رواية قلوب عذبها الحب الفصل الحادي عشر 11 بقلم جنات بدر
البارت11
كان منصور بيكلم قاسم وبيقول له ما تزعلش مني يا ولدي عشان مديت يدي عليك بس انت اللي مش محترم حد وعمال تهزق في ولد عمك
قاسم بضيق، انا مش زعلان منك يا ابوي بس الكلام اللي قولته في حق فارس مش كذب ولا افترى عليه ده طبعه انا مستحيل اقبل يا ابوي يكون جوز لاختي بلاش تظلم اختي افرض هي مش عايزاه هتجوزها لها غصب يعني
منتصر وهو واقف وراه كلام قاسم صوح يا بوي احنا لازم ناخذ راي رحيل الاول ولو هي قالت مش موافقه على فارس بلاش منها الجيزه دي من الاول اختي لازم تعيش مع حد تكون متقبله يا ابوي
منصور يا ولدي انا ما قلتش حاجه انا كل غرضي ان هي مش هتلاقي احسن من ولد عمها انا مش بغصبها ولا بفرض عليها حاجه واذا كان اكديه بكره الصبح ان شاء الله هشاورها واخد رايها بس بلاش ناكل في بعض ونتخانق وانت يا قاسم طول بالك شويه
،، ابوي فارس مش رايد اختي هو عايز ياخدها عيند عشان جاد طلب يدها في المجلس وانا اختي مش لعبه واي حد
،، منصور تصبح على خير يا ولدي واللي فيه الخير يقدم ربنا ان شاء الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما عند جاد
جاد ابتسم عفرم عليك يا عثمان ازي غايبه عني الفكره دي يخرب بيت سنينك يا جدع
عثمان اي خدمه يا معلم ربنا يكرمك ان شاء الله ويوفقك وربنا يقدم لك اللي فيه الخير يا صاحبي
جاد انا وانت يا ابو الصحاب وعشانك انا يا سيدي مستعد اساعدك في اي حاجه تطلبها وهقف معاك
عثمان الموضوع اتعقد خلاص يا جاد وما فيش منه امل هتكون لغيري ربنا يصبر قلبي على فراقها ويسعدها انا مش عايز غير سعادتها
جاد وسعادتها وياك انت يا جدع ايه قولك انا هكلم ابوي ونروح انا وانت وابوي لابوها واي مبلغ هو هيقول عليه احنا هنوافق عليها ما تقولش لا يا جدع
عثمان بس يا جاد
ما بسش اعتبرهم دين يا جدع ولما تشتغل ردوا ليا ولا اقول لك احنا نكون شركه ان شاء الله انا وانت مش هيكون حد زينا
عثمان اللي فيه الخير يقدمه ربنا
جاد ابتسم، دلوقيت هلحق انام لي ساعتين وبعد كده اعمل اللي قولت عليه ونشوف ايه اللي هيحصل تصبح على خير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم الصبح، في بيت الجنايني الكل متجمع على سفرة الفطار،
الخدمه ـ، الشيخ رضوان برا يا حج شعبان وهيسال عليك
شعبان، غريبه الشيخ رضوان اهنه من وش الصبح خير
طلع شعبان على الدوار الضيوف ومنصور والشباب وراء
~صباح الخير وانا اقول الدار منور ليه اتاري الشيخ رضوان حدانا
~منور بصاحبه يا ابو منصور انت كيفك
شعبان، الحمدلله في نعمه يا شيخ قولي انت زين مش بعوايدك تجي حدانا في حاجه حوصلت ياك
رضوان، كله خير يا شعبان انا جاى وطلب منك طلب وكلي عشم انك ما ترفضش ولا تصغرني
شعبان، انا تحت امرك ياشيخ غالي وطلب رخيص
رضوان بهدوء،، انا جاى وطلب يد حفيدتك رحيل لي جاد ولد رؤف المنشاوي
فارس بغضب، كيف يعني تطلب يد رحيل ليه وهي هتكون مرتي شكلك كبرت يا شيخ ومش واعي بتقول ايه
منصور بغضب،، فارس اكتم وانت اخر واحد يتكلم واياك تدخل في حديت الكبار
شعبان، بس ياشيخ البت لي ولد عمها وانهارد الخطوبه
رضوان، اسمع ياشعبان زمن البت لي ولد عمها خلاص راح والجهل ده انتهى البت ليها الحق توافق او ترفض ولو هي موافقه على ولد عمها اعترب اني ماجيتش ولا فتحت وياك حديت بس انهدلي رحيل احدتتها
شعبان بس ياشيخ رضوان،
رضوان، مابسش الرجل جاي وطالب الحلال وكمان عشمان فيا انا هاخد راي رحيل وهمشي وكل حاجه بالخناق ماعد الزواج بالاتفاق
قاسم،،
الشيخ رضوان اللي بيقولو عين العقل ولغاية دلوقيت محدش خد راي خيتي انا هروح اندها
بعد فتره جات رحيل،،
الشيخ رضوان،، تعالي يابتي اقعدي جاري تعالي ماتتكسفيش انا كيف جدك
قعدت رحيل،،
~انا سمعت انو اليوم خطوبتك انتي وفارس ولد عمك الحديت ده صوح،
، ايوه ياشيخ
،، طيب قوليلي يابتي انتي موافقه على فارس شايفه الشخص المناسب ليكي
رحيل بصت في الارض وسكتت
قولي يابتي انتي شايفه الشخص المناسب ليكي جوابيني
،، انا موافقه على اللى يقولو عليه جدي وابوي انا مش هعرف اكتر منيهم
،، بس انا عايز اعرف رايك انتي يا رحيل مش راي جدك وابوكي
رحيل بنبرة متوتره، انا شايفه فارس كيف اخوي منتصر وقاسم معرفتش اشوفه غير اكديه بس انا هعمل اللي يقولو عليه جدي وابوي
رضوان بهدؤء،،،
طيب يابتي روحي انتي شوفي كنتي بتعملي ايه مش هعطلك
وخرجت رحيل،،،،،
رضوان، ايه قولك يا شعبان في راي رحيل مفيش حاجه غصب وقالت مش شايفه فارس غير اخ ليها وجاد شريها ومش هتلاقي احسن منه والنبي صلِّ الله عليه وسلم قال،
"إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه، إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير"
فارس بغضب بس رحيل انا احق بيها من الغريب ومحدش هيتجوزها غيري
شعبان فارس اقفل الموضوع ده رحيل كيف اختك مش اكتر ولا اقل من اكديه
فارس بغضب يعني ايه ياجدي انت هتعوم على عوام ولد المنشاوي ده واحد كداب
رضوان بهدؤء قولت ايه يا شعبان ياولدي عشان امشي وكمان جاد مستني ردك عشان يجيب اهله ويجي يتقدمك قول الخلاصه خليني امشي قولت ايه
شعبان بهدؤء قولت لا إله إلا الله محمد رسول الله، سيبني لي نهاية اليوم يا شيخ رضوان هشاور ابوها واخواتها في الامر واخر النهار هرد عليك
وقف الشيخ رضوان وقال وانا هستنى ردك يا شعبان بس صدقني مش هتلاقي احسن من جاد وفي الاخر كل حاجه قسمه ونصيب
وسابهم ومشي ـ
فارس بغضب جدي انت انسى الكلام اللي قالو الشيخ رضوان وليله تقفل الموضوع بخطوبتنا انا ورحيل
شعبان بتفكير، روح يا فارس شوف مشاغلك، وانت يا قاسم انده اختك عشان هقولها كلمتين خلينا ننهي الموضوع ده
بعد شويه رجعت رحيل،
شعبان يلاه اتوكلو على الله وسبونا انا وابوكم،
مشيو الكل،
منصور، تعالي يابتي اقعدي انا وجدك هندردش وياكي شويه
قعدت رحيل بخوف وتوتر،
ن نعم ياجدي سمعاك
شعبان، انتي مش رايده فارس ولد عمك
سكتت رحيل بخوف،
منصور اتكلمي يابتي ماتخافيش انتي انسانه بالغه ويحق ليكي تختاري الشخص اللي هتكملي معاه حياتك و الموضوع مفهوش غصب
رحيل بخوف وتوتر،
حقك عليا يا بوي انت وجدي بس مفيش قبول من نحيتي لي فارس انا مش قادره اشوفه زوج ليا انا مش شايفه غير اخ ليا حاولت اتقبل الموضوع بس والله مش قادره غصب عني
شعبان، مفيش حاجه غصب يابتي انتي كنتي من الاوله انك مش رايده كنت انا وقفت كل حاجه انا شفتك ساكته قولت السكوت علامة الرضا بس خلاص يابتي اعتبري الموضوع منتهي
رحيل بفرح بتتكلم جد ياجدي
امال يابتي حاجه مش رايدها وانا مش هغصب عليكي ده انتي نوارت البيت ومحدش يقدر يزعلك
حضنتها رحيل بسعادة وحب، ربنا يخليك ليا يا احلى جدو في الدنيا كلها
شعبان بضحكه ماشي يابكاشه خلينا في المهم عاد انتي متقدملك عريس وانا سمعت انو كويس
رحيل بحزن بس انا مش موافقه ياجدي،،،،، يتبع
قلوب عذبها الحب
بقلمي جنات بدر
