رواية عشق ابيض واسود الفصل الرابع 4 الجزء الرابع بقلم عائشة الكيلاني
لبنى بحزن و لوم:- لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم كام مرة اقولك لا يا نور خدي بالك من نفسك و انتي بتتعملي مع البنات شوفتي دماغك وصلتنا لفين شوفتي التفرق بين العيال عمل اي بسببك الاخوات اتفرقت
نور قامت بتعب و صرخ:- كفااية بقا ... ارحميني ااانتوا محدش فيكم حاسس بيا ولا شاف الى شوفته تعرفو اي هاا تعرفوا عن ام قلبها محروق على بنتها اناا مكنتش و مذل معرفش يعني اي نوم من يوم ما اتولدو و انا مش بعمل حاجة غير اجري وراء دا و اشوف دا دائما مهددة ان بنتي ممكن مترجعش لييه علشان مولودة بمرض فقدان الذاكرة و تركيز صفر ولا يونس الى عصبي معظم الوقت و كل مرة بيعمل مصيبة اجن من الى قبلها ولا مليكة الى تغلط الغلط و ترجع تندم قوليلي فرقت اهتمت بمين فيهم اكتر من التاني... دول ولادى و محدش ها يحبهم ولا يخاف عليهم اكتر مني
لبنى بغضب بصت لياسين:- هى دى ام عيالك إلى فرحان بيها بتقل ادبها عليا و فرحان عجبك كلامها يا اسر... يخسارة تربيتي فيكى
اسر بغضب:- لبنى انتى مش شايفة الى احنا فيه... ثم انتي مالك تفرق ولا متفرقش هو انتي كنتي معاها ولا عارفه نيتها ثم بتلومي فيها في اكتر وقت هى بدمرة فيه
اما في اوضة منى
منى بعصبية:- اوعي من على الباب بقولك
شروق هزت راسها بنفي:- مش هسيبك تخرجي و انتي بالحالة دى
منى بجنون:- انتي هتعملي فيها المخلصة ولا خايفة عليا بجد تلقيكي بتخططى لحاجة تدمريني بيها اانتوا عايزين مني اي ما تسبوني في حالي بقا
ليل بصت لنسمة و نورهان الى قالت:- سبيها تخرج يا شروق هى عارفه بتعمل اي كويس
شروق بعصبية:- انتوا بتقولو اي انتوا عايزينها تنزل بالحالة دى و في الوقت دا
ليل:- انا هسوق ابعدي عن الباب بقا
شروق بعدت عن الباب منى جريت على السلم بجنون و ليل وراها خرجوا من الفيلا ركبوا العربية و اتحركو على القسم اما في بيت منة
منة:- برضو مكنش ينفع تعمل كدا اه غلطت بس مش طلاقها قدام الكل يا مراد عيب يا حبيبي عيب
مراد باختناق:- اهو الى حصل يا ماما انا مش مبسوط ولا مرتاح لم عملت كدا بس هى اتخطط كل الحدود عكرفة و قلت ذوق في الاخر تتامر على اختها امى الى بخاف لم اروح البيت انام مقومش
منة بصتله بصدمة مراد كمل:- ايوة البت دى والله ما طبيعة كل ما تكبر تجنن بخاف اشرب أو اكل حاجة في البيت و كله بسبب دماغها دائما مصممة تطلع الوحش الى فيها مع ان هى واثق و متاكد ان جواها شخص كويس جدا .. فين العيال
منة:- نور اصرت انهم يبقوا معاها و كمان هما مسكو فيها.. انا مش عارفه ابص في وش نور ولا اقولها اي ربنا يصبرها على الى بتشوفه من عيالها
اما في القسم
الظابط:- ازاى بس
منى:- انا بنفي كل الى اتقال دا
الظاط:- و الادلة و الكاميرات
منى بهدوء و ثبات ممزوجين بكدب:- والله انا بقول الى شايفه اختي اغمو عليها فعلا لان السكر كان في النازل ف اغمو عليها و الطبيعي الواد يتخطف منها
الظابط:- حاسس ان مش الحقيقة
منى :- ارجوك صدق كلامى انا معايا مليون دليل على انها متعملش كدا حتي لو اعترفت تووو اصلا يا عيني اللهم احفظنا عندها مرض ثرثرة
الظابط رمش عينيه بعدم فهم:- افندم
منى قرب شوية معلش
الظابط:- اتفضلي
منى جانب ودنه:- بتمشي و هى نايمة و اوقات بتشوف حاجات احنا مش شايفينها
منى بعدت:- ف متهياليها انها خطفت الطفل يا عيني و بعدين انا ام الولد و بنفي كل دا انا نفسي دليل ان دا محصلش لانى كنت معاها
الظابط :- هو حد قالك انى عبيط علشان اصدق الفيلم دا
منى:- بقولك اي متقرفنيش انت مش هتعرف اختي اكتر مني اختي مش هتبات في الحبس ثانية اعمل طعن في البلاغ تو اسم اختي ميجيش في المحضر
منى قامت بصت على الورق بتاع المحضر مسكته و قطعته
الظابط بصلها بصدمة و غضب قام قال بغضب جحيمي:- ااانتي اد الى عملتيه دا
منى رفعت صابعها بغضب:- ادها و نص و يكون في معلمومك اختي لو مخرجتش صدقني هندمك على الثانية الى عملت استلمت فيها القضية و البلاغ
قالتها و هى بتبصله بتحدي:- مممم نبقا اصحاب ولا تكتشف جنوني اصل احنا في العيلة دى فاقدين العقل
الظابط قعد بغضب منى قعدت مكانها بعد وقت خرجت مليكة و روحت البيت منى طالعت اوضتها اخدت الولد من نيرة حضنته بقوة و خوف اما تحت نور طالعت على اوضتها عادى ولا اكن في حاجة لا حضنت مليكة ولا كلمتها و دا بالنسبة مليكة خنجر فى قلبها هى عارفه نور و ياسين مستحيل يسامحوها نظراتهم بتقول كدا محدش طيقها و بيتها مينفعش تروحو لانها اطلقت
اما في اوضة منى
الفون بيرن سابت ياسين على السرير مسحت دموعها و ردت:- الو
صاحب الرقم في العمليات دلوقتي
منى اتنفضت قامت بصدمة:- انت مين و اي الى بتقوله دا .. مستشفى اي طب هو كويس
للاسف حالته صعبة جدا ياريت تيجي حالا اسم المستشفى****
منى قفلت الفون لفت حجابها بسرعة و نزلت زى المجنونة
يونس قام:- منى انتي رايحة فين
منى بخوف:- ي يحيى يحيى عمل حادثة
نوح بصدمة:- انتي بتقولي اي..
يونس:- مش ممكن تكون لعبة هو عملها
سامر:- طب يلا مفيش وقت
سامر:- انا هروح معاها و انتوا حاولوا تهدو الدنيا
سامر و منى ركبوا العربية بعد وقت كانوا في في المستشفى قدام غرفة العمليات منى قعدة ساكته مش بتعيط لكن قلبها بيصرخ من الوجع من رغم انها بتنسي الا انها مش عارفه ولا قادرة تسني كلامه ليها و انه اهانها حسسها انها ولا حاجة
سامر قعد جانبها:- هيبقا كويس
منى بصتله بابتسامة وجع:- مش فارق معايا يبقا كويس أو لا انا هنا علشان ابنى و عايزه كويس بس علشان ابنه الى ملوش ذنب في الى بيحصل انا خلاص مبقتش عايزة يحيى ولا بقيت بحبه و وقفت مع مليكة لان في الاول و الاخر اختي من دمي و كمان علشان عمار و مريم الى برضو ملهمش ذنب
سامر:- عارف انكى عمرك ما هتشيلي من اختك
منى بوجع:- و مع ذلك كل مرة بتاذي منها من غير سبب و بعدي علشان امى و ابويا و علشان ان مبعرفش ازعل من حد فيكم لان بنسا
اتنهدت بوجع:- النسيان دا اكبر نعمة في حياتي... عارف ليه لان لو منتش هموت بقهرتي يا سامر
سامر طبطب على ايديها الدكتور خرج منى و سامر قاموا
سامر:- طمنا يا دكتور
الدكتور:- الحمدلله كويس مع ان الحادثة مش بسيطة بس الحمدلله حصل كسر في الايد و اصابت بسيطة الحمدلله شوية و هيفوق هننقله غرفة عادية و ان شاء الله هيكون كويس الصبح باذن الله
الدكتور مشي من قعدت بهدوء مش فرحانة بس مش زعلانه
تاني يوم في الفيلا في الجنينة كانت نور قعدة مع بناتها
ملك:- حضرتك قولتي انكى عايزة تتكلمي معانا
نور بهدوء:: ايوة و كويس ان منى مش موجوده علشان مش عايزة تسمع الى هقوله دا لانها حساسة ... قبل اى كلام لازم تعرفوا ان كلكم معزة واحدة
مليكة بوجع و ابتسامة سخرية:- جداا واضح جدا ان بتعملينا كلنا زى بعض أو انتي مش بتعملي اى حاجة غير ان بتفرقي بينا و الدليل اهو منى كل حاجة بالنسبة ليكى منى راحت منى نامت منى زعلانه.. انتى ظالمة يا ماما و جدا عمرك ما كنتي عدلة بينا بتعمليها اكنك معندكيش غيرها
ملك:- اخرسييي ممم ماما بجد ياريت تقولي لينا ليه بتعملي الى بيحصل لان بجد تعبت منهم و من تصرفاتهم فعلا منى ليها معزة خاصه في قلبك احنا حاسين بى دا
نور بابتسامة سخرية:- ماشاء الله كبرتو و ليكم صوت ... انتوا عارفين اسم امى كان اي
مليكة:- اشك ان كان ليكى ام اصلا
ملك:- اخرسي بقا
نور:- اخرسو.... و انا عندى اربع سنين كنت صغيره صغيرة جدا على انى اشوف ظلم امى... اتظلمت و ماتت و انا اربع سنين و طبعا مطلوب ان اكون الام و الاخت المهم امى كان اسمها منى.. كبرت و المدرسة الى بحبها ماتت كان اسمها منى و اعز صاحبة ليا و الى هى صاحبت عمري ماتت قدام عيني في حادثة كان اسمها منى حتي المريضة الى كنت مسؤولة عن حالتها ماتت و برضو كان اسمها منى و طبعا الدكتورة منى ماتت
ملك بصت ليها بصدمة:- مامتك كانت اسمها منى
نور هزت راسها بهدوء
مليكة:- و صاحبتك الى اسمها منى ماتت
نور:- ايوة
مليكة:- و عندك بنت اسمها منى
نور:- الى هى اختك
مليكة و ملك مصدومين:- نهار اسود
نور:- منى اتولدت و بمرض النسيان و فقدان التركيز و ان دوري كام اخاف عليها لانها بنتي انتوا ماشاء الله ميتخفش عليكم بس هى كل يوم ببقا خايفة و مهددة انها مترجعش ليه علشان حاجة محدش فينا ليه يد فيها
كملت بوجع و غضب:- انتى لمرة التانية بتدبحني فيها يا مليكة لا قادرة ادعي عليكى ولا قادرة اسامحك و لتاني مرة بترمي نفسك و دماغك لى الغريب
مليكة بدموع:- مراد هياخد العيال و هيسافر... ها تحرم من عيالي يا امى
نور لفت وشها بوجع:- انتي الى اختارتي كنتي عملتي حساب أو خاطر ليهم بدل الفضيحة الى ممكن تلزمهم العمر كله و كل دا ليه علشان حاجة مش في دماغك اصلا... من يوم ما اتولدو و كل واحد فيكم امانة في رقبتي
نور قامت:- و انتي يا ملك لو شايفة ان ظلمتك توجهيني بس متاذيش نفسك ولا حد من اخواتك
نور خرجت من الجنينة طالعت اوضتها قعدت على الكرسي و سندت راسها عليه غمضت عيونها بألم:- مكنتش اعرف ان تكبرو هتكسروني كدا و تكسرو فرحتي بيكم يا ولاد ياسين عد شهر كان مراد فعلا اخد العيال و سافر منى طبعا اطلقت من يحيى في بيت تيام
نور مامت تيام:- اااي عندك مانع
ملك بابتسامة:- لا يا حبيبتي دولا احفادك و اكيد هتخافي عليهم اكتر مني شكرا انكى شايلة معايا المسؤلية دى انتى ام جوزي تبقي امى انا كمان ولا لا
نور بعصبية و غيظ:- انتى مستفزة امشي من وشي يا بت انتي كل ما بشوفك بتعصب
ملك حضنت حماتها:- والله العظيم بموت فيكي
مامت تيام بعدتها عنها:- اااي دا انتي مغسلتيش ايدك و بتحضنيني عايزة يجيلي فيروسات عايزني اتعب امشي على اوضك اغسلي ايدك و رجلك... دى لسه هتبصلي اتحركي يا زفتة من وشي
ملك خرجت و هى بتضحك على اد عصبية حماتها على اد ما هى فعلا طيبه و حنينة بس عصبية اما في بيت ياسين بالليل على السفرة
يونس:- ناولينى اللفت دا يا ليل
ليل:- يارب نخلص
مليكة:- بابي انا عايزة اشتغل لان
ياسين:- انا مش ابو حد عايزة تشتغلي انتي حرة
نور بصتله بعتاب و زعل و سكتت
شروق:- احم طبعا كلكم مؤمنين
الجميع:- لا اله الا الله
سامر:- بقلق خير يا شروق
شروق:- انا حامل
سامر شنق وووووو
يتبع
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
عائشة الكيلاني
