رواية عشق ابيض واسود الفصل العاشر 10 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
الكل بصلها بصدمة نور بصت ليها بهدوء:- انتي بتقولي اي
نسرين بصرخ و صوت عالي:& بقول ان جوزكككك اعتدااا عليا و حامل و لو اهلي عرفوا هيقتلوني
اتجهت لاسر بدموع و رجاءا ؛- اسربيه اعتبرني بنتك و هاتلي حقي لو كنت بنتك كنت هتسكوت على حقي ولا هو بنات الناس لعبة عندكم ابوس ايدك
اسر سحب ايديه بسرعة و احتقار لبنى واقفة اخيرا اتكلمت بعد صدمتها اتجهت ليها و ضربتها كف بغضب نسرين بصتلها بغضب و كسرة:- انتي بتضربني من رغم انه المجرم
نور هزت راسها بنفي:- ياسين مستحيل يعمل كدا انتي كدابة أيوة كدابة
نسرين باندفاع:- و لو انا كدابة و لو بيحبك تقدري تقوليلي جاه عندي يعمل اي لو بيحبك و ملية عينيه كان احترامك و مبصش لغيرك حتي لو كان سكرران جوزك يا هانم جااه عندي بعد ما اتخنق معاكي جلي و هو سكران و مش شايف قدامه حتي اساليه
جميلة طالعت اوضتها بسرعة و غضب حزن فتحت الباب و رمت نفسها على السرير هزت راسها بنفي ان اخوها يعمل كدا هى مش قادرة تستوعب كلام نسرين ف طالعت
تحت في الجنينة
نور مسكت ايديه برجاء و عيونها مليانة دموع :- ا الكلام دا حصل يا ياسين قول انها كدابة قول انها بتكدب قول حاجة دافع عن نفسك و انا والله العظيم معاك لاخر بس اتكلم
ياسين بصلها بوجع:- ا انا اسف يا نور انا فعلا روحتلها بس انا مش فاكر حاجة
نسرين بدموع:- و كمان بتكدب و بتقول نص الحقيقة انت مش فاكر بس انا فاكرة جوزك اعتداء عليا و لو مش مصدقين تقدور تتاكدو
نور بصت ليها بصرخ:- اخرررسي بقولك
نور بصت لياسين :- انت بتهزر صح قووول
حاجة رررد
قالتها بانهيار و صرخ ياسين عينيه لمعت بدموع و واقف بيسمعها بوجع مش عارف يقول اي لان فعلا هو كان عند نسرين
فلاش
نسرين بهدوء:- معلش يا ياسين الستات كلهم كدا انا عارفه بقولك اي و بعدين دى نور برضو
ياسين بدون وعي:- بس انا اتخنقت منها اتخنقت من عصبيتها في كل حاجة اسلوبها انا حاسس اني تلميذ مش جوزها انا كرهتها
ياسين بدا يغيب عن الوعي تاني يوم فتح عيونه مسك راسه بتعب و هو حاسس بتقل في
دماغه وقعت عينيه على نسرين كانت بتبصله و بتعيط
ياسين:- نسرين
نسرين بدموع و صرخ:- انت اي انت اعتدت عليا انت دمرني منك لله حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا ياسين ك كنت بقول اخويا تدمرني انا عمري ما هسامحك
باك
سليم اتجه له بس نور مسكت ايديه بهدوء:- سليمم خلاص
نور بصت لياسين:- انا مش عايزة اشوفك وشك سااامع ولا حتي بالصدفة و تطلاقني بالذوق ياما هنسا انك ابن عمي و هزعلك ، و تصلح غلطتك دى فاااهم
نور دخلت على جوه بغضب و وجع و جنة و البنات وراها و ابتهال كمان سيف طبعا واقف بيتابع الحوار بهدوء و تفكير و بيبص لنسرين نظرات غريبة و بعدين مشي لبنى بصت لياسين نظرات طويله و بعدين ضربته كف اخواتها بصولها بصدمة و ابوها كمان مسكته من هدومه:- ااانت اتجننت انت مستحيل تكون ابني ب بتخون مراتك هاا بتخونها مش دى حب عمرك ، مش دى نور الى كنت هتخسرنا علشان تتجوزها تعمل فيها كدا ، ازاى تتجرر تعمل كدا في بنتي يا كلب
قالتها وهي بتضربه تاني
اسر بعدا لبنى عنه بص له بحادة ممزوج بحزن و شفقة عليهم :- امشي دلوقتي من وشنا الكلام لسه مخلصشش
لبنى بزعيق:- هووو لسه في كلام اعتدا على البت و حامل عااايز اي تاني ابنك ضيعها و ضيع مستقبلها مين هيرضي بيهااا بعد الى حصل
سليم:- يتجوزها بس يطلاق اختي الاول و الا قسما بالله لقتله انا مموتش علشان تبيع و تشتري فيها مين انت انت ولا حاجة
سليم كان هضرب ياسين بس اسر مانعه سليم طالع برا الفيلا و اخوات لبنى و زوجاتهم و
طبعا ملك و ريهام مشيو فوق
جنة بتردد:- نور انتى مينفعش تمشي
نور بتلم حاجاتها:- انا لو قعدت دقيقه زيادة مضمنش هيحصل اي و بعدين اي الى حصل جوزي بص لغيري و حامل عادي يعني ههه هيحصل مصيبة اي اكتر من كدا
جنة :- طب و البيبي ا
نور لفت وشها بغضب:- دا ابني اناا ساامعة و انا الى هربيه لوحدي ياسين كان وسيلة لحاجة و خلاص خلصنا تمام اوعي تقولي لو حد منكم قال حاجة
جنة ابتسمت بسخرية و حزن:- انا مش هتكلم معاكي لانكي مش واعية لكلامك لكن حرام عليكي تحرمي ابن من ابوه حتي لو حصل اي خلاص الى حصل حصل و مش هتقدري تغيري حاجة
نور قفلت الشنطة و مسكتها و اتجهت لباب فتحته و نزلت تحت ياسين قام اتجه ليها:- رايحة فين يا نور
نور بصت له بهدوء عكس الوجع:- ماشية يا عمي
اسر:- ليه
نور:- لانه مش مكاني كان مكاني و خلاص
اسر بصلها بهدوء:- طب اقعدي نتكلم و يا ستي انا هحل كل حاجة بس خلينا نتكلم و نشوف ياسين و نسمع منه
لبنى بعصبية:- نسمعع اااي بيقولك اعتدااا عليهاااا دمرر البنت و منكرررش حاجة من الى قالتها ابنك عايز الاعدام و دى اقل عقوبة
لبنى اتجهت لنور حطت ايديها على كتفها:- انا اسفة يا حبيبتي اسفة انى معرفتش اربي و بعدين دى ساعة شيطان هو هيتجوز يصلح غلطته و القرف دا و انتي هتبقي معاه برضو لانه جوزك و حقك تعملي الى عايزاه
نور بصت ليها ببرود و نزلت ايديها بابتسامة:- اوى اوى بس انا عايزة اطلاق و مفيش راجعة في قراري تقبلي دا على جميلة يا طنط
لبنى نزلت راسها بخجل من عملت ياسين اسر
نور بصت لاسر:- بعد اذنك يا عمي انا عايزة اكون لوحدي شوية انا كويسة والله
اسر مسك الشنطة منها:- طب هوصلك
ابتهال اتجهت ليهم:- ابن حلال يا اسر معلش يا ابنى ممكن توصلني انا و عمك لان العربية شكلها عطلت
اسر:- انا تحت امرك يا خالتي
ابتهال:- تسلملي يا حبيبي
ابتهال ودعت لبنى و خرجت من الفيلا ركبوا العربية و اتحركو بعد وقت اسر وقف العربية
ابتهال مسكت ايد نور:- تصبح على خير
نور:- تيته انا عايزة اقعد لوحدي
ابتهال:- لم نموت انا و جدك ابقي اقعدي لوحدك زى ما انتي عايزة انتي بنتي و يوم ما تتخنقي تجي بيتك و مفيش كلام تصبح على خير يا اسر
ابتهال نزلت من العربية و هى مسكة ايد نور و دخلوا البيت اسر شال الشنطة و دخل جوا هو و عبد الرحمن كانت نور دخلت اوضة لبنى و حطه راسها على قدم ابتهال الى بتمسح على شعرها :- عيطي يا حبيبتي طالعي الى في قلبك عيطي يا نن عيني نور
نور غمضت عيونها بألم:- انا كويسة يا حبيبتي مفيش حاجة الحمدلله على كل حاجة ،اكيد انا السبب انا الى وصلته لكدا انا الى منكدة عليه ليه حق بس كان قالي يا تيته كان قال انه مش عايزني و انا كنت هبعد عنه من غير ما يدمر نفسه و بنات الناس نسرين ذنبها اي في كل دا
ابتهال:- البت دى كدابة نظراتها و اندفاعها مزيف
نور بعدت عنها:- بس اي يخلي واحدة زى نسرين تكدب في حاجة زى كدا و بعدين دا مستقبلها
ابتهال:- قالوا لحرامي احلف مش كل الى بيلمع يبقا دهب ولا كل الى انهارت تبقا على حق ، هو اكيد مصدوم من الخضة نسي الكلام
نور بابتسامة وجع:- مش فارقه يا تيته هو منكرش ولا قال انه مظلوم
ابتهال بحنان:- بس برضو مقالش انه عاملها انا قلبي بيقولي ان البت دى كدابة انا مش بعيدة عنكم انا ربيتكم و عارفه كل واحد فيكم اكتر من نفسه ياسين والله العظيم برئ
نور بأمل و دموع:- يارب يا تيته يارب
في الفيلا في اوضة ياسين حطت ايديه على راسه و بيحاول يفتكر أو يفهم اي الى حصل و ازاي افتكر نور دموعه نزلت بوجع عليها مش عارف اي الى حصل و ليه ازاى يعمل كدا يخون نور طب ازاي نور الى محبش غيرها بالعكس دا كل يوم بيحبها عن اليوم الى قبله عصبيتها جنونها طيبيتها كل حاجة حتي حنيتها الى مدارية في قسوة حاول يكلمها لكن مكنتش بترد عد اليوم في حزن على الاتنين تاني يوم
ابتهال :- رايحة فين بدري كدا
نور بصت ليها بابتسامة:- خارجة يا تيته
ابتهال بقلق:- بدري كدا الساعة لسه مجتش عشرة
نور:- معلشي خليها بدري علشان ارجع بدري
ابتهال:- طب استني افطري
نور قبلت راسها بابتسامة:- فطرت يا حبيبتي والله انا كويسة بس زهقانه شوية مش هتاخر
نور فتحت الباب و خرجت ركبت العربية و قفلت الفون لان مش عايزة تشوف ولا تكلم حد بعد وقت نزلت من العربية بقوة و ثبات قلعت نظارتها بتبص لشارع و البيوت باشتياق و خطوات ثابتة وصلت البيت طالعت المفتاح و فتحت الباب دخلت مدخل البيت و قفلت الباب وراها بتبص لحيطان باشتياق و ايديها صوابعة بتمر عليهم
فلاش
سمر قعدة على الكنبة الى في الحوش
و هنا بتسرح لنور شعرها:- يا بنتي هو دا مش امك لسه مسرحها من ساعة اي الى بهدله كدا حرام عليكي
سمر:- ابقا اقصه علشان بعد كدا تحفظي عليه
نور:- و ليه الغلط بس
سمر:- غلط يا بت شاهين والله ما عارفة انتي لسانك طويل لمين
نور:- لمعتو طبعا
سمر:- عليكي و عليها يا بت الجزمة
نور:- انتي كدا شتمتي ابنك مش انا لانكي قولتي يا بت الجزمة مش يا جزمة
سمر قلعت الشبشب و حدفته على نور الى اختفت في ثانية
باك
كانت بتبص لشقة سمر باشتياق و مع كل دور بتبسم وسط دموعها اخيرا وصلت لشقة شاهين فتحت الباب و بعدين النور عينيها جت على صورة ابوها و امها الى متعلقة على الحيط قفلت الباب و هى بتبص لكل ركن في البيت باشتياق ذكريات دموع مش واقفه اتجهت لسفرة و بتمرر ايديها على كرسي ابوها و كرسي امها
فلاش
شاهين:- الاكل زى السم يا نور
نور بصت لشاهين بمعنى انت بتقول اي
منى:- لو مش عجبك يا نور تقدري تاكلي عند حماتي
نور بصت لمنى بعدم فهم
شاهين كمل كلامه:- لا هاكل في شقتي و انتي هتظبطي الاكل يا نور
نور:- بابا انا مالي تاكل في شقتك ولا عند امك انا داخلي اي
منى:- و لو مظبطش الاكل هتعمل اي يا نورر
نور:- اهو اكلة و السلام
شاهين:- مش بمزاجك يا نور هتظبطي الاكل يعني هتظبطي الاكل
نور بتبص لشاهين شوية و منى شوية و هى مش فاهمه حاجة
منى:- اشربي من البحر يا نور
نور:- ملحة يا امى
شاهين:- هتجوز التانية
منى:- لو تقدر تعملها اعملها علشان ازعل امك عليك يا شاهين
شاهين ساب المعلقة:- المصيبة انى مقدرش اعيش ثانيه من غيرك حبي الوحيد و ام عيالي اعمل اي لازم استحملك يا موني بموت فيكي
باك
نور حطت ايديها على الجيتار و هى بتفتكر لم كانت بتغني و ترقص على الكنبة و شاهين بيعزف عليه و منى طبعا كانت بتغني معاهم و هى بتصورها هى و سليم الى برضو كان بيرقص كانوا بيرقصو و بيتنططو كان البيت مليان فرح و ضحك لحد ما جه اليوم الى بدل حال نور و شاهين شالت المفارش من على الحاجة و نامت على الروكنة غمضت عيونها كانت صاحية لكن صوت نور و شاهين في بالها اكنهم حواليها سامعهم كلامهم خناقاتهم الى مكنتش كتيرة كانوا بيتصلحو بسرعة لكن اخر مرة كانت اخر مرة يشوفو بعض فيها
قامت دخلت اوضتهم فتحت الدولاب عينيها وقعت على عبايات امها
فلاش
منى:- يا مرارررري
نور بابتسامة:- اي رايك يا ماما
منى نزلت لمستواها و هى على وشك العياط مسكت المناديل و بدات تمسح الروج:- يا بنتي هو انا درتك انتي بتعملي فيا كدا ليه انتي لو قصدة تشليني مش هتعملي كدا الروج الى من يوم جوازي مجتش جانبه شايلة ذاكرة من ابوكي انتي كمان لبسه الجزمة بتاعتي حرام عليكي يا نور
باك
نور حضنت مخدت امها و غمضت عيونها و نامت بعد ساعات العيادة
سليم بعصبية:- يعني اي مجتش
السكرتيرة:- والله العظيم ما اعرف عنها حاجة هى اخر مرة اتصلت و قالت الغي كل المواعيد و اهو هقفل
سليم حط ايديه في شعره بغضب و خرج من العيادة :- يا تري انتي فين يا نورر مش بتردي ليه
تلفونه رن:- الو
ابتهال:- لقيتها يا سليم
سليم:- لا يا تيته بس هلقيها متقلقيش
ابتهال:- اول ما تلقيها اتصل بيا طمني يا ابنى
سليم:- حاضر يا تيته مع السلامة
سليم قفل مع ابتهال و نزل ركب عربيته و سند راسه على التركسيون لاول مرة يحس بحزن على اخته و الضياع من غيرها لان مبقش فيه غيرها امه ماتت و هو صغير و ابوه كمان مات مبقش ليه غيرها فاق من شروده و مخاوفه و بقا بيلف بالعربية و هو بيدعي انها تكون كويسة
في المعمل
جنة قعدت:- يا تري راحت فين
جميلة مسكة المناديل و بتعيط:- مش عارفه و بابا من الصبح بيدور محدش عارف عنها حاجة ولا حتي ياسين منك لله يا ياسين يا خويا اشوف فيك يوم انت السبب
سيف:- انتي فعلا مصدقة انه يعمل كدا
جميلة:- هو منكرش و البت هتكدب ليه
سيف بابتسامة سخرية:- لانها مش متربية ناقصه رباية شمم ريحة ملعوب كبير اوى على نور و ياسين و بيم انى ظابط ف اقدر اميز الصادق مو الكداب
جنة:- انا كمان حاسه بكدا
جميلة بتفكير:- يبقا نراقب نسرين
جنة:- عسل
جميلة:- و نضربها على دماغها و
سيف:- نخدها اى معمل و نتاكد
جميلة:- كنت بحسبك هتقول نخدها سطح الولا حمادة
سيف بصلها باستغراب و عدم فهم:- حمادة مين
جميلة:- في الافلام و المسلسلات بيقولوا كدا الولا حمادة الولا حمادة و معرفش حمادة مين ولا بيعملوا اي في سطح الولا حمادة
سيف يقول سيف بين سنانه بغيظ:- اسكوتي تعرفي تسكوتيي ابوس ايدك احنا في مصيبة و بيت اخوكي هيتخرب خليني نفكر
جميلة بصت لجنة بغيرة:- بس حلو الابيض فيكي يا جوجو عقبال العمرة يا روحي
جنة بابتسامة و عدم فهم:- وياكي يا قلبي
سيف بيبص لجميلة و بعدين حط ايديه على وشه و قال لنفسه:- اي جو ريا وسكينة الى عايشة فيه دا
فاق من شروده:- طب استاذن انا
جميلة:- وحياة ابويا مانت ماشي قبل ما تجبلي البت دى الطشها قلمين و اخد حقي و حق اخويا و الا هقلبلكم مجنونة و اكسر المكان عليكم اقعد يالا اقعدي يا بت
سيف و جنة قعدو و بيبصو ليها بياس اما في الفيلا
لبنى بغضب:- غبية غبية يا نسرين اعتداء اي و حمل اي
نسرين:- اومال كنت اعمل اي ملقتش حل تاني و بعدين حضرتك الى مخططة لو ناسية لكل دا و انتي الى قولتيلي اروح الشركة في الوقت الى نور كانت رايحة فيه و تشوف وضع ممم نقدر نقول مش لطيف و تنكد عليه
لبنى حطت ايديها في شعرها بجنو:- ايوة بس بس المفروض كان من بدري اسبوعين و تقولي كدا
نسرين:- المهم ان الخطة نجحت دا المهم و بكرا هيبقا ليا اثقي فيا يا طنط اكتر من كدا
لبنى بقلق:- ربنا يستر تشربي اي
نسرين قامت:- لا انا لازم امشي لانى اتاخرت و كمان علشان محدش يجي و يشوفون مع بعض و يتشك في امرنا هبقا اجي تاني
لبنى بابتسامة:- خدي بالك من نفسك
نسرين حضنتها و مشيت اما عند اسر و سليم و ياسين و البنات ف اتجهوا لبيت سمر لان دا اخر امل ليهم و اخر مكان جاه في بالهم اسر فتح الباب ودخلو البيت و جريو على فوق
جنة بتنادي عليها:- نوررر يا نورر
جميلة:- اي الشقة المخيفة دى
جنة:- البيت كله مخيف كله بسببك يا ياسين
اسر بعصبية:- ممكن تخرسوو
اخيرا وصلوا لشقة شاهين
سليم:- مقفول من جوا
جميلة:- تبقا موجودة هنا منك لله يا ياسين انت السبب
اسر بصلها نظرة ارعبت
ياسين و سليم كسرو الباب شافوا شطنتها على الجزمة بقا
جميلة دخلت اوضة شاهين:- نورر لقيتها نور هنا يا جماعة
الكل جري على مكان صوت جميلة
جنة بصت لنور بخوف :- البيبيي
ياسين بصلها عدم فهم
جميلة بدموع:- لا لا مفيش حاجة البيبي ان شاء الله هيكون بخير نور حامل يا ياسين و كانت عاملها مفاجأة
ياسين بصلها بصدمة ووووووو
يتبع
تصدقي يا لبنى هتصدقي ان شاء الله انتي حلال فيكي الى هنا و شهد و سمر عملوا فيكي يا تري الطفل مات ولا لا و اسر هيعمل اي لم يعرف الى لبنى عملته
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
