رواية عشق ابيض واسود الفصل الخامس عشر 15 الجزء الثالث بقلم عائشة الكيلاني
جاسمين حطت ايديها على خدها بصدمة قالت بغضب و جنون:- بتضربنيي يا يونس بتضربني علشان عمتك يعني اهانتني و تمد ايدك عليا علشانها مش كفاية انى مستحملك و مستحملة قرفك و انحرامي من الامومة كللل دا نسيته محدش حبك ايدي حتي امك نفسها دائما بتفضل اخواتك عليك ابوك نفسه بيحب نوح سامر اكتر منك انت في حياته هوى انت ولا حاجة انا الى عملتك و انا الى عملتلك قيمة
ليليان :- مممم تمام
ليليان بصت لمختار بسخرية و احتقار:- عرفهم بنفسك و شغلك مع المدام
مختار بص لجاسمين:- انا كنت محتاج فلوس انا اعرفها من زمان ايام ما كنت بشتغل عندهم المهم جتلي و قالت ليا انى اوقع مليكة و
نور قلبها اتقبض لكن سبته يكمل كلامه لاخر مختار حك كل حاجة
ليليان اتجهت لشاشة العرض حطت فلاشة عليها كل مصايب جاسمين الكل بيشاهد في صدمة و عدم فهم و استعياب جاسمين يطلع منها كل دا تسجيلات و فيديوهات صوت و صورة
و برضو تسجيلات لشباب إلى خطفوا ملك
ليليان:- يعني انتوا جيتو ليا علشان انقذكم منها
يا هانم الست دى مش بترحم مش عايزة تدينا فلوسنا بتقول لم تنفذو العملية صح بيم ان معرفناش نخطفها و الباقي حضرتك عرفه
ليليان:- انا ممكن انقذكم بس تقولو مين الست دى و ليه خايفين منها كدا
دى ست متعرفش الرحمة ولا الضمير
جاسمين الجارحي
مشهد تاني
جاسمين:- انا مش بخلف يا ليليان
ليليان:- طب هتعملي اي ها تصراحي يونس
جاسمين:- تو هقلب التربيرة عليه هقوله انه هو مش انا طبعا مع الاتفاق مع الدكاترة و تزوري التحليل
مشهد تاني
جاسمين :- يونس مراته حامل
الف مبروك
جاسمين:- لااا الف مبروك دى لم تنفذ إلى بقوله و الا هسجنك ليل هتجهض و تشيل الرحم ما مش عدل برضو انها تبقا ام و انا لا و سلايفها اقصد سلايفي كمان ف علشان كدا تدبر ليهم حادثة محترمة و انا اعرف دكاترة كويسة يقدور يدخلوا غرفة العمليات و ينفذو باقي الخطة
ليليان طفت الشاشة
ليليان بصتلها بابتسامة:- دى اقل حاجة ، الى قدمكم دى يا جماعة ابليس يخجل من عمايلها بسم الله ماشاء الله بتكره تشوف حد فرحان أو بيت مستقر أو حد اخوات ملمومين مع بعض بتكره حاجة اسمها عيلة سحررر
سحر الشغالة بتاعت جاسمين بصت لجاسمين:- انا الى كنت بسجل ليكي و انا الى كنت براقبك بنتي كنت اقدر انقذها لم لجت ليكي في الاخر سبيتها تموت
كملت بوجع و دموع:- يا شيخة دا انا كنت ها بوس رجلك علشان تسلفيني المابلغ اترجيتك ليل نهار عشمتيني في الاخر خلتيني اشوف ضنايا بتموت قدام عيني
ليليان نزلت دموعها:- انا بقا اخدى فديوهات و عملتي فيديوهات فيك و صور انا اطلاقت بسببكك عارفه يعني اي الفرح قالب عزاء كله بسببك ابويا مات مكسور و مقهور بسببك عايزة تسمعييي كمان يا جاسمين ااانتي اسوااا بنادمة على وش الارض
مليكة و هى في حضن امها :- كرهتني في اخواتي و خلتيني اذيهم واحدة لم كنت بحط ليهم الدواء علشان متبقاش ام و التاني اتفاقت معاكي عليها
الكل وقف مكانه مصدوم نسمة و شروق بصو لبعض كل واحدة منهما حست بغصة بقلبها و قبضت قلب نور قعدت على الكرسي و هى مصدومة و اكن الدنيا اسودت في عينيها خديجة الصدمة خليتها مش عارفه تقف ولا تتكلم ملك بصت لمليكة بصدمة و نزلت دموعها بوجع و خذلان معقول اختها الى بتقولها كل اسرارها و تفاصيلها تعمل فيهم كدا
مليكة قربت منها وقفت قدامها:- و هى الى زقت الاخ دا عليا ، علشان الا اي تكسرني و تكسر اهلي انا كنت معتبركي اختي دا انا وثقت فيكي و امنتك على سري ليه كدا
خديجة قربت منها و ضربتها كف وراء التاني
جاسمين بجنون و عصبية قربت من خديجة لكن يونس مسكها من شعرها:- بقولللك اخررسي بقا انا استحملتك كتيرر لكن لحد هنا و كفاااية
المحامي جاه:- يونس
يونس ساب جاسمين الى بصت لى الورق برعب هزت راسها بنفي و جنون لا لا انت متعملش فيا كدا
يونس اخد ورق من المحامي:- ما اصل كل الى عطيتو ليكي كل مزيف زيك كدا انا لا كتبت شركة باسمك ولا حتي بيت البيت الى انتي قعدة فيه بعته اصلا الحقيقة لقيتك متستاهليش مانا برضو مش غبي علشان امنك على املاكى الى في الاصل بتاعت اهلي
يونس طالع الولعة و ولع في الورق الى كان كاتب فيه ثروته لجاسمين دموعها نزلت بانهيار و كره
يونس:- انتي واحدة بتاعت فلوس و مش بس كدا خرابت بيوت و حياة الناس هو تقريبا اختك ماتت بسببك يا تري ليه
ليليان باحتقار:- الا قوليلي يا جاسي هى الى تعمل لاختها سحر تتسم اي اختك خسرت صحتها و ماتت بسببك حتي امك ماتت من حسرتها هو سؤال واحد بسس يا جاسمين اي الدافع الى يخليكي تاذي الى من دمك كل دا علشان اي
جاسمين بحقد:- علشان عندها كل حاجة... كل واحد فيكم عنده كل حاجة اختي كان عندها جمال ولا ملكة جمال العالم لا ملكة جمال الكون جوزها بيموت فيها الكل بيحبها كبير و صغير بيحترمها و بيموت فيها الا انا انا يوم ما جلي جلي يونس واحد تافه اوووى و غبي
جاسمين بصتله:- ااانت واحد متخلف ولا حاجة بالنسبة ليا انا بكرهككك انا معنديش ولا حاجة حتي العيلة ابويا اتجوز على امي و سبني من رغم انها عمرها ما زعلته م لم عملت سحر لاختي ك كنت بحميها من كامل والله العظيم كان قصدي احميها خوفت ملقتش غير الطريق دا علشان ابعدها عنه معرفش انه هيعمل
نسمة بصرخ و انهيار:- كفاااية مبررات بقااا هو اي الى بتحميها خايفة عليها ف تاذيها تاذي اختك يا متخلفة ااانتي اااي الى جواكي دا اييي دمرتي الناس و خربتي بيوتهم و تقول مش قصدك انتي مخلتيش حاجة لشيطان الشيطان نفسه يتكسف من جرايمك
ليل واقفة جانب منى مصدومة جاسمين واقفة بتبتسم ابتسامة جنونية و حقد بصت لى ليل اتجهت لسفرة اخدت السكينة من الطبق اتجهت لي ليل:- هقتلك زى ما خربتي بيتييي
جاسمين لسه هتطعن ليل
ملك بصرخ:- يونسسس
منى حطت يدها على بؤها مليكة اتجمدت مكانها
يونس زق جاسمين ايديها كانت بتنزف
والد جاسمين جاه لان طبعا قبليها ليليان راحت له و حكت له كل حاجة طبعا اتصدم و مصدقش لاا انقهر لم شاف كل الى على الفلاش صوت و صورة
جاسمين:- ب بابا دول
قبل ما تكمل كلامها كان ضربها كف:- انا فعلا معرفتش اربيكي يعني كدابة و السبب في وجع قلبي على اعز الناس و دلوقتي بتخربي في حيات ناس ملهاش ذنب بجنانك و حقدك انا بناتي الاتنين ماتوا
جاسمين الدموع اتجمعت في عينيها:- لا انت بتهزر انت مستحيل تسبني
الاب:- تعالوا
جاسمين بصت حواليها عينيها اتسعت بصدمة لم لقت الشرطة
جاسمين بدموع:- يونس قولهم حاجة ارجوك
يونس بصلها بحزن:- انتي طالق يا جاسي طالق بالتلاتة.
جاسمين هزت راسها بنفي و جنون قربت منه رفعت ايديها يونس لف وشه الناحية التانية
جاسمين جريت على نور :- طنط قوليهم حاجة م مش انا بنتك ارجوكي اتكلمي
نور اكنها في دنيا تانية جاسمين بغضب و وقحة :- انااا من ساعة ما شوفتك و بدعي عليكي في كل صلاة و كل أذان معرفش ربنا مخليكي ليه ل ليه اخد امى و خلكي انتي ليه عايشة ا انتي السبب في كل الى حصلي ايوة يا نور انا الى عملت كل دا في عيالك عارفة ليه علشان دى اااسرع طريقة تموتك و مبقش انا بس الى من غير ام و عيلة انا بكرهككك انتي ممتموتيش لييييه ليييييه
كان قلم على وشها من رحمة رفعت صابعة '- اياك اياك تنسي نفسك تاني ااااي يا جاسييي انتي مش بتتهدي ليييه دمرتين و بتبجحي صحيح ها ستنا اي من واحدة مريضة زيك مريضة بالغل و الحقد روحي يا شيخة حسبي الله ونعم الوكيل فيكي و في امثالك
والدها بص لشرطة برجاء:- ارجوكم خدوها من وشي
الظابط بهدوء:- اقبضو عليها
العساكر قربو منها جاسمين هزت راسها بنفي:- ااابعد محدش يقرب
العساكر مهتموش لكلامها حطو الاساور في ايديها و خرجو من الفيلا تحت صراخها و رجاها
والدها بص ليونس بحزن و احراج قال لياسين:- انا مش عارف اقول اي حقكم عليا يا استاذ ياسين انا عارف انكم ادمرتو بسببها بس مكنتش اعرف ان يوصل بيها الحال انها تاذي اقرب الناس ليها حقك عليا يا دكتورا نور
والدها بص ليونس و ليل بحزن:- سامحوني انى معرفتش اربيها بنتي قتلت امها و اختها من غير ما احس و دلوقتي كان هيبقا حقكم عليا يا ابنى
يونس :- انت ملكش ذنب يا عمي انا والله حاولت بس مقدرتش اكمل بنتك كل يوم اكتشف انها بتاذني اكتر من الى قبله انا اسف
الاب طبطب على كتفه
ليليان بدموع:- مسبتش ليا حل تاني مكنتش عايزة اوصل لكدا
الاب:- انا مهما اعتذارت منك مش ها وفيلك حقك انتي اتاذيتي من بنتي كتير سامحيني يا بنتي سامحوني كلكم ا انا السبب انا الى دلعتها انا الى اهملت انا ضيعت عيلتي السبب في ضياع عيلتي هو اناا
الاب خرج من الفيلا و هو بيردد نفس الكلام
ليليان بصت ليونس بابتسامة:- ربنا اراد ان يديك فرصة تصلح الى عكيته ياريت متكررش نفس الغلط ، انا عملت الى عليا عن اذنكم
ليليان مشيت مختار كان هيمشي نوح و سامر مسكه
نوح:- على فين يا باشا انت فاكرنا ها نسيبك تمشي بالسهل كدا
سامر:- تبقا بتحلم ها نعمل اي فيه
يونس:- اعتقد الكهرباء احلي
نوح:- تو انا رايى نحطه في الفرن
سامر:- الغاز حرام
خديجة فاقت من سرحانها:- نحطها في المزرعة
ادم بصلها بخوف و توتر:- م مزرعة طب ليه
خديجة:- انت ليه كل ما اقول مزرعة تسف زى الشريط ، نحطه في المزرعة و ها يبقا تحت اشرافي متخفوش عليه احنا ها نريحوك على الاخر
ياسين بحادة:- اخرسييي منك ليهم حطوه في المخزن لحد ما اعرف هعمل فيه اي
سامر:- امرك يا كبير
خديجة خدت طبق الفستق و طالعت اوضتها و هى حاسه بنار في قلبها بسبب كلام جاسمين رحمة و نيرة و نورهان طالعوا اوضة خديجة ادم و سامر مسكين مختار و راحوا المخزن و يونس و نوح معاهم اما البنات ف كل واحدة طالعت اوضتها نور فاقت من سرحانها و طالعت اوضتها شالت الطرحة من على شعرها و قعدت على السرير و هى بتفكر اي الوحش الى عملته علشان جاسمين تعملي فيها كدا و ليه بتتمني موتها هى نفسها مش عارفه اي الدافع الى يخلي واحدة يبقا متعتها خراب البيوت و تدمير العيلة ازاى جلها قلب تكدب و تفتري على ابوها ازاي اصلا تبقا سبب في دمر اختها سحرت ليها علشان تطلاق من جوزها طبعا تعبت و حالتها الصحية اتهورت و بعدين ماتت مرض و حسرة و برضو سبب ان امها تموت من حسرتها على بنتها ليه كل دا علشان اختها كانت اجمل منها مثلا ولا دا طبعها اذيت البشر
فاقت من كل دا لم لقت ياسين قدمها
ياسين:- يا نور فكك منها دى بت مجنونة و مش عارفه بتقول اي
نور بحزن و تفكير:- طب لو ظروف على كدا كنت المفروض اموت كل الامهات علشان مبقش لوحدي من غير ام معقول ممكن الإنسان ياذي الى منه دى اذت اختها و بتقولها بفخر و السبب في فضيحة صاحبتها فوق كل دا بناتي الاتنين كانوا هيضيعو بسببها واحدة عن طريق الخطف و التانية ماشاء الله كبرت و بقت مصاحبة
ابتسمت بمرارة:- و انا الى كنت لو اتاخرت ثانية اسمع احلي كلام من عمامي... ازاى كدا صاحب اي و زفت ااي ازاااي منك تعمل كدا افهم بس ازاى تدخل راجل حياتها و تقوله كل تفصيلها ازاى نفسي افهم و مش عارفة دى كارثة ما كلنا كونا مضغوطين كلنا عدان بصدمات و احزان بس مفيش واحدة صاحبت راجل هما بيعملوا فينا ليه كدا عايزين يوصلو لاي دى كانت بتروح بيته يا ياسين فاهم المصيبة فين
قالتها بعصبية و جنون و هى مصدومة في بنتها
ياسين:- طب ممكن تهدي العصبية بتجيب نتيجة عكسية ل
نور نفضت ايديها من ايديه:- اوع تقول لحظة شيطان انت بترر ليه اصلا دى مصيبة كان ممكن يعمل حاجة فيها
مليكة فتحت الباب
مليكة دخلت و قفلتها:- حضرتك كنتي بتقابلي ناس في العيادة و بابا كمان كان بيقابل ناس في مكتبه و كله بخصوص الشغل انتي نفسك كنتي مع خالو عمار خطوة بخطوة
ياسين ضربها كف مليكة بصت ليهم دموعها نزلت
ياسين بحادة:- كلمة كمان و هقتلك اخرسييي خالص
نور:- صحيح معاه خطوة بخطوة بس في حاجة مش واخد بالك منها اولا عمار اعرف من صغري و مكنش بينا كلام غير عن العمل و كاخ و مفيش حد راح بيت التاني لان حرام غلط عيب و انتي عملتيهم كلهم
قالتها بصرخ مليكة انفضت
نور بعصبية اكتر:- بالنسبة العيادة في كان كلهم ستات و اطفال مفيش غير سيف و اوقات الباب بيبقا مفتوح و ابوكي شغله لا في حب ولا زفت ااانتي بقااا تروحي لوحد بيته بتااع اي
ياسين بص لمليكة بهدوء عكس الغضب الى جواه:- روحي اوضك
مليكة هزت راسها بهدوء لكن وقفت على صوته:- تلفونك
مليكة بصت ليهم بدموع و وجع:- بتشك فيا يا بابي
ياسين:- تلفونك يا مليكة
نور قامت خرجت من الاوضة فتحت اوضة مليكة اخدت الاب توب و التاب و شالت الميش من التلفزيون و خرجت راحت اوضتها
نور بصتلها '- هتفضلي في اوضك و الحاجات دي هتفضل معايا و مفتاح اوضك كمان
مليكة:- مامي بليز
ياسين:- على اوضككك قدامي
مليكة راحت اوضتها ياسين قفل الباب عليها بالمفتاح و رجع اوضته كانت نور مسكة كتاب بتقرا فيه
ياسين اخد منها الكتاب
نور بوجع:- كان نفسي في طفل لكن بقا عندي تمانية
نور بابتسامة ممزوجة بحزن و دموع:- لم شوفت يونس و جميلة اول مرة قولت مين دول مكنتش مصدقه انهم عيالي واحدة اتجوزت من ورانا و التاني ابن مراته ماشي وراه عميني و التالتة بتروح لشاب بيته الا اي صديقها انا لو كنت اعرف انهم هيكونو كدا كنت موتهم ولا شوفتهم بيكسرو فينا كدا ، انا سبت كل حاجة علشانهم انا مقصرتش يا ياسين والله العظيم ما قصرت معاهم في حاجة انا اول مرة احس ان تعبي راح على الفاضي
ياسين بصلها بهدوء و حضنها نفس احساسها تعباهم راح على الفاضي الدموع اتجمعت في عينيه بقهرة منى بعدين يونس يونس الى عايز يضرب امه و دلوقتي مليكة و بكرا ملك و بعده نوح و هكذا افتكروا لم العيال تكبر ها يرتاحو لكن العكس العيال كبرت و هيموتهم بحسرتهم عليهم و على العمر الى راح على الفاضي و كل واحد منهم بقا بيسال نفسه هو قصر في اي علشان يبقوا كدا
تاني يوم ملك فتحت الباب
تيام عطها بوكيا الورد باللون الاحمر لان دا لونها المفضل:- وحشتيني
ملك رمشت عينيها بصدمة:- تيام انت بجد اقصد جيت ازاى
تيام دخل و قعد على الكرسي:- العنوان ميتوهش حلو بيتكم فين بقا الحاج و الحاجة
ملك بغباء:- مين دول
تيام ضرب كف على كف بغيظ قال بعفوية:- لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم تصدقي الى عملك دكتورة ظلمك روحي يا بنتي نادي ابوكي و امك عايزهم في موضوع حياة أو موت
ملك:- موضوع معاك انت
تيام:- يلهووي امشي من وشي
ملك:- نزل رجلك يع حيوان اي فاكر نفسك في زريبة
تيام:- حلو يبقا نتجوز و نبني بتنا الصغير في زريبة و نربي بقر و معيز
ياسين كان نزل على السلم عينيه وقعت على دا
ملك بارتباك:- الحاج جاه
ياسين بص لتيام:- اهلا وسهلا
ملك قربت من ابوها قالت بتوتر:- ها فهمك
ياسين مسكها من دراعها:- انزل القيكي جايبة زفت البيت مين دااا هببتي اي
ملك:- معملتش حاجة ابن المجانين دا جاه و قالي عايز اقبل الحاج و الحاجة معرفش ليه اوفر اوى و بيئة
ياسين مردش عليها سابها و راح سلم على تيام نور نزلت و قعدت معاهم طبعا الطرحة على راسها
ياسين :- خير يا تيام اسمك تيام مش كدا
تيام:- بيقولوا
نور:- هو انا شوفتك قبل كدا شكلك مش غريب
تيام:- طب دا حلو احم انا عندي سابعة و عشرين سنة من سنة بنتكم الحمدلله مستوي المدي كويس فاتح شركة صغيرة على ادى و مع الوقت و الاجتهاد هتكبر
نور بابتسامة:- ماشاء الله عليك شكلك طموح
تيام:- شايفة امك زوق ازاي مش مدب زيك يا دكتورة
ملك:- و لازمتها اي دكتورة ادخل في الموضوع لاننا عايزين ننام
تيام:- حد ينام الظهر
ملك بصتله بحادة و برود
ياسين بصلها بمعنى تخرس:- اتفضل سامعك
تيام:- انا تيام حازم النجار
ياسين برق لنور بمجرد ما سمع اسم حازم النجار
ياسين قام من مكانه:- قولت اي ابن مين انت
تيام بص لملك :- هو بابا ماله
ملك بتوتر و عدم فهم:- مش عارفه ولا عارفه انت جاي ليه
تيام بص لياسين:- احم ابن حازم و من سن بنتك و جاي اطلبها لجواز
ياسين بحادة:- معنديش بنات لجواز اطلع برا
نور:- ياسين
ياسين بصلها بحادة:- مسمعش صوت و انت اطلع برا ياما هبعتك لابوك على نقلة برااا و اياك تقرب من بنتي
تيام قام بتحدي و برود:- اوى اوى بس بنتك مش هتبقى لغيري جايز ابويا معرفش يتجوز الى بيحبها و جايز يكون سلبي انا لا اشوفك في المصحة يا دكتور اصلا لسه مجنون يا عمي و الحالة كل يوم بتزيد جنان
تيام مشي ببرود
ياسين مسك دراع نور بغضب:- ما الهانم لو كانت احترمت نفسها و انها متجوزة مكنش دا حصل الباشا مش عجبه الى خده مني جاي دلوقتي ابنه عايز يتجوز بنتي يارب تكوني ارتاحتي يا هانم بطلييي ضحككك
نور بصتله و مذل بتضحك:- يا ابنى انسا بقا مكنتش سفرية الى روحتها و جلي عريس فيها و بعدين هو مكنش يعرف انى متجوزة
ياسين:- انتوا بيت مجانين جتكم الهم اطلع يا بت على اوضك و مفيش خروج من النهاردة يلااا
نور بضحك:- يا حبيبي دا ماضي
ياسين بصلها بغيرة:- ماضي ولا مش ماضي الواد ابن حازم دا ميهوبش ناحية بنتي ولا هيتجوزها روحي على اوضك يا حيوانية
ملك بعفوية:- هو انا اتكلمت انا رايحة انام ماما ابقي صحني على ست و نص بيم ان النهاردة اجازة
ملك طالعت اوضتها و طبعا اخدت البوكيا و الشكولاته معاها اخدت البوكيا في حضنها و نامت و هى بتضحك على الموقف و عندها امل ان الموضوع يتحل ملك فعلا كلها امها ملهاش في التحدي و يا دا يا هل زعلكم خالص هى سيبها كدا تجي زى ما تجي المهم ابوها ميزعلش منها أو امها
بالليل في الصالون
يحيى قعد على الكرسي و العجاز جانبه
نور بتبصله بشفقة على شكله لان العيال مخلوش فيه حاجة :- هو مش المفروض تقعد في المستشفى يومين كمان
الام:- حكم الاوي يا ام سامر
نور بصتلهم باحتقار و سكتت
ياسين:- كلم المأذون شوفوا اتاخر ليه
يحيي بابتسامة:- ثانيه واحدة
يحيى فتح الفون من كانت هادية لان اخيرا هتطلق لكن من جواها مش عايزة دا بس هو جرح كرامتها ذلها
قام و بعدا شوية قفل الفون و رجع الصالون و الحزن على وشه
يحيى:- اي الحظ دا قوليلي لا اله الا الله يا طنط
نور:- لا اله الا الله في اي
يحيى بص لمنى:- انتي واحدة مؤمنة
منى قامت بفزع:- حد من اخواتي جرله حاجة
معتصم:- هما دول بيجرلهم حاجة اصلا
ياسين بص له معتصم بلع ريقه بتوتر:- ههه ربنا يخليهم
نوح:- ياريت تنجز
يحيى:- المأذون مات وووووو
يتبع
رايكم في تصرف ياسين و نور مع مليكة و رايكم في جاسمين شايفين عقابها قليل ولا مناسب و يا تري منى هتطلاق ولا لا
يحيى ميعرفش ان ياسين عمل الحركة دى قبله
عشق ابيض واسود 🤍🖤
عائشة الكيلاني
