رواية عشق ابيض واسود الفصل الخامس عشر 15 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
جنة:- بس انا مش عايزكسليم بصلها بصدمة مكنش متخيل أو متوقع ان جنة ممكن ترفضه :- ا انتي
جنة بهدوء :- انا فوقت و فهمت مستغرب انى قولت لا كنت مستني اعمل اجري عليك و احضنك و اقولك موافقة يا سليم ولا يهمك تكسرني عادي ترفضني
قالتها بعصبية و هى يتقرب منه :- يااا اخي دا انا اترجيتك قبل فرحي بكام ساعة اترجيتك و قولتلك انقذني قولتلك بحبك و مستعدة اعيش معاك على الحلو و المر ، ولا هى جميلة بقيت هوى بالنسبة ليها ف قولت ارجع لى العبيطة الى لو فكرت امسح بيها الارض مش هتتكلم انااا اتذليت بسببك اناا ادمرت ادمرت يا سليم ايام راحت من عمري و روحي بسببك حياتي راحت بسبب غبيييي و حبي ليك انتي مش بتحبني انا واثقة من دا انت جاي علشان اسمعكك
سليم بصلها بصدمة الدموع اتجمعت في عينيه حاول يسمك ايديها بس جنة رجعت خطوة لوراء:- جنة اسمعني انا والله المرة دى بحبك انا لا بمثل عليكي ولا عايز
جنة قطعت كلامه بصرخ:- اااسمع ااي يا سليم اسمع اي اسمع انك خاين ولا انك كداب طوللل السنين دى معشمني انى ليك و انك بتحبني كل حاجة منك كانت بدل على كدا بس الى الى فهمت غلط و انى معاك علشان اسمعك سنين و انا مش بعمل حاجة غير انى بسمعك و اسمع و في الاخر بحب جميلة روحلها يا سليم روحلها و حل عني
قالتها و هى بتضربه في كتفه بجنون و عصبية :- انت مش بتعمل حاجة في الدنيا غير انك بدوس عليا و تكسرني ا انا كنت مستعدة اعمل اى حاجة بس علشان تفضل معايا
قالتها و دموعها بتنزل بقهرة ابتسمت بمرارة و هى بتضرب كف على كف و انهارت في العياط :- ا انت كداب يا سليم كدبت عليا في كل السنين دى ا انا كنت فكرك انك بتحبني انا والله كنت فاكرة انك عايزني عارف حسيت بى اي لم قولت بحب جميلة و عايزك تكلميها كنت حاسه بسكاكين في قلبي كنت حاسه بنار جوايا و لم رفضني
يوم فرحي الى جتلك فيه و قولتلك الحقني حتي لو كنت مقولتهاش باللساني بس دموعي قالتها كنت مش حاسه بحاجة غير كسرت قلبي
سليم اتقدم منها حاوط وشها بايديه و دموع:- انا بحبك يا جنة و دا من زمان اوى والله العظيم ما حبيت غيرك حتي جميلة عمري ما حبيتها كل دا كان وهم والله العظيم ما حبيت جميلة ولا غيرها انتي الوحيده الى عايشة جوايا
جنة بعدت ايديه عنها قالت بوجع:- لو سمحت امشي ، محتاجه اكون لوحدي
سليم بدموع:- و انا مش همشي و اسيبك زعلانه مني
جنة:- مجتش عليك امشي يا سليم لو بتحبني امشي
سليم بصلها و قعد على الكرسي:- و انا مش ماشي غير و انتي معايا
جنة ربعت ايديها و بتبصله باللوم و عتاب
بالليل في فيلا اسر
ياسين:- يا بابا مينفعش كدا مهما كانت دى ام عيالك و بعدين انتوا عشرة عمرا
اسر فتح عينيه بهدوء:- صحيح و صحيح جرحتها زمان بس حاولت على اد ما اقدر اصلح غلطي و ارضيها و اخليها تسامحني و تنسي ، بس امك عملت الابشع خانتني خانت حبي و ثقتي فيها
ياسين بحزن:- كله نصيب يا بابا الطفل كان هيموت هيموت لو مش دلوقتي بعدين لان دا المكتوب و احنا راضيين
نزلت دموعه:- راضيين حتي لو مش هيتحقق اكتر حلم مستنيينو الحمدلله بس انا تعبان اوي يا بابا حاسس اني بجري في تطريق ملوش نهايه مطلوب مني اختار بينهم ،
على الاقل انت كنت فاهم تيته و فاهم انها مش بتحبي امى الى رحبت بجوازي من نور بكل حماس و فرح ، ا انا مش بلومها حقها تخاف عليا بس ليه تشوه سمعتي قدام الكل لولا الى حصل كان مخسرتش ابني نور كانت هتموت هه بتعقبني على حاجة مش عمله ليه انا الى لازم احايل و اخاف على زعل غيري و انا محدش خاف على زعلي امى انانية اوى فى حبها لينا بتحبني لدرجة ان مش هشوف اولاد في حياتي انا مستحيل اتجوز على نور أو اسيبها مهما حصل مش هعقبها على حاجة هى ملهاش ذنب فيها
اسر حضنه و ياسين قعد يعيط صحيح كبير و الموضوع يمكن مش مستاهل بس هو موجوع من امو اوى صعبان عليه الى حصلهم مش رمى الذنب على حد بس هو موجوع و كمان موضوع نور زود التعب زيادة انها مريضة نفسيا كان نفسه يروح لبني و يترمي في حضنها بس مش قادر يشوفها ولا يوجها هو صعب جدا يتعامل معاها عادي بس برضو امو
جميلة كانت واقفة بعيد عنهم و بتعيط في صمت حزينه على الى ياسين وصل له هو و نور و حزينه على نفسها و سيف و جنة و ليه كدا اتاذو من اقرب الناس ليهم بس ياسين واجعو اصعب اتاذى جامد اوى و من مين من امه
تاني يوم
نور قررت تكمل مع ياسين بس لسه مش قادرة تسامحو
في المصحة
منة:- لا افهم كدا تعاليني
حياة ؛- انا جلي تورم
عائشة:- يا بختك متجوزة واحد بيحبك مش متجوزك ينتقم من اخوكي الميت فيكي زى ما ادهم عمل معايا
منة:- و في الاخر رجعتي و سامحتي و معاكي ولادينا
عائشة ؛- بس حاسه انه اتغير
منة:- يختيي انتي عايزة واحد يرنك علقة محترمة علشان تلمي نفسك اومال انا اعمل اي فى الى سمة بنتي هاندا على اسم حماتي الى هى امو منك لله يا مصطفى يا ابن هاندا اااع
عائشة::- صح يا نور لو بعد الشر يعني جبتي بنت و جوزك صمم انها تبقا على اسم مامته هتعملي اي اكيد هتنكدي على اهلو زى ما منة عملت
منة:- يييه يادى منة هو انا جيت جانبك
نور بابتسامة:- مش عارفه بس اكيد كنت هغير الاسم الموضوع مش امى و امك اد ما هو ان حلم يعني انا حلمي مثلا اسمي بنتي على اسم مامتي و دا من زمان اوى و لو ولد كنت هسميه على اسم عمي اسر
عائشة:- سوسة يا خواتي صدق الى قال انكي قادرة و مفترية و ربنا على الظالم
كلهم ضحكوا و عيطو
عائشة:- كان وخدني علشان ينتقم من اخته من اخويا التوام الى في الأصل متجوزين في السر ادهم جرحني عمري ما هنسا دا
حياة:- انا عمري ما هنسا الى حصلي في العمر دا انا اتجوزت و اطلقت صغيرة اوى و بعدين اتجوزت عمار حبي الوحيد و الحقيقي
نور:- بتعيطي ليه يا منة
منة بدموع:- اصل اتاثرت بقصة حياة ف قولت اعيط
نور:- انا اعمل اي ولا اهبب اي مش عارفة
حياة:- مش لوحدك خدي سليم و عمر و زياد اقعدى معاهم يومين هيطفشوكي
عمار دخل و بيبصلهم :- هالله هالله انتوا قلبتو المصحة قهوة
حياة:- كسر قلبي يا عمار
عمار:- ممم طب كل واحدة على مكتبها لاكسر دماغكم
حياة قامت وقفت قصاده:- دى مبقتش عايشة حرام افضفض مع اصحابي بكلمتين
عمار:- امشي من وشي امشي
الكل راح على مكتبه و نور راحت الجنينة
عمار :- هتعملي اي
نور:- مش عارفه المصيبة انى محتاجه اتعالج علشان اعالج فاهم حاجة
عمار:- كلنا مجانين يا بنتي انا اتجننت اصلا كل شوية حالات اصعب من بعضها انا معرفش انتي عيشتي ولا شوفتي اي بس بصي حاولي تخدي جازة من كل حاجة من نفسك الشغل حتي العيادة بصي يا نور خلال دراستي برا و شغلي انتي عندك ضغوطات انتي مش مريضة انتي مضغوطة بالدليل ان بتسمعي ف كتر السمع حصلك تراكمات الشغل اصر عليكي اعتقد عندك مشاكل عائلية كلنا كدا بس الحمدلله احنا احسن من غيرنا بكتير
نور بتسال:- ايوة اعمل اي ذات ان الشغل هو حياتي عمرك شوفت سمكة بتطلع من الماية و بتعيش
عمار:- بس انتي مش سمكة انتي بنادمة و عايزة ترتاحي ذات ابعدي عن اي حاجة تضيقك
نور :- مبقتش حاسه بحاجة اكني روبوت
عمار:- دا طبيعي علشان مضغوطة ذات انكي دكتورة نفسية يعني بتتاثري بسرعة انتي بتقعدي مع الحالات اكتر ما بتقعدي مع اهلك كل الى حاسه بيه طبيعي انتي لا معقدة ولا مريضة انتي مضغوطة شوية
نور :- مش عارفه اشكرك ازاي
عمار ؛- نور انتي اختي زى بسمة بالظبط بس نصيحة بلاش تقولي لحد لا اهلك ولا اصحابك بيحبوكي بس محدش ها يفهمك خدي اجازة و عيشي حياتك شوية صدقني لم تخدي اجازة من الشغل و تريحي دماغك شوية هتلقي نفسك بقيتي احسن مفيش حاجة بعيدة عن ربنا يا نور خلي دى فى بالك
نور بصت له بهدوء و تفكير
اما في بيت ابتهال
لبني:- كدا يا ياسين نسيتو امكم
ياسين:- حقك عليا يا حبيبتي بس كنت مشغول شوية
لبنى:- مشغول ولا زعلان ، على فكرة انا عملت كدا علشانك علشان انقذك من اوهامك دا مش حب دا تعلق اعجاب مش اكتر
ياسين:- و الى تحب ابنها تشوه سمعته يا امي و بعدين ليه كدا ليه متكلمتيش معايا من الاول ليه تعملي فيا و في نفسك كدا طب كنتي فكرتي في جميلة
لبنى بصت له و الدموع اتجمعت في عينيها:- جميلة هى فينا صحيح هى كويسة
ياسين:- كويسة يا امي كويسة
بقا الصمت بينهم لكن عيونهم قالت كل حاجه ياسين في عينيه لوم و عتاب حزن لبني في عيونها حزن و حسرة خوف على عيالها اما عند جميلة في عربية سيف
جميلة بصتله بهدوء:- يعني اي مسافر
سيف:- انا حياتي هنا ملهاش لازمة كل حاجة هنا بتفكرني اد اي كنت مغفل لازم اسافر و ابعد هبدا من جديد
جميلة:- بس دى بلدك مكانك هنا
سيف بابتسامة حزينة:- قصدك مكان وجعي هنا في البلد دى كل الى بحبهم سبوني الإنسان الى حبيتها خدعتني خسرت شغلي و حياتي و انتي لسه بتقوليلي مكان صدقيني كدا احسن
جميلة بابتسامة:- هشوفك تاني
سيف:- باذن الله لو لينا لقا مع بعض اكيد هشوفك
جميلة:- طب ينفع اكلمك
سيف :- تكلمني في اى وقت بس بلاش بالليل لانى بكون نايم
جميلة هزت راسها:- هتسافر امتي
سيف:- بالليل هسافر اشوف وشك بخير يا جميلة و زي ما قولتلك متخليش الماضي ياثر فيكي عاصفة و عدت
جميلة هزت راسها بابتسامة حزينة و باهتة:- خد بالك من نفسك
سيف:- و انتي كمان
جميلة فتحت الباب و نزلت من العربية و دخلت الفيلا سيف اتنهد و مشي طالع جري على اوضتها شغلت الاغاني و قعدت ترقص و تعيط
في الشركة في مكتب اسر
ياسمين:- ممكن اقعد اتكلم معاك
اسر:- اتفضلي
ياسمين قعدت:- بص انا ام و اى ام طبيعي بتفكر في عيالها حتي
اسر:- لو جاية علشان لبنى ف الموضوع خلص لحد هنا و كفاية اوى و بعدين عيالنا كبار و فاهمين
ياسمين بتوتر:: اه فعلا بس الطفل الى جاي ذنبه اي من كل دا لبنى حامل يا اسر
اسر بصلها بصدمة ووووو
ما كفاية بقا يا لوجي 🙂😂
الحلقة 15
يا تري ياسمين بتكدب ولا لا و اسر هيعمل اي و حكاية سليم و جنة هتخلص على اي
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
عائشة الكيلاني
