رواية عشق ابيض واسود الفصل الخامس 5 الجزء الرابع بقلم عائشة الكيلاني

رواية عشق ابيض واسود الفصل الخامس 5 الجزء الرابع بقلم عائشة الكيلاني

كانت مشغلة الأغنية و بترقص 

داليد بترقص و بتغني:- قولهم حبيبي قولهم دى الى قلبي حبها مدم القصة كبرت ما عاد شي يتخبة تررر ترررر ترررر تررر و اااه هاد يا عمري قدرنا ااااه ولا قوة بتفرقناا تررر ترررر ترررر تررر 

علت صوتها اوى:- و ااااه هاد يا عمري قدرناا اااه ولا قوة بتفرقناا شك شك شك و ااااسمع كل الكون قدام الدنيا كلها رح خلي كل الناس تعرف اخباري كلهااا قولهم حبيبي قولهم دى الى قلبي حبها مدم القصة كبرت ما عاد في يتخبة شك شك شك 

نورهان كانت واقفة بتتفرج على بنتها طفت الأغنية:- حنة ابوكي و انا معرفش 

داليد لفت وشها قالت بمرح و مزح:- طب ما حلو دا يا نونو منها شغلة و منها تغيير و منها نفرح و نهيص 

شوية ااااااع انتي اتحولتي ولا اي انى بهيزر معاكي هو يطول يكون متجوز القمر ولا تزعلي لو اتجوزك عليكي اخلعيه و اجوزك سيد سيده هو احنا هنخاف اااع الحقني يا جدوو الحقني يا جدو 

داليد حررت نفسها رحيم الى مسكها من قفاها و جريت على اوضة ياسين و نور فتحت الباب 

ياسين قام بفزع:- لا اله الا الله.. 

نور خرجت من التواليت:- في اي 

داليد رمشت عينيها:- هى مين ست مين دا انتي اصغر مني يا تيته 

نور:- طب سبيني اصلي هااا الظهر هيفوتني بسببك 

داليد ؛- هو دا شكل واحدة رايحة تصلي رموشك دى ولا تركيب 

ياسين ضرب كف على كف:- يارب نخلص خير يا ست ابوها 

داليد اتجهت لسرير نامت و اتغطت:- دادى عايز يعلقني مش عارفه ليه مع انى بريئة رابي ابنك يا حاج جدو رحيم لو جاه قول مشوفتنيش.... عيب يا حجة احفادك على وش جواز خلي وشك يكرمش شوية 

نور حدفت المخدة عليها:- فعلا متربتيش بنت رحيم هتكوني اي غير كدا 

ياسين:- يلا يا بنتي بالطريقة دى مش هنصلي في يومنا دا 

نور:- يلا يا ابنى 

داليد شالت الغطا من على وشها و بصتلهم:- اي دا 

ياسين:- قومي يا بت على الحمام اتوضي و علشان تصلي 

داليد:- رجلي وجعني تيته معاكيش حاجة لوجع بيم انكى جدة الاحفاد و هنتجوز و كدا 

داليد جريت على التواليت قبل ما نور تحدفها بحاجة اما في بيت مليكة و مراد 

مليكة بعصبية:- انا الغلطانة المفروض مكنتش وفقت انه يسافر نفسي اعرف هيجر حاجة لم يشتغل في بلده والله ما يجر حاجة 

ملك:- ييييه اخنقينا بقا و البرنسيسة اخبارها اي منى هو فين ابنك 

منى بتشرب القهوة:- في الشركة معاه ابوه 

مليكة:- هتخليه قعد لوحده 

منى:- اعمل اي يعني احبسه ياسين الى في دماغه في دماغه 

ثم كدا احسن لا معايا ولا مع يحيى 

مليكة بصتلها بدموع محبوسة:- لتاني مرة اذيكي و تنقذيني 

فلاش 

مليكة قعدة في اوضتها بتتفرج على البوم صورهم و صور عيالها :- وحشتوني اوى يا قلب ماما 

مريم بصوت عالي:- امى امى انا جيت 

عمار من تحت:- ماما احنا رجعناا عيالك رجعوو يا مليكة 

مليكة قالت في نفسها انها بتحلم أو متهيالها 

منى دخلت ليها و معاها العيال قالت بابتسامة و فرح:- مليكة عمار و مريم تحت انتي كل دا مش سماعهم 

مليكة بدموع:ـ اكيد حلم أو صوت حد تاني ما انتي عارفه بقا الاطفال في السن دا بيبقو شبه بعض في كل حاجة شكل و صوت 

منى اتجهت ليها حطت الالبوم مكانه و خرجوا 

مليكة:- براحة يا با بنتي هقع 

منى:- طول عمرك باردة 

نزلوا و وقفت مكانها بدهشة ابتسمت بمرارة و فرح في نفس الوقت العيال جريو عليها و حضنوها مليكة نزلت لمستواهم و حضنتهم باشتياق و حنان صحيح يوم بس حقيقي كانت بتموت من غيرهم مكنتش متخيلة ان هتكون بالحالة دى 

مراد بصلها:- يوم و مقدرتيش على فراقهم... يارب تكوني فهمتي غلطك و اتعلمتي الدرس و ان الى بيحفر لغيره بيقع هو في الحفرة الى حفرها لغيره... منى معلشي خلي العيال معاكي 

منى اخدت العيال و طالعوا على اوضتهم 

مراد بصلها:- انا صحيح مش طيقك و متعصب منك بس بسبب الى اذيتيها انا رجعت مش ها قول احسن منك و الكلام دا لان مفيش حد احسن منك يا مليكة... كلام منى مفرقش بالي و ان ممكن يحصلك حاجة محستش بنفسي غير و انا هنا واقف قدامك و للاسف همشي وراء حبي ليكى و هرجعك على حياتي تاني علشان عمار و مريم انا اتصلت بعمى و اخواتك و المأذون في الطريق 

باك 

رحمة:- ولا هنخلص 

ملك:- رحمة هسالك سؤال و تردي بصراحة انتى ممكن تتجوزي تاني 

رحمة حطت المج على التربيزة دموعها في عينيها بحزن:- اتجوز اي و مين... كريم دا كان احلي حاجة طيبته حنيته خوف عليا كان كل حاجة تعرفو انى ولا مرة زعلت منه من رغم المصايب الى كنت بعملها بعد دا كله تقولي اتجوز كريم مات و روحي معاه يمكن محمد هو الى مصبرني على فراقه لان نسخة منه صحيح مفيش شبه في الشكل بس واخد طبعه 

مليكة:- دائما دبش 

ملك:- حوشي يا بت العسل الى بينقط من لسانك 

منى:- بسسس... اتهدو بقاا 

بصت لرحمة:- معلشي يا حبيبتي حقك علينا 

رحمة:- هى مقالتش حاجة تزعلني هو عمره ما راح عن بالي ولا تفكيري يحيى 

منى:- انا قفلت الموضوع دا دفنه و اخد العزاء فيه بلا قرف 

مليكة:- طب العشيرة الى بينكم ياسين سنين حب قبل الجواز راحوا فين 

منى بصتلها بغيظ:- راحوا مع الى راحوا خلاص و بعدين انا كرست حياتي لابنى و بسس صحيح امى بقولكم خلي عندكم دم و تعالوا اترزعو شوية و اتهدو مش كل شوية سفر اكسفو على دمكم دا انتوا المفروض تبقوا جدود 

مليكة:- شغل جوزي اعمل اي اقوله متشتغل و بعدين قولت كفاية عيال يونس و اخواتك 

ملك بتلعب فى شعرها:- و انا تيام رافض الاستقرار في مصر شغله بقا اعمل اي صحيح همسة و رؤوف اخبارهم اي 

رحمة:- لا والله.... تصدقوا اننا هنطرد بسبب العيال دى و بعدين اطمني عيالكم يطفشو بلاد 

مليكة:- بس ماما لسه في البيت يعني انتوا ظلمين العيال معاكم 

منى قامت:- انا لازم اروح الشركة 

ملك:- النهاردة الجمعة يا سيدة الأعمال اجازة 

منى:- هروح اجيب ياسين من 

مليكة:- ياسين الى على وش جواز منى ياسين كبر مبقاش الطفل الى بتجري وراه بالمعقلة علشان ياكل 

منى اتنهد بحزن على السنين الى عدت و من نفسها فتحت الباب و خرجوا كلهم 

اما في المقابر كان يونس قعد عند قبر ليل:- سنين عدت بس حاسس انكى لسه سيبني امبارح.. انا عايش و بنجح و بقوة علشانك انا نفذت كل وعودى ليكى يا ليل بس ندمان على كل مرة زعلتك فيها كل مرة نمتي فيها زعلانة بسببى 

اتنهد بوجع:- و عارف انى وجعتك اوى و جيت عليكى سامحيني يا حبيبتي حقك عليا يا ليل يا احلى و احن حد دخل حياتي نورها 

يونس خرج من المقابر لبس نضارته و مشي اما في الفيلا في اوضة حياة بنت نوح الصغيرة قعدة على الاب توب بتكلم صاحبتها 

بالليل كان الكل متجمع 

نور:- انتي كويسة يا حبيبتي 

لبنى سبت الفون:- مش عارفه يا تيته حاسه اني مش مبسوطة مع ان اختارته بين الناس بس حسه غريب 

نور باستمع و تركيز:- ازاى 

لبنى اتنهدت بمرارة:- يعني مش عارفه بس حاسه بقبضت قلب .... هما البنات فين 

نور حطت ايديها على ايد لبنى:- لبنى 

لبنى بابتسامة:- انا كويسة والله فين البنات بقا 

مريم جت قعدت بينهم 

نور:- مقيمة هنا هو انتوا ملكمش بيت ملكمش أهل ارحموني مش كدا 

نور بنت سامر:- هو احنا لينا غيرك يا تيته وسعي شوية 

لبنى:- بس دا مكانك 

نور ؛- مكتوب على اسمك يعني وسعي يا بت 

مريم:- ااااع 

ليليان:- دا انا خفيفة يعني 

لبنى بضحك:- اوى ليليان انتى ازاى بتاكلي و مش باين عليكى 

ليليان:- ششش انا عمتك بتتريقي على عمتك يا جزمة 

مريم:- عمتنا ازاي معلش 

ليليان:: اديكي قولتيها بنت عمتكم يبقا تقولولي عمتشي 

ريتال :- يا الى ما عندكم دم حد يجي يساعدنا 

نور:- يا صباا انتي يا بت 

صبا نزلت جري:- لا ما هو لو كدا اتبرو مني احسن 

هنا:- يا جماعة احنا في جامعة مينفعش كدا 

نور قلعت الجزمة كلهم قاموا من مكانهم:- خمس دقائق الاكل يكون اتعمل و المطبخ بيلمع الى هيلعب و يبوظه هزعله 

مريم:- امرك يا كبيرة 

بعد شوية كان الكل قعد على السفرة كان كل واحد قعد و معاه عيالو بس طبعا نيرة مسافره و عيالها معاها و طبعا ليل ماتت بقلها سنين شروق لسه في شغلها و نسمة و نوح زى ما هما معظم الوقت مسافرين لا دى العيلة كلها كدا يسافرو و العيال مع نور صح شروق و سامر عندهم تلات بنات نور و صبا و هنا نسمة عندها حياة و ريان 

ياسين:- ماما انا 

منى:- اعمل الى تعمله ان شاء الله تنتحر خليك ماشي ورا ابوك لحد ما يغرقك 

ياسين:- شايف اختك يا خالي 

نوح ؛- بس يا منى 

سامر:- نفسي مرة واحدة اتهني باللقمة بدل ما بتقلم بغم ارحمو 

ياسين رزع المعلقة:- دائما نصفني انا و امك صحيح الكبير هيبة 

نور:- كلهم هااا كلهم انا مش ناقصة 

يونس:- جوزك مجاش ليه 

لبنى:- بلاش تظلمه يا بابا دا يا عيني من اول ما يصح لحد ما ينام و هو في شغل 

حمزة:- بت يا عمتي ليليان ناولينى ورق العنب دا 

ليليان:- هههه امسك يا زفت خالو حمزة 

تميم:- برضو مجاش ليه 

لبنى:- تعبان اوي انا خايفه عليه يا بابا 

مريم:- دا مش بيجرله حاجة اطمنى بصراحة الواد دا مش بينزلي من زور عمار الشوكة مش عجبني تجي نبدل 

عمار:- لاا 

صبا:- دكتور ياسين ممكن تذكرلي المادة لان صعبة جدا و حقيقي مادة معقدة و رخمة زى الى الى بيدرسها 

ريتال سقفت و ضحكت:- الللله يومك زفت يا حازم حازم 

داليد:- هتعيد السنة يا بسيوني بسيوني 

لبنى بضحك:- حازم حازم 

مريم ضربت كفها في كف لبنى و هى بتضحك:- بسيوني بسيوني 

ياسين:- حلو اوي يا صبا كلى قبل ما الاكل يبرد 

حياة:- دا احنا هنريحوووك 

هنا بغمزة:- و هنعمل الإنسانية 

البنات فضلوا يضحكوا عد اليوم بفرح لبنى روحت البيت كانت هترن الجرس لكن خافت ل تقلق مروان جوزها طالعت المفتاح من الشنطة فتحت الباب اتجهت لى اوضتها و فتحت الباب لكن اتجمدت بصدمة لم لقيته بيخونهاا وووو 

يتبع 

يا تري لبنى هتعمل اي 

كدا نقدر نقول ان الجزء الرابع بدا 

انت سالت على ابوها قبل ما تخونها يا مروان 

عشق ابيض واسود 🤍 🖤 

عائشة الكيلان

       الفصل السادس الجزء الرابع من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×