رواية عشق ابيض واسود الفصل الثالث عشر 13 الجزء الثالث بقلم عائشة الكيلاني
يونس وقف مصدوم
كان في صمت ليليان بصتله بشفقة:- عارفه انك مصدوم و دا حقك بالدليل ان مراتك حامل دلوقتي ليل الدمرداش صح ولا غلط ، انا عارفه كلل حاجة من ساعة ما عرفت مين سبب مصبتي و موتت ابويا بقهرته و كسرت عائلتي و انا اخدت عهد انى مش هسيب جاسمين ترتاح ثانية و اول حاجة جيت افوقك من الوهم الى عايشو
ليليان قامت بصتله ببرود:- ياريت تتصالح مع اهلك و بلاش تقف قصادهم علشان واحدة متستاهلش و ابن ليل هو ابنك
يونس لف وشه ليها:- و انا اضمن منين انكي بتقولي الحقيقة
ليليان:- بسيطة تقدر تتاكد من صحة كلامي روح اى معمل و اتاكد باى باى
ليليان مشيت و هى بتغني بنصر يونس واقف مكانه حط ايديه في شعره حاسس أنه تايه لكن اخد التحليل من على التربيزة و خرج ركب عربيته و بقا بيسوق بطريقة جنونية اما في الفيلا كان ياسين و نور رجعو البيت و طبعا عرفوا بموضوع جميلة و سيف
ياسين:- والله نورتنا يا شباب اخيرا شوفتكم
نور بصتلهم:- في اي يا جماعة مالكم
خديجة:- مانتي عارفه يا نونو
نور:- طب اي الى حصل يا جميلة
جميلة ربعت ايديها و شورت على سيف:- اساليه
نور بصت لياسين الى مش فاهم حاجة
ياسين:- اي الى حصل يا سيف
سيف:- اسالها
ياسين:- اي الى حصل يا جميلة
جميلة:- اساله
ياسين:- اي الى حصل يا سيف
سيف:- اسالها
خديجة بتاكل الفستق :- اي الى حصل يا كوكو
جميلة:- اساليه
خديجة:- اي الى حصل يا سيف
سيف بعصبية:- اسالوها
خديجة بعفوية:- لا اخلصو احنا عندنا حموضة و مصايب مش ناقصينكم اصلا
ياسين بصلها خديجة قعدت مكانها فوراً
نور:- يارب نخلص
ياسين:- برضو مش فاهم اي الى حصل
جميلة ربعت ايديها و بصت لسيف
سيف:- غلطانة و بتكابري الهانم العاقلة نزلت تعمل شوبينج
ياسين:- ميجرش حاجة
سيف:- افتح تليفوني القي رسالة من البنك ان اختك سحبت كل الفلوس الى فيه تمام عملتي بيهم اي يا جميلة تقولي حرية شخصية ة اني بخيل ة ان بطلت احبها كل دا علشان عايز اعرف ودت الفلوس فين
جميلة قعدت جانب نور و بتمثل انها بتعيط:- تقوم
تطلاقني تمد ايدك عليا مكنش العشم يا سيف يا عشرة عمري
خديجة حضنتها:- عيني عليكي و على الى حصلك ياختي يا صغيرة على الهم يا جميلة
سيف بانفعال:- هوو اناااا جيت جانبك والله ما طلاقتها اسال
ياسين بص لاخواته و على اخره:- اهد يا سيف و كمل اي الى حصل
سيف:- كله كوم و جنونها كوم تاني ابقا قعد في امان الله القي الى ضربة بوز مالك يا جميلة مفيش اكرر السؤال تاني
ياسين:- عدك العيب
سيف:- تقوم واقفة و تقولي مانت لو كنت مهتم كنت عرفت لوحدك و تشغل ام الزفت الاغاني يا جميلة عايز اتخمد النهاردة اجازة سبني ارتاح ابدااا اختك لو منكدتش على اهلي تتجلط فيها
نور:- بتشغل اي
خديجة بتاكل الموز:- اغنيه بوسى يا ابويا كنت منعتني
سيف:- و تغني بصوت عالي حد ضربك على ايدك و قالك اتجوزي
ياسين:- غيرو كمل متخليش في نفسك حاجة
سيف:- دا العشم برضو ، نجي بقا لى الاونلاين بتجيب حاجات كتير و تافهة مرة كلب و مرة قطة حاسس ان بيت عبارة عن بيت حيوانات و بغبنات وصلت بيها انى القي فران في بيتى الا اي بتعمل تجارب و اخرة مرة ابص في وشها القي اشرف قدامي بسبب الزفت عمليات التجميل تالت عملية تعملها انتوا مش شايفين ولا اي و لازم اتسال قبل ما انام بحبها ولا لا اولا سؤال تاني سؤال مين احلي هى ولا نجلاء بدر مع ان والله معرفش مين الى بتتكلم عنها و طبعا لازم تصوت و تزغرط و هى نايمة و دلوقتي تحولت على الواد الغلبان
جميلة:- يعني مخافش على بنتي
سيف:- اتهدي بقا يا ستي بنتك لو مش مرتاحة كانت قالت ليا الواد كويس و محترم و بنتك مرتاحة معاه عايزة اي تاني
نور:- بس حلوة عملية التجميل الجديدة
جميلة:- اي رايك
نور:- تجنن بس هى مناخيرك كبرت شوية اسم الدكتورة بقا
ياسين:- فكك منهم و كمل
سيف:- دلوقتي كل ما اقول حاجة تقولي الست مش ملزمة اختك عقلها خف انام و اصحى تقولي انا حامل يا سيف
خديجة بتاكل الفستق:- فين المشكلة شكك انه مش ابنك ولا شكك انها مش جميلة
سيف:- و طبعا متنساش اغنية شيرين و متاثرة اوى و هى بتغني و تقول منك لله
نور قامت فتحت الباب
سليم دخل و حط شطنته على الارض
نور بصت لسليم و الشنطة بصدمة:- زياره مقبولة بتعمل اي هنا
سليم:- ستات نكد انا مش رجع البيت تاني خليها تتربة الجزمة بت الجزم قولت مفيش غير اختي الكريمه الحنونة
نور بصدمة:- انت جاي غضبان
سليم:- حاجة زى كدا و مش راجع تاني ست هم
نور طبطبت على ضهره بغيظ و على وشك العياط:- نورت يا خويا اتفضل الكل هنا غضبان و بيطلق
ياسين بمزح:- ابو نسب ازيك
نور بابتسامة:- سليم غضبان
خديجة بتاكل الفستق:- انا هتصل بى بابي اشوفو علشان لو عايز يغضب يجي ههه
جميلة مسكت ايديها:- ابوس ايدك. بلاش بابا لو عرف هيتقلني
سليم برجاء:- بلاش يا خديجة وحياة عيالك
خديجة باستغراب:- عيالي هو انا اتجوزت امتي
نور:- ماكيد هتتجوزي مش معقول هتقعدي في اربزنا كل دا
ياسين:- و احنا اربزنا مش مستحملة لمى نفسك و كفاية فستق حاسس اني قعد مع قرد مش بنادم
خديجة سبت طبق الفستق و بتاكل ال شوكولاتة
سليم ضرب كف على كف:- يااا بنتي ارحمي معدتك
سليم بصلهم:- طبعا انتوا مش اغراب احنا اهل برضو بت عمي العاقلة الهادية
نور:- من غير مقدمات ادخل في الموضوع
سليم اتنهد:- جنة
سيف:- هقوم ارد على التلفون عن اذنكم
سيف قام علشان يرد على الفون
سليم:- بعددد العمر دا بنت المجنونة عايزة تتعلم الرقص
الكل ضحك
نور بضحك:- طب و فيها اي يا سوسو
سليم قام بعصبية:- هتتريقي همشي
ياسين:- اقعد دى بتهزر ما يعيني دماغها ضربت هى كمان
سليم:- اتكلم معاها يا جنة انتي كبرتي و ميصحش تقولي انت رجعي و متخلف شفت لسانها بيقول اي
خديجة:- طب و فيها اي هى يعني هترقص فين ما هو في بيتكم يا ابن الهبلة ااااااع
نور:- امي خط احمر ساامعة
خديجة:- يا بنت العضاضة
جميلة قامت فتحت الباب و كانت جنة و معاها شطنت هدومها :- بسم الله الرحمن الرحيم
جنة:- وسعي كدا
جنة دخلت سلمت عليهم حضنت نور و قعدت تعيط
جنة مسكة المناديل و :- يرضيكي يا نور اخوكي يقول عليا ست نكد انا نكد يا نور
سليم:- قولي يا نور
نور:- بسسس
سليم:- انتي واحدة تافهة و مستهترة
جنة:- و انت نكدي و ممل جدا انا مش عارفه اتجوزتك ازاى يا ممل فين ايام معتز
سليم بابتسامة:- تصدقي صح انتي عايزة معتز هو دا اخرك
جنة:- يلا يا سقط سنة يا فاشل
نور و ياسين قعدين بيتفرجو و يسمعو جميلة بتشرب العصير ببرود و خديجة بتاكل الفستق اكنها بتتفرج على فيلم كوميدي مسكة نفسها من الضحك
سليم:- يلا يا ام مولحق يا فاشلة
نور:- شوفت المشي مع الصايع صاحبك عمل فيك اي خلك تسقط سنة
جنة :- انا تافهة يا نور
نور:: صبرني يارب
سليم:- بصي وشها بقا ازاى من عمليات التجميل عايزة الزمن يقف لا تكبر ولا يبان عليها مع ان دى سنة الحياة لكن ازاى الهانم لازم تفضل طول عمرها ملكة جمال
جميلة بصت لنور:- الوحيدة الى معملتش عمليات تجميل ولا حتي في شعرها شعرية بيضة مع انها اكبر مننا و من اخويا ذات نفسه و عيالها كبار
نور:- اااه يا رجلي تصدقوا ان ماشية بالعلاج خديجة روحي هاتي الكريم احطه
سليم:- فعلا يا نور الى يشوفك يقول انكي عندك عشرين سنة بالكتير مش ام لست عيال عندهم سابعة و عشرين سنة و ياسين كمان
ياسين:- خدو عيالنا و انتوا هتصغرو سنين
جنة:- لااا انتوا متعرفوش اننا مش متربيين علشان نربي عيالكم
جميلة:- صح عيالهم الى يربونا برضو سبب ان كل واحد يسيب البيت لتاني اي
جنة:- البيه مصاحب واحدة اسمها رضاا و نادين
نور بصتله سليم قام بغضب:- يخرب بيت ابوكي على غبائك رضا دا صاحبي و بنتكلم في شغل و ناديم مش نادين دول رجالة مش ستات يا متخلفة
جنة:- مش رجعة البيت غير لم توافق انى اتعلم الرقص خليك متحضر يا اخي و بعدين ما جميلة كمان ب
جميلة قامت بسرعة حطت ايديها على بؤ جنة:- ابوس ايدك كفاية انا كدا ها طلاق بجد
سليم بعصبية:- طب يا جنة لو ما قفلتي الموضوع دا أو شميت بس انكي بتتعلمي الرقص أو رحتي الزفت دا من ورايا هدفنك مكانك انا مش بطلاق انا بدفن
جنة قامت بعصبية:- انت بخيل و اناني دى مش عشية ما تفوق و اعرف الدنيا ماشية ازاى انا مش كبيرة ولا عجوزة ذات فيها اي يعني لم تدخل البيت و شوفتني بشرب سجاير و كل ما اقولها على حاجة تقولي مش ملزمة الست مش ملزمة بذمتكم دى اعمل فيها اي
سيف خرج:- عايزة كرامتك خليكي جانب اهلك لحد ما تعقلي
جميلة قامت مسكت ايديه بابتسامة:- انا اروح معاك في اى داهية يا خلاثي يا ناس على القمر ياختي
سيف بصلها بحادة جميلة سابت ايديه بس برضو مسكة نفسها من الضحك :- والله ما انت ماشي من غيري رجلي على رجلك ارجوك بلاش تقول لي دادي
سيف:- ما تحترمي نفسك بقا دى بنتك متجوزة اتلمي تصبحوا على خير يا جماعة
جميلة سيف مسك ايديها سلمو على الجميع و مشيو طبعا سليم و جنة لسه بيتخنقو اما في المصحة
ملك رجعت شعرها لوراء:- و بعدين يا تيام
تيام:- مفيش عشت في التنمر دا لحد ما كبرت تعرفي كنت بفكر انتحر
ملك:- علشان شعرك اصفر طب و فيها اي
تيام اتنهد بعصبية:- في انى زى البنت
ملك انفجرت في الضحك تيام وقع الحاجة من على المكتب بغضب:- انتي بتضحكي عليا
ملك بضحك:- طب روق انت مكبر الموضوع اوى و بعدين دا ماضي خليك في دلوقتي بقيت اي دا المهم
تيام:- ملك انا شكلي حبيتك
ملك بصت له قالت بتسال:- قولت اي
تيام بحب:- قولت انى بحبك
يونس:- ملك
ملك قامت من على الكرسي:- يونس اي الى جابك
يونس:- مين دا
ملك بصت له ببرود:- جيت ليه قولتلك
تيام بص ليونس بغيرة و قام:- طب يا دكتورا اجيلك وقت تاني
ملك:- اوكي
تيام خرج ملك قفلت الباب و قعدت على الكنبة:- جيت ليه هببت اي قول اتكلم اي الى حصل مخليك بالمنظر دا يا مصبتي الواد مت
يونس بسرعة:- لا لسه عايش سامر اتصل بيا و قال ان ادم قال ان كويس و فاق سامر و نوح رحلوا و انا المفروض اروح معاهم
ملك:- اومال اي
يونس حط ايديه على رقبته باختناق:- حاسس اني بتخنق ، وحيد من رغم ان عندي كل حاجة اخوات اب و ام متجوز اتنين فلوس مهما صرفت فيها مش هتخلص لكن من رغم كل دا وحيد يا ملك محدش بيحبني
اتنهد بوجع:- حتي امى امى اتبرت مني علشان واحدة متعرفهاش انا تعبت يا ملك
ملك بصت له بحزن و عتاب:- و مين الى وصلك لكدا يا يونس انت افتريت على مراتك قولت كلام مفيش راجل محترم يقولوا كنت ها تمدا ايدك على امك الى استحملتك و خافت عليك حتي من نفسها و بعد ما عملت كدا بتقول محدش بيحبك
ملك سكتت شوية و بتلعب بالقلم رفعت راسها:- انت الى عملت كدا في نفسك و فينا محدش ها يحبك و يخاف عليك غير اهلك اانت شكيت في اخوك يا يونس شكيت في توامك عارف يعني اي نوح بيته كان ممكن يتخرب بسبب كلامك لولا تدخل سامر و ابوك كان البيت ولع
ملك دموعها تنزل:- نفسي اعرف شوفت اي مننا وحش علشان تعمل معانا كدا انت كسرتنا يا يونس عيشنا مع بعض سنين لكن من اول كلمة من مراتك صدقتها و رمتنا وراك عارف امك كان ممكن يحصلها اي و بعد كل دا بتقول وحيد انت الى بعدت عننا بمزاجك
يونس بوجع:- جاسمين ضحكت عليا. قالت انى مش بخلف زورت التحليل و كمان اتفاقت مع الدكاترة
ملك بصت له بهدوء قامت اتجهت له و حضنته و هى قلبها موجوع عليه مهما كان برضو اخوها و ملهمش غير بعض
الباب اتفتح و كانت مليكة الى بتاخد نفسها بالعافية:- في مصيبة ي يحيى ها يتجوز على منى
ملك حطت ايديها على راسها يونس:- بتقولي اي
مليكة بعد الى حصل امبارح و طالعت على اوضتي و خلصت احزان روحت اوضتها اشوفها لكن قبل كل اخبط على الباب سمعتها بتتكلم معاه و كانت منهارة بعدين فتحت الباب و جريت على السلم هى مشفاتنيش ولا تعرف انى سمعت لازم نتصرف
يونس خرج من المكتب:- طلابها و نالها
ملك و مليكة بيجرو وراه و طبعا اتصلوا على نوح و سامر
ركبوا عربية يونس و اتحركو على بيت يحيى بعد وقت في بيت يحيى
يونس دخل بعصبية:- يحيى فيين
نوح بصوت عالي و غضب:- يحيىى انزل يا جبااان والله ما هسيبك
يونس:- انا من اول ما شوفتك و انا جاي على بالي اقتلك طلباتها و نولتهااا
يحيى نزل بصلهم بصدمة و استغرب من جمعتهم:- منى جرلها حاجة
سامر:- اقفل الباب يا يونس
سامر مسكه من هدومه:- بقااا يا واطي يا حيوان تتجوز على اختي
يحيي بلع ريقه بتوتر:- ا انا معملتش حاجة و متجوزتش ب
مليكة:- خطبت يا جبروتك و بجاحتك يعني مش مكفيك قهرتها و كمان خطبت انت عارف الى بيعمل كدا في السر من غير ما مراته تعرف ولا حد اهلها بيبقا اي
ملك بتفكير و قوة:- مش راجل!
سامر بحادة:- اطلعوا استنونا في العربية يلاا و اقفلو الباب وراكم
البنات خرجوا و قفلوا الباب سامر ضربه في انفه و بدأوا سامر و اخواته يضربو في يحيى بغل و كل واحد مش قادر ينس شكل اخته عامل ازاي و انهيارها نوح و سامر خرجوا يونس كان هيخرج لكن لف وشه و وجه السلاح على يحيى و ضربه و خرج ولا اكنه عامل حاجة
بعد وقت كانت نور و ياسين قعدين بيتفرجو على التلفزيون و بيشربو القهوة و خديجة بتاكل الفستق طبعا سليم و جنة اتصلحوا و مشيو
سامر و ملك دخلو الاول و بعدين نوح و مليكة و بعدين يونس
سامر :- احم احم ماما
نور بصت له قامت بسرعة
يونس اتجه ليها و هو شايل الكفن و المسدس
ياسين بغضب و عصبية:- ااي الى جابك هنا مش قولت الواد دا ميدخلش البيت تاني هو كلامي مبقش بيتسمع ليه
نور ملامحها اتغيرت حست بقبضت قلب:- ا اي الى بتعملوا دا انت اتجننت
يونس دموعه نزلت اتجه ليها ركع عند قداميها:- انا عارف انى غلطت و انا غلطي كبير بس انا مليش غيركم يا امي ياما تسامحوني او تموتني و تاخدي العزاء فيا بجد
نور ودت وشها الناحية التانية بتحاول تكون هادية لكن مقدرتش قومته و حضنته طبطبت على ظهره و قالت بدموع و حنان:- انت ابني يا اهبل انا اموت ولا استحمل اشوف فيكم الاذي
الباب خبط خديجة فتحت الباب كانت الشرطة
الظابط:- انا اسف يا ياسين بيه بس معانا امر بالقبض على يونس و نوح و سامر
نور:- لييه امر بالقبض عليهم عملتووو اي
ياسين بصلها بمعنى اسكوتي:- السبب اظن ان من حقي اعرف
الظابط:- السبب انهم قتلوا يحيى الحسين
سمعوا صوت ازاز وووو
يتبع
يا تري يحيى هيموت ولا هيعيش و الى عملو الإخوات صح ولا غلط و يونس هيعمل اي مع جاسمين
انتظروا باقي الحلقة 13
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
عائشة الكيلاني
