رواية فتاة الذئب الاسود الفصل التاسع والثلاثون 39 والاخير بقلم بسمله فتحي
فتاة الذئب الاسود
الحلقه 39 الاخيره
رجع ادهم البيت دخل كان المكان هادي
بدا ينادي عليها ليان ليان انتي هنا بس مش كان في اي رد
رح قاعد علي الكرسي في الصاله
بعد شويه سمع صوت قفل الباب جامد
دخلت ليان وكانت باين عليها التعب كانت شيله صنيه عليها اكل وكانت بتغني اغنيه
ادهم واقف لقها بتحط صنيه علي السفرة وشكلها كان متغير كانت لابسه عبايه ربط اشربه علي رأسها
ليان: للي نفسها انا لو كنت اعرف ان المهمه كده كنت رفضت دي الوليه كانت نقصه تقولي
اغسلي السجاد هي مش تعرف انا مين ولا ايه
حسبي الله ونعم الوكيل
قعدت على السفرة وبدت تاكل م طبق المحشي
سمعت صوت ضحك عالي لفت بي رأسها لقت ادهم واقف بضحك تضايقت جدا
بتضحك علي ايه؟
ادهم بصراحه عليكي شكلك غريبه جدا مش معقول انتي الذئب الاسود
ليان: اهو شوفت بقا الاحول لما تغيير
ادهم شوفت بس اقولك حاجه بصراحه
ليان اي هي؟
ادهم: انك قمر قمر قمر جدا في العبايه جامد عليكي
ليان: وشه. احمر من الخجل ابتسمت بسمه صغيره طيب اقعد عشان نكل انا طالع عين وانا بعمل الاكل
ادهم: هو انتي اللي عامله الاكل ده كله
ليان: ايوه اقعد بقا انا مش رضيت اكل قولت اكل معاك
ادهم: بجد يا ليان ؟
ليان: ها انا قصدي يعني لو انا كنت كلت من غيرك مش كنت ها تكل فا قولت مش مشكله اكل معاك
ادهم: امم قولي كده
قعدوا كلوا في هدوء
ادهم: مش ها تكلمي يوسف
ليان: امم بعدين يا ادهم
ادهم: تمام ماشي
ليان: هو لسه كتيره علي المهمه بلقنا اسبوعين
ادهم: لا خلاص اجهزي للي الساعه 3 الفجر
ليان: ابتسمت بسمه خبيثه اوك.
ادهم: تمام انا هقوم ادخل الاوضه انام بقا
ليان: اوك تصبح على خير
ادهم: وانتي معايا ياقلبي
...........................
الساعه 3 الفجر في المخازن. كان ادهم و يوسف وسيلم و رأئد وكريم واقفين في المخازن بعبوا البضاعه في كراتين
المعلم فرج : خلصت ياض انت وهو
رد كريم خلاص يا معلم كله تمام التمام
جاه محفوظ: بقولك ايه يا حاتم. تعال عشان عايزك في حاجه
ادهم: حاضر يا معلم
ادهم: خير يا معلم
محفوظ: اسمعني كويس يا حاتم البضاعه دي كبيره اوى وفلوسها كتيره عاوزين بقا البضاعه دي تكون لينا لوحدنا وهديكي الحلاوة
ادهم: انت قصدك يعني ان المعلم فرج وعطا يطلعوا من الملود بلا حمص.
محفوظ : الله ينور عليك هتبقي انت والود حوده
ادهم : تمام يا معلم هرجع انا بقا عشان محدش يشك في حاجه
ادهم : رجع واقف مع الشباب
يوسف: خلاص كده احنا خلصان
جابر: تمام يلا بقا شيلوا نحمل في العربيه اللي بره
قال كده وخرج
ادهم: بعت رساله للي ليان اجهزي يلا
عند ليان: كانت لابسه بنطلون اسود و جاكت اسود. عملها شعرها ديل حصان مسكت الخنجر في ايدها بعد كده خبت الخنجر في هدومها سمعت صوت رساله ابتسمت
كده اللعبه ابدات
خرجت من البيت طلعت فوق سطح العماره بقت بتنط من عماره للي التاني لحد اما واقفت فوق المخازن قبل اما تنزل بعت رساله للي القوات
دخل المخازن: يوسف حس بي حركه خفيفه ابتسم الذئب الاسود وصل
ادهم : اجهزو يلا
سيلم: تمام
رائد: كده البضاعه في العربيه
كريم: ايوه صح
محفوظ وعطا وفرج قربوا عليهم خلاص يا شباب
رد. ادهم ايوه خلاص خلصنا الشغل يا معلم محفوظ وكل حاجه تمام.
محفوظ: طيب يلا بينا
عطا : استنى اتاكد ان كل حاجه تمام
محفوظ: تاكد من اي بس الشباب قالو كل حاجه تمام
عطا: لا اتاكد برضو بي نفسي
فرج: ايوه انا كمان عاوزه اتاكد
عطا قرب من العربيه الخاصة لي فاتحه شد منها صندوق لقاء في لعبة اطفال
اي ده بقا في المسحوق
فرج اي ده كمان في المسحوق
محفوظ: كان لسه بلف عشان يمشي
عطا : محفوظ انت خد البضاعه كلها ليك
محفوظ انا مالي رجلكتم اللي نايمين علي نفسهم
رد يوسف و سيلم و كريم مش حصل يا معلم
احنا كنا صحين جدا حاتم و حوده اللي كانوا بحطوا البضاعه في العربيات
جابر: بتكلموا بجد يا معلم عطا رجلت المعلم محفوظ هم اللي كانوا بحطوا البضاعه في العربيات
فرج: اي قولك يا معلم عطا
عطا: بقا بتسرقنا يا معلم محفوظ دي اخرت العيش والملح
بدات المعركة بين رجلت المعلم محفوظ و المعلم عطا و المعلم فرج
الشباب كانوا بضربوا بعض
محفوظ كان بي حول يهرب لف. بس لقاء اللي واقف في وشه بتضحك رايح على فين يا معلم محفوظ
محفوظ: انتي ازاي؟
ليان: بضحك. زي. الحرمي في السجن
مستغرب مش كده لا مش وقت استغرب خلاص خلص
محفوظ: فكرك يعني وحده زيك تقد على المعلم محفوظ
ليان ضحكت ضحك عليا لا ما انت مش تعرف انا مين انا اقدر على عشر زيك او اكتر لان انا ليان الشامي عينها قلبت الذئب الاسود قلتها على وش ها بسمه خبيثه
محفوظ: بص للي ادهم اللي ضحك برضو كمان الشباب
قرب حاتم: مستغرب من اي يا معلم.
محفوظ: انت مين :
ادهم: انا انا ادهم ظابط مخابرات
يوسف كان رافع السلاح، وصوته شق المكان:
يوسف: الكل يقف مكانه! أي حركة… النار هتفتح!
لحظة صمت تقيلة نزلت على المخازن،
لكن محفوظ ضحك ضحكة مكسورة.
محفوظ: فاكرين نفسكم مسيطرين؟
اشارة واحدة مني والمكان يولع!
وفجأة…
المخازن انفجرت فوضى.
رجالة محفوظ، عطا، وفرج هجموا في نفس اللحظة،
صوت ضرب، صريخ، صناديق بتقع،
والمكان اتقلب ساحة معركة.
أدهم كان قدّام، بيتحرك بثبات،
بيحمي يوسف وسليم.
ليان كانت في الظل…
عينها لمعت، الذئب الأسود خرج.
حركة سريعة، رجل من رجالة عطا وقع على الأرض،
التاني حاول يقرب من يوسف…
ليان كانت عنده قبل ما يكمّل خطوة.
يوسف (بابتسامة خفيفة): عرفت إنك هنا.
لكن فجأة…
طَلْق نار شق الهوا.
ليان لفت بسرعة،
عنيها وقعت على أدهم.
الرصاصة ضربت صدره.
أدهم اتراجع خطوة…
خطوتين…
وبعدها وقع على الأرض.
ليان (بصوت مكسور): أدهمممم!
المعركة كملت،
لكن ليان ما شافتش غيره.
رائد وكريم سيطروا على فرج،
سليم ضرب عطا في دراعه ووقع السلاح،
يوسف صوب سلاحه ناحية محفوظ.
يوسف: اترمى أرض! انتهيت!
محفوظ حاول يجري،
لكن القوات كانت داخلة في اللحظة دي.
اتكبّل محفوظ،
عطا اتشد من الأرض،
فرج رفع إيده وهو بيترعش.
لكن ليان…
كانت راكعة جنب أدهم.
مسكت وشه بإيديها، دموعها نازلة من غير ما تحس.
ليان: أدهم… قوم
قوم عشان خاطري… بلاش تسيبني لوحدي
أنا محتاجاك…
قوم يا أدهم… إنت لسه مصلحتنيش
صوتها كان بيتكسر،
حطت راسها على صدره.
ليان (ببكاء):
أنا بحبك أوي…
أوي يا أدهم…
غمضت عينها،
وفجأة…
أدهم (بهمس):
وأنا كمان بحبك…
وبعشقك يا لي لي…
ليان رفعت راسها بسرعة،
عينيها مليانة دموع وصدمة.
ليان: أدهم؟!
إنت كويس؟!
أدهم فتح عينه وابتسم.
أدهم: اهدي يا حبي…
أنا كويس، بصي كده.
ليان فتحت الجاكيت،
شافت الواقي.
سكتت ثانية…
وبعدين انفجرت.
ليان:
إنت بتمثل عليا؟!
إنت بتضحك عليا؟!
وضربته في صدره جامد.
أدهم: آآه!
ليان (بتعيط وغضب):
إنت مستفز!
عاجبك اللي عملته ده؟
كنت هموت من الخوف!
أدهم ضحك وهو بيتألم:
أدهم:
بس اعترفتِ…
وسمحتيني.
ليان: لا…
أنا مش مسمحاك.
أدهم مسك المسدس بهزار:
أدهم:
خلاص بقى…
أموت نفسي بجد يمكن تسمحيني.
ليان خطفت المسدس منه بخضة.
ليان: لا لا!
خلاص… خلاص أنا مسمحاك!
أدهم ابتسم بانتصار:
أدهم: بجد؟
طيب قولي بحبك تاني.
ليان وشها احمر، وبصوت واطي:
ليان:
بحبك…
بحبك يا أدهم.
يوسف قرب منهم وهو بيهز راسه:
يوسف:
خلصتوا؟
ولا لسه مسرحية؟
واقف قدام ليان انا اسف يا ليان
ليان: حضنت يوسف انا مسحمك انت اخويا ومش هعرف ازعل منك كتيره
يوسف ابتسم ليها طيب يلا بقا علشان نامشي
ليان يلا نمشي
.................................
بعد مرور شهور
في قاعه كبيره جدا
القاعه كانت منوّره بأنوار ذهبية، الشموع متوزعة، والمزيكا هادية في الأول.
الكل واقف مستني.
ليان دخلت…
لابسة فستان أبيض بسيط لكنه خطير في جماله، شعرها مرفوع بنعومة، وعينيها لمعة فرح مختلفة عن أي مرة قبل كده.
ماسكة إيد اللواء جمال، خطواتها ثابتة، بس قلبها بيدق بسرعة.
أدهم كان واقف مستنيها،
أول ما شافها… نسي النفس.
قرب خطوة، وبص لها بنظرة كلها حب.
اللواء جمال سلّم إيد ليان لأدهم، وقال بصوت واطي لكن واصل:
اللواء جمال:
"خلي بالك منها… دي أغلى حاجة عندي."
أدهم مسك إيد ليان بإحكام:
أدهم:
"دي روحي قبل ما تكون مراتي."
ليان ابتسمت، دموعها لمعت، بس تماسكت.
نادين دخلت بي الفستان الابيض ومساك ايد ابوها
سيلم قرب منهم سلم على ابو نادين اللي قال حطها في عينك يا سيلم وخلي بالك منها
سيلم: من عين والله دي بقت حياتي كلها يا عمي اخد نادين بسها على راسها
اما ساره كانت نزل علي سلم القاعه. لابسه فستان ابيض حسن جوز امها كان مساك ايدها
رمزي ابتسم ليها قرب منها اي القمر ده
ساره : بي كوسف انتي كمان قمر
حسن مش هوصيك عليها
رمزي : مش محتاجه توصي منك.اخد ساره
كانوا قاعدين كلهم كل عريس و عروسه قاعدين في كوشه
المزيكا كانت شغله بصوت عالي
علي الجنب التاني كانت مريم قاعده شيله بنتها اللي عمرها شهور اسمها. ليان
وكانت ام مريم قاعده معاه
يوسف قرب منهم شاله بنته وبسها من خدها. حبيبت بابي
ضحكت مريم عليهم ليان الصغير وخد ملامحه عمتها ليان الكبيره
يوسف: بضحك فعلاً معاكي حق دي مش وخد حاجه منى ولا منك خلاص
ام مريم : معلش بقا
كانت ام ادهم قاعده علي طربيزه تانيه. وكان قاعده جمها ابو ادهم و اخو مالك.
ام ادهم: انا مش مصدقه اني شوفت ابني الكبيره عريس تاني بس المر دي مبوسط وسعيد
ابو ادهم معاكي حق ربنا يتمم الفرحه دي بخير
الام اللهم آمين عينها دمعت كان نفسي ليلي تكون معانا دلوقتي وفرحانه للي اخوها ربنا يرحمها يارب
مالك: ربنا يرحمه يارب وبعدين ليلي علي طول معانا دايما وهي اكيد دلوقتي فرحانه عشان ادهم وليان هي كانت بتحبهم اوى
الاب: صح يا مالك. معاك حق خلينا بقا نفرح بي اخوك الكبير
الناحية الناحية علي طربيزه كانوا قاعدين اهله نادين مع عم سيلم ومراته عمه واخته نور
كانوا بتكلمو مع بعض.
ابو نادين كان بوصي عم سيلم علي نادين
ردت نور مش تخاف والله يا عمي دي بقت من العيله واخته ليا وصدقني سيلم عمر مها. يزعلها أبداً
مرته عم سيلم طب يزعلها بس في يوم وشوفا انا هعمل اي في
ام نادين انشاء الله ربنا مش يجيب زعل أبداً يا رب
الكل في نفس وحده. يارب
اما عند كريم ومليكه كانوا واقفين مع بعض
كريم : اي القمر ده يا ناس معقول انا خاطب القمر ده كله
مليكه : مرسي انت كمان حلو اوى انهارده
كريم: انهارده بس لا انا حلو دايما
مليكه ضحكت مغرو انت
كريم اومال ايه بقولك ايه
مليكه: قول يا حبيبي
كريم: قلب حبيبك انتي شايف العيل دي كان بشور علي رائد و رقيه
مليكه ملهم دول والله يا كيمو مش عارفه بس من ساعت اما تخطبو وهم في ودي تاني خالص
كريم: ضحك ايوه فعلا تعالي نروح ليهم نقوم اللي قاعدين دول انا مش فرح ده ولا ايه
مليكه بصراحه انا مستغربه ليان انها قاعده
علي باب القاعه كان داخل امجد هو وامه كان معهم بنت
قرب منهم اللواء جمال اهلا وسهلا نورنتا
امجد: بي نور حضرتك الف مبروك ليهم
اللواء جمال: الله يبارك فيك عقبال
امجد: شكرا لحضرتك. ا م ربنا يخليك
اللواء تعالو اتفضلوا
الام: شكرا لحضرتك يا سيادة اللواء
رحوا قربو من ليان وادهم
ام امجد: الف مبروك يا ليان
ليان: بفرحه طنط هدى الله يبارك فيكي
امجد: سلم على ادهم الف مبروك يا حضرة الظابط
ادهم: الله يبارك فيك عقبالك يارب وبعدين بلاش حضرة الظابط دي احنا خلاص بقنا اصحاب ولا ايه
امجد: ده. شرف ليا والله
بص للي ليان: الف مبروك يا لولي
ليان: الله يبارك فيك انا كنت هزعل منك لو مش كنت جيت الفرح
امجد: هو معقول ازعل جهورتي مني
ادهم: بي غيظ وغيره امجد
امجد: احم انا اسف يا باشا
ليان بضحك يوها في ايه يا ادهم. هو قال ايه
يعني ما انا جوهره فعلاً
ادهم: والله طيب اقعدي
كريم كان لسه واقف مع مليكه قرب منهم
مالك
مالك: بقولك ايه يا عم انت
كريم: قول يا مالك
مالك : هو ده فرح ولا ايه دول زي مايكون. لزقين في الكراسي
كريم : مش عارف والله طيب نعمل ايه بقا
مالك: استنى شوف انا هعمل ايه
مالك قرب من صاحب الموسيقى قالو حاجه
فجاءه صوت الاغاني عليت والمهرجات اشتغلت
يوسف قرب منهم. وبقوا يروقص هما التلات رائد قرب منهم هو كمان وبدا يرقص معهم
مالك رح ناحية ادهم تعال يلا
ادهم: يلا يا لوكه
اما كريم رح للي سيلم و رمزي
كلهم بقوا برقص على المهرجات
مليكه و رقيه رحوا جبوا البنات وكمان مريم اللي اتدت ليان للي امها
الشباب شدو امجد معهم
الكل كان فرحانه وسعيد
صحاب الموسيقي شغل اغنيه رومانسيه كل كبلز بدوا يروقص مع بعض
حتى ابو ادهم وامه كمان شركه في الرقص.
مالك: اي ده بقا يعني. انا مش هرقص مع حد انا هروح اكل احسن
.........................
بعد مرور الوقت وساعات كان الفرح خلص
نروح عند. ادهم وليان في الفيلا
في الغرفه كانت ليان واقفه متوتره
ادهم : ابتسم ليها قرب منها بخطوات هاديه بسها من راسها مالك بس لي متوتره كده
ليان: ها لا ابدا انا كويسه انا بس حاسه اني في حلم مش مصدقه اني خلاص بقيت معاك بقينا مع بعض
ادهم: لا صدقي يا حبي احنا خلاص بقينا مع بعض ومستحيل حد يقدر يفرق بين ساكت وعين كانت متعلق على شافيها بي شغف وحب قرب منها وي حطت شفيفه على شافيها وتاهه في عالم تاني خاص بيهم هم بس عالم كل حب و رومانسيه وسعادة
.
عند سيلم و نادين
سيلم : انا بحبك اوى تعرفي انك. اجمل بنت واحن وحده تشوفها عين
نادين: انت كمان احن واطيب وحد عرفته في حياتي انت دخلت قلبي مره وحده اول مره شوفتك حسيت بي حاجه غريبه حسيت اني اعرفك من زمان وكنت ضعي مني وفجاءه لقيتك بقيت بعمل كل اللي اقدر علي عشان اقنذ حياتك
سيلم: مش اتكلم هو اخدها في حضنه وقال خلاص احنا بقينا مع بعض
عند رمزي و ساره
كان رمزي وخد ساره في حصنه
ساره انا بحبك.
رمزي: انا كمان بحبك بحبك يا اجمل وحده شفتها عين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم الصبح
في بيت يوسف ومريم
يوسف كان شيله ليان بنته وكان بلعبها
مين حبيتبت بابي هاتي بوسه للي بابي يلا حبه انتي يا قطوطه الصغيره انتي اي الحلوه دي هكل اكل اكل من خدك اخر شي يا ناس
كانت بتضحك لي
يوسف: انتي حبيبتي انتي فضل يبوس من خدها
مريم: بي غيره مستطنع وضحكه خافيه لا والله بقا كده يعني هي خلاص بقت حبتك وانا خلاص يعني
يوسف نايم ليان على السرير وقرب من مريم شدها من وسطها انتي انتي قلبي وروحي وعمري وحياتي كلها
مريم: بجد والله
يوسف: اه والله بقولك ايه ما تجي اقولك كلمه جوه
مريم : يوسف اسكت بقا
يوسف: ضحك خدي بس تعالي شكلك زعلانه تعالي اصلحك
مريم : بعدين معاك بقا الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت رائد كان قاعد في الغرفه بكلم في الفون
وحشتيني جدا
رقيه والله انا كنت لسه معاك امبارح في الفرح لحقت اوحشك
رائد: انتي بتوحشني كل ثانيه بتكني بعيده فيها عني
رقيه: والله؟
رائد: اه والله بقولك ايه هنخرج انا وانتي انهارده بليل اوك هبعتلك فستان تلبسيه
رقيه: اوك بس هنروح فين
رائد: مفجاءه بقا
رقيه: اوك ماشي انا هقفل دلوقتي بقا عشان اشوف ماما مش عارفه بتزعق لي
رائد: عملتي فيها ايه
رقيه: مش انا والله دي مليكه.
رائد : ضحك مليكه وكريم طلعين للي بعض حله ولقت غطاها
ضحكت رقيه اه والله معاك حق باي بقا
رائد: باي حبي
كريم: دخل عند رائد في الغرفه بتجبي في سيرته لي ياض
رائد: ضحك يعني جبت في سيرته مسي يا خي
كريم: انا احلا من مسي طبعاً
ضحك: رائد فعلاً والله
كريم: عند مانع في كده
رائد : لا خلاص انت رايح فين كده
كريم: رايح مشوار كده
رائد: مشوار فين يعني
كريم: عزم مليكه انهارده على العشاء رايح اجيب ليها هديه
رائد: بجد والله اي الصدفه دي انا كمان عزم رقيه انهارده على العشاء
كريم: اها سمعتك بتقول ليها انكم خارجين
رائد : ايوه
كريم: طيب ماشي انا هروح بقا عشان مش اتاخر سلام
رائد سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المساء في بيت مليكه و رقيه
مليكه كانت لابسه فستان بي اللون البنجري طويله وكانت فرد شعرها وكانت لابسه على الفستان فويرر
خرجت من الغرفه في نفس الوقت اللي كانت رقيه خرج من الغرفه التاني وكانت لابسه فستان بي اللون السماوي طويل وطويل الاكما وكانت عمله شعرها كعكه
الام: اي القمرات دي
مليكه: انا لو قمر فا انا قمر عشان انا بنتك يا سوسو
سهيله: يا بكشه
رقيه: معاها حق يا سوسو احنا قمر عشان انتي امنا قمر زيك كده
سهيله ضحكت انتو مش ليكم حل
صوت جرس الباب رن
فتحت الخادمه وكان كريم ورائد
دخلو سلمو على سهيله وبعد كده كل وحده اخد حبيته وماشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبعد مرور سنتين
في فيلا ادهم في الحديقه كان الكل مجمع
يوسف ومريم و سيلم ونادين و رمزي و ساره كمان رائد و رقيه ومليكه وكريم
الكل كان مجمع في فيلا ادهم
ليان: كانت شيله بنتها سيلان عمرها سنه
مريم كانت شيله ليان بنتها اللي عمرها دلوقتي سنتين ونص
نادين كانت شيله بنتها توليب عندها سنه
كمان ساره: كانت شيله بنتها رهف
كانت قاعده معاهم زينه خطيبت امجد اللي بقت اصحاب هي وليان والبنات
عند الشباب
ادهم كان شيله ابنه التاني اسر توم سيلان
كان قاعد مع ابو واللواء جمال كمان سيلم و رمزي و كريم و رائد وجيهون ورين وهايون
و امجد
هايون: هو بشويه اللحمه وكان معاها مالك
قرب منهم رمزي بلقوكم خمسه ساعات بتشوي ولسه مش خلصتوا انتوا لو بتشوي خروف كان زمنه خلص
مالك: يوها نعمل ايه يعني بدل مانت بتكلم كده تعال اشوي انت
هايون: ايوه ايوه تعال اشوي انت ايدي وجعتني من التهويه على اللحمه
رمزي طيب وسع كده انت وهو خلع جاكيت البدله وشمر كمه القميص وبدا يشوي هو كمان ادهم.الي قام.يشوي معاه.
كريم: ايوه كده يا بطل فينك من زمان
رمزي قوم انت وهو اعملو حاجه
رائد نعمل ايه يعني
رمزي: في سلطه عاوزه تعمل كمان العصير
يوسف: حاضر يا باشا
ابو ادهم للي اللواء الايام والسنين والشهور جريوا علينا العيال كبرونا.
اللواء جمال: فعلاً والله مين كان يصدق اني هعيش للي اللحظة دي بص ناحية ليان بي حب ابوايه
ابو ادهم الشامي كان هيكون فرحان بيها لو كان معانا دلوقتي الله يرحمه
اللواء جمال: ربنا يرحمه ويجعل في الجنه انشاء الله
ابو ادهم : اللهم آمين
عند. ام ادهم كانت قاعده مع امه مريم وكمان سهيله
قرب منهم مالك. اللي قال يلا يلا يا حجه انتي وهي الغداء جاهز
ام ادهم: خلصتوا يعني الحمدلله
ليان: اخيرا انا جوعت موت موت
مالك: ايوه خلصانه هاتي سيلان
ليان: امسك اها تعالو يلا يا بنات نهجز السفرة مع الشباب
نادين وساره و مريم ومليكه و رقيه يلا بينا
قعدو. الكل على سفره وحده وسط ضحك وهزر كانهم عيئله وحده مش مجرد اصحاب كل
وحد قاعد جمه حبيته ومرته كلهم كانه عايشن مع بعض المر قبل الحلوه
اللواء جمال: برضو نوي تسافر يا امجد.
امجد: انا شغلي كله في اللمنيا بقالي سنين سياب الشغل كافيه كده.
ليان: امجد انت ممكن تعمل الشغل وانت هنا قصدي يعني ممكن تبع الشغل وانت في مصر وابقي سافر من الفتره للي التاني اطمن علي الشغل ورجع تاني طنط هدى مش عاوزك تبعد تاني عنها
رمزي بص يا امجد. اي ريك. تبقي شريك معايا في الشركه ممكن كمان نفتح شركة كبيره بي اسمك و اسمي
امجد: بي تفكير الفكره حلوه تمام ماشي.
رمزي: حلوه كده نبقا نقعد انا وانت بقا ونشوف الشغل
امجد: تمام ماشي
........................
رجع امجد الفيلا
كانت الام قاعده في الغرفه
قرب منها امجد باسه علي راسها عامله ايه ياقلبي
الام: الحمدلله يا حبيبي ها طمنيني عليك
امجد انا بخير الحمدلله اول مره اكون فيها مبسوط. كده انهارده كنت وسط ناس اعرفت اي معنا الاخوات والصحاب و اهل. ناس بتحب بدون مصلحه ناس ممكن تحبك بجد حتى وانا ابن اكبر عدو ليهم تعرفي ان رمزي انهارده عرض عليا اني اكون شريك معاه
الام بجد والله يعني مش هتاسفر تانى
امجد: لا يا امي. هتبع الشغل من هنا وممكن اسافر كل فتره قصير بس مش هستقر هناك.
الام بفرحه ماشي يحبيبي انا بس. مش عاوزه تبعد تاني كافية بعد
امجد: عمري ما هبعد تاني عنك تاني يا ست الكل بسها من راسها وخرج من الغرفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ليان كانت واقف في بلكونه الغرفه قرب منها ادهم حضنها من وسطاها. قلبي واقف سرحان في ايه
ليان: ها ولا حاجه يا روحي.
ادهم: ضمها للي حضنه اعرفي اني هفضل دعم ليك دايما
ليان غمضت عينها وشدت ادهم للي حضنها اكتر كانت عامله زي الطفله اللي متعلقه في حضنه. ابوها. ادهم مسح علي شعرها
بعد مرور الوقت الليل حل علي المكان النور طفا والكل نام. الكل كان نايم في امن وسلام. للي حياه جديده. وسعيد الكل ودع حياته اللي قبل كده اللي كلها معركه ودم وقتل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فتاة_الذئب_الاسود
#بقلم_بسمله_فتحي
#الحلقه_39_الاخيره
