رواية الكنز المرصود الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور
#الجزءالرابع
#الكنزالمرصود
أحلام…..
بعد ما قولت للراجل الفرعوني. ع اللي سمعته من سليمان باشا وابنه أدهم . اختفىe وبعدها سمعت صر'يخ، وبصيت من الشباك شوفت أدهم واقع. ع الأرض فهمت ان هو اللي عمل كدا وفرحت من جوايا….
لأول مرة أحس ان في حد قادر يجيب ليا حقي..
من صغري وأنا بخاف' حد يعملي حاجه. او حتى يكلمني وحشe..لأني مش هقدر اعمل لهم حاجه ولا حتى أرد عليهم..
أبويا من صغري مفهمني أننا غلابه أوى ومش اد. الناس ولما كانت حاجه تحصل أبويا مكنش يجيب لنا حقنا. بالعكس كان يروح ويعتذر. وممكن يضرrبنا. احنا علشان يرضي الناس…
وكان يقولنا دى الطريقه الوحيدة اللي تخلينا نعيش. مافيش حد عاقل بيقف قصاد موج البحر.. الكل لازم يو'طي رأسه. علشان يعيش…
ع قد ما زعلت إني سيبت المدرسة . ع قد ما فرحت إني خلصت من معايرة البنات ليا وخصوصا ان كان منهم اللي كنت بلبس هدومهم القديمة😔…
وفجأة ظهر ليا الراجل الفرعوني ومعاه واحدة جميلة أوى..
وقالي يا أحلام الناس اللي جت هنا مصممة. تضرrك. والمرة دى هيسل/طوا عليكي جنn عاشق…
ومافيش حل غير أنك تخرجي من البيت وتكوني في مكان بعيد علشان الجنn ميقدرش. ياذي/كي…
قولت له أخرج ازاى باب الأوضة أبويا قفله عليا وخرج وحتى لو هو هنا . استحالة أبويا يصدق اى حاجه أقولها..
قالي متشغليش' بالك "ميشا" هتقدر تخرجك من البيت من غير ما حد يحس بغيابك. وتقدري تروحي اى مكان نفسك فيه.
قولت له بس أنا خا'يفه. أبويا لو عرف هيضرrبني..
قالي ثقي فيا إنتي في حما'يتنا. ومحدش. يقدر يعملك حاجه.
هزيت رأسي بالموافقة وقربت مني " ميشا" ومسكت إيدي وفجأة لقيت نفسي قاعدة في مطعم. فخم. اوي.. ورائحة الأكل حلوة أوى وأنا جعانه. بس مش معايا فلوس وكمان هدومي قديمة أوي ولبسه شبشب..
والناس هنا شكلهم زى اللي بنشوفهم في التليفزيون وحاولت استخبي. وراء ميشا. لكنها شاورت ب ايدها لقيت نفسي ب فستان ذهبي. منفوش شكله حلو أوى ولبسه خواتم وعقد كبير. قولت لها ايه كل ده أنا مش مصدقة نفسي..
إنتي أكيد السا'حرة. اللي طلعت ل سندريلا وحققت لها أحلامها. .. قالت
أنارشامنصور مش سا'حرة. بس تقدري تحلمي وتقولي كل اللي نفسك فيه. اطلبي وأتمني يا أحلام.
قولت لها نفسي أكل وأشوف حاجات عمري ما شوفتها بس من غير حد ما يشوفني. أنا مش بعرف أكل بالشوكه وال🔪
قالت لي بسيطه من اللحظه دى مافيش حد شايفك ولا سامعك…
ولقيت تربيزة كبيرة مليانه اكل أشكال وألوان وطعمه حلو أوى فضلت أكل وبعد ما خلصت قولت لها عاوزة كيس اخد بقيت الأكل ل أهلي. .. ضحكت وقالت
اطمني أول ما الجنn يترك البيت أنا هعملك وليمهe تفضلوا تأكله منها أسبوع كامل.
فرحت أوى وقولت لها ميشا أنتي من انهاردة صاحبتي أنا ماليش أصحاب وكمان حتحور راجل طيب أوى هو بيشتغل ايه ؟؟ قالت ليا تعالي هخليكي تشوفي بنفسك.
وفجأة 😲😲😲
ميسون….
خرجت من عند أدهم وأنا فرحانه أوى أنا بحب أدهم من زمان وعارفه من صغري اني هتجوزه…
عمري ما عيشت سن المراهقه. ولا حتى أعجبت بأي شاب في الجامعه كنت عارفه إني من حق أدهم وبس.
لكن هو كان كل يوم مع بنت ومقضيها سهرات . كانت بتوصلي أخباره بس كنت بصبر نفسي بأني هكون مراته. وقررت أشغل تفكيري بشغلي. والرياضة مكنتش عاوزة يكون عندي وقت فراغ علشان أنسي أفعال أدهم…
وطبعا مكنش ينفع مشاعري تبان قدام حد ولا حتى ل أدهم نفسه… لأنه عمره ما حبني. جوازه مني مصلحة.. علشان فلوسنا متخرجش بره العيلة…
وطول الطريق فضل بابا يعمل اتصالاته اللي فهمت منها أنه معين. ناس ترا'قب. عمو سليمان علشان يعرف بالصفاقات وياخدها منها. ولقيته بيقول …
مين البنت دى والأرض دى فين ….. تمام .
قولت له في إيه يا بابا قدرت تعرف حاجه ؟؟؟
قالي عمك سليمان وادهم والشيخ سمعان اللي بيكشف. لنا الآثارe كانوا في بيت فلاح أرضه جنب أرض عمك ع طول علشان الشيخ يشوف بنت الفلاح ويعالجها..
قولت له ومن أمتي عمو يسيب شغله وياخد أدهم ويروح يعالج بنت فلاح 😕 من امتي وهو بيعمل خير… لازم يكون في مصلحه.؟؟.
قالي أكيد مدام الشيخ سمعان موجود يبقي الموضوع ده فيه آثارe وبنت الفلاح هي اللي هتدلهم. عليها ..
وأن في تعب/ان. لد'ع. أدهم وهو قدام بيتها…
قلقت… يا تري يا أدهم انت هناك علشان الآثارe وبس ولا عينك من البنت…
عويس….
بعد اللي حصل ل أدهم بيه وعرفت ان الجنn اللي ع بنتي أحلام هو اللي عمل كدا فيه…
خو'فت. ان الباشا يخلي الشيخ يعمل حاجه تضرr بنتي… ما هو استحالة يسيب اى حد يأذي'. ابنه حتى لو كان من الجنn … ده راجل قادر وأحنا غلابه ومش قده..
علشان كدا روحت المستشفي وبلغت. سليمان باشا والشيخ سمعان ب قراري…. ومشيت.
وأول ما روحت سألت عن أحلام. .. وأمها قالتلي من ساعه ما قفلت عليها بالترباس.. مسمعتش صوتها!!!؟
خو'فت. يكون بنتي جري. لها حاجه فتحت الباب بسرعة لقيتها قاعدة وابتسمت ليا وقالتلي عامل إيه يا بابا .. تحب أقوم أجهز لك الأكل. .
قولت لها أنتي كويسه يا أحلام ولا العفريت. اللي عليكي عملك حاجه….
قالت عفريت إيه يا بابا انت بتصدق التخا'ريف. دى … الراجل ده دجال. وعاوز ياخد فلوس وخلاص علشان كدا بيقول اي كلام…
قولت لها يا أحلام أنتي بتفضلي تصر'خي. وتقولي كلام غريب….
ضحكت وقالت يا بابا انا بشوف كوابيس. .. طبيعي أني اصر'خ….
ناديت ع زينب مراتي وقولت لها زغرطي. يا وليه أحلام بنتك بقت زى الفل والعفريت. طلع…
قالت ليا بركاتك. يا شيخنا… العفر'يت. خا'ف. منه وهرrب. واجب علينا نشكر. الباشا هو السبب.
قولت لها أنا هستني يومين كدا يكون اطمن ع إبنه واروح افرحه.. واهو نتأكد بردو ان العفر'يت. سابها خالص أحسن يكون خرج. وراجع تاني…
حتحور الحار'س الفرعوني….
اتفقت مع الجنn سلسال أننا نتعاون. مع بعض وننتtقم من السا'حرr سمعان وقالت له الجنيةn خليك هنا علشان لو السا'حر بير'اقبك يعرف إنك في البيت…
لكن ملكش دعوة ب الانس اللي هنا دول في حما'يتنا. .
وفضلت الجنيةn اللي غيرت شكلها لتكون شبيهه. ل أحلام موجودة ومتقمصة. دورها …
ولما دخل عويس تكلمت بنفس صوت أحلام واقنعت. أهلها أنها بقت كويسه وبخير وفي نفس الوقت أقنعت قرينة. زينب ام أحلام أنهم لازم يعرفوا سليمان باشا ان بنتهم ربنا شفاها. ع إيد الشيخ سمعان..
واقتنع. عويس وقرر كمان يومين يبلغ سليمان باشا ويشكر له الشيخ سمعان😄😄😄
لحد كدا والخطه ماشيه كويس وكنت بعرف أخبار أحلام من الراصد. اللي طلب من إحدى بنات عشيرته. (ميشا ) مرافقه أحلام وتحقيق رغباتها..
وكانت مفاجأة ليا لما عرفت ان أحلام اتنقلت إلى. ..
أحلام. …
فجأة لقيت نفسي واقفه في الصحراء وبملابس فرعونية وفي زى بروكة ع شعري عامله زى كليوباترا قولت لها إيه ده … قالت ليا
انتي دلوقتي فى عصر الملك توت عنخ آمون.. وخدتني ومشينا في ممر طويل ومليان حر'اس. ع الجانبين.
ودخلنا قصر. كبير أوى وفي رسومات ع الحيطان. ولقيت قاعة كبيرة وناس كتير ودخل موكب كبير أوي وفيه واحد قاعد جوه وحتحور ماشي وراهم..
ونزل الموكب عند كرسي كبير مزخرف ونزل منه شاب وسيم. ع راسة تاج.
وقعد ع الكرسي وشوفت حتحور واقف جنب الشاب وبيتكلموا وخدتني ميشا وقربنا منهم وشوفت ناس شكلهم غريب دخلت القاعه وسمعت اللي مكنتش اتخيله. 😲😲😲
يتبع. …
بقلم #رشامنصور