رواية عشق ابيض واسود الفصل الثاني والثلاثون 32 الجزء الثاني عائشة الكيلاني
ياسين سكت شوية رجع لورا و قعد على الكرسي من الصدمة لا بيتكلم ولا بيتحرك نور قربت منه و مسكت ايديه:- ياسين انت كويس
ياسين :- والله ما عارف اضحك ولا اعيط
نور بهدوء:- انا ممكن ا
ياسين قام حادة:- اوعى تتكلمي خلاص هنعمل اي هنربيهم مع العصابة الى برا دول اياكي تفكري ثانيه في الإجهاض
منى دخلت:- الحقي يا ماما نوح و يونس بيتخنقو و تقريبا هيخلصو على بعض و نور و جميلة بيقطعو في شعرها و اسر مش عايز يصح
نور و ياسين جريو على عيالهم
جميلة:- سيبي و انا اسيب
نور:- انا هوريكي يا جميلة الكلب و اقعلي الشارب بتاعي
جميلة:- دا بتاعي انا يا مامااا
ياسين و نور بيحاولو يسلكو كل واحد منهم شال واحدة
جميلة:- طب وحيات امك لوريكي يا سوكة
نور:- طب لو جدعة انزلي يا جبانة
ياسين:- بسسس اخروس
نور نزلت جميلة:- حسابي معاكم بعدين هروح اشوف اخواتكم ارجع القيكم جاهزين علشان
تروحو المدرس الى هسمع نفسها هقتلها
نور:- انتي مش امنا انتي الكدعة طلاقها يا عم و اجوزك واحدة تانية بص بتبرقلي ازاي
ياسين:- عوض عليا عوض الصابرين يارب
جميلة:- احنا لقينك على باب جامع
نور:- بس يا سهوجة
نور و ياسين جريو على اوضة الاولاد كان نوح و يونس مسكين في بعض و اسر نايم
يونس:- اطلع بالتشيرت بتاعي
نوح:- و انت اطلع بالكوتشي بتاعي
نور بتبصلهم بصدمة:- في اي يا يونس لم ياخد الكوتش بتاعك
يونس:- انا يونس يا ماماا و بعدين دا نصاب و انت ورثتني بالحية يا ابن النصابة
ياسين برقله اسر صحي:- خلصتو وصلت الخناق ولا لسه اطلعوا بقا بالساعة بتاعتي و النضارة ياما اطلع فيكم على القسم
نور:- اااااخ
ياسين:- يلا خلصتو خمس دقائق و كلكم تبقو في العربية و انت صحصح مش كل يوم تصح بطلوع الروح
اسر:- كله تحت السيطرة يا كبير اطمن
نور:- مخلفة بلطجية مفيش غير كدا مش عايزة شقاوة يا يونس
نوح:- تعرفي عنا كدا
نور:- خالص
نور ودعت عيالها و نزلو في عربية ياسين
منى:- انزلي دا مكاني
جميلة:- دا على اساس مكتوب عليه اسمك
نور:- والله ما هنخلص اترزعو في اي مكانا خلينا نخلص
ياسين:- بسسس جميلة هتقعد جانبي و انتي اقعدي جانب نور
نور نزلت و منى قعدت جانب الشباك بعد شوية ياسين وقف العربية خديجه رمت الشنطة في العربية
اسر:- وشي يا عمتي
خديجه:- بس يا جزمة
ياسين نزل من العربية فتح الباب لخديجة:- اتفضلي يا مليكة
خديجه:- معرفش انت مش مسيطر على عيالك ليه
ياسين:- معلش اركبي
خديجه ركبت و قعدت مكانها ياسين
ركب عربيته و اتحرك بعد وقت وصلوا دخلوا المدرسة ياسين فضل واقف يبص عليهم لحد ما الطابور خلص و طالعوا الفصل بتاعهم كلهم في فصل واحد اما في الفيلا لبنى بتشرب القهوة بى روقان :- ياااه اما الواحدة و الهدوء دول نعمة بشكل الحق استغل الوقت دا قبل ما خديجة تجي و تعملي مصيبة في البيت هنام شوية و بعدين اروح لامي لبنى قامت دخلت اوضتها و هى في غاية الروقان نامت بعد شوية صحيت على صوت الفون بتاعها كان من المدرسة قفلت الفون و قامت غيرت هدومها و ركبت العربية و اتحركت
بعد وقت في المدرسة لبنى نزلت من العربية دخلت المدرسة و راحت لمكتب المديرة الى رحبت بيها لبنى قعدت لكن استغربت لم شافت العيال كلهم في المكتب المديرة و العيال واقفين قدامها باحترام و هدوء
لبنى:- حضرتك طلبتني بخصوص الاطفال يارب يكون خير
المديرة بابتسامة:- طبعا خير كلل خير بس كلمة اطفال دى مش كبار عليها ماشاءالله دول بيردو كلمة بكلمة و بيضربو كمان ضرب يودي المستشفى
لبنى بصت ليها بعدم فهم:- مش فاهمه تقصدي اي بالظبط
المديرة:- هى فين امهم كانت المفروض تجي تفرح بعيالها ماشاء الله عليهم
مديرة المدرسة :- الاولاد اشقيا جدا
لبنى بتبص لى الاولاد الهاديين واقفين السابعة باحترام و براءة:- دول اشقيا دول ابرية بصي حضرتك براءتهم و هدواهم
المديرة بصدمة:- مين دول معلش دول الاستاذا فاتحين جبين صاحبهم و ريا وسكينة اقصد نور و جميلة ضربين صاحبتهم
نور:- واحدة غلطت في عمتي تسكوتلهاا ثم هى الى بدات انتي مكبرة الموضوع ليه ما هى كويسة
جميلة:- و بعدين حضرتك بتجي في صفها اوى مع انها هى الى بترخم علينا مكنش كف الى وقعها
يونس:- يعني اسيبه يضيق اخواتي و عمتي و اسكوت هى دى الرجولة
المديرة بصت ليهم بحادة قالت ثبات:- الزامو حدودكم انتوا مفصولين من المدرسة لحد ما تتعلمو الادب ربي احفادك يا مدام طالما امهم مش فاضيه تربيهم لولا انكم احفاد اسر بيه كنت تصرفت معاكم تصرف مش يعجبكم
جميلة بغرور:- كدا كدا مناسبين الحكومة اصلا احنا مش بنحب المدرسة دى لانها بيئة و مش مستوانا
لبنى:- بسسس ، احم انا حقيقي بعتذر اطفال بقا يلا
لبنى سحبت ملفاتهم من المدرسة و مشيو بعد وقت في وصلوا البيت و العيال جريو على جو
بعد ساعات
الجارة:- عجبك الى العيال عملوا دا
لبنى:- عملتو اي تاني يا نوح
اسر:- انا اسر مش نوح يا تيته و معملتش حاجة حتي اسالي يونس
لبنى مسكت نوح: هببتو اي
نوح:- يا تيته انا نوح مش يونس لحد دلوقتي مش عارفه تفرقي بينا اي الناس دى
لبنى سمعت صوت طالعت جري:- ينهار اسود
كانت منى بتحط روج و في مكياج واقع على الأرض و الاساتشوار واقع على الأرض و مكسور
منى بابتسامة:- اي رايك يا تيته حلوة مش كدا
خديجة :- بصي يا مامي جزمتك حلوة في رجلي ازاى
لبنى قعدت على الكنبة و بقت بتعيط :- حراام عليكم احنا مش بنصعب عليكم بتعملوا فينا كدا ليه
منى:- انا معملتش حاجة يا تيته دول هما
لبنى بابتسامة ::- طبعا. طبعا انتي هتقوليلي على هدوك الوحيدة الى مرياحني ؤ نهار اسود انا سبت الست لوحدها جننتونيي جننتونيي
لبنى نزلت جري اعتذرت من جارتها و قعدتو يتكلموا شوية أما في المصحة نور رجعت شغلها بس على خفيف و طبعا لسه مع الشيلة بتاعتها في مكتبها
عمار:- ربنا يعينكم بس دول اطفال يا نور
نور:- والله ما حد اطفال غيرك دول جننوني يا عمار و فوق كل دا اطلع حامل في توأم شوفت هم زى همي
عمار بضحك:- همك يضحك
حياة بضحك:- هموت من الضحك و يا تري كام واحد المرة دى
منة بمزح:- بيم ان المرة الى فاتت كانوا ستة و الدكتورة نسية الموضوع دا يبقوا الجايين ستة كمان
عائشة:- او سابعة تمنية ههه والله انتي مسخرة من اول ما شوفتك و انتي مسخرة يخرب بيت عقلك
نور قامت بعصبية:- بتضحكووو على اي بدل ما تشوفولي حل ياما اولع في روحي
منة:- الحالة جتلك بدري اوى يا نونو
عائشة :- بصي انتي تروحي تشحتي و لو ازمت اوى انا مش معاكي
حياة:- افتحي حضانة
منة :- انا لو مكانك احبس العيال و ابوهم في الاوضة و ابلغ عنهم
نور بصت لعمار:- معندكش اقتراح انت كمان مين يزود يا جماعه حسو بيا انا بجد هتجنن انا مش قادرة على الستة يجيلي توام انا مش عارفه اعمل اي
نور مسكة المنديل و بتعيط :- اااااع اهي اهي اهي
عمار:- زمان من ست سنين كنتي هتموتي على عيل فاكرة ولا نسيتي يا شيخة
حياة و هى بتقلدها:- نفسي في طفل يا حياة هموت و يبقا عندي طفل
منة:- محتاجه طفل و مش عايزة اتجوز فجأة بدون سبق إنذار اتجوزت ابن عمها
عائشة:- احكيها صح بتحب من ورانا كل السنين دى بتشتغلنا منى كانت كشفكي
منة:- ياسين ياسين اخويا الصغير دلوقتي ابو العيال
نور:- طب مش قعدلكم فيها اشربو بقا انا استقلت
عمار:- رايحة فين
نور:- في داهية
عمار ؛- طب خدي بالك من نفسك
نور خرجت من المصحة و طبعا عمار طردهم من مكتبه بعد صداع منهم الليل في بيت ياسين و نور
نور بصت ليهم بعصبية :- على اوضتكم
منى:- ماما احنا
نور بزعيق:- سمعتووو قولت اي ولا اقول تاني على اواضكم مشوفش وشوشكم فاهمين والله لم يجي ابوكم علشان انا خلاص فاض بيا منكم
كل واحد راح اوضته غيرو هدومهم و قعدو يعملوا الواجب في صمت و خوف أو زعل
نور دخلت المطبخ تحضر العشا:- الصوووت و ياريت الاستاذا بعد ما يخلصو ينضفو وراهم الكلام لجميع
نور:- روحي اغسلي التواليت و انتي يا منى روقي الاوض و جميلة تعالي اغسلي العلب بتاعتكم و الثلاثي المرح يلمو السجاد و يمسحو زى ما فالحين تقلو ادابكم ماشاء الله مخلفة بلطجية يخسارة تعبي فيكم طول السنين دى انا يتقلي ربي عيالك ماشي
عند جميلة و سيف ف كانوا في الملاهي زى ما رفيف طلبت من ابوها و مفيش لعبة مركبتهاش جميلة طبعا حياتها بقت احسن كتير عن زمان حقيقي سيف و رفيف عوض ربنا ليها عن كل الى شافته صحيح هى اتحجبت و ملتزمة في الصلاة و جنة و سليم نفس الكلام لكن نور هى الى تعبانة من عيالها لان كل يوم يعملوا مصيبة شكل لو مش في البيت يبقا في المدرسة في بيت ياسين ياسين فتح الباب بص ليهم بصدمة
نور بثبات:- كملو السجاد لسه مش نضيف
منى:- ايدي وجعتنى
جميلة ؛- انا تعبت
نور سابت المجلة:- و انا اصغر منكم كنت بساعد امى كنت بغسل كلل دا لوحدي و انتوا نفس الكلام
ياسين بصدمة:- اي دا يا نور
نور:- اقلع الجزمة ، بربيهم لان دلعك ها يخليهم باذن الله مساجين
جميلة:- هو علشان بندفع عن عمتو نبقا بلطجية و بعدين هما الى بداو
يونس و نوح بيتخنقو و بيرشو بعض بالمياه
ياسين جري عليهم:- بسسس انتوا مش بتتهدوو حراام عليكم ارحموني
نوح:- انت حيوان يلا
يونس:- و انت جبان و واطي
ياسين:- نوح عيب كدا
اسر:- انا بسلك بينهم معملتش حاجة
ياسين حط ايديه في شعره بغضب و جنون و خرج لحد دلوقتي بيتلخبطو بين عيالهم سوا كان بنات أو ولاد ياسين راح غير هدومه نور اخدت بقت بتساعدهم و ياسين كمان بس كل خمس دقائق تحصل خناقة و الكل يصوت بعد وقت
نور:- طب قولي اعمل اي هدوء مفيش رقة مفيش تربية حديثة و إيجابية مفيش هما مش بيجوو غير كدا لازم صوتي يجيب اخر الدنيا
ياسين:- والله ما اعرف نعمل اي معاهم كنت بشوفك اوفر بس الموضوع ذات عن حده
نور:- مانا ياما اضربهم و مش هاين عليا أو اهدهم في شغل البيت كفاية النيش الى وقعوا انكسر مليون حته و يونس باشا طبعا بيستظرف جايب سابعة من عشرين بس انا خوفت اقولك تنكد علينا و اسر يعني ماشي حالو و نوح الله اكبر جايب تمانية من عشرين و البنات الحمدلله مقفلين كل المواد
ياسين اخد برشام صداع و حطت الاربة على دماغه و نور نفس الكلام
عد اسبوع نور اخيرا سامحت عيالها هى و ياسين بعد ما علمهم الادب الى على حق في بيت اهل لبنى اخيرا اتجمعو العيلة من تاني
ابتهال:- ااي يا بنتي الجرس دا
نور:- اعمل اي يا تيته دول مش اطفال دول عفريت
رنا:ـ بسم الله الرحمن الرحيم مش كدا يا بنتي ها تعقديهم
ياسين:- دول هما الى كرهوني في الدنيا و الى فيها كل شوية خناقة
جميلة:- عملتي اي في الحالة الجديدة
نور:- اختين توام بعالج توام
جنة:- الله
نور:- مش بعرفهم من بعض نفس الشكل و الصوت حتي نفس اللبس
جنة:- بسيطة خلي واحدة تقف في النص و هتعرفي تفرقيهم
علا:- بقف و مش بنعرف
ابتهال:- لبنى تعالي شوفي بنتك بتعمل اي صوتها مش طالع
جميلة الصغيرة:- عمتو انهي احلي اللون دا ولا دا
جميلة:- واريني كدا لا دا احلي
جنة:- مفيش فايدة
نور:- مفيش
لبنى دخلت المطبخ و نور وراها
نور بابتسامة:- شكرا
لبنى سكتت بصت ليها باستغراب:- على اي ، انكي دخلتني بيتك و ربتني زى بنتك تاني حاجة انكي ربيتي
نور سكتت شوية بصت ليها بابتسامة:- زمان قبل ما اتجوز كان عندي رعب من حاجة اسمها جواز خصوصا بيت العيلة. لم كنت بشوف سمر متحكمة في حيات عيالها من رغم كدا ربيتي ابنك و زرعتي في قلبه الرحمة و الضمير خلتني فخورة بالرجل الى معايا عد ليا حاجات كتير بس ولا مرة خلني احس انى قليلة أو فكرا في يوم يلغي كرامتي أو وجودي و شخصيتي و دا بسببك لانكي عرفتي تربي صح انا لو شكرتك من هنا لسنة الجاية مش هقدر اوفيلك حقك انتي زرعتي في ابنك الحنية و الرحمة فوق كل دا حبه لأخته مهما عملت عمروا ما قسي عليها أو زعلها حتي في اشد خلاف بينهم رغم انها جت عليه مسبهش
لبنى بصت ليها بابتسامة:- تعرفي يا نور كنت دائما استغرب كلام امى و طريقتها مع رنا و ياسمين مكنتش فاهمة لكن مع السنين لقيت نفسي بعمل زيها مراتي ابني مش عدوتي لا مراتي ابني ممكن تكون اقرب الناس ليا دا لو الاتنين صدقينا مع بعض انا مشوفتش منك غير كل خير و لو ابني معايا و مع اخته ف دا بفضل ربنا ثم انتي زمان كنتي تقدري تخديه مني و تبعديه عننا لكن انتي معملتيش كدا دائما سند ليا و لجميلة صح حصل خناق و خلافات بس المواقف بينت حاجات كتير اوى كنت مغفلة عنها علشان يكون في عيلة لازم يكون في رحمة و ضمير في قلوبنا لازمة الحماة تتقي ربنا في مرات ابنها و تعملها بيم يرضي الله و الى مترضاهوش على بنتها مترضاهوش على غيرها و برضو العكس الى مترضاهوش على امك مترضاهوش على حماتك
نور بابتسامة:- انا كنت حلفة ما اقولها بس غصب عني حسيتك امي ينفع اقولك ماما
لبنى:- طب مانتي بنتي يا نور تعالي يا قلب امك
لبنى فتحت ايديها لنور نور جريت على حضنها اما في الجنينة
ياسر:- الواد دا غشاش
سليم:- اختك معايا هاا نلم نفسنا بقا
اسر:- اخرس يا حيوان انت و هو
عبد الرحمن:- مين الى كسب
ياسين ؛- و دا سؤال يا جدي انا و سيف طبعا
خالد:- بالغش طبعا أنا شايف كل حاجة
سيف:- ما تتكلم يا ياسين
جميلة الصغيرة:- عارف يا جدو ماما هتجيب لينا اخين تاني لانها حامل في توام مش كدا يا دادي
ياسين بصلها بمعنى اصبري عليا لم نروح
الكل بارك لياسين بعد شوية اتغدو و كل واحد منهم بيرقص مع زوجته على اغنية محمد الشرنوبي
مفيش فرح بيدوم ولا حزن بيدوم و طول ما احنا عايشين مفيش نهايات
انتظروا الجزء التالت
رايكم في الحلقة و النهاية
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
صح صوابعين مش زى بعض مش كل حماة خرابت بيوت ولا كل مرات ابن تبقا عقربة ولا كل اخت زوج تبقا 🐍🐍 زى ما في الوحش في الحلو
