رواية عشق ابيض واسود الفصل السابع 7 الجزء الرابع بقلم عائشة الكيلاني
صبا ضربت على وشها بصدمة الصمت ملي المكان الناس يبصو لبعض باستغراب ياسين بص حواليه بتراقب و غضب كفيل يحرق المكان بالي فيه قلع الجاكيت حطه على كتفها مسك ايديها و نزل من على المسرح و غضبه عميه خرجو من الجامعة و ركبوا العربية بصلها بغضب شغل العربية
صبا بتوتر مسكت ايديه ياسين وقف العربية نفض ايديه و ضرب ايديه على التركسيون:- اااانتي اتجننتي الاخلاق و الكرامة معدوش عليكى بتعملي ليه كدا هانت عليكى سمعتك و شرفك
هنا بصتله بصدمة و وشها بهت الدموع اتجمعت في عينيها بوجع من كلامه القاسي معاها:- ش شرف هى وصلت لكدا يا ياسين حصلت الشك دا انا تربيتكم
ياسين بصلها ببرود و ثبات:- للاسف مش طالعة لحد لا ابوكى الراجل المحترم ولا امك الست العاقلة المحترمة انتى متخيلة امك لو شافتك بالمنظر دا ممكن يحصلها اي
صبا سندت راسها على الازاز:- دى حرية شخصية انتوا الى تفكيركم ركعي و تخلف... جهل
قالتها و هى بتبصله بسخرية و يمكن احتقار:- جهل دى تصرفات واحد جاهل شرف اي و اخلاق اي... اي دخل دا في حريتي انا مش صغيرة و عارفه الصح من الغلط و اي العيب و الى مش عيب ذات الدين في القلب
ياسين:- طب يا بتاعت الحرية انتي مش خايفه من ربنا ااانتى انا مش لقي وصف لتصرفاتك غير انكى قليلة ادب.... طب انزلي
صبا:- نعم
ياسين ببرود:- انزلي
صبا '- انزل اي يا ياسين انت مش شايف انا لبسة اي
ياسين اترسمت على وشه ابتسامة سخرية:- يعني عارفة ان دا مش يتلبس قدام الناس... الناس الى بيسقفولك هما نفس الناس الى بيتكلمو عليكى و في اخلاقك من وراء ضهرك الناس الى ادتيهم فرصة يتكلموا على اهلك و يدو مواعظ و فين اهلها و تجيبي كلام لامك الست الى تعبت و سهرت و استحملت كتير علشانك هو دا جزاهم هى دى شكرا ليهم لو انتي صح انزلي كدا شيلة الجاكيت و انزلي يا شيخة البنادم لم بيتولد بيسترو على طول و الميت بيسترو بالكفن و انتي رايحة
ياسين سكت اتنهد بهدوء و
غضب شغل العربية و اتحرك اما في الفيلا في اوضة ياسين و نور نور ربطة الطرحة على راسها
ياسين:- انا حيوان و واطي لم فكرت اتجوز... ياريتني ما طاوعتك و سمعت كلامك
نور بصتلها و حطة ايديها على راسها:- انا الى طاوعتك ماله البتني واحد بس مكنش ها نطمرمط كدا ... احفادك مخلوش فيا عقل ولا هدوء دول خلوني مجنونة ياريتني ما اتجوزت
عيال و الى عايز عيال
ياسين بصلها بسخرية و قلدها:- هتجوزك علشان اتبني طفل انا الى واطي و حيوان
نور بصتله:- شوفت يعني انا كان معايا حق لم كنت بشتمك في الاول و ان الجواز و الحب دا مش لينا ولا العيال و التربية مش شبهنا
ياسين بين سنانه:- بس بقا انتى و عيالك مخلتوش فيا عقل عليكم و على عيالكم عيلة هما الاتنين و شيلي الى على شعرك دى اي جوزك مات و انا معرفش عاملة حداد على مين..
نور:- على بختي بختي يعني يارب كان نفسي في عيل واحد
ييجو تمانية و كل واحد عكس التاني
ياسين بغيظ:- بس يا فقر انتي نكد نكد المفروض تفرحي ربنا رزقك بى تمن عيال زى ا
نور حطت ايديها على خدها:- لو جدع و ابن ابوك كمل نفق و قول ملايكة ولا عسل انا الحمدلله انى لسه بعقلي
ياسين:- و لسه عيالهم بيكملو علينا منك لله يا نور يا بت عمي عليكى و على افكارك.. كنا اتبننه طفل و اطلاقنا ليه العذاب انا ذنب اهلي اي
نور بتاخد دواء الصدع و ياسين عمل يلوم فيها و في نفسه
نور باندفاع:- خلاص خلاص
ياسين:: من رحمة ربنا انكى عملتي الحادثة و مفيش تاني
نور:- انت فرحان انى كنت هموت
ياسين:- انتي ليه بتحبي تترجمي كلامي على مزاجك انا مقولتش كدا بس ليش الحادثة دى كانوا زمانهم حادشر الحمدلله يارب اتنين ماتوا زمان الله يرحمهم و الحمل مكملش دا من رحمة ربنا بياا انا البيت مبقش بيت دا حضانة بس لكبار
نور كانت ها تتكلم لكن خرجوا على الصوت
صبا بعصبية و صوت عالي:- اانت مين انت انت هتعمل عليا راجل اانت مالك بيا انا حره و بعدين روح شوف امك الى عايشة على ذكرة خطيبها الى اصلا لو كان عايش كان امرها تسيبك ولا ابوك الى ماشي ورا كلام تيته بتاعتك
نور اتسعت عينيها بصدمة لم شافت صبا بالشكل دا :- ااانتي عاملة في نفسك اي
صبا بصتلها:- حرية شخصية و بعدين عادى ما حضرتك عملتيها زمان عادى يعنى
ياسين كور ايديه اتجه لصبا و ضربها كف يحمل كل معاني الغضب و الصدمة
صبا بعصبية:- طب مش قعدة فيها انتوا هتعملو عليا الاخلاق و القيم و انتوا كل واحد فيكم شيطان في نفسه انا مجرمتش علشان تتعاملو معايا بالجهل دا
ياسين مسكها من شعرها طالع اوضتها و زقها و قفل الباب بالمفتاح و نزل بص لنور:- اوعك تدخلي ليها أو حد يعتبرها خليها تتربة يانا يا انتوا
سكت شوية و بعدين قال بهدوء و هو بيبصلها:- و بعدين هى تقصد اي لم قالت تيته عملتها قبل كدا
نور:- انا هروح اشوف شروق هتخلص امتي
اما في بيت مليكة
مليكة:- ولا يهمك يا حبيبتي غار كلب يجيلك حمار ههه فكي بقا اي الحزن دا
لبنى:- مكنتش متوقعة ان يطلع كدا
مريم مسكت ايد امها:- هههه ماما عايزكي في حاجة و لازم اقولك عليها قبل ما نتاخر و طبعا تيته لو اتاخرنا هطين عشيتنا
مليكة قامت:- بسس قدامي على جوه
مريم و مليكة خرجوا من الجنينة
لبنى قامت بابتسامة:- ربنا اخد حقك مني يا عمار افرح
عمار بصلها ببرود:- انا لا فرحان ولا انتي تهميني اصلا الى تتامر عليا و ارجع القيها بتتجوز غيري تبقا خاينة انتي مشوفتيش مني غير كل خير حبيتك اكتر من اى حد اكتر من امي نفسها عملتي اي سرقتي ملف اهم قضية عندى... عملتي كدا ليه لدرجة دى بتكرهيني
لبنى بصتله بوجع:- علشان خوفت عليك يا عمار ايوة خوفت عليك انا معنديش استعداد اخسرك
عمار بسخرية و حزن:- فعلا ف تروحي تتجوزي برافو يا لبنى كسبتي
عمار سبها و خرج رزع الباب بمنتهى القسوة لبنى قعدت مكانها دموعها تنزل فلاش
مليكة:- انا مش عجبني شغل عمار
لبنى:- عادى يا عمتو طلامة هو بيحبه و مقتنع بيه ف ليه لا
مليكة:- اه بس شغله خطر ظابط يعني ممكن يموت
لبنى:- عمتي هاتي المفيد
مليكة:- بصي انا عرفت انه مسك قضية مهمة جدا و ممكن لا اكيد تعرض حياته لخطر اسرقي ملف القضية و احرقيه ارميه في الزبالة المهم نخلص من الموضوع دا
لبنى بتفكير:- ايوة يا عمتو بس دى هعملها ازاى خصوصا ان كل اوراقه في مكتب جدو و المفتاح دائماً معاهم
مشهد تاني
لبنى دخلت الجنينة استغلت ان عمار بيكلم في الفون اخدت المفاتيح و راحت المكتب فتحت الخزنة الى فيها الملف دورت عليه اخدته و طالعت حطيته في اوضتها و نزلت الجنينة جري حطيت المفتاح في الجاكيت و قعدت كان عمار لسه بيتكلم في الفون قامت و طالعت على اوضتها جري تاني يوم عطت مليكة الملف
باك
لبنى مسحت دموعها كانت حاسه باختناق مش عارفه تعمل اي بالليل في الفيلا في اوضة حياة
حياة:- لا متهزريش يا تيا
لا يا حبيبتي مش بهزر انا مش تيا باسم حبيت اتسلي و حقيقي استمتع بالكلام معاكي صورك حلوة اوى على فكرة و صوتك احلي و اى كلمة مش عجبني هنشر الصور دى
حياة قفلت الاب توب و هى مصدومة:- نهار اسود يعني اي يعني اي تيا طالعت باسم الصور يادى المصيبة
حياة قامت قعدت على السرير ضمة رجليها بتترعش من الخوف وشها بقا شاحب و مش عارفه تعمل اي اما في اوضة صبا حست بفتح الباب كانت امها
شروق قربت منها صبا قامت فتحت البلكونة و رمت نفسها ووووو يتبع
الحلقة 7
حقيقي نور معرفتش تربي يا تري صبا هتعيش ولا لا و حياة هتعمل اي و هل دا استهتار من نور ولا ليهم اهاليهم و لبنى صح ولا لا
عشق ابيض واسود 🤍 🖤 4
عائشة الكيلاني
