رواية عشق ابيض واسود الفصل الثاني 2 الجزء الرابع بقلم عائشة الكيلاني
منى وقفت مكانها الدنيا بدور حواليها كان صمت رهيب
عمار بصلها:- منى انتي كويسة
مليكة:- الو الو منى سامعينى
منى قفلت الفون و جريت على المول كانت مليكة واقفة بتعيط منى وصلت و البنات كانوا وراها و هما مش فاهمين حاجة ولا عارفين الى حصل مخلي منى تجري زى المجنونة :- اي الى حصل يا مليكة ما تنطقيي
خديجة:- بطلي عياط و قولوا في اي و فين ابنك يا منى
ملك بصتلهم بقلق:- منى
منى مسك ايد مليكة بدموع و اختناق:- ااازااي يضيع منكك صغيرة علشان ابنى يضيع منكك حراام
عليكي ليه كدا يا مليكة
ملك مشيت خديجة جت تحضن منى من جريت و بقت بتصرخ و تنادى على ابنها
خديجة طالعت موبايلها من الشنطة ؛- سامر الحقنا
سامر:- مالك يا ديجة انتى كويسة ليليان جرلها حاجة
خديجة:- احنا كويسين بس منى ابنها ضاع و حقيقي منهارة بدور عليه زى المجنونة و انا مش عارفه اسيطر على الوضع ولا عارفه اعمل اي
سامر قام قفل الفون و خرج جري من المكتب كان نوح رايح له بص له بقلق:- سامر مالك و رايح فين و الشغل
سامر بعصبية و قلق:- بعدين يا نوح في مصيبة منى ابنها ضاع منها في المول مفيش اثر ليه خليك و انا ها تصرف
نوح مسك الفون:- لا طبعا استنا.. رد يا زفت
يونس بيصفر و بيلعب بالمفاتيح:- يعني انا جانب بتتصل ليه نفسي افهم يعني لم تجيلي الكافتيريا ها يجرا حاجة
سامر:- يا جماعة خلو عندكم دم و نلحق نتصرف قبل ما يحصل كارثة
يونس:- ابوك طلاق امك
نوح:- ياريت ابن اختك ضاع
يونس بغباء:- و خايفين ليه رؤوف دا هيخلى العصابة تتوب على ايديه شوية و هيرجع
سامر بعصبية:- ياسين ضاااع فوق بقااا و خلونا نتصرف
قالها و هو بيجري و يونس و نوح وراه نزلو من الشركة ركبوا العربية بتاعت رحيم الى لسه جاي
نوح:- اطلع بسرعة على المول مفيش وقت
رحيم باستغراب:- ايوة بس اي الى يودينا المول الى قريب من بيت منى
يونس:- رررحيم مش وقت أسئلة انجز
اما في المول حرفيا البنات لفو المول و طبعا الأمن ساعدهم منى بدموع و انهيار:- ياسين ياسين محدش شاف ابنى صغير عينيه رمادى
خديجة:- اهدى يا منى و
منى بصرخ و انهيار:- اهدىى اااي ابنى مش موجود و عايزنى اهد
الناس كانوا بيبصو عليها بحزن و في الى بقا بيدور معاهم و في الى حضن عيالهم بخوف بسبب صوتها و انهيارها الى هزو جدران المول اما في غرفة المراقبة
مفيش حاجة ظهرة يا مدام دى رابعة مرة نرجع المشهد
ملك:- معلش ارجوك خليني نجرب تاني
امري لله حاضر برا غرفة المراقبة اخيرا جاه
يونس و اخواته جريو عليهم
يونس:- اي الى حصل
نوح:- حد يفهمنا اي الى حصل
مليكة بدموع:- انا كنت بتمش بى ياسين بتفرج على الحاجة اغمو عليا صحيت لقيته مش جانبي عقبال ما فوقت ملقتش الواد و منى كانت مش معايا
سامر:- منى اهدى و احنا هلقي ان شاء الله
منى بدموع بانهيار:- ازاى يا سامر ياسين شهور لا بيتكلم ولا بيتحرك هلقي ابنى راح يا سامر
في غرفه المراقبة ملك ملقتش اثر لاى حاجة خرجت من غرفة المراقبة
يونس بص حواليه:- انتوا لازم تمشو
منى هزت راسها بنفي:- مش همشي من هنا غير و ابنى معايا
بتاع الامن:- يا مدام احنا دورنا في كل المول وجودك ملوش داعي
منى بصرخ:- ااابنى اتخطف و تقولو امشي انتوا مش حاسين بيا ولا بنار الى جوايا هقول ليحيى اي اانا ضيعت ابنى ااابنى راح بسببى
نوح حضنها لم لق صراخها بيزيد منى بقت بتعيط
سامر بعد شوية و عمل نفسه انه بيتكلم في الفون قفل الفون و رجع:- منى احنا لقين ياسين
ملك بفرحت:- مش قولتلك اننا هلقيه
منى بعدت عن نوح:- دا بجد لقيته طب هو فين
يونس بص لسامر و قال بكدب:- في القسم بصي انتوا هتروحو مع يحيى و احنا ها نجيبه و نيجي والله ابنك هيرجعلك وعد
ملك بصتلهم و الدموع في عينيها لم حست من كلامهم انهم بيكذبو فعلا منى روحت البيت بعد محايلة منهم طبعا نور و ياسين عرفوا في الفيلا
منى بتعيط في اوضتها:- بيضحكو عليا علشان ارجع ابنى ررراح يا ماما ياسين راح
نور حضنها:- بعد الشر هيرجع يا حبيبتي باذن الله هيرجع لحضنك
نسمة مسحت دموعها :- ربنا يرجعه بالسلامة منى اهدى مينفعش ياسين يرجع و يشوفك كدا صحيح طفل بس بيحس بيكى
منى:- انا السبب ابنى ضاع بسببي ياريتني ما سبته ولا اتحركت من مكاني انا السبب
نسمة بصت لى ليل الى شايلة ريان ليل قربت من منى و حطت ريان بين ايديها منى حضنت ريان و مذل بتعيط و بتدعي ان ابنها يكون بخير
شروق:- نهار اسود
نيرة:- ه ها نعمل اي يا ماما ام يحيى تحت دا وقته تجي
منى بصت لامها:- طنط اعتماد
نور بعدت عنها امسحي دموعك و اغسلي وشك و تنزلي ولا اكن فيه حاجة
الباب اتفتح و كانت اعتماد ام يحيى:- كدا تسبوني تحت خمس ثواني و محدش يستقبلي مكنش العشم يا مونى اي يا حبيبتي بتعيطى ليه و فين ياسين ااه تلقي مع خالو نوح ما هو بيعشق اخواتك مع انه صغير رحمة روحي هاتي الواد لانه وحشني بشكل
ليل بصت لشروق و نسمة بتوتر و ارتباك
شروق بهدوء و ثبات:- مع سامر و حاليا في مشوار
اعتماد بصت لمنى:- و ليه متقوليش ان اتخطف و هو مع امه ضيعتي
اعتماد:: اي فاكرني مش هعرف ليه نايمة على وداني
نور قامت بصتلها بحادة:- بقولك اي يا ام يحيى انا بنتي محدش ضاع منها قولنا مع خالو و شوية و يرجعو
اعتماد:؛ مش عيب لم تبقي دكتورة و كبيرة و تكذبي حتي عيب على سنك
ملك:- حاااا و مش عيب على سنك يا ولية لم تغلطي في امي في وسط بيتها و عيالها و انتي في السن دا ولا الغلط في الغير عادى
نورهان ؛- عيب يا لوكة تلقي الولية متنكد عليها من الحاج و جاي تنفجر فينا اعذريها هى برضو ست كبيره و رجليها و القبر
رحمة:- تو كبيرة في السن يبقا تحترم سنها و انها ضيفة الا قوليلي يا ام يحيى هى ست الولدة علمتك تقتحمي اوض الناس ولا دا طبع عندك انكى مش بتفهمي في الاصول تو
نيرة:- عيب يا بنت بس برضو حكم السن سن الياس اقولكم اي على سن الياس انتى اكيد عارفاه يا تيته مش كدا
نور بابتسامة:- نورتي يا ام يحيى زياره غير مقبولة و تانى مرة لم تجي تستاذني مش يمكن نكون مسافرين
خديجة ؛- انستي و نورتي يا طنط اعتماد
اعتماد بصتلهم بغضب و خرجت و رزعت الباب و خرجت من الفيلا كلها طالعت الفون بتاعها:- الو الو يا يحيى تعال دلوقتي... مفيش بس سيب الى في ايدك و تعال شوف الفوضي الى بتحصل في حياتك سلام
قالتها بعضب و تواعد:- ماشي يا منى ماشي
راحت بيتها بعد شوية في بيت اهل يحيى
يحيى:- مالك يا امى
اعتماد بعصبية:- مالي ولا حاجة ابنى زى الاطرش في الزفة و ابنه مخطوف و الباردة مراتك قليلة الرباية بجحت فيا و قالتلي اطلعي برا حياتي كل دا علشان قلقانة على حفيدي الوحيد بقا دا جزاتي يا يحيى بعد ما ربيتك و تعبت فيك دا جزاتي
قالتها بدموع يحيى وقف مكانه مصدوم:- مين الى مخطوف
اعتماد:- ياسين ا انا عرفت بالصدفة لم لقيتهم بيتكلمو بصوت عالي انا اتهانت يا يحيى
يحيى عينيه احمرت من الغضب خرج و قفل الباب و هو بيتواعد لمنى وصل الفيلا اما في بيت اهل يحيى
اعتماد مسحت دموعها:- و لسه يا منى لو ما خليته يطلاقك و يرميك من حياته في الزبالة مبقش اعتماد
فلاش
اعتماد طبعا عرفت من السواق بتاع عربية منى و طبعا ليها الجواسيس الى حطهم ليها في كل مكان حتى في بيت ابوها ااايوة الشغالة الى بتشتغل في بيت ياسين اتصلت بيها و حكت ليها كل حاجة
باك
اما في الفيلا يحيى دخل الفيلا
يحيى بغضب:- منىىىى.. منىىى انزلي ضيعتي ابنى الواد راح بسببك
فوق الكل كان سامع صوته نور كورت ايديها:- طب وح
منى مسكت ايديها برجاء عطيتها ريان و قامت و هى مش قادرة تقف على رجليها من الى حصل فتحت الباب و خرجت نزلت تحت وقفت قدامه ساكتة لكن عيونها قالت كل حاجة قالت بصوت مرتعش:- انا معرفش حصل ازاى انا السبب في كل الى حصل
يحيى بصلها بوش خلي من التعبير ساكت فجأة كف نزل على وشها قال بغضب:- ااانتي خسارة فيكي انكى تعيشي اصلا انتي بتعملي اي في دنيتك غير المصايب و المشاكل اتجوزتي من وراء اهلك و اخرتها تضيعي ابنك يا متخلفة انا زهقت منك و من قرفك انا مش عارف مستحملك ليه اصلا ااابنى اتخطف بسببك انتى واحدة مهملة و مش اد المسؤلية لو كنت أعرف انكى كدا مكنتش اتجوزتك... افوق بس و هندمك صدقيني
منى وشها اصفر ايديها بتترعش يحيى بصلها ببرود و لف وشه فتح الباب و خرج اما منى مسحت دموعها و طالعت بابتسامة هادية ايوة دى عادة في منى اكنها بعدت عن الإحساس دائما بعد وصلت محاضره من يحيى تبتسم و تروح تنام :- عايزة اكون لوحدي لو سمحتوا
الكل قام معادة نور الى القلق ملي قلبها
نسمة كانت هتخرج وقفت على صوت منى:- نسمة ينفع ريان ينام جانبي
نسمة عطيتها ريان من غير ولا كلمة و خرجت
منى بتبص لريان و بتبتسم ضمته ليها اتجهت لسرير و نامت :- ماما خليكى معايا
نور بتلعب فى شعرها:- انا معاكي و عمري ما ها سيبك
منى نزلت دموعها:- بس ابنى مبقش معايا و مش عارفه اي الى بيحصلو يا ماما ياسين بيخاف ينام لوحده أو في الضالمة بيعيط لو صحي و ملقنيش جانبه اابنى انا السبب في بعده عني أنا ام مهملة
نور حضنتها و منى بتعيط و مذل حضن ابن اخوها بعد وقت في القسم طبعا الشرطة فرغت الكاميرات كان سيف و ادم الى بيرجعو الكاميرات
سيف كان مركز ادم حط ايديه في شعره بغضب
سيف بهدوء:- المهم اننا مسكن الست دى
ادم:- قول انى فهمت غلط قول انى غبي ظابط فاشل سيدت اللؤاء قول حاجة.. مستحيل لا دا مش طبيعي
سيف مسح على وشه بغضب و حزن:- روح شغلك و سبني في حالي اقولك روح مع العساكر
ادم:- مش قبل ما افهم قبل ما تجنن هو فيه كدا
سيف:- خلاص قولت روح شغلك المفروض نحقق معاها مش نقعد نندب لحد ما الولد يضيع للابد
ادم قام راح مكتبه كانت الست واقفة
ادم وقف قدامها قال بغضب و توعد:- خمس ثواني لو ما نطقتي اوعدك انكي ما ها تشوفي الراحة
الست:- انى قولت إلى عندي مخطفتش حد دا ابنى و رجعته
خديجة دخلت و قفلت الباب مسكها من شعرها:- مانا يا روح مامي اقدر ادفنك مكانك عادى صحيح هو مينفعش بس انا عادى ولا يهمني ودتييي الواد فين
الست بصرخ:- معرفش حاجة
خديجة بحادة:- انطقييي و الا
الست بخوف:- ا هقول هقول والله ارحميني
خديجة مذلة مسكة شعرها:- قولي
الست بارتعاش و خوف:- ا انا مخطفتش حد في ست عطيته ليا و قالت اخده لانه مخطوف والله دا الى حصل لا كانوا اتنين واحدة اسمها اعتماد و التانيه جميلة ايوة صدقوني انا كنت محتاجه فلوس ابنى كان عيان ... خلود صاحبتي بتشتغل شغالة في بيت واحد تقريبا اسمها ياسين الشاذلي جت ليا و هما معاها و اتفاقو معايا انى اخد الولد لان الست الى معاه مجنونة
فلاش يوم الحادثة بعد ما منى اخدت العيال و مشيت مليكة بعدت عن الناس فقدت الوعي أو عملت نفس اغمو عليها جت الست دى و اخدت ياسين من العربية طبعا كانت مدارية ملامحها و فعلا خرجت من الباب الخالفي
باك
ادم:- فين الولد عارف المكان
الست هزت راسها:- اعرف بس ادوني الامان اعتماد مش ها ترحمني انجدوني منهم خليها تسني يا باشا توبت مش هعمل كدا تاني بس سبيني
خديجة ضغطت على شعرها:- مش قبل ما ناخد ابننا
ادم و العساكر و الشباب راحوا المكان الى الست قالت عليه مسكو الحراس و دخلوا المكان كان شقة صغيرة الشغالة كانت قعدة بتلعب بالفون و ياسين بيبكى جوا لانه بيخاف من الضالمة كسروا الباب الشغالة قامت رفعت ايديها بخوف
اتجه يونس تجاه الصوت فتح النور و اتجه ليه شالوا ياسين كان مذل بيعيط لكن هادي لم شاف يونس صحيح مش فاهم لكن حاسس يونس مسح دموعه الى في عينيه حضن ياسين و خرج كان نوح و سامر و رحيم مستنينه برا
سامر شال ياسين قبل راسه و خرجوا من البيت ركبو العربية و مشيو صحيح المكان كان مهجور
في العربية رحيم بيسوق
رحيم:- واخد زن ابوه
يونس:- هاديك في وشك دا عسل انت جايب دا لابوه
نوح:- اموت و اعرف بت الهبلة بتحت فيه اي دا لا يطاق طب لو عملها حاجة لكون مخلي صورته في صفحة الوفيات
سامر بصلهم ؛- بابا و جدو اسر و جدو سليم ميعرفوش حاجة هما هيرجعو امتي مكنتش سفرية شغل
رحيم:- اطمن يا كبيرة... طب انا جوعت يااااه لو امى عملت طاجن ورق عنب بالموزة
نوح:- او سمك مشوي و جانبه استاكوزا
رحيم:- أو بط بالبرتقال مع انى مش بحبه
نوح:- يااا لو عملت مكرونة بالبشاميل
يونس بص لسامر و معاه المسدس:- عايزهم
سامر ؛- الله يسترك عندك عيال عايزني تربيهم اتهد بقاا و انت يا زفت سرع شوية عايز انام
رحيم:- امررك يا كبير بعد وقت طويل وصلو الفيلا رحمة نزلت جري اخدت الواد من يونس و حضنته:- حبيبي وحشتني يا يسو كدا تقلقنا عليك
نور بفرح اخدته منها
رحمة بزعل:- يووه بقا
نور طالعت على فوق فتحت الباب منى صحيت على صوت هى حفظه كويس اوى قامت قعدت رمشت عينيها بصدمة و فرح:- ا ابنى مش كدا مش بحلم صح
نور بابتسامة:- ابنك رجع يا حبيبتي... ابنك معاكي حقيقي
منى شالته و حضنته بقوة و اشتياق يااه اد اي احساس صعب كانوا بيبصو عليها بفرح و حزن
زينب:- يونس بيه عايزة اتكلم معاكم
شروق بصت للبنات:- يلا يا بنات
ليل و الباقي:- بعد اذنكم
دخلوا اوضة شروق و الشباب نزلو تحت دخلوا مكتب ابوهم
سامر:- اتفضلي يا زينب
زينب:- يحيى جاه هنا و اتخنق لاا هو اهان منى و ضربها و مشي طبعا الحمدلله ان محدش من البنات سمع أو نور هانم الا كانت حصلت كارثة.
يونس مسك المسدس و قام خرج:- طلابها و نالها ابن اعتماد رحيم:- وحيات بناتي ما هسيبك يا يحيى الكلب
خرجوا اتجهوا لبرا
سامر ببرود:- الو يا عم انت فين... اي دا هو ابنك اتخطف... مم يعني انت عند ست الولدة تمام طب انا عايزك و مينفعش تاجيل... لا لا خليك عندك احنا اهل برضو سلام يا رجولة
قالها بسخرية و قفل معاه
نوح:- نفسي في ربع هدوك
سامر:- بسس
بعد وقت قصير في بيت اهل يحيى
يحيى فتح الباب و قبل ما يتكلم كان يونس خبطه في راسه يحيى رجع لوراء يونس قرب منه ضربه بوكس يحيى وقع
نوح وجه السلاح عليه:- المرة دى قدام طنط منورة يا خالتي
يونس:- شوف يا حيلة امك انا واحد صايع ملوش مستقبل و مش باقي على حاجة اتشاهد على روحك يلا
يونس حط ايديه على الزناد
يتبع
الى يحضر العفريت و ميعرفش يصرفه يعرف ان يونس ها يقتله يا تري يونس هينفذ الى في دماغه ولا حد ها يلحقهم خصوصا انهم على اخرهم من يحيى و يا تري مليكة هيحصل ليها اي من اخواتها و اعتماد رايكم فيها
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
