رواية الكنز المرصود الفصل الثالث 3 بقلم رشا منصور


 رواية الكنز المرصود الفصل الثالث 3 بقلم رشا منصور


#الجزءالثالث 


#الكنزالمرصود 


الشيخ سمعان…. 


بعد ما اخدنا أدهم المستشفي وتم إنقاذه. من سم' الأفعىe لقينا عويس وصل وقال ل سليمان باشا أنسي موضوع بنتي ومش عاوز الشيخ يجيلي تاني البيت ومشي. ..


وده جنن. سليمان باشا لأنه متعودش حد يقف ضد. رغباته… علشان كدا قالي أتصرف. ..


ولقيت أفضل حاجه إني اسلط. ع بنت عويس جن. عاشق. وسيبت سليمان باشا في المستشفي ورجعت بيتي وطلبت الجنn الطيار. وظهر ليا سلسال.وده جن. مش سهل وعاشق. ل بنات الأنس. . 


قولت له جايبلك بنت إنما إيه قمر. حلوة وصغيرة ومش متجوزة يعني انت أول واحد هيدخل حياتها وانت وشاطرتك بقي أنا عاوزها تعشقك.. في أسرع وقت 


وعاوزك تتمكن منها وتتكلم بلسانها وتقول محدش هيقدر يطلعني منها هى ملكي لوحدي.. عشيقتي... 


قالي دى سهله في أقل من أسبوع هخليها أسيرة. غرامي واتجوزها وبعدها اعذ'بها. واستمتع. بصر'يخها. هاهاها


 


قولت له وريني شاطرتك يا سلسال.. أنا معتمد عليك. 


وطلبت المارد أصلان وقولت له عرف سلسال ع بنت عويس. لازم يبدأ من الليلة دى … 


واتصلت ع سليمان باشا وقولت له اطمن كلها أسبوع وهيجيلك عويس مذ'لول. ويبوس إيدك تعالج بنته وقفلت معاه بعد ما موعدني بزيادة المكافأة بتاعتي… 


شاكر باشا….


كنت في البيت واتصلت ع سليمان جوز أختى علشان يشوف ليا حد يخلصلي أوراق الصفقه.. 


ورد عليا فهمي مدير أعماله وقالي ان سليمان مع أبنه في المستشفي .. لقيت من اللائق اخد ميسون بنتي ونروح نطمن ع أدهم. .. 


أدهم ابن أختى عينه زايغه لكن رجل أعمال ناجح وده الأهم يعتبر هو اللي ماسك شغل أبوه وبعد ما سليمان يموtت أدهم وأخته "خلود "اللي هيورثوا. كل ده. 


علشان كدا العقل بيقول ان أدهم العريس المناسب ل ميسون بنتي وهى عارفه كدا ومعنديهاش مانع .. 


ميسون عاقله وعملية وتعتبر دراعي اليمين في الشغل ومعنديش غيرها من بعد وفاة. مامتها رفضت'. أتجوز تاني 


وأجيب ل بنتي وريث. يشاركها ثروتي…







واخدت ميسون وروحنا المستشفي ولما سألت عن إصابة. أدهم. … سليمان قالي أنه كان معاه بيمر ع الأرض ولدغه. ثعبانe 😞😞😞 استغربت الكلام ده. 


سليمان وادهم مشغولين بالشركة ومحفوظ هو اللي متولي العنايه بالأرض وكمان هو في حد يمر ع الأرض بالليل وهى فاضية مفيهاش فلاحين.. كلام لا يعقل… 


أكيد وراهم حاجه تانيه… ولقيت أدهم بيقول ل ميسون وحشتيني بقالي فترة كبيرة مش بشوفك كل ما اسأل عليكي تكوني مسافرة او مش موجودة …


ايه كان لازم أتعب علشان أشوفك..  ردت عليه ميسون بنتي وقالت آة عارفه بس كنت مشغولة في الشغل وفي بطولة. التنس….  لازم اخد المادلية. الذهبية… 


رد سليمان وقال أنارشا نفسي أفرح ب أدهم وأشوف أولاده.. إيه رأيك يا شاكر لما نجوز الأولاد لبعض..


قولت له نسأل ميسون هى اللي هتتجوز. .. ردت ميسون وقالت معنديش مانع ممكن نعمل الخطوبه خلال الشهر ده علشان بعد كدا هسافر ألمانيا. عندي شغل وهكون مشغولة فترة … 


وياريت يا عمو.. أدهم يجيب ليا فيلا قريبه من الشركة ولما يخلص من ديكورات الفيلا يبلغني علشان أشوف ميعاد فاضي للفرح. .. 


يلا يا بابا علشان عندي تدريب بدري ع اذنكم.. قولت ل سليمان نبقى نحدد الخطوبه بعد ما يستعيد أدهم صحته وخرجت وأنا سايبهم مذهولين. من كلام ميسون😄 


أدهم. …


بيقولوا عني بتاع بنات وده لأني عاشق لجنس. الحريم إلا ميسون بنت خالي أنا بحسها تمثال. آلي. متحرك معدوم المشاعر والأنوثة. .. أنارشامنصورعمري ما شوفتها حاطه مكياج ولا حتى بتتكلم بدلع … 


واتصد'مت. لما بابا عرض ع خالوا اني أتجوز بنته ميسون وانتظرت أشوفها مكسوفه. زى كل البنات في اللحظه دى . لكن اللي حصل أنها اتعاملت مع الموضوع ع أنه ميعاد شغل وهتشوف هتكون فاضية امتي… 


لآ وكمان عاوزة فيلا لوحدها !!! ده ع أساس أننا عروسة وعريس بجد دى مش بعيد يوم الزفاف الاقيها قاعدة تراجع ورق الشركة ولا تقوم تنام علشان عندها تدريب… 


لولا المصلحه. عمري ما كنت اتجوزها بس بابا قالي أختار المال والجاه. والنسب. اللي يليق ل أولادك وقالي ان زواجه من امي كان بردو مصلحة. وانه لحد الأن عمره ما حبها ولا هى كمان بس محافظين. ع الشكل الإجتماعي والمصالح' المتبادلة. بينه وبين جدو .. 


وشكل حياتي هتكون نسخه من أبويا..  يااااه فرق شاسع. بينها وبين أحلام بنت عويس دى الانوثه كلها …


لو عليا كنت اتجوزتها هي بس مش ده النسب اللي يليق بينا.


المارد. أصلان. …


أخدت سلسال. علشان أعرفه ع بنت عويس وكمان فهمته ان معاها حا'رس. فرعوني.. وان الموضوع مش بالسهولة اللي هو متخليها…  وعرفته البيت وسيبته. 


لكن كنت متواصل. معاه وبعد لحظات لقيته بيقولي البنت طلعت حكايه… وانقطع. التواصل.


وبلغت سمعان بكلام سلسال ضحك وقال خليه ينبسط😄


الحار'س.الفرعوني. حتحور.. 


أنا حتحور الحا'رس الشخصي للملك توت عنخ آمون وكان انتشر في العهود السابقه. سر'قة. الكنوز لذلك قرر الملك توزيع الكنوز ع أكثر من مقبرة ووضع في مقبرته اللي تم تأسيسها في وادي الملوك بعض المقتنيات الشخصية وبعض الأقنعة..


 لكن كل ما هو ثمين وضعه في مقابر أخرى وتم تعيني حار'س لهذه الكنوز ل تسليمها للملك يوم رجوعه للحياة ومات الملك. صغيرا وهو ب عمر تسع عشر عاما مصابا بالمرض. ولم يستمتع بحياته مثل باقي الملوك.


لذلك عندما تم ولادة فتاة المزارع ووجدتها جميلة قررت ان احميها. ل اقدمها هديه للملك يأخذها عروسة له.. 


وكان لكل مقبرة. حار'س من الجن. يسمي الراصدn ومن ذكاء الملك توت عنخ آمون أنه في كل مقبرة. وضع نوع راصد مختلف. وطبعا ده غير اللعنات.. الأخرى. 


ومع مرور الوقت قرر الراصد. حما'ية الفتاة ك جزء من ممتلكات. الملك ..






وعندما تقدم بعض البشر لمعاينة. البيت لمعرفة مكان الكنز. رأيت نظرات إعجاب من أحد الرجال إلي عروس الملك. وقد قومت بتحذريهم. 


ولكن عندما تطاول. هذا الرجل ع الملك قام. الراصد. بتحذريه. هو أيضا لعلهم. يتراجعوا عن ما يريدون.


وبعد قليل ابلغني الراصد. بوجود.جنn تم تسليطه' ع الفتاة لكي يعشقها… 


عندما علمت ذلك قررت الإتفاق مع الراصد. لحما'يةe الفتاة. 


وعليه طلب من عشيرته. وضع جنية. تتشكل في صورتها..


 وعندما دخل الجن العاشق. انخدع. في البدايه. لكنه اكتشف وجود الجنية ولم يجد الفتاة… غضبe وانفعال…


قال لها فين الانسية. وانتي هنا بتعملي إيه. . قالت له 


هو أنت اللي متقدم لنا قر'بان.  مكنتش متخيلة ان البشري. يضحي. بواحد في مكانتك…. ولا عشيرتك هي اللي قدمتك له….     أستغرب الكلام وقالها قر'بانe إيه؟ ؟ 


ظهرت أنا ومعايا س🔪يف. ولسه هقرب منه… وقفت الجنية بيني وبينه وقالت هو ميعرفشي حاجه البشري. خد'عه. وسلمه. لنا من غير ما يعرف… 


قولت له عرف عن نفسك …     قال 


أنا سلسال أمير عشيرتي. ومن الجنn الطيار 


قولت له أمير. .. يبقى هي كلامها صح أنت أضحك عليك .. مين اللي طلب منك تحضر هنا وليه؟؟ 


حكالي كل الكلام وقالي ع اللي أطلب منه… قولت له كلام غير حقيقي … 


الشاب البشري. معجب بالفتاة الانسية. وهي أصبحت من أملاك الملك… وممكن ان تتأكد بنفسك من كلامي.


 والجن. طلب تقديم قر'بان. يكون من الأنس او الجن. نظير الفتاة…  


قالي يعني سمعان واصلان خد'عوني.. بس هما طلبوا مني أقول لكل اللي يقرب منها أنها أصبحت عشيقتي.. 


قولت له أكيد علشان أهلها يطلبوا البشري. يساعدها ويصبح بطل' في نظرها وتحبه هو ويقدموك. أنت للتضحية' بحياتك..


قال مش الأمير سلسال اللي يتقدم. قر'بان. وكمان علشان بشري… 


قولت له هما خدعوك. وخد'عونا. نحن أيضا لذلك ممكن ان نتعاون معا ونخطط'. للانتقامm منهم… 


قال وأنا مستعد للتعاون معكم .. عرفني إيه المطلوب مني 


قولت له    …… . ؟؟ 


يتبع. … 


بقلم      #رشامنصور


                الفصل الرابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×