رواية تضحية حب الفصل التاسع 9بقلم اسلام محمد


 رواية تضحية حب 

بقلم اسلام محمد 

الفصل التاسع 



((بعد ما انجي رنت علي احمد واحمد ومكنش عارف بعد كدا عرفها وقالها ))

احمد : طب طمنيني هي عاملة اي كويسة بتاكل هي تمام بتنام بتشرب طمنيني والنبي عليها 

ام سلمي : اها هي كويسة 

احمد : اومال قافلة التليفون ليه 

إم سلمي : ابوها خد منها التليفون ومنعها من الخروج 

احمد : ياربي طب اي الحل دلوقتي 

((وهنا إم سلمي ترد بكلمة ما مفاجاة ب النسبة لاحمد وقالت ))

ام سلمي : احمد انا لقيت الحل ليك انت وسلمي  اقابلك 

احمد : بجد طب حضرتك فين انا ممكن اجيلك 

ام سلمي : عارف الكافيه الي في وسط البلد ((وقالت اسمه ))

احمد : اها عارفه 

ام سلمي : خلاص انا هكون هناك كمان ساعة نتقابل هناك 

احمد : خلاص ماشي مسافة السكة وهكون عندك 

ام سلمي : خلاص ماشي باي 

احمد : باي 

((احمد قام لبس وراح علي اوضة امه وخبط ))

امي : ادخل 

احمد : انا نازل يا امي عايزة حاجة 

امي : لا ياحبيبي بس رايح فين كدا 

احمد : رايح مشوار كدا 

امي : ماشي يابني خلي بالك علي نفسك 

احمد : حاضر يا امي ادعيلي 






امي : دعيالك يا بني ربنا يطعمك ما يحرمك يارب 

احمد : يارب يا امي 

((نزل احمد وركب العربية ونزل علي وسط البلد وقعد في الكافيه وفضل قاعد لحد ما جيه الجرسون وام سلمي مكنتش لسة جت ))

الجرسون : اجيبلك حاجة يا فندم 

احمد : اها عايز قهوة مظبوط

الجرسون : تمام 

((راح الجرسون جاب القهوة وجيه وام سلمي مكنتش جت احمد رن عليها ))

احمد : الو 

ام سلمي : الو يا احمد معلش انا عارفة اني اتاخرت بس دقائق وهكون عندك 

احمد : خلاص ماشي توصلي بالسلامة.....

((احمد قعد وبيشرب القهوة وبعد خمس دقائق ام سلمي جت احمد قام وقف وسلم عليها ))

ام سلمي : اذيك يا احمد 

احمد : الحمد لله ازيك انتي 

إم سلمي : الحمد لله اتفضل اقعد 

((احمد قعد ))

ام سلمي : سامحيني إن اتاخرت عليك بس الطريق كان واقف 

احمد : اها فعلا النهاردة الطريق زحمة جدا 

ام سلمي : اها والله الناس بقت كتيرة اووي ههههه

احمد : ههههه

(( وهنا الجرسون جيه ))

احمد : تشربي اي ؟

ام سلمي : مانجة 

احمد : واحد منجة 

الجرسون : حاضر 

احمد : خير حضرتك قولتيلي انك عايزاني 

ام سلمي : بص يا احمد انا بعزك جدا والله ومن ساعت ما شوفتك وانا احترمتك اووي 

احمد : ربنا يخليكي 

((الجرسون جيه ونزل المانجة))

احمد : شكرا 

الجرسون : العفو 

احمد : كملي 

ام سلمي : بص يا احمد ابو سلمي بعد ما كنت عندي ابوها لما روحت ضربها وخد منها التليفون ومفاتيح العربية وهي ولا بتاكل ولا بتشرب انا بعد ما انتوا كنتوا عندي انا بعديها  بكام يوم روحت الفيلا علشان اتكلم مع ابو سلمي لكن هو مكنش هناك وقابلت سلمي وكانت بتعيط وشكلها ضعيف جدا 

((احمد كل دا قاعد بيمسع بس ))

ام سلمي تكمل كلامها : بعد ما اطمنت على سلمي وجيت ماشية قابلت ابوها كان نازل من العربية 

((الحوار الي دار بين ابو سلمي وامها))

ابو سلمي : انتي اي الي جابك هنا 

ام سلمي : طب مفيش اهلا اتفضلي اي حاجة 

ابو سلمي : لا مفيش اللي جابك هنا 

ام سلمي : جيت اطمن علي بنتي 

ابو سلمي : جيتي تطمني علي بنتك ولا توصليها بي الولد دا الي بيضحك عليها 

ام سلمي : اولا احمد مش بيضحك عليها وبعدين انا متكلمتش معاها في الموضوع دا اصلا 

ابو سلمي : لا ياشيخة 

ام سلمي : اه والله حتي اسالها انا كنت بطمن عليها بس 

ابو سلمي : لو بتحبي بنتك بصحيح اقنيعها تتجوز ماجد 

ام سلمي : لكن هي مش بتحبه 

ابو سلمي : بعد الجواز هتحبه 

ام سلمي : طب واحمد 

ابو سلمي : احمد دا انا هعرف ازاي اعلمه الادب 

ام سلمي : حرام عليك دا ولد غلبان 

ابو سلمي : يبقا خليه يبعد عن بنتي لكن لو مبعدش قسما بالله لاخليه يتوجع علي إمه واخواته 

إم سلمي : حرام عليك 

ابو سلمي : اطلعي برة

إم سلمي : انت بتطردني 

إبو سلمي : اها ومتدخليش هنا تاني 

((نرجع لي حديث احمد وام سلمي ))

ام سلمي : بعد كدا مشيت 

احمد : طب انتي قولتي انك لقيتي الحل اي هو 

ام سلمي : الحل انك تبعد عنها 

((احمد الرد كان صدمة  بالنسباله ))

احمد : انتي بتقولي اي ؟

ام سلمي : هو دا الحل يا احمد 

احمد : دا مستحيل 






ام سلمي : انت بتحب سلمي 

احمد : اها طبعا

إم سلمي : يبقا لازم تبعد عنها انا عارفة إن دا مش بالساهل لكن انت عجبك عيشتها كدا عجبك الي انت تكون كل شوية في خطر ابوها عمره ما هيغير رايه دا بيموت في الفلوس وعنيد جدا ابعد يا احمد بجد لو بتحبها 

احمد : تمام ربنا يسهل عن اذنك 

ام سلمي : مش عايزاك تكون زعلت مني 

احمد : لا خالص اتشرفت بيكي 

ام سلمي : وانا كمان 

احمد : عن اذنك 

((احمد هنا ساب الفلوس بتاعت القهوة والمانجة ومشي ))

((احمد مشي وهو مش عارف هيعمل اي يبعد عنها طب ازاي وهو بيحبها طب ما هو مش هينفع كدا هي في خطر وهو في خطر ولو مبعدش مش هيكسب حاجة دا بالعكس دا ممكن يخسر ابوه وامه طب هو هيعمل اي ((كل هذا الكلام ما يدور في راس احمد )) طب يبعد وميكونش اناني بس اناني في ايه انا بحبها واخرتها يا احمد هتعمل اي ))

((وهنا احمد فضل يتمش شوية وكان عمال يفكر هيعمل اي وبعد شوية كانت حوالي الساعة خمسة احمد راح الورشة ))

احمد : سلام عليكم 

الاسطا: عليكم السلام اي يا احمد مجتش ليه

احمد : معلش يسطا جالي مشوار ومعرفتش ابلغك 

الاسطا : خلاص ماشي هتيجي بكرة 

احمد : اها باذن الله 

الاسطا : ماشي يا احمد 

احمد : انا هروح انا بقا 

الاسطا : اقعد بس اشرب حاجة بعد كدا امشي 

احمد : معلش يسطا جي تعبان وعايز انام 

الاسطا : ماشي يا احمد 

احمد : سلام يسطا

الاسطا : سلام يا احمد 

((وهنا احمد روح البيت ودخل امه كانت قعدة هي وإخواته بيتغدوا ))

احمد : سلام عليكم 

امي : عليكم السلام يابني 

نهي وبسملة : عليكم السلام 

امي : حماتك بتحبك تعال كل 

احمد : لا مش جعان يا امي انا هقعد جوا شوية 

امي : يابني تعال كل 

احمد : مش قادر يا امي 

((دخل احمد الاوضة وفضل قاعد شوية وامه خبطت علي الباب ))

احمد : ادخل 

امي : اي ياحبيبي عامل اي 

احمد : الحمد لله يا امي 

امي : تستاهل الحمد  اي مكلتش ليه 

احمد : مليش نفس 

امي : طب رجعت من الشغل متاخر ليه 

احمد : انا مرحتش الشغل اصلا 

امي : اومال كنت فين 





احمد : كنت في مشوار بعد كدا اتمشيت شوية وجيت 

امي : مشوار اي دا يا احمد 

احمد : مصلحة كدا يا امي 

امي : اي دا هتخبي علي امك 

احمد : ((وهنا احمد اترما في حضن امه )) انا تعبان اووي يا امي 

امي : وهنا امه طبطبت عليه مالك بس يا حبيبي بكرة ربنا هيعدلها متقلقش 

احمد : انا كنت مع ام سلمي وهي قالتلي لازم ابعد عن بنتها 

امي : ليه يابني مش بتقول كانت معجبة بيك 

احمد : بتقولي إن ابوها مصمم على العريس وحابس سلمي ومانعها من الاكل ومن الخروج 

امي : يالهووي اي دا كله 

احمد : مش عارف 

امي : عايز نصيحة امك 

احمد : اي يا امي عايزاني ابعد 

امي : سيبها يابني تشوف نصيبها محدش عالم الخير فين يمكن ربنا يرزقك بي واحدة احسن منها 

احمد : لاكن انا بحبها يا امي 

امي : عارفة والله يابني بس هتعمل اي ما باليد حيلة ابعد يابني وشوف حالك وخليها هي كمان تشوف حالها فكر يابني في كلامي كويس ....

((وهنا امي قامت وخرجت وانا قعدت علي السرير ومدت وبصيت لي السقف وكنت بفكر ومش عارف اعمل اي رنيت علي سلمي كان برضوا التليفون مقفول لحد بعد اسبوع وانا بنزل الشغل وبروح بنام وكل يوم ارن علي سلمي وكان بردوا التليفون مقفول لحد ما فيوم برن عليها لقيت التليفون اتفتح رنيت مردتش لحد ما قعدت ارن شوية مردتش لحد ما فات يومين علي نفس الكلام وكنت برن عليها مش بترد وانا هنا قلقت اووي. طيب هي مش بترد ليه عليا مدام فتحت التلفون لحد ما خطر في بالي إن ابوها هو الي يمكن يكون فتح التلفون في اليوم دا خلصت شغلي وانا مروح لقيت التليفون بيرن ببص اتفاجات ولقيت سلمي هي الي بترن رديت بسرعة ))

احمد : إلو يا سلمي 

سلمي : الو يا احمد

احمد : عاملة اي طمنيني عليكي انتي كويسة 

سلمي : اها يا احمد انا كويسة 

احمد : طب الحمد لله بتاكلي وبتشربي 

سلمي : اها الحمد لله انت عامل اي 

احمد : الحمد لله كنت برن عليكي لقيت تليفونك مقفول بعد كدا رنيت لقيت تليفونك اتفتح ومكنتيش بتردي 

سلمي : اها معلش كنت مشغولة شوية 

احمد : اي دا مشغولة ؟ مشغولة ومش بتردي عليا ؟! 

سلمي : اها يا احمد 

احمد : مالك يا سلمي في اي 

سلمي : ماليش انا كويسة انت في اي 

احمد : انا بس كنت قلقان عليكي 

سلمي  : لا متقلقش انا كويسة 

احمد : سلمي

سلمي : نعم يا احمد

احمد  : انتي وحشتيني اووي يا سلمي 

سلمي : شكرا يا احمد 

احمد : شكرا ؟! في اي يا سلمي مالك انا كنت متخيل لما تكلميني هلاقيكي فرحانه ومبسوطة في اي 

سلمي : بص يا احمد 






احمد : في اي 

سلمي : في موضوع كنت عايز اكلمك فيه 

احمد : موضوع ؟!موضوع اي دا ؟! 

سلمي : انا مش هينفع اتكلم معاك تاني 

احمد : اي الكلام الي بتقوليه دا يا سلمي في اي 

سلمي : مفيش حاجة بقولك مش هينفع نتكلم تاني 

احمد : دا ليه 

سلمي : علشان هتخطب 

احمد : تتخطبي؟! 

سلمي : اها عقابلك 

احمد : عقبالي؟! سلمي انا بحبك 

سلمي : معلش يا احمد كل شيء  قسمة ونصيب 

احمد : بعد كل الي انا عملته ؟! 

سلمي : عملت اي ؟! 

احمد : دا انا كنت مستعد حياتي كلها في السجن ومتخلاش عنك 

سلمي : اها معلش انت انسان نبيل معلش يا احمد كل شي قسمة ونصيب وبعدين انا هتخطب 

احمد : وياتري العريس دا ماجد ؟! 

سلمي : اها بجد طلع انسان محترم جدا وقدرنا إن احنا نتفق مع بعض وانا بحبه وهو بيحبني 

احمد : بتحبيه ؟! 

سلمي : اها بحبه انسان محترم وطيب وجدع وبيحبني وكمان عيشته المادية كويسة 

احمد : طب وانا 

سلمي : كل شي قسمة ونصيب ربنا يعوض عليك 

احمد : ربنا يعوض عليا ؟! لا لا مستحيل تكون سلمي الي انا حبتها وعشقتها مستحيل تكون انت البنت الي انا كنت بكلمها مستحيل انتي البنت الي





 انا كنت عايز اضيع عمري علشانها مستحيل تكون انتي البنت الي انا كنت بحلم بيها مستحيل تكوني البنت الي انا طول حياتي بتمني ان هي تكون مراتي وحبيبتي لا لا مش انتي 

سلمي : معلش بقا بعد اذنك مترنش علي الرقم دا تاني

احمد : يا سلمي 

سلمي : نعم يا احمد 

احمد : انا عارف الي ابوكي هو الي خلاكي تقولي كدا 

سلمي : لا طبعا انا الي بقول كدا علشان فعلا حبيته وبابا فعلا عارف مصلحتي وكان عنده حق من البداية وانا كنت غلطانة لما مسمعتش كلامه من الاول 

احمد : لا لا مستحيل تكوني انتي سلمي 

سلمي : سلام يا احمد وبعد اذنك مترنش علي الرقم دا تاني 

((وهنا سلمي قفلت السكة ))

 


                             الفصل العاشر من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×