رواية زوجتني اختها الفصل الحادي عشر 11 والاخير بقلم اسماعيل موسي


 رواية زوجتني اختها الفصل الحادي عشر 11 والاخير بقلم اسماعيل موسي


#زوجتنى_اختها

                 ١١


              الأخيره


رايح فين يا عونى؟

استدرت تجاه نيرة وعلى وجهى ابتسامه، هكون رايح فين يعنى ؟ أكيد القهوه، اجيبلك حاجه معايا ؟


رفعت نيره ايدها وكان الكلام قل بيننا، هو انا بشوفك لما بترجع اصلا ؟ مش ناوى تتغير يا عونى وتقعد معايا شويه ؟


كدت اصرخ فى اللعينه القذره، أخبرها ان لديها من يسليها خلال غيابى

اكيد هتغير ليه لا، عشانك يا نيره انا ممكن اكون اى حاجه

وهمست فى سرى حتى قواد

كان على ان أنهى تلك المحادثه اللعينه ،اخرجت سيجاره واشعلتها ،هرجع بدرى حولى متناميش لغاية ما ارجع.

صفعت الباب وافرغت بعض من غضبى، اعلم ان الامور قد تسوء الليله ،لكن بعض الخطوات لا يمكن التراجع عنها

تحسست مسدسى الذى استعرته من مجرم خارج عن القانون اسمه رفاعى الا انه كان صديقى ومشيت على الرصيف احملق بهاتفى ،تعلقت بأول اتوبيس وجلست فى اخر مقعد

بعد ساعه من التنقل بين سياره وأخرى ترجلت من السياره

حددت مكان العماره وجلست بعيد عنها، لا غايه لى فى المراقبه لكن موقع يسمح لى بالتدخل إذآ احتاجتنى شوشو

وانا جالس فى المقهى عيونى كانت متعلقه بالهاتف

ومضت ساعه ولا شيء حدث لا رساله لا مكالمه لا شيء على الأطلاق سوى ثرثرة الرواد ،ثم مضت ساعه أخرى حينها تسرب القلق إلى

ناديت على النادل ومنحتة حسابه ثم خرجت من المقهى ويدى فى جيب بنطالى تجاه البنايه وقبل ان اصل

خرج اسامه من باب العماره

التصقت بالجدار بسرعه ومنحته ظهرى لكنه سار فى الاتجاه الآخر أوقف سياره أجره واختفى من المكان.

استغرق الأمر وقت طويل مما يعنى ان المهمه تمت على أكمل وجه

او ان شوشو فشلت وفى كلتا الحالتين لا حاجه للصعود إلى الشقه

ثم اهتز هاتفى

انت فين ؟

__تحت العماره

اوعى يكون شافك ؟

متقلقيش عونى مش عبيط

طيب اطلع !!

لا مش طالع

مش طالع ليه؟

لانك مش فى حالتك ولو طلعت هتحصل حجات مش كويسه

_بس انا بحب الحجات إلى مش كويسه يا عونى وحشنى جنانك

مره تانيه اكون مستعد يا شوشو


انت على طول مستعد يا عونى..... ولا شوشو موحشتكش ؟

يا راجل اطلع وخلصنى..

شوشو ؟  عملتى ايه ؟

هو دا كل إلى شاغلك يا عونى ؟ مش بتخاف على شوشو ولا تراعى مشاعرها ؟

انتى هتقلبيها دراما يا سافله ؟

ضحكت شوشو ،كان السكر يلعب بعقلها ،ما انت حلو اهو اومال مالك ؟

اخلصى يا شوشو وحياة امك، عملتى ايه ؟

كله تمام بس انا زعلانه منك، يرضيك شوشو تنام كده

تنهدت بارتياح ،طيب ابعتى!

بشويش يا عونى الأمور متتخدش كده ،انا تعبت كتير وتألمت فى الموضوع ده

اها، عايزه كام يا شوشو؟

طول عمرك فاهمنى يا عونى وبتقدر مجهوداتى

عشرينيه يا عونى!!

همست يا بت الكل_ب

ماشى يا شوشو ماشى خلصينى، الفلوس معايا انا تحت العماره

انت عايزنى انزل كده يا عونى؟ مينفعش

شوشو هقابلك على السلم انجزى رجاء!

منحت شوشو المبلغ ونقلت الفيديو بعد أن أقسمت لشوشو

ان لا استخدمه بشكل تجارى ولا ازج بأسمها فى القيل والقال


__جرى إيه يا شين هو احنا لسه بنتعرف جديد ؟

يابت دا احنا لفينا شارع الهرم وجامعه الدول حانه ،حانه  على رجلينا ،انا حاسس ان لياقتك تعبت ومبقتش ذى زمان ؟


روح يا عونى، امشى خلاص، اختفيلك سنتين تلاته وبعد كده ابقا أظهر عايز خدمه جديده !!

ودعتنى شوشو بامتعاض ولم اعرف كيف اواسيها لكنى شعرت بالألم.


وصلت الشقه نص الليل، نيره كانت صاحيه وكان واضح انها زعلانه، ومخنوقه

قعدت فى الصاله جنبها، مال مزاجك متعكنن كده ليه ؟

بصتلى نيره ،ما هو لازم يتعكنن طالما حضرتك كل يوم ترجع من بره نص الليل...

اكره الخيانه، لكن اكره أكثر منها ان يعاتبنى الخائن ،أشعر بصخره فوق صدرى ولا يمكننى ان امسك لسانى


ما أنتى بتتسلى كل ليله مع صحبتك ؟ إيه إلى جد جديد يعنى؟

كل ليله بتكلميها لحد الصبح، مش بتبطلو رغى !!

نظرت إلى نيره تتحقق ان كنت جاد ام مازح ،قابلها وجه ثابت محترق القسمات مثل فطيره..

وهى صاحبتى هتغنينى عنك يعنى يا عونى ؟


قلت بلامبلاه، ايوه بتغنيكى وطالما بتتواصلى معاها بتكون حالتك النفسيه حلوه ،الظاهر انك بتحبيها اوى

هو انتى تعرفيها من زمان؟


طالعتنى نيره بعيون ذاهله ،اه دى صاحبة عمرى

_يا شيخه؟

عونى انت بتتكلم كده ليه؟

__اسمها ايه صاحبتك ؟

هو تحقيق يا عونى!؟

مش تحقيق بس من حقى اعرف اسم صاحبتك الانتيم!

اسمها ،هند ارتحت ؟ تحب اكلمهالك دلوقتى ؟


نفخت دخان سيجارتى وهمست ،ياريت على الاقل نتعرف


صرخت نيره لا دا انت هربت منك خالص عايز تكلم صاحبتى ليه وعشان ايه ؟

بصيت فى عينين نيره بتركيز ،مش يمكن متكونش صاحبتك ؟

ليه ميكونش راجل وانتى بتخومينى لانى مغفل  ؟


انت اتجننت خالص يا عونى لكن اقسم بالله المره دى اذا مشيت مش هرجع تانى


انتى متعصبه ليه يا نيره؟

كلمى صاحبتك ،اقتلى الشك وانا هعتذرلك

شكك فيا مش مقبول يا عونى وانا مش مضطره اثبتلك اى حاجه ،انا زهقت خلاص، زهقت، زهقت


بعدت عن نيرة ودخلت الحمام لكن ودنى معاها، دخلت غرفتها ورزعت الباب،بخفه خرجت من الحمام ومشيت على أطراف صوابعى مثل هره شهوانيه

انت فين ؟

مش بترد على مكالماتى ليه بقالك ساعتين؟

وإرتأيت انه الوقت المناسب لتفجير قنبله ،ارسلت لنيره لقطه من مقطع الفيديو من رقم مجهول

وسمعتها بتقول استنى كده فيه حاجه وصلتنى، دا انت. انت يا اسامه

حينها طرقت الباب بعنف واجبرتها ان تنهى الأتصال ،وظلت اخرج وادخل وامارس برودى ولم اسمح لها ان تنفرد بنفسها

او تتصل مره تانيه.

وانا جالس فى الصاله كنت أراها تغلى تفور مثل قدر

أصابعها ترتعش وكلما دخلت الغرفه تبعتها

وعندما ذهبت إلى النوم كنت فى ظهرها، لم اسمح لها بالفكاك منى، إردتها ان تعيش بعض الذى عشته فى الأيام الماضيه

ولأن الغد كان الجمعه فلا عمل ولا زيارات، استيقظت نيره الصبح بدرى محاوله فاشله ان تسبقنى لكنى كنت جالس فى الشرفه ادخن سيجاره واشرب القهوه ولمحتها تلف وتدور داخل الشقه مقل جرذ مجارى

الساعه العاشره فرغ صبرها ،عونى انا عندى مشوار نسيت اقلك عليه ولازم اروحه

مشوار ايه يا نيره؟

عيد ميلاد صاحبتى يا عونى

قلت عيد ميلاد الصبح؟

لا هو كان مبارح بس انا نسيت يا عونى


طيب هروح معاكى ،تروح معايا، من امتا ؟ ثم ترددت نيره وكتمت احتجاجها

خلاص مش مهم، هى اصلا مش صاحبتى اوى

وصلتنى الرساله الأولى من نيره وهى تتحدث معى

انت مين؟ وايه القرف ده وعايز ايه؟

هاتفى الصامت منذ ايام لم يحدث ضجه

كتبت _مش نفسك تشوفى بقيت الفيديو ؟

انت مين اخلص؟

ردى   ؟؟

ابتعدت نيره نحو المطبخ.... وتبعت فيديو ليا انا ليه؟

انا مالى ؟

__مش دا حبيبك ؟


توقفت نيره عن الكتابه ودخلت الحمام

انت مين يا أبن الجزم_ة وعايز ايه ؟ انا اقدر ابعتلك إلى يموتك!!

ذى ما قتلتى اختك يا سافله ؟

يا ابن الوس_خه

رغم اننا فى محادثه افتراضيه الا أننى شعرت بالإهانة والغيظ

طيب ابعتلك فيديو انتى وحبيبك فى اوضة النوم ؟

ولا ابعته لجوزك يا خاينه

اسمعى يابت اقسم بربى لسانك القذر لو شتم تانى لافضحك على كل المواقع


فتحت نيره حنفية المياه كى لا تثير شكوكى وبدا انها تفكر


___انت مش معاك حاجه كله كلام


كتبت ابعت لجوزك ونشوف معايا ولا لا؟


انت عايز ايه؟ انهارت نيره اخيرآ حتى لو لم امتلك شيء مجرد لعبى على وتر الشك اربكها


عايز فلوس؟

انا مش بتاع فلوس يا بت


عايز ايه


عايزك انتى ؟


يا قذر بتقول إيه ؟


سامحينى يا ست الشريفه مكنش قصدى

اسمعى يا مره انتى كده كده بتخونى جوزك

مش هتفرق مع اسامه او مع أى حد تانى


انت بجد انسان ثم تمالكت نيره نفسها وتوقفت عن الكتابه

وسمعتها تتحدث فى الهاتف بهمس خافت...


كنت اعرف انها لن تكتب كلمه أخرى على الأقل الان ولم أكن مهتم، الان ستحدث المناورة الكبرى

اسامه سيحاول ان يقنع نيره ان مقطع الفيديو القصير جدا الذى لا يظهر سوى وجهه مع امرأه شبه عار_ية

مقطع مزيف سيأمرها ان لا تكتب اى شيء إلى الرقم المبتذ الا بعلمه سيقول لها ان كل كلمه تعد دليل خيانه رغم أنها وقعت فى الأصل ،سيأمرها ان تحذف المحادثه عند كلا الطرفين رغم انى أحتفظت بلقط شاشه مصوره

ثم من جهته خوفآ من ان ارسل إلى نيره المقطع كامل سيحاول ان يتدارك الأمر بالبحث عن شوشو وعنى فى كل مكان

لكن شوشو اختفت ولن تظهر الان آبدآ وانا أغلق الرقم بأستمرار حينها سيحدث ما أريده انا تماما سيلجاء إلى نيره ويطالبها ان تطاوعنى حتى يتمكن من الوصول إلى وانا من جهتى سأقع فى الفخ بكل غباء.


لم افتح رقمى الا بعد يومين كنت اتابع فيهم نيره وحسرتها، وجهها الأصفر واضطرابها كنت أشاهد كل ذلك بأستمتاع

كنت فى الشارع لما وصلتنى اول رساله

رسالة تحفيزيه انت مش معاك حاجه وانا هتصل بالشرطه

_أطلقت نخره عميقه ،وماله اتصلى يا حلوة وخلى الشرطه تفتش فى الماضى.

صمت من الجهه الأخرى، انت عايز ايه يا اخى؟

__مش بكرر طلباتى آنتى عارفه انا عايز ايه

طيب هى مره واحده وبعدها تمسح كل حاجه

لا هتيدنى التليفون امسحها بنفسى وتكبت إقرار وتمضى شيك.

ذى ما قلت انا عايزك انتى وبعدها همسح كل حاجه

ثم أظهرت ترددها وبعد ضغطى كتبت اسم المكان

الذى كان بعيد، متطرف، منزوى ووافقت على طلباتها

وحددنا الموعد ثم اخذت لقطة شاشه لكل المحادثه قبل أن تحذفها نيره.


كنت اعرف ان لدى عمل كثير، لكن قدرتى على الإقناع لا تضاهى ،بالنسبه لشخص يظن نفسه أذكى منك ،افضل منك، يستصغرك، استخدام غروره ضده امر شيق

أنهيت كل شيء، لم اترك اى تفصيله للصدفه.


فى اليوم التالى استأذنتى نيره الذهاب إلى عائلتها، طبعآ وافقت وقلت لها وهى واقفه امام المرآه انتى ذى القمر

ثم ربت على كتفها وقبلتها على خدها ،لم تخلف نيره توقعاتى واختارت الفستان الذى حددته ان كان هناك شيء مميز فى

فأنا أفهم فى أمور النساء أكثر من نفسى.


عندما وصلت نيره الشارع واستقلت التاكسى ارسلت إلى رساله 


انت فين؟


وانا كنت خلفها فى الطريق، كتبت انا رايح على العنوان ياريت ميكونش هناك غفير ؟

مفيش غفير ،الشقه مفتوحه..

ابتسمت وكتبت، يا واد يا لاعيب هو دا الشغل

_كتبت اتلم متبقاش قليل ادب

هخليكى تمسحى الفيديوهات كلها بنفسك رغم انى كنت بحب اتفرج عليها..

لابد أن نيره كتمت غيظها ،فقد كانت تعرف استحالة ان يتم تصويرها مع اسامه لكن لا مجال للشك الان

_لارا اختك كانت حلوه خساره فى الموت

انت تعرف لارا؟

بعت اموشن ضاحك، اكيد امال عرفت انك بتخونيها مع جوزها ازاى ؟

__انت مين، قريبنا ؟ من شارعنا ؟

بعد شويه هتعرفى


_انا مقتلتش لارا متحورش

كنت حريص ان اصل الشقه قبل نيره ، لقد خططت لهذه اللحظه منذ ايام

وصعدت درج السلم القديم ذو الضوء الخافت والجدران المشققه ،كل شيء حولى كان يصرخ عد ،ارجع، انه طريق بلا عوده وكيف أعود وقد استأمنتنى ميته على روحها ؟

مررت بشقه تحت الإنشاء فارغه، افضل مكان للموت دون ترك اى دليل ثم وصلت الشقه التى ربما القى فيها حتفى

كانت أيضآ تحت الإنشاء اللهم من سرير ومقعد ومصباح فى منتصف الصاله،هناك ما يشبه مطبخ او حمام عليه ستاره قديمه من قماش 

جلست على المقعد وناديت نيره ؟ نيره ؟

لم اتلقى رد كنت اعرف ان نيره لازالت فى الخارج لكن رغبت ان القى التحيه

اشعلت سيجاره وعينى على الباب المفتوح

سمعت خطوات نيره تصعد الدرج بعدى بدقيقتين تقريبا وقت مثالى قصير لا يسمح بتغير الخطط

وقفت نيره على باب الشقه مدهوشه عونى ؟

ايوه عونى يا نيره ___

وهى تحدثني كانت تمسك هاتفها وتقراء الرساله التى وصلتها متأخره من اسامه للتو حيث لو وقت للتراجع

صكت نيره باب الشقه وعلى وجهها ابتسامه ساخره

إذاى مفكرتش انك انت ؟

قلت عادى بتحصل، دايما الحقيقه بتكون تحت رجلينا لكننا بنبص لبعيد

دخلت نيره الشقه ولم يبدى عليها إى خوف ،كان لازم اتوقع

من غيرك ممكن يعرف؟

جلست نيره وهمست لكن كويس انك هنا وفرت على تعب كتير

ليه عملتى كده يا نيره؟

__تقصد ليه اتجوزتك ؟  وأخذت نيره راحتها

جوازك فى البدايه كان غلطه، كنا لازم نتأكد انك واصل لحد فين، بتعرف قد ايه، الرسايل إلى وصلتك من لارا كان فيها معلومات قد ايه؟

رغم اننا قرأنا الرسائل لكن مكنش ممكن نسيب حاجه للحظ ،فكرنا ان ممكن تكون وصلتك رسايل اكتر ودا محصلش لكن كان خلاص الجواز حصل ،وللأسف دى كانت أكبر غلطه لأن بعد جوازك منى انت بدأت تشتغل واحنا ملاحظناش ،توقعت انك توقفت فعلا عن البحث ورانا

لكن الانسان لم بيكون عايز يموت بيكمل فى طريق الغباء للنهايه

كأنهم يسوقون إلى الموت وهم ينظرون


استحقرت اللعينه لأنها تستشهد بآيات القرأن على جريمتها القذره


بس انا عندى سؤال محيرنى يا نيره ؟

اتفضل قول، المسرح ملك يا عونى بيه


اختك وصلت ليا ازاى؟  ليه بعتتلى رسايل وهى لا تعرفنى ولا انا اعرفها ولا عمرى شفتها؟

ضحكت نيره بسخريه سحبت سيجاره واشعلتها وحطت رجل على رجل

يقطع الفيس وسنينة يا عونى الميديا بوظت الدنيا

اختى كانت بتقراء قصصك ومغرمه بالمحقق إلى جواك

فاكر قصة نيره القضيه إلى انت كتبتها؟

اختى كانت بتعشقها وانا كنت عارفه كانت بتقولى عليك أنك كاتب قصص ممتاز ولما بدأت تشك فينا مكنش فيه قدامها غير بطلها الهمام ،مكنتش تعرف انك هتموت زيها 

__وانتى بقا إلى هتقتلنينى يا نيره؟ همست باستخاف


...... لا انا الى هقتلك يا حيلتها  وقبل ان انتبه رغم معرفتى المسبقه اندفع اسامه من خلف الستاره وضربنى على رأسى

لابد أننى فقدت الوعى ،عندما فتحت عينى كنت مقيد بالمقعد ،رأسى تنز دم ونيره جالسه فوق ساق أسامه فى حضنه تحملق بى

فتحت عيونى بألم ، ليه يا عونى؟

ليه اخترت انك تموت ؟

بصيت على اسامه وابتسمت ،مش انا الى هموت يا اسامه

انت فى المكان إلى انا عايزه تحديدا

لازم تتحاسب على جرائمك القذره ،خيانتك وقتلك نفس بريئه من أجل شهواتك الشيطانيه انت والحقيرة دى

بصقت على اسامه ونيره ولابد أننى اغضبته نهض الوغد واوسعنى ضربا ،قطع وجهى بالصفعات

انا مش فى مكان يسمحلك بتوجيه الاتهامات يا كلب!؟

مصيرك ذى مصير لارا ولا حد هيعرفلك طريق جره

متقلقش هدفنك جنبها ،خليها تستمتع بقصصك فى قبرها

مش يمكن تحبو بعض وراح يضحك بجنون


قتلت مراتك عشان شهواتك المحرمه انت انسان شيطانى قذر..

وفر نصايحك يا عونى ،هما بيقولو ايه لما يشنقو حد ؟

بص اسامه على نيره قالت بضحك عندك امنيات أخرى ؟


اه عندى..


خير يا عونى يا حبيبى قول... همست نيره بوقاحه


مش عارف هيشنوقكم مع بعض ولا كل واحد لوحده؟


فتح اسامه فمه اللعين ليتكلم صوب المسدس على رأسى

الليله دى مراتك هتقضيها فى حضنى يا عونى وانت تحت الأرض


ارتطم باب الشقه  بقوه وانفتح وظهرت منه تسنيم تحمل مسدس وبلا كلام أطلقت الرصاص بطريقه هيستريه تهشم المصباح ،صرخت نيره وسقطت انا على الأرض وتهشم المقعد وحلت قيودى 

اطلق اسامه الرصاص هو الآخر بلا هدف وسمعت صرخه

ظننتها تسنيم لكن عندما زحفت تجاه الباب وجدت تسنيم ملتصقه بالجدار بجسد يرتعش


كل واحد فى مكانه ،الشرطه

كنت اعرف ان حسام الليثى يكرهنى منذ أن كنا فى الجامعه معآ وقبل ان يتحول إلى كلية الشرطه، وكنت اتوقع تأخره

لذا اتخذت خطبه بديله وحسنا فعلت


توزعت عناصر الشرطه داخل الشقه ،اسامه يحضتن نيره الغارقه فى دمها ،قلت لحسام ضابط الشرطه اطلب الإسعاف من فضلك ؟

قال حسام بيه، وعلى ايه الإسعاف ؟ ما كده كده كل حاجه متسجله ومصيرهم حبل المشنقه


قلت برجاء، مش عايزها تموت غير لما تعانى ذى اختها وتعيش الموت ميت مره قبل ما يتحكم عليها

وذهبت مع نيره إلى المشفى بنفسى واطمأنيت انها ستنجو

بعدها صرفنى حسام الليثى من القضيه كما اتفقنا

سينفذ ما اطلبه منه وسيكون الإنجاز وحل القضيه من نصيبه وحده


انتهت

 تمت          

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا    

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×