رواية عشق ابيض واسود الفصل العاشر 10 الجزء الثالث بقلم عائشة الكيلاني
يونس وقف مكانه مصدوم ليل بصتله بتوتر:- انت كويس
يونس بص في عينيها تعبيرات وشه اتغيرت :- قولي انكي بتهزري و ان دا مقلب
ليل بابتسامة وجع:- و لو مكنتش بهزر أو مقلب
يونس بحادة و قسوة لاول مرة تشوفها تجاها:- يبقا هتزعلي يا ليل و انا زعلي وحش هو مش انا متعرف عليكي في البار و ليه متبقيش خاينة و جاية ت
ليل الدموع اتجمعت في عينيها من كلامه الجارح حست بغصة بقلبها:- اانت تخررس خااالص سامع
يونس مسك دارعها بقسوة:- ابنن مين دا خونتيني مع مين انطقييي
ليل:- انت اتجننت يونس انا حامل في ابنك
يونس:- كدابة اصلا هستنا اي من واحدة زيك
ليل حررت نفسها منه صرخت بوجع في وشه:- اخررس بقااا انت فاكر الناس كلها زيك انت زبالة و حقير بس العيب مش عليك العيب عليا انا الى حبيتك و صدقتك انا الى بعدي ليك اغلطك اانت شيطان يا يونس شيطان انا بكرهك و طيقة اشوفك
يونس بصلها ببرود:- خلصتي تمام بصي يا ليل انا هنسا كل الهبل دا و هعديلك دى كمان و علشان اسامحك هتنزليه و الا هخد روحك و روح حبيب القلب الا صحيح مين هو ابو الطفل
ليل بصتله باحتقار و صدمة و ضربته كف يونس حط ايديه على خده و بدا يخنق فيها ياسين و نور جوم
ياسين بعده عنها:- انت اتجننت يا يونس
يونس بعصبية و احتقار بيبص على ليل الى بتكح و مش عارفه تاخد نفسها:- الهانم الكلبة الى نضفتها و عملت ليها قيمة و سعر بتغفلني و بتقولي حامل و فرحانة اوى حامل ازاي و انا مبخلفش يا زبالة
ليل بصت لنور بانهيار و قالت بعياط و صرخ :- والله العظيم ابنكك ااانت بتقوول اي
يونس كان هيتكلم نور سابت ليل و ضربته كف وراء التاني :- اخرررس يا كلب ، اااي ااانت محدش قادر عليك اتجننت على كبر
يونس:- بتمدي ايدك عليا علشان واحدة***دى يبقا انتي
ياسين ضربه كف تاني نور حضنت ليل الى كانت منهارة و ايديها بتترعش:- اااطلع بررا يا زبالة
يونس بصلها بصدمة:- بتتردني مني بيت علشان واحدة زى دى واحدة ماضيها زبالة
نور بعصبية:- ياسين طلعه من هنااا مش طيقة اشوووفو
نوح و الباقي جاه على الصوت
نوح:- في اي يا ماما حضرتك كويسة
نور:- الله ياخد ماما علشان ترتاحو
يونس بحادة اتجه لنور مسك دراع ليل بقسوة:- انتواا تدخلو في حياتي ليه دى واحدة***
ليل بصرخ و بتضرب على وشها:- والله العظيم ابنك
بصت لنور:- والله ابنو يا طنط انا عمري ما خونتك
يونس:- حلو اوي المسلسل دا و هتجهضيه يعني هتجهضيه و برضو هدفنك حية
نوح ضرب يونس:- اخررس بقااا اخررس انت بتقووول اي بتشك في مراتك يا متخلف
يونس زق نوح:- يبقا انت الى الزبالة دى خانتني معاه بتستغفل اخوك يا نوح
سامر جاه و سلك بينهم :- اخرسووو بقااا
ياسين ضرب يونس كف نور سبت ليل و دخلت غرفة الملابس طالعت هدومه منها و رميتها في وشه:- طب و رحمة ابويا و امي مانت بايت فيها قلبي و ربى غضبانين عليك ليوم الدين يا يونس لو ما اتغيرت و رجعت ابني الى ربيته و تعبت فيه لم اموت متمشي ورايا ولا تاخد العزاء فياا امك ماتت
سامر:- يا امى انتي بتقولي اي بسس
نور:- الى سمعته الهانم لحست عقله لدرجة مخلتش فيه عاقل يفكر ليل مكانها هنا ااانت الى هتطلع بررر
يونس بص ليها بصدمة و وجع معقول امو تطردته و تقول كلام زى دا علشان دى يونس خرج من الاوضة لا من البيت كله ياسين و ولاده خرجوا و نور حضنت ليل الى بتعيط بانهيار شروق و نسمة بيحاولو يهدوها خديجة كانت واقفة بعيد اتجهت لسلم و نزلت خرجت من الفيلا ركبت العربية و اتحركت على الشركة و هى بتفتكر كلام يونس الجارح و صرخ ليل اما في اوضة منى
كانت قعدة على الكنبة ضمة رجليها و سندة راسها على رجليها و هى بتفتكر نفس المشهد مع يحيي باختلاف السيناريو و القصة
قالت بحزن لنفسها:- ههه مستنية اي من واحد زى دا خونتي ربنا و اهلك علشانه في الاخر سببك بسبب حاجة انا مليش دخل بيها صحيح مش فاكرة لكن مستحيل اذي نفسي انا مش حاسه بحاجة غير بوجع قلبي
حطت ايديها على راسها:- اخرسييي بقا كفاااية حرام عليكي كفاية انا مش مستحملة تفكرني بوجعي الى بنام و اقوم عليه لييه كدا ليييه كدا
قالتها بعد ما قامت وقفت قدام المرايا و كسرتها نزلت على الأرض ببطء و بقت بتعيط بانهيار و وجع اما في اوضة مليكة دموعها بتنزل بوجع غضب من نفسها
فلاش
نور مسكة جميلة من دراعها:- انطقييي عملتي ليه كدا في اختك
مليكة:- ما تبطلي بقا
نور بحادة:- احترمي نفسك و الزمي حدودك و انتي بتتكلمي معايا انا امك
مليكة بنفس الحادة:- اااه هنبدا بقا الاسطوانه انا امك و احترمي الى عملته علشانك و التضحيات انا نفسي اعرف ضحيتي باي ما كل الامهات ياما بضحي علشان عيالها انتي مش اول ولا اخر واحدة ضحت دا لو كنتي ضحيتي كللل الأمهات بتعمل كدا مش انتي بس محدش قالك ضحي ولا حد قالك اتجوزي و خلفي اقولك ااانتي ظالمة يا ماما انتي ست ظالمة و دا من زمان انا مش لا انا اسوا حظي انكي امى يا نور
باك
مليكة ضمة رجليها بابتسامة مريرة:- ا انا اذيت اختي بسبب جاسمين شيطاني ضحك عليا و غلبني هو اختارها و حبها هى من مش ذنبها جيت عليها و قولت ليها كلام وحش بسبب شخص غريب عني خسرت امى و نفسي بسبب واحدة غريبة كل همها خراب البيت و العيلة هى بتعمل كدا ليه هتستفاد اي من كل دا بس والله لافضحها قدام يونس و العيلة كلها
مسحت دموعها قامت و خرجت خبطت على اوضة منى
مليكة:- منى انتي صاحية
مليكة استغربت خبطت تاني:- مونى سامعني انتي كويسة
مليكة فتحت الباب و دخلت بصت على الارض بصدمة و كانت المرايا مرايا متكسرة مليون حته صور فرحها هى و يحيى متقطعة و منى قعدة جانبهم
مليكة بصت على شعرها بصدمة ايوة منى قصت شعرها مليكة حطت ايديها على بؤها بقهرة هى مكنتش متوقعة ان اختها توصل لى الانهيار دا او الحالة دى
مليكة مسكت ايديها قالت بوجع و دموع:- انا اسفة
منى كانت بصة لسقف دموعها بتنزل على خدها اكنها في دنيا تانية
مليكة كملت بابتسامة مريرة:- كنت فاكرة لم اعمل كدا ببقا باخد حقي منك بس مكنتش اعرف ان حالتك دى كسرتني قبلك
منى بصت ليها بهدوء
مليكة اتنهدت بوجع:- ا انا طالعت اخت زبالة اوى انا اذيت اختي انا اذيتك يا منى ا انا السبب في الى حصلك انا سميتك
منى برضو ساكته لحد ما سمعت اكتر كلمة وجعتها و كسرتها:- انا الى كنت بديكي داوء لى مانع الحمل علشان متخلفيش كنت بحطهلك لم كنتي بتجي عندنا و انا الى اتفقت مع الشغالة الى بتشتغل عندك تحطلك الدواء في كل حاجة و انا الى قولت ليها تحط الدواء في حاجاتك علشان يحيى يشوفوا
منى اتسعت عينيها بصدمة دا بجد لا اكيد سمعت غلط مليكة قبلت ايديها و قالت بصوت مرتعش و رجاءا:- سامحيني حقك عليا يا قلب اختك السكينة كانت سرقني
مليكة حضنت منى و بقيت بتعيط بانهيار و ندم منى معطتش رد فعل كانت مصدومة و بتعيط في صمت اخيرا منى رفعت ايديها و بقت بطبطب عليها
مليكة:- جاسمين مثلت دور الاخت لحد ما كانت هتوقعني زقت عليا مختار الى مثل عليا دور الحب انا زبالة و غبية
منى حضنتها بحنان و حب ممزوجين بوجع:- انتي احسن واحدة في الدنيا يا مليكة كله نصيب و انا راضية الحمدلله انا و يحيى ملناش نصيب نكمل مع بعض انا سمعت انه هيتجوز لم كنت في البيت امو جت و سمعتهم و هما بيتكلمو يا مليكة معرفش انه مستني ليا غلطة علشان ينفذ كلامها انا مجرد غلطة في حياته يا مليكة
كملت بوجع و دموع:- بقيت غلطة
مليكة حضنتها و منى بقت بتعيط بانهيار و قهرة اما في الشركة خديجة بتشتغل الباب خبط
خديجة:- ادخل
ادم بابتسامة:- السلام عليكم
خديجة بابتسامة هادية:- عليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، انت ادم اخ شروق مش كدا
ادم:- كدا واضح انكي ذكرتك قوية
خديجة:- اتفضل واقف ليه
ادم قعد على الكرسي
خديجة:- تشرب اي
ادم:- ملوش لازم انا جاي لسامر في موضوع و ماشي على طول
خديجة:- ممم سر يعني ماشي كدا كدا هعرف انا عيال اخويا محدش يقدر يخبي عني حاجة
خديجة مسكت الفون:- الو يا اكرم عايزة اتنين قهوة و فستق و شوكولاتة ياريت بسرعة باي باي
ادم لنفسه:- فستق و شوكولاتة كلمة دى سمعتها في اى مسلسل استر يارب
بعد شوية
ادم:- اول مرة اشوف فستق بتاكل فستق
خديجة بصت له بحادة و حازم
ادم:- ماشاء الله يعني انتي عمتهم
خديجة بصت له بهدوء:- بيقولوا انت بقا صاحب سامر الجديد
ادم:- بيقولوا
خديجة:- لا والله
ادم:- طب عمة العيال مش عايزة عم لى العيال و نربيهم مع بعض
خديجة:- افندم
ادم:- احم حضرتك متجوزة
خديجة ببرود:- كنت
ادم:- يخسارة اكيد ملوش حق سيب القمر
خديجة بصت له رزعت القلم على الورق:- افندم
ادم:- انتي مطلقة
خديجة:- لا ارملة اتجوزت خمسة مرات و كلهم ماتوا
ادم شنق خديجة عطيته كاس الماية:- على مهلك
ادم:- شكرا
خديجة:- واحد اتجر بس رفع صوته عليا سميته
ادم وشه اتغير:- هايل و بعدين
خديجة:- التاني بقا رجع متاخر ف معجبنيش الحال ف رميته من البلكونة
ادم:- كله الا الحال المايل
خديجة:- التالت بقا ضربته بى المسدس قعد يرغي ف صدعت قولت اخلص البشرية منه اما الرابع ف مات مخنوق خنقته علشان سال سؤال مش على مزاجي
ادم:- و الخامس اي نظامه مع حضرتك
خديجة:- ممممم قتلته في المزرع دفنته عارف ليه
ادم:- معاكي
خديجة:- علشان قالي حضريلي الغداء يرضيك يعني احضر الغداء و ضوافري تتكسر
ادم :- حضرتك اكيد عندك تلات و عشرين سنة أو اتنين و عشرين لان الى بيعملوا كده بيبقو في السن دا
خديجه:- انا مش عارفه سامر ازاى يصاحب واحد اصغر منه كدا
ادم:- يعني كلامي صح عندك تلاته و عشرين سنة
خديجة بابتسامة:- لا يا قلب عمتو انا عندي سابعة و عشرين سنة من سنة سامر
ادم بص بصدمة :- لا قولي انكي بتهزر قولي انه مقالب بتضحكي عليا
خديجة سابت الملف و بتاكل الفستق:- ما دق الشكولاته هتحبها اوى من ايدي يا سكر
ادم:- مش بحب الشكولاته بس هحبها علشانك
خديجة بصت له بعصبية و غيظ:- يارب نخلص
خديجه بابتسامة و تفكير:- بقولك اي يا دومي ان زى ماما برضو اي رايك نروح المزرعة نغير جو و اعرفك على ابنى اقصد الخيل بتاعي
ادم بص ليها بخوف مزيف:- ماما قالتلي مترحش مع حد غريب خصوصا المزارع
خديجة انفجرت في الضحك:- انت كيوت خالص
ادم:- اكيد ضحكتي على المرحوم و موتيه بالطريقة دى
خديجة:- دفنته حي و اى كلب اقصد بنادم يسال عليه اقعد اعيط و اقول معرفش عنه حاجة بس دا سر
الباب اتفتح و كان سامر ادم جري عليه و حضنه:- حمدالله على السلامة يا ابو نسب جيت في وقتك عمتك عايزة تاكلني الشكولاته و نروح مزرعة
سامر بعد عنه:- طب الشكولاته فيها اي مش فاهم و مالها المزرعه ما تروح
ادم بص لخديجة الى واقفة مربعة ايديها و على وشها ابتسامة انتصار
سامر:- الواد مالوا يا ديجة عملتي فيه اي
خديجة:- دردشنا شوية لحد ما جيت
ادم بصدمة:- بتنادى عمتك باسمها عادي
سامر:- احنا عيلة متربتش ف عادي و بعدين اعقل دا مش شكل واحد عنده أربعة وعشرين سنة
خديجة:- خد بقا صاحبك الكيوت دا و سبوني اشوف صلاح عايزة اعرف هيحصل اي في حلقة النهاردة
سامر:- ربنا ينصرك يا عمتي و تاخد جايزة احسن متفجر و متابع مسلسل ورد و شوكولاتة
خديجة:- حبيبي تسلم تاخد كاجوز
سامر:- كان نفسي بس مش بحبه يلا اسيبك انا
ادم:- طب مش عايزة شريك في الجريمة الى هتعمليها
سامر:- هتبقا الضحية لو كترت في الكلام يلا يا اهبل
ادم و سامر خرجوا من المكتب و خديجة قعدت على الكرسي و انفجرت في الضحك:ـ هيهيي دا واد مسخرة
خديجة فتحت الشاشة و بتتفرج على التلفزيون و مندمجة مع المسلسل
بالليل كان ياسين و نور خرجو و ملك في شغلها
مليكة واقفة في الجنينة اتفجت لم لقت ايد مختار على عينيها:- وحشتيني يا قلب مختار
مليكة بعدت ايديه عنها لفت وشها و بصتله:- ا انت جيت ازاى و ازاي دخلت بيتي مين سمحلك
مختار :- دخلت زى الناس انا مفيش حاجة بتخفا عليا
مليكة بصت لأرض و بعدين بصتله باحتقار ربعت ايديها:- و بعدين عايز اي يعني
مختار: عايز اقولك انى بعشقك و نفسي تبقي معايا
مليكة:- اغمض عيني و افتحها القيك اختفيت و غورت من قدامي
مختار:- هو اي بقولك عايز اقبلك تقولي مش وقته بقولك وحشتيني تقولي اطلع برا هو في اي
مليكة:- في انك انكشفت انت و الزبالة جاسمين بتشتغلونيي بتضحكو عليا دا انا اضحك على بلاد اطلع برا ياما
مختار بشر:- ياما اي ما تقولي يا بت الزواد سامعك
مليكة:- ياما هفضحكم و اقول على الى كللل حاجة
مختار:- طب انا مش سيبك غير ما انفذ الى فى دماغي
مليكة بخوف و غضب:- انت اتجننت يا حيوان
مختار حط ايديه على وشه بغضب و توعد:- انتي الى جنيتي على نفسك
زقها على الارض نزل لمستواها و بيبتسم بشر مليكة بقت بتعيط و تترجاه لكن مفيش فايدة صرخت بأعلى صوتها مختارة بصلها و وقع على الأرض و سايحة في دمه
مليكة بصت حواليها بدموع و انهيار
يتبع
يا تري مين الى ضرب مختار رايكم في موقف يونس و نور صح ولا غلط في طريقتها معاه رايكم في العمة الصغننة و ادم و تصرف منى مع مليكة
الحلقة 10
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
