
نورا بدموع:- اانت السبب يا عماد عمل تتجوز و تخلف و نسي عيالك لم بقا مفيش فيهم عاقل
عماد بغضب:- بقا بعد دا كله انا السبب و الغلطان و انتي فيكي كل العبر انا عارف اتجوزتك و استحملتك على اي بنتك قليلة ادب و تربية ادي اخر الى تكسر كلام ابوها جايبة واحد ملوش اصلا و عايزاه يا بابا بحبه يا بابا حبها تعيبان يكون مسمم يموتها و نخلص اكيد زعلته
ياسر بص لسليم:- و انت رايح من نفسك افرض كان هبب فيك حاجة انت مش طبيعي
نورا :- ازاى منعرفش انه مدمن ليه كدا يا بنتي ليه تعملي في نفسك كدا ليه لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم لا اله الا الله لا اله الا الله
حطت ايديها على وشها و بقت بتعيط الدكتورة جت فحصتها و علقت ليها محاليل و عطيتها حقنة مهدئة نورا غطيتها و قفلت راسها و خرجت
عماد:- احنا مش عارفين نشكرك ازاى يا سليم ولا نعتذر على الازعاج دا ازاي
سليم بهدوء:- مفيش إزعاج يا عمي جنة زيها زى نور اختي حمدالله على سلامتها عن اذنكم
ياسر:- خدني معاك الله يسترك
عماد حط ايديه على وشه بغضب:- و دا مين الى بيتصل
عماد بملل:- مش هنخلص من عاصم و مشاكله
عماد رد على الفون:- أيوة يا عاصم خير نسيت حاجة عايز تقولها غير انى منافق و بوشوش
عاصم:- عماد تعال بسرعة اسر كلمني و جاي و شكله ناوي على قتل قاسم
عماد و هو خارج من الشقة:- بتقول اي طيب انا جاي سلام
عماد مشي و نورا حطت ايديها على راسها بعد وقت في بيت عاصم
اسر بعصبية:- ابنك خطف بنتي و انا مش هسيبه
عاصم بعصبية:- اسمع بقا مش معنى انك أكبر واحد فينا يبقا تمدا فيها كل شوية حبسته و اتخرست بس علشان اخويا الكبير ضربته و برضو سكت لكن انك تتعامل معايا بالطريقة دى يبقا مش هسمحلك و ابني لو جرله حاجة اقسم بالله العظيم ما هسيبك ابنى خط احمر
عماد جاه بصلهم بصدمة جري عليهم و هو بينهج وقف بينهم اسر نزل السلاح:- اهد و كله هيتحل
عماد بص لعاصم:- متاكد انك معرفش مكانه
عاصم:- و رحمة امي ما اعرف عنه حاجة و انا هدري عليه ليه
اسر:- زى ما خرجته من الحبس بكفالة يا خاااين
عاصم بعصبية هو كمان:- ااابنى و مليش غيره عايزني اعمل اي انت مكبر الموضوع على فكرة اتسجن و اتربي و ندم عايز اي الواد بيحبها و ندم افهم بقا حرام عليك يا اسر
اسر:- طب والله العظيم لو ما تصلت بيه دلوقتي انا هعمل مصيبة اي رايك بقا
عماد اخد فون عاصم و اتصل بى قاسم الى كان قفل تلفونه اسر قفل الباب و فضل مسك المسدس قعد و حط رجل على رجل أما عند نور في المستشفى في غرفة نور
ياسين كان مسك ايديها و مغمض عينيه
نور مغمضة عينيها :- بحبك يا ياسين
ياسين فتح عينيه بصدمة بصلها:- هو انا كنت بحلم ولا اي
ياسين اتفجا ان ايديها اتحركت بصلها بفرح:- ن نور انتي فوقتي
نور فتحت عينيها:- ياسين
ياسين قام و جذبها لحضنه بحركة لا ارادية قبل راسها بفرح و حب:- قلب و عقل ياسين و روحه اخيرا فوقتي قلقتني عليكي يا نور عيني و عمري كله
نور كانت لسه حاسه بدوران و تعب بسيط احطت ايديها على ضهره:- ياسين
ياسين بعدا عنها و ظبط ليها المخدات و رجع ضهرها لوراء:- اسف تعبتك حاسه بحاجة نور انتي كويسة
نور حطت ايديها على ايديه و قالت بابتسامة و هدوء:- كويسة انت هنا من امتي
ياسين:- من بدري
نور:- جاي من امتي
ياسين و هو بيمسح على شعرها:ـ انا مستحيل امشي و الا انتي في ايدي
نور بصت حواليها:- انت لوحدك إلى هنا
ياسين قبل راسها:- امشي
نور بخجل:- لا طبعاً ، جميلة كويسة
قالتها بتذكر و قلق ياسين:- كويسة يا حبيبتي
ملك دخلت هى و ادم و ريهام بمرح و مزح:- نحنو هنا
ريهام:- اخيرا فوقتي دا انتي نشفتي ريق الغلبان دا
ادم:- حمدالله على سلامتك يا مدام نور
نور:- الله يسلمكم
ملك جريت عليها قعدت جانبها هى و ريهام قعدو يتكلموا و يهزرو الدكتورة جت فحصتها و اطمنت انها بخير قعدوا يتكلموا مع بعض لوقت طويل مشيو و ياسين لسه قعد جانبها
نور بصت له:- هو اي الى حصل شكلك مضيق ، انا مش بتعرف عليك انا عارفك اكتر من نفسي
ياسين هز رأسه في صمت نور حست انه مش مصدقها ف سكتت بس هو مذل مسك ايديها نور غمضت عيونها بتعب و نامت اما في شقة نورا
جنة نايم العرق على جبينها و بتفتكر كلام معتز:- لا لا لا
جنة صرخت بخوف و أعلي صوتها:- ااااااع
نورا جريت عليها بسرعة حضنتها:- جنة مالك يا حبيبتي بسم الله الرحمن الرحيم بس يا حبيبتي انا هنا
جنة مسكت في امها و قعدت تعيط بوجع و انهيار:- هيبعني يا ماما هيبعني
نورا بتمسح على شعرها جنة بتعيط بانهيار و شهقات خوف كانت زى الطفلة الصغيرة الى خايفة تسيب امها نورا فضلت تقرا القران و حضنها لحد ما نامت كانت بتبصلها بدموع وشها كله كدمات زرقان تحت عينيها و ورما من كتر الضرب بتتحرك بالعافية
اما عند قاسم و جميلة
قاسم حط صينية الطعام قدامها:- من الصبح مكلتيش حاجة
جميلة:- مش عايزة
قاسم مسك ايديها جميلة نفضت ايديها من ايديه بغضب:- انت مش بتفهم
قاسم بيحاول يكون هادي معاها:- حبيبتي انتي كدا هتتعبي
جميلة بابتسامة:- احسن اقولك يآرب اموت يارب خدني علشان قاسم يرتاح ارتاحت كدا قولت مش هطفح هو عافية
قاسم بصلها ببرود اتجه ليها و بقا بياكلها غصب عنها
جميلة خلصت اكل قاسم اخد الصينية و خرج و قفل الباب
جميلة صرخت بوجع و قعدت تدبدب على الارض جاه الليل و مفيش جديد اسر بيحاول يوصل لقاسم و مش عارف لانه قفل الفون لبنى خلاص هتتجن ياسين حقيقي مسبش نور ولا ثانية جنة تنام و تصح تصرخ و تعيط من الوجع أما سليم في هو حزين على جميلة عماد طبعا و ياسر مقهورين على جنة الى دمرت نفسها بنفسها اسر نفس الكلام مقهور على جميلة هو مش عارف هى فين كويسة ولا لا اي الى حصلها
عند جميلة و قاسم في اوضة جميلة
قاسم نايم و هو حضنها جميلة كانت بتمثل انها نايمة بعدت عنه لم اتكدت انه نايم قامت مشيت على أطراف صوابعة بتحاول تدور على اى حاجة حاسه بى بركان من الوجع و بالصدفة لمحت سكينة موجودة على رف في الاوضة قربت منه و اخدتها و اتجهت لقاسم
حطت ايديها على خده بحب و وجع:- شوفت دماغك وصلتنا لاي يا حبيبي جننتني جننتني منك و بيك بحبك اوى يا قاسم س سامحني
بعدت عنه بصتله بشر رفعت السكينة بغل:- ااناا هرتاح منك و من شرك انا هوديك لامك تونسها
كانت رفعت ايديها الى فيها السكينة و نزلتها لكن ايد قاسم كانت اسرع مسك السكينة لدرجة ان ايديه بقت بتنزف جميلة ايديها اترعشت رجعت لوراء بخوف قاسم رما السكينة اتجه ليها كانت بتبعد و هو بيقرب قرب منها بصلها بثبات و غضب مكتوم وووووو
يتبع
تفتكروا قاسم هيعمل اي في جميلة و جنة مصيرها اي و نور كمان عايزين سليم مع مين كلمة لياسمين مرات مروان اخ لبنى
الحلقة 5
بعتذر على اللخبطة
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
