رواية عشق ابيض واسود الفصل الواحد والعشرون 21 الجزء الثالث بقلم عائشة الكيلاني

 رواية عشق ابيض واسود الفصل الواحد والعشرون 21 الجزء الثالث بقلم عائشة الكيلاني

خديجة:- بس انا مش موافقة 
الكل نظر ليها بصدمة ادم بصلها بصدمة و صمت ممزوجين باحراج و حزن ممزوجين بغصة:- طب استاذن انا بعد اذنكم يا جماعة 
لف وشه و هو حاسس بخذلان ضيقة وجع وقف على صوتها لم رفعت عينيها من على الارض اتنهدت بهدوء و مزح:- خد هنا يا عم انت اي لم صدقت 
لبنى لاسر:- البت اتجننت يا اسر 
اسر:- على اساس انها كانت عاقلة ولا الى قابليها كانوا عاقلين قولي كلام منطقي عيالك من زمن الزمان و هما مجانين حتي الى المفروض ينصفنا قرب يتجنن 
اسر بصلها قال بحادة :- خديجة حد قالك انكي قعدة مع عيال صغيرين 
خديجة اخدت طبق الفستق من على التربيزة بابتسامة:- لا عيال كبار و بعدين يا دادي دا اختبار و للاسف سقط فيه المفروض تتمسك بيا يا عم العيال 
قالتها و هى بتبص لادم و موجهة الكلام ليه وقفت قدامه:- تاكل فستق على فكرة الى مبيحبش الفستق مش بطيقه 
ادم اخد منها طبق الفستق:- مين قال كدا انا بموت في الفستق 
شروق بصوت واطي لبنات:- الواد دا كداب بشكل ادم عمروا ما حب المكسرات اصلا خصوصا الفستق 
نسمة:- سوري يعني يا شوشو شكل ديجة هتعلم اوى يعنى على حضرت الرائد مش بعيد تخليه بغضب كل يوم عند اهلك 
ليل ضحكت غصب عنها و شروق كمان نور بصتلهم ف كل واحدة وقفت هادية خوف من امهم اقصد حماتهم 
ادم:- يعني انتي موافقة 
خديجة:- لا بضحك معاك شكلي انخدعت فيك و ها غير رايى و اوديك المزرعه 
ادم :- لااا مزرعة لا الحقيني يا شروق 
عد اليوم بين ضحك و هزار زغريط و اغاني في اوضة ياسين و نور 
رحمة قعد على السرير و مربعة رجليها:- دادي هو انت حبيت ماما امتي أو شوفتها فين 
نور بصتله:- جاوب يا دادي 
ياسين:- دادي هيطفش منكم اه والله بصي يا بنتي انا لم اتولدت كانت امك موجودة 
رحمة شهقت بصدمة:- حااا اكبر منك 
ياسين:- بس عقلها صغير بس بقا بسس بقاا 
قالها لم نور حدفته بالجاكيت كمل و قال:- كان في واحدة رخمة اوى بصراحة سليييييم 
رحمة ضحكت غصب عنها لم ياسين قلد نور و هى بتنادى لاخوها 
رحمة:- و بعدين 
ياسين:- و كانت بترخم عليا برضو نكدية..... نجي لجد شوية 
رحمة:- ايوة خلينا في الجد بليز يا دادي قول حبيتها امتي و من غير تثبيت 
ياسين:- فعلا معرفناش نربي.... حبيتها و هى ثانوي كانت بنوتة كيوت و امورة لكن عليها نظرة تكره الواحد في سنينه و مذلة نفس النظرة ياسين بص لرحمة و سرح 
فلاش
ياسين طالع لبيت عمه رن الجرس نور فتحت الباب
نور:- رجعت يا فالح ادخل واقف عندك ليه
ياسين:- فين عمي
نور بصتلها بسخرية:- باباا تعال ياسين هنا و مش عايز يدخل غير لم يتاكد من وجودك
قالت كدا و راحت اوضتها و رزعت الباب وراها شعرها كان مفرود و كانت بلبس المدرسة لانها كانت لسه راجعة 
شاهين :- تعال يا ياسين 
ياسين دخل و قفل الباب 
شاهين:- منى شوفي الصايع ابنك اتاخر ليه 
نور من جوا :- اتصلت بيه قال انه على السلم و بعدين ما هو تربيتك يا شاهين متجيش جانبه يا منى متعليش صوتك عليه عيل و حقه يعيش حياته قابل بقا 
ياسين كان مصدوم و خايف عمه بيكلم نفسه على اساس ان في شخص تالت معاهم و الغريب ان نور بترد عليه على انها الشخص دا 
شاهين:- و انت عامل اي يا ياسين هو انت ابن مين و جاي ليه 
ياسين:- اصلا انا ياسين ابن اسر اخوك الكبير و جاي لان حضرتك عايز تتكلم معايا 
شاهين:- ثانيه واحدة.. منىى فى الزفت دى اتاخرت ليه كل دا في مدرسة دى بقت عيشة تقصر العمر 
قالها بعصبية نور خرجت:- معلش الطريق زحمة و بعدين انت ترخى على الواد و تشد على البت اي الظلم دا و بعدين ما هي قالت في الطريق انت عايز تجنني يا راجل انت شوفت اهى بتتصل منور يا يسو 
ياسين كان قعد مش فاهم حاجة و خايف من عمه الى حالته بتسو يوم عن يوم 
باك 
ياسين:- كانت لبسه عبايه رمادي و عاملة شعرها ديل حصان و لبسه سلسلة على شكل قلب لونها فضى كانت في تانية ثانوي 
رحمة كانت سندة ايديها على خدها و مندمجة مع القصة 
نور اتسعت عينيها بدهشة:- دا انت كنت مركز بقاا و اي كمان طب الشبشب كان لونه اي 
ياسين:- لون العباية و كمان غيرتي و نزلتي الدرس... بابا انا نازلة علشان منى بتنادى عليا 
رحمة ضحكت لم ياسين قلد نور كمل كلامه:- كانت لا تطق و تنكة تناكة مش عند بشر 
رحمة بصت لامها الى بتقرا الكتاب:- بس جميلة. طب و انتي يا مامي حبيتي بابي امتى أو امتى حسيتي انكي بتحبيه 
نور و هى مركزة في الكتاب قالت بكدب:- ولا مرة حسيت انى بحبه أو معجبة بيه كل ما اشوفه ضغطي يعلي بيجبلي العصبي 
ياسين بيسمع بهدوء بس مش زعلان لانه حفظها:- فعلا و جبتلك السكر 
نور سابت الكتاب:- لا كدا ازعل انت جبتلي الضغط و المرارة مش اكتر .... ياسين هو انت الى نيمت عجلت عربيتي ساعة فرح عمار و حياة 
ياسين:- ااه انتي لسه فاكرة تسالي بعد السنين دى 
رحمة:- الله يارب اتجوز واحد زيك يا بابي 
نور بابتسامة:- هكدب عليكي لو قولت بعد الشر يارب تتجوزي واحد نسخة من ابوكي بس بعد ما تخلصي دراسة و تنضجي اكتر و تستوعبي الدنيا و الناس اكتر و بعدين كفاية رغي و يلا على اوضك 
رحمة بابتسامة:- من عيني 
رحمة حضنت ياسين و هى بتحمد ربها ان عندها اب زى دا طيب و حنين و ليها كل حاجة اب اخ صديق حتى في عصبيته حنين عليها و على اخواتها صحيح نور عمرها ما زعلت منه أو غضبت يعني بعد كدا قامت حضنت امها و قبلت خدها و جريت على اوضتها و هى حاسه بسعادة الدنيا كلها رحمة من ضمن اخواتها دائما حاسه انها اسعد واحده في الدنيا هى و ملك خديجة دخلت 
ياسين:- خلصتي الفستق الى جبته يا مفتريه 
خديجة بتاكل الفستق:- عايزكي في استشارة يا نونو 
نور:- انا عارفه انى مش هنام النهاردة قولي يا حبيبتي 
خديجة قعدت و قالت بجدية و حزن:- انا زعلانة يا نور انا اكبر من ادم الموضوع ماثر فيا حتي لو كان شكلي صغير بس خايف من الناس الى ها يخدوني سخرية 
نور:- حاسه بيكي.. بس بصى اولا هى مش بالنسبة ثانيا الفرق بينكم مش كبير ثالثاً ادم محترم و اد المسؤلية و نفس دماغك يبقا ليه لا و اي الى يخوف 
خديجة غمضت عيونها و فتحتهم:- انى ها يبان عليا انى اكبر منه في يوم من الايام و اكيد هيجي يوم و يحس انه عايز غيري ليه متجوزش حد من سني زيك انتي و ياسين 
نور شنقت:- كح كح مين الى من سني معلش 
ياسين:- نور اكبر مني يا ديجة 
خديجة:- بتقولو كدا علشان تهونو عليا 
نور بضحك:- والله انا اكبر منه باربع سنين يعني اخوكي لم اتولد كنت انا كبيرة و بلعب
ياسين:- كنتي بتنكدي يا نكدية يا أسطورة النكد 
نور:- فعلا متجوزة طفل عنده شهرين 
خديجة بتاكل الفستق و بتبصلهم بإعجاب و غيظ:- اااع انا جايلكم علشان تحلو مشكلتي مش تحبو في بعض اتعظو 
ياسين دخل التواليت نور بصت لخديجة:- يا هبلة خديه اصغر منك علشان تعرفي تمشيه و تسيطري هو بيحبك و بذكاك تقدري تخليه خاتم فى صباعك و يحبك اكتر من الاول 
خديجة:- يعني احط رجل على رجل و اشتمه و اقوله مفيش دخل البيت متاخر و لو نطق حاجة مش عجبني الطشه كف 
نور ضربتها على ايديها:- كدا عك و قلت ادب .... يا ديجة صحيحي معايا اولا الحب مش سيطرة يعني مفيش حاجة من كلامك دا الحب بيجي بالاحترام تقدير استماع تبقي معاه في الحزن قبل الفرح الجواز مسؤلية مش الكبير الى يمشي المركب احترميه يا ديجة خليه يحس انكي بتحبيه و خايفة عليه مش مستصغره بلاش تخسريه كل حاجة بايدك بايدك تخليه يكرهك و عايز يتجوز التانية و التالتة و بايدك تخليه مكتفي بواحدة سر الحب يا ديجة الاحترااام بين الطرفين لو حسيت بغير كدا ف انسحابي من دلوقتي بس اوعى و اياكي التسرع وقت الغضب 
خديجة حضنتها و الدموع اتجمعت في عينيها خديجة متعرفش ليه راحت لنور لم هى عندها جميلة اختها تقدر تتكلم معاها يمكن علشان نفس الحكاية و دا عرفته بالصدفة يمكن علشان العمر الى عشيته معاهم اما في بيت ادم 
هبة اخته:- الله يعني هتاخد المصروف من ماما ستو 
ادم بصلها بملل:- عجبني دى اصغر منك 
الام:- بس يا حبيبي دى 
ادم قاطع كلامها:- هو انتوا ليه محسسني انى هتجوز واحدة عندها ستين سنة دى قريبة من سنى سابعة و عشرين و انا أربعة وعشرين يعني الفرق بينا مش كبير ذات ان مش عيب انا لقيت نفسي و نصي التاني في ديجة و بكرا هروح اطلبها لجواز راسمي من اهلها ذات هو عيب لم اتجوز اكبر مني و مش عيب لم بنتك تتخطب لى الى كان خاطب اختها فين المنطق في كدا امى انا عمري ما طلبت منكم حاجة بس ارجوكي ابوس ايدك متقفيش قدام راحتي انا بحبها و مش هتجوز غيرها 
قالها برجاء و حادة دخل اوضته و قفل الباب اما في الفيلا في اوضة يونس
يونس بحزن:- هتفضلي بعيدة عني يا ليل 
ليل شايلة حمزة و بتلعبه:- انا جانبك بس انت الى شايفني بعيدة مع ان العكس 
يونس:- حاسس بحاجز بينا 
ليل بوجع و عتاب:- و مين الى بنا السور دا يونس انا كل ما ابصلك بفتكر كلامك الى زى السكاكين بيطعن في قلبي بس صابرة علشان الطفل الى جاي ملوش ذنب انا تعبت منك 
يونس بصلها بحب ممزوج بحزن:- انا اسف يا حبيبتي 
ليل ابتسمت بمرارة:- طب اسف دى ها تصلح اي ولا اي اتهامك ليا ولا شكك في ابنك ولا اخوك الى يعيني من خوف عليك جاه جري خاف عليك لا تتاذي انت يا يونس لو دعيت ها دعيلك ان ربنا يكفيك شر نفسك و ياويك عليها لانها أمرتك بتدميرك سيبها لى السنين يا يونس يعلم هعيش ولا لا 
حطت حمزة على ايديه و نامت و غطت نفسها و هى خايفة من الايام و غدرها اما في اوضة نوح 
نوح قعد على الكرسي بيشتغل على الاب توب 
نسمة قعدت جانبه:- اتفضل 
نوح بصلها بهدوء:- اي دا يا حبيبتي 
نسمة:- دا وصل امانة بكل المصاريف بتاعت البنات الحقيقة هما مصارفهم كترت و انتوا مش فتاحينها سبيل أو بنك دا حقك 
نوح بتركيز:- و بعدين 
نسمة بخجل و ثبات:- انا كنت شايلة مبالغ فى البنك لى جوازهم و الايام الجاي يعني علشان لو حصلي حاجة يكون في الى يريحهم و على فلوس العربية و الباقي ممكن تستنا عليا شوية 
نوح مسك الورقة ابتسم و قطعها 
نسمة بصتله بصدمة و بعض العصبية:- انت عملت اي 
نوح بعصبية:- انا الى المفروض اسالك انتي بتعملي اي عايزة توصلي لاي فلوس اي و وصولات امانة اي الى تكتبيها على نفسك و علشان اي 
نسمة اتنهدت بهدوء الدموع اتجمعت في عينيها :- يا نوح انت ملكش ذنب تشيل شيلة مش شيلتك ولا بتاعتك و البنات كل ما تكبر مصاريفهم بتزيد انا مش عايزة اتقل عليك دول اخواتي و مسؤولين مني انت ملكش ذنب 
نوح مسك ايديها قبلها:- انتي ولا مرة كنتي تقيلة أو حمل عليا نسمة لاخر مرة هقولها ياما اخرج لامي و هى تجي تشوف كلامك الى يزعل و يحرق الدم اخواتك بناتنا و اخواتي زيهم زى رحمة و ملك و مليكة و ديجة و منى تاني حاجه انتوا من ساعة ما دخلتو البيت و الدنيا كلها نورت انتي اول ما دخلتي حياتي الدنيا ضحكتلي زى ابتسامتك الجميلة ... مفيش فلوس بينا و لو على المصاريف ف بنات الشاذلي مفيش زيهم و الصرف يعيشو و يصرفو ملكيش دعوة 
نسمة:- بس 
نوح:- مفيش بس فلوس الى بتقولي عليها دى بتاعت اخواتك  مش ها تجي جانبهم نورهان و نيرة هيتعلمو احسن تعليم و ها يتجوزو دول بقا بناتنا يعني ملزومين مننا ملكيش دعوة انتي بطلي تفكير و حزن 
نوح مسح دموعها:- أولهم بطلي عياط مفيش حاجة تستدعي العياط 
نسمة بصتلها بحب و دموع ممزوجين بابتسامة:- انا بحبك اوى يا نوح ... انا لم كنت مخطوبة كنت مهددة باهلي قبلت بى مصطفى لانه زايى لكن طالع فوق توقعاتي لم ضمن وجودي قالي ارمي اهلك وراكي انا هتجوزك انتي مش هما حسيت ان بموت يا نوح امى كانت تعبانة و البنات زى ما انت شايف صغيرين و صعب يتسابو لوحدهم لم امى ماتت الدنيا اسودت في عيني اكتر . بس مكنتش اعرف ان ربنا كان بيجهز ليا اهل تاني اب ام زوج مع ان اول لقاء بين كان دمك تقيل و متطقش نص ساعة كرهتني في الشغلانة 
نوح حضنها و قبل راسها:- انا عمري كله فداكي يا نسمو مع انكي رغية و لا تطقي و برضو كرهتني في شغلي و الستات 
نسمة ضحكت بين دموعها 
اما في اوضة سامر 
شروق بفرح:- والله انا نفسي مش مصدقه ان ادم هيتجوز ياااه اخيرا ها فرح بيه تعرف يا اسر معلش بقا نفسي اناديك باسمك مرة 
سامر بحب:- انتي تنادني بالى انتي عايزاه يا عمرا سامر 
شروق بابتسامة:- انت تعرف ان انت اول و اخر حب في حياتي 
سامر بابتسامة:- عارف 
شروق:- اي الثقة دى 
سامر:- لو مكنش كدا مكنتش حبيتك يا شوشو 
شروق سندت راسها عليه و غمضت عيونها بعد اسبوعين في بيت اسر كانت خطوبة خديجة و ادم و كان اسعد يوم في حيات العيلة بالليل في فيلا ياسين في الجنينة 
نورهان::- لا مانا يا نسمة عايزة ادرس برة مصر انتي عارفة ان حلم حياتي ادرس برة مصر اي المشكلة 
نسمة بصت لنيرة:- و الهانم 
نيرة رجعت شعرها لوراء بعفوية:- نفسي اتجوز و محدش يقولي على مذاكرة اااع الشبشب يا نسمة خفي ايدك 
نسمة:- انا شكلي سبتلكم السايب في السايب 
رحمة:- و اي المشكلة مش فاهمة انا اصلا هسافر اكمل دراستي برة شوفي يا نورهان خلصي ثانوي و شوفي عايزة تروحي فين و انا معاكي 
نوح:- الطموح حلو 
سامر:- سهلة احنا نسافر كلنا و الى عايزة تتعلم تتعلم و الى عايزة تتجوز تتجوز انتوا مكبرين الموضوع اوي 
شروق:- نسمة بجد بقيت نكد فيها اي لا عيب ولا حرام لم يتعلموا برا مصر 
نسمة:- عايزني اسمع انها هتبعد عني و اسكوت مفيش سفر ولا تعليم ساامعة يا نورهان و يانا يا انتوا هنشوف كلام مين الى هيمشي 
ليل:- عيلة نكد شروق بيم انكى كنتي اخت العريس و فرح مفيش فستق معاكي من الى اخوكي جيبهم لعمتي 
شروق:- عمتي قفلة اوضتها بالقفل علشان محدش يدخلها 
يونس دخل و معاه بوكس:- فستق و انا موجود 
ليل:- بس انا مقولتش ان عايزة فستق 
يونس بحب:- حسيت انا حاسس بيكي حتي في عز سوكاتك 
رحمة :- سيدى يا سيدى 
نيرة:- اوعدنا يارب 
عدت تسع شهور خديجة و ادم اتجوزو مليكة و مراد اتجوزو و تيام و ملك اخيرا اتجوزو طبعا اسر و لبنى راحوا يعملوا عمرة و قرروا ان يعيشو هناك جانب اخوات لبنى خالد و مروان 
نور بحزن:- البيت بقا بيفضي علينا يا ياسين البنات بيروحو مني واحدة وراء التانية حتي ديجة سبتنا و اتجوزت 
ياسين:- ربنا يسعدهم يا حبيبتي سنة الحياة يا نور و بعدين دا البيت جانب البيت مفيش داعي لحزن 
نور هزت راسها:- انا حاسه ان اتخد حتة من قلبي انت مش حاسس بيا 
ياسين:- ربنا يسامحك نور هما بناتي زى ما هما بناتك و بعدين مين قال الى مش زعلان صوت مليكة و هى بتغني و تعمل فيها اعلامية ملك لم تعمل نفسها دكتورة عاقلة و مثقفة خديجة و رخمتها دى بقا الى فين ما اروح القيها ورايا خناق مليكة و منى الى مش بيخلص دلوقتي كل واحد منهم مسؤول عن بيت و عيلة باذن الله المفروض نفرح ان ولادنا كبروا و اتجوزو و ليهم حياتهم مش نحزن يا نور ندعي ان ربنا يسعدهم و بس و بعدين يونس باذن الله ابنه لم يولد هيجرينا وراه يعني البيت مش هيبقا هادي زى ما انتي متخيلة و كمان استاذ حمزة الى مجنن الكل عايزة اي تاني 
تاني يوم مليكة بصوت عالي:- مامييي انتي يا الى اسمك امي يا اهل البيت يا عالم 
شروق و نسمة نزلو:- مليكة 
شروق نزلت:- انتي مش المفروض في دهب 
مليكة دخلت شطتنها قعدت و حطت رجليها على التربيزة 
نور نزلت مليكة جريت على حضنها:- وحشتيني اوي يا مامي صحيح شهرين لكن وحشتيني 
نور طبطبت عليها:- انتي اكتر يا روحي 
بعدت عنها:- انتي كويسة 
مليكة بابتسامة:- كويسة بس اطلقت يلا حصل خير فين دادي  بقا لانه وحشني
نور اتسعت عينيها 
خديجة دخلت و معاها شنطت هدومها:- جواز على ابو الحب على ابو الى عايز يتجوز وسعي كدا تلات شهور نكد و قرف احترمته لم مسح كرامتي يارب تكوني ارتاحتي يا نور ارتاحتي 
نور لسه هتتكلم اتفجت بمنى و ملك الى دخلينا و كل واحدة معاها شنطت هدومها 
ملك:- ماما انتى ست مؤمنة و بابا واحد مؤمن و كله نصيب اه شهرين بس مقدرتش استحمله انا ها طلاق من تيام ابن المجانين 
منى بدموع:- انا مش عايزة ارجع لى الزبالة دا تاني 
نور لسه هتتكلم 
و رد فعل نور هيكون اي و يا تري اي سبب طلاقهم و ياسين هيعمل اي شاركوني رايكم 🥰 ♥️ 
سمعوا صرخ ليل ووووو يتبع 
عائشة الكيلاني

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×