رواية عشق ابيض واسود الفصل الثاني والعشرون 22 والاخير الجزء الثالث بقلم عائشة الكيلاني
في المستشفى كانوا واقفين قدام غرفة العمليات يونس جاه و ياسين باقصي سرعة و خوف بصلهم بصدمة لكن محدش دقك :- ليل مالها يا امى اي الى حصل
نور طبطبت على كتفه:- مفيش حاجة يا حبيبي هى كويسة
خديجة:- بقا السلعوة دا هيبقا اب بعد كام دقيقة ظلم بصراحة.... يا حنين خايف عليها اوى اومال مين الى بينكد عليها و بيسم بدنها
يونس:- هى دى بتعمل اي هنا مش اتجوزتي بتعملي اي في حياتي
خديجة بتاكل فستق:- لا مانا اطلقت و قعدة على قلبك
نور:- اسكتو بقا
نسمة بابتسامة:- مبروك مقدمة يا يونس
يونس:- محدش يقولي مبروك لحد ما اطمن انها بخير سامعين
ياسين:- اخروسو شوية مش بتتهدو ليه
الكل كان واقف بانتظار البيبى و ليل بعد ساعات اتفتح الباب و خرجت الدكتورة منى ياسين بصلها و رجع لوراء بصدمة و بعدين بص لنور و شروق الى شايلة الطفل الصغير
الدكتورة بابتسامة:- الف مبروك يا يونس
يونس:- ليل فين.. ماتت
الدكتورة بصت لنور:- ما شبه اباه فيما ما ظلم بتفكرني بواحد من كام سنة يجي سابعة و عشرين تقريبا كان مزعج و اوى شيل ابنك
ياسين اخد الطفل منها و نور اخدت الطفل التاني الى شروق شايله يونس بصدمة:- هما اتنين
الدكتورة منى:- نسيت اقولك انهم توام اتنين البت مكنتش ظهرة
ياسين بص لنور و قال بصوت واطي:- من ضمن الدكاترة ملقتوش غير الست دى هى عاداتها ولا هتشتريها
الدكتورة بصتله بحادة
يونس:- ايوة بس انا كل الى اعرفه طفل واحد البت دى جت منين مش عايزها رجعيها مكان ما جت دى مش بنتي ما تقولي حاجة يا امي انتوا ها دبسوني في بت مش بنتي
الدكتورة بحادة:- ما تلقي كلامك و احفظ ادبك يا ولد اي مش بنتك دى قصدك اي بنتهمك دى بنتك قولت نسيت يبقا خلصت ربنا يعينك عليهم يا نور
نور اتسعت عينيها:- انتي فاكرني
الدكتورة منى:- طبعا ام الستة التوام و ام الاربع توام .... الوش دا شوفته فين
منى بتركيز:- ايووةة دول الولد و البنت الى جوزك رفض يستلمهم و قال مش ولادى ماشاء الله كبروا و بقو كائنات
مليكة لخديجة:- هى بتقول على مين
خديجة:- تقريبا عليكي انتي و يونس
مليكة دبدبت على الارض بغيظ و ضيقة بعد ساعات طويلة
كانت ليل فاقت و شايلة البيبي شروق نايمة على السرير و ليل على الكنبة
نسمة:- دا انتي قولتي كلام
ليل:- عكيت الدنيا
شروق:- اهو فكيتي عن نفسك .... هموت و انام ... هو مين الى المفروض بيطلع في الروح
نسمة:- حاليا انا اومال فين امى
شروق:- بتتكلم في التليفون اسكوتي يا ليل يونس لم شاف التوام قال رجوعها دى مش بنتي كان هيعمل جريمة
نسمة:- طب تصدقي البت شبهي
شروق بملل مزيف:- هنبدا بقا اتهدي بقا انتي مالك النهاردة
نسمة:- الحق عليا انى بفوقها انا الى هختار الاسم مليش دعوة
ليل:- براحتك قولي
نسمة و هى بتبص لطفلة الى على ايديها:- ممم ست ابوها اي رايك بيم انها هتربي يونس و هتربينا معاه
شروق:- اي رايك في النهار
ليل:- روحي نامي انتي و هى سبوني في حالي انا هسميها نور
شروق:- وحش وحش اوي كمان و قديم دا دا اسم زبالة
نسمة:- ماما نورر
شروق بصت وراها نور قفلت الباب:- انتى اي الى مقعدك كدا يا بنتي
ليل:- مفيش يا امى زهقت ف قولت اقعد على الكنبة علشان اكون مرتاحة اكتر
نور بصت لشروق الى حطت الطرحة على وشها:- يلا يا شروق البسي طرحتك علشان تمشو الوقت اتاخر
نسمة بصت لشروق و ليل:- بس احنا مينفعش نسيبها انا هقعد معاها
شروق::- انتي تروحي تربي اخواتك و انا هقعد معاها
نور:- يلا يا بت منك ليها محدش هيقعد سبوها في حالها انا هقعد معاها سامر و نوح مستنينكم تحت مع الباقي يلا يا نسمة كفاية ان سيبين البنات لوحدهم كل دا يلا
نسمة:- طب الدواء ما هى اكيد ليها دواء انا
نور بثبات:- انا قوولت اي يلا
شروق لفت الطرحة نسمة قامت عطت الطفل لنور و سلمو على ليل و نور و خرجوا نور حطت الطفل في سريره اخدت البت حطيتها جانبه و اتجهت لى ليل سندتها و ساعدتها تنام على السرير
ليل:- هو يونس سمهم اي علشان مش مطمنه انتي عارفه ان يونس بيجلط
نور بابتسامة:- انتي هتقوليلي لا يا ستي اطمني البت اسمها لبنى
ليل قامت بتعب:- ااي ااه
نور:- استني و اهدي
ليل:- بس انا مكنتش عايزة دا طب الولد سمه اي اكيد خميس مانا عارفة ذوقه
نور:- احترمي نفسك دا ا اسم حماتي مالو لبنى اهو اسم حلو و جديد
ليل:- بس انا ليه اسمي بنتي دا
قالتها بدموع:- يا ماما انا المفروض الى اختار مش يعمل من دماغه حتي لو كان الاسم حلو بس انا مش ابجورة هو ليه بيعمل كدا
نور حضنتها و ليل بتعيط بعد وقت في الفيلا في اوضة ياسين
مليكة بدموع:- يا بابي والله ما عملت حاجة علشان يعلي صوته عليا و بعدين مكنش تشيرت و بنطلون الى باظو
ياسين:: دى امك بنفسها عمرها ما عملتها مع انها مكنتش بتعرف تطبخ بس عمرها ما عملت العك الى بتعمليه ..... و بعدين
مليكة:- شدينا مع بعض ف طلاقني الواطي
ياسين:- انا لو مكانه كنت قتلك ممم هببتي اي
ياسين قال بحادة:- قولتيي اي لمراد يخليه يطلاقك
مليكة بتفرك في ايديها:- لا بصراحة و من غير كدب انا ضربته بالازازة على دماغه كتر في الكلام و صدعت ف مسكت الازازة كسرتها عليه ف طلاقني
ياسين:- بسسس اخرسي
ياسين سابها:- على اوضك يلا غوري
ملك و منى مسكو في خديجة بخوف
ياسين بصلهم:- و بعدين معاكي يا خديجة ووو بعدين معاكي يا خديجة ااااي انتي فاكرة نفسك اي
خديجة بعصبية و صوت مرتعش:- ه هو لحق يشتكيلك ااااه يا ندل
ياسين بحادة:- خدييييجة
خديجة:- م هو الى رجع متاخر و بعدين انا مش عايزة خادمة علشان اقعد استنى الباشا لم يخلص صياعة مع الضايعين الى زايه و بعدين انا مش ملزمة استحمل كل القرف دا
ياسين:- مممم طب و بالنسبة البيت الى زى الزريبة و الاكل طب بلاش دا ازاي تردي على امه بالطريقة دى
خديجة:- معرفش بقا هى جت و احنا بنتخنق و شافت نفسها ف قمت مديها على دماغها هى و ابنها
ياسين:- لا ناصحة ياختي دا كويس انه طلاقك مقتلقيش بعد قلت ادبك على امه و عليه
ملك بلعت ريقها:- يعني يا حاج يرضيك ادخل المكتب القيه قعد مع واحدة زبالة انا والله ما عملت حاجه ضربتها محستش بنفسي غير لم الإسعاف جت خدتها عطيته الى في نصيب ف طلاقني انا كدا غلطانة و بعدين دى مكنتش نظرات واحدة محترمة انا كبيرة و اقدر اميز من الصح و الغلط
ياسين بص لمنى
منى:- والله ما عملت حاجه كل الحكاية و ما فيها انى زغرطت ف طلاقني اهو كلب و راح أو حضرتك تكون زعلان بص هو كان مضيق لان حرقت له القميص و بصراحة كنت متعمدة علشان ميروحش يشوف الزبالة الى شبه اصحابه الصياع و قفلت تلفونه و رميت مفاتيح العربية في الزبالة بعد دا كله بيتعصب ف زغرطت ف وشه روق حضرتك حتي انا بقيت عمته و في الحالة دى لازم كلنا نفرح ولا اي
منى و ملك و خديجة:- لوووووووووووووووووووووولي
ياسين جن جنونه قال بزعيق و غضب:- اخرسوووووو غوروووو من وشيييي يلا
ملك:- يعني انا بقيت مطلقة
ياسين مسك الجزمة:- غوري من وشي يا ملككك
كلهم طالعو من الاوضة جري ياسين قعد على الكرسي حط الاربة على دماغه:- منك لله يا نور يا بت عمي اشوف فيكي يوم انتي و عيالك اعمل اي اعتذر انا عمرا ما حد اشتكا مني يجوو دول يعملوا كدا اعمل اي تاني يوم في الفيلا كانت ليل رجعت من المستشفى
في الصالون نور و منى قعدين
نور بخجل و توتر:- حقك عليا يا ابنى انت عارف دى هبلة د دى وقعت على دماغها و هى صغيرة ما تتكلمى يا حياة يا العقل و الحكمة ما تقولي حاجة يا عائشة
منة:- انا جيت ابارك مش علشان الموضوع دا لان لو اتكلمت هزعلك انتي و بنتك
نور بتبص على مراد:: بتوجعك يا حبيبي
مراد:- انا مكنتش اعرف انها مجنونة بالشكل دا
مليكة دخلت الصالون و مسكة جزرة في ايديها و بتاكل:- و اديك عرفت تذكار
نور من غير ما تبصلها:- امشي من وشي يا جميلة
مليكة بتبص لمراد و بتاكل ببرود قعدت جانب نور:- منورة يا خالتو
منة اتعصبت و قامت:- يلا يا زفت انا الى غلطانة انى بحاول اصلح بنتك عندك اشبعي بيها
نور قامت مسكت أيديها:- منة اهدي مانا قولت انها معاها شهادة معاملة اطفال و و ما تقولي حاجة منك ليها
عائشة:- بصراحة يا مراد انت غلطان مكنش تشيرت إلى كش
حياة:- و بعدين انت الى بدور على النكد انت يعني ماشاء الله اوضك ولا المحل
مليكة بدموع مزيفة:- اهاني يا خالتو و قلل مني و قل ادبه عليا
عائشة حضنت مليكة:- استهدو بالله يا جماعة دا شيطان و دخل بينكم اي الى صابكم
منة:- و لو مش مستغنية عن ابنى
نور:: انتى محسسني انها قتلته بنار ما تهدي شوية خليكي محضر خير
مراد:- انا اسف يا ميمي بس جبت اخري منك خلينا اصحاب احسن
مليكة:- اطلع برا يا واطي يا
حياة حطت ايديها على بؤها:- هشششش هههههه ياااه على الوقعة لسه ماثرة فيها لى دلوقتي
عدت ايام و شهور مليكة و مراد رجعو لبعض ملك و تيام برضو رجعوا لبعض و خديجة و ادم كمان رجعوا لبعض و منى و يحيى اتصالحو عدت سنين نورهان و رحيم اتجوزو و سافروا نيرة برضو اتجوزت زميلها و رحمة اتجوزت و برضو سافرت نور و ياسين اخيرا راحوا عملو عمرة و اتحررو شوية من عيالهم و مصيبهم في الفيلا في اوضة ياسين
ياسين حطت مخدة على دماغه :- ولا هعرف انام في سنيني نور نوررر
نور بنوم:- اخفي من وشي يا سليم لطين عيشتك
ياسين:- عليكي و على اخوكي و على عيالك نوررر اصحي
نور فتحت عينيها قامت قعدت بسرعة:- في اي مالك انت كويس
ياسين بسخرية:- كويس جدا بيتي بقا حضانه و اخرا سعادة لدرجة ان مش عارف اتخمد ثانيه في بيتي طب اتخمد فين قوليلي
نور:- عندكم
ياسين بين سنانه:- نورر متجلطيش امي قومي شوفي الى بيعيط كله بسببك اتجوزتي يا نور حققتي حلمك و بقيت ام يا نور حلو الزريبة الى بشوفها كل يوم حلو الصداع يا نور
نور:- اخنقني بقاا و بعدين تلقيه بيعيط عايز ياكل أو يغير
ياسين:- تصدقي كنت بحسبه بيعيط علشان المكان مش عجبه ما تقومي شوف البيه بيعيط ليه
نور قامت اتجهت لبيبي و شلته و بقت بتتمشي بيه
نور:- على اساس انك عايز تتخمد اقصد تنام
ياسين:- هو الى يعرفكم يجيله نوم ولا يعرف ينام هاتي شكلك تعبتي
نور:- ها يتعبك
ياسين:- جت على دا يعني هاتي العب معاه
نور:- دلوقتي
ياسين:- يا ستي هاتي الواد و روحي نامي
نور عطيته الطفل و راحت تنام كالعادة ياسين رايح جاي بالطفل و نور تنام شوية و تصحي تكمل اليوم
ياسين و هو رايحة جاي بالطفل:- كنت فاكر لم يتجوزو ها رتاح بس العكس نوح بيه يخرج و يسافر و احنا نشيل دا غير تميم الى بيعمل الواجب بطلوع الروح
نور فتحت عينيها قعدت على السرير:- يا ابنى يا حبيبي دول عيالنا لو احنا الى مش ها نستحملهم اومال مين يستحملهم
ياسين حط ريان ابن نوح في سريره و بصلها :- مقولتش حاجة بس مش طول الوقت سفر و مليكة هانم سبت شياطينها و سفرت
نور:- اخص عليك بجد ملكش حق تقول على احفادك كدا عمار و مريم دول اهدا اتنين في العيال ملكش حق تزعل كدا و بعدين عاملين حس بدل ما انا قربت فعلا احس اني عايشه في غابة كفاية منى الى قلبي هيفضل موجوع عليها و خايفة من حماتها الى واقفة على الكلمة ... ها روح اشوف البنات
ياسين:- و البيه ناوى يتكرم و يجي امتي... انا قربت انسا شكله و شكل ابنه
نور:- مش عارفه بيقول ممكن الاسبوع الجاي انت بقيت عصبي ليه افهم بس
ياسين:- هو اي الى ليه كل واحد واخد مراته و سافر و رميين الشغل عليا و على اخوهم الغلبان دا غير عيالهم الى مخلوش فيا عقل كل يوم مصيبة مع الجيران مصيبة مع اصحابهم في المدرسة انا كرهت الخروج بسببهم و حمزة الى مجري الكل وراه دى مبقتش عايشة عايزة تخلفي ارتاحتي يا نور انبسطي يا نور... مبسوطة يا نور خلفتي يا نور بقيت ام و جدة مبسوطة
نور:- انا هنام لان بجد مش قادر اجدل
نور اتغطت و نامت لكن فتحت عيونها لم نور بنت سامر و شروق جت قالت بصوت ناعس:- تيته ممكن انام جانبك
ياسين بياس:- كملت
نور قامت:- والله انت رخم .... تعالي يا حبيبتي
نور نامت جانبها نور الجدة حضنتها و ناموا الاتنين
ملك و تيام (روؤف)
مليكة و مراد (عمار و مريم)
نوح و نسمة (ريان)
خديجة و ادم (ليليان )
يونس و ليل ( تميم و لبنى)
سامر و شروق (نور )
نورهان و رحيم ( داليد و ريتال )
رحمة ( محمد )
نيرة (نسمة و نيروز)
رفيف و يوسف ( عاصم و عبد الرحمن)
دول اسما الاحفاد نامت نور و ياسين الى حقيقي هيتجنن من عيالو تاني يوم كانت شروق مجمعة العيال و بتحفظهم القرآن الكريم و بعدا ما خلصوا وراحوا مكتب جدهم علشان يجننوه اما في بيت منى كالعادة قعدة حزينة موجوعة بس عادى غيرت هدومها و نزلت تروح لنور لان محدش هيحس بيها ولا بوجعها غير امها في الفيلا
مريم :- جبتيلي اي بقا
منى عطيتها الحاجات بحنان:- خدي و انتوا تكتشفو بنفسكم بس من غير خناق
العيال اخدو الشنط منها و راحوا الجنينة
نور ؛- من غيرك انتي و شروق كان زمانا اتجنن على راي ابوكي دول مش اطفال
منى بضحك:- بجد انتوا ظلمينهم اوى و بعدين ما هما شاطرين اهما و بيسمعو الكلام
نور:- دا قدامك بس علشان عارفينك بدفعي عنهم و بعدين كفاية هدايا اواضهم متربسة مفيش مكان مش كل شوية كدا حافظي على فلوسك
منى بحزن:- فلوسي و في الأصل فلوس بابا لانى شغالة معاه و بعدين يا امى انتي مستكترة عليا دى كمان يعني لا يباتو عندي ولا اجبلهم هدايا.. كفاية بنتك المجنونة الى بداري العيال عنى معرفش ليه هى ليه مش عايزة تنسي الى حصل هى خايفة عليهم مني بجد هو انا ممكن انتقم منها فيهم دى متخلفة... صحيح انا روحت لدكتورة النهاردة قبل ما اجي
نور بهدوء:- و بعدين
منى بابتسامة فرح:- قالت انى حامل يا ماما اخيرا انا هبقا ام انا مش مصدقة حاسه اني بحلم انا مبسوطة اوى انا حبيت ان اول حد يعرف هو انتي
نور حضنتها بفرح:- الف مبروك يا حبيبتي مش قولتلك ان ربنا ها يعوضك
منى بابتسامة:- الحمدلله كل حاجة حلوة في حياتي انتي و بابا السبب فيها ربنا ما يحرمني منكم
نور قبلت راسها:- ولا منك يا حبيبتي
بالليل كانت نور قعدة بين الاحفاد
نور:- و توتة توتة خلصت الحدوتة
رؤوف:- يعني عمار مات
نور:- ايوة
مريم ربعت ايديها بحزن:- بس منى مكنش المفروض تموت
تميم:- كانت شخصية حلوة اوى
داليد:- طب و نسرين حصلها اي
نور :- لحد دلوقتي منعرفش
ليليان:- طب لبنى حبت نور ولا لسه شايفها شريرة
نور:- لحد دلوقتي شايفها شريرة الساحرة الشريرة الى خطفت ابنها زى ما قالت ليها زمان
محمد نام على رجليها:- طب و جنة لسه بتعمل تجميل
نور:- ايوة لسه
ريتال:- حياة ماتت طب سليم اي الى حصله بعد ما ابوه و امه ماتو
نور:- ندم على كل ثانية عاشه من غيرهم ندم على كل ثانية قالهم عايز اعيش حريتي و لوحدي
نور بنت سامر:- انا مش ها سيبك انتي ولا بابا
نيروز:- انا هنام معاكي النهاردة مليش دعوه جدو ينام في المكتب و انا هنام هنا
ياسين دخل مسكها من قفاها رفعها لفوق
نسمة:- جريمةة
ياسين رفعها هى كمان:- بت منك ليها انا على اخري سامعين
الكل بص له بخوف مزيف
ياسين بين سنانه:- انا جاي دماغي اد كدا الى هسمع صوته نفخه سامعين تطلعوا تلعبو في الجنينة هتعملو صوت ها وديكم لاهلكم
العيال:- لا يا جدو ابوس ايدك
ياسين:- يبقا نكون ذوق ولاد ناس محترمين
نور بضحك:- سيب العيال كفاية بقا
ياسين نزل العيال بصلهم:- دى اوضي و دى مراتي الى هيقرب منهم هل علقه سامعين يلا على اوضكم و انتي يا بت خديجة بلاش جنان امك دا يلا على مكانكم
محمد بص له:- طب على فكرة بقا نور المفروض كانت تتجوز امير مش شرير زيك
ياسين بص لنور:- دا بيقولي شرير عجبك كدا بطلي ضحك
نور شدت الواد من ايديه:- هتعمل عقلك بعقل عيال و بعدين دى حدوتة بس طويلة شوية
بصت لي العيال:- يلا قولو لجدو تصبح على خير و بعدين تغسلو اسنانكم و تخدو شور و تنامو يلا يا اما اجبلكم الساحر الشرير
محمد:- والله لقول لجدو اسر و تيته لبنى و هروح اعيش معاهم هاا دى مش عيشية العدالة يا حكومة
العيال:- العدل يااا حكومة العدل يا عالم
حمزة:- على فكرة بقا نور كانت بتحب امير بس ياسين الشرير تدخل بينهم ربنا
ياسين مسك الحزم العيال جريو
ياسين:- كفاية ضحك بقا هما لو عيال انا اعيل منهم
نور حطت ريان في سريره و قالت بابتسامة:- تصبح على خير يا جدو
ياسين :- تنامي دلوقتي انتي
نور:- انت مش فاكر حاجة مهمة حصلت اليوم دا
ياسين دخل غرفة الملابس و خرج فتح علبة شيك قال بحب:- كل يوم و انتي في حياتي هو عيد كل عيد و انتي معايا
نور حطت ايديها على بؤها و هى بضحك ياسين حط الانسيال في ايديها و قبل ايديها بحب:- مستحيل انسا عيد جوازنا مهما عدت السنين دا اليوم الى جمعني بيكي و الدنيا كلها شهدت انكي ليا
نور بابتسامة و حب:- عمري ما كنت اتخيل اني احبك او هتجوزك كل يوم بعشقك اكتر من اليوم الى قبله بحبك يا عشق سنيني و شريكي في رحلتي و دنيتي
ياسين حط ايديها على كتفه و ايديه على خسرها و بدأوا يرقصوا على اغنية ماجد المهندس و اصالة
تمت
و توتة توتة خلصت الحدوتة يارب تكون عجبتكم و خفيفة رايكم في النهاية و الشخصيات
رايكم في الاحفاد و ياسين 😂
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
عائشة الكيلاني
تمت
