رواية جمعتهم الاقدار الفصل الرابع 4 بقلم فريدة احمد
: اهلاااااا ب بنت عمي الفا، جرة اللي مقضياها مع رجالة اغراب.. بس ومالو اعيد تربيتك من تاني.. شرفتي يا غالية
وقرب عليها بشر ورفع ايده ولسه هينزل علي وشها،
في لحظة كان واقع علي الارض اثر ضر، بة قوية من عاصي، اللي بصله بشر وقال بغضب... لو فكرت تاني مرة تحاول تمد ايدك عليها. متلومش الا نفسك
ميل عليه وكمل ... لان صدقني مش هرحمك
ثم اكمل بتحذير... حلا تبقي مراتي يعني البصة فيها بمو،تك. سامع ياروح امك
قام وائل وقف بصعوبة وقال بزهول... مراتك
وملامحه اتحولت للغضب وبص ل حلا وقالها بشر.... انتي اتجوزتي من ورانا يا فا، جرة. دانا ادفنـ، ك حية
بصله عاصي بشر ولسه هيتقدم عليه يضـ، ربو،، لكن زين سبقو لما قال بجبروت.... ولاااااا. لو عايز تمشي علي رجلك سليم خد بعضك دلوقتي،، لان دقيقة كمان وهتطلع علي نقالة
بلع وائل ريقه بخوف وعاصي اتقدم عليه خطوة وبقي قبالو بالظبط، مسك ياقة قميصة وبقي يعدلها له وهو بيقول.. لا ده شكله محتاج يتأدب الاول. وانا هقوم بالمهمة دي، وفي لحظة، لكمة لكمة قوية اوقعته ارضا
ميل عليه قومو ولسه هيضربو تاني
وقفه صوت عمه اللي قال بحدة وأمر... عااصي. سيبه
وبص ل وائل وقال.... امشي
وائل وهو بينهج وحاطط ايده علي فمه اللي جاب د، م وكان بيبص علي عاصي بغل وتوعد، قال.... همشي بس مش قبل ما اخد بنت عمي معايا
العمدة... هتاخدها ازاي. هو مش قالك مراتي
ليرد ويقول بغضب ..... وانا مش داخل عليا الحوار ده.
ولما ادرك انه مش هيقدر يعمل حاجة وان مفيش فايدة
قال... بس تمام.
كمل وهو بيبصلهم بغل ...بس عايزكم تعرفو ان حلا من حقي واللي فاكر اني ممكن اتنازل عنها بسهولة يبقي غلطان.. حتي لو الجواز ده حقيقي ايا كان. هاخدها
وكمل بإصرار وهو مركز نظره عليها بالذات وبيبصلها بشر وتوعد جحيمي
خلاها تلقائي مسكت في عاصي بخوف
وهو كمل...هاخدها بالذوق او بالعافية
عاصي ببردو وهو حاطط ايده في جيبه قال... ابقي وريني شطارتك يا بطل
بصله وائل بغل وخرج وهو بيتوعدلهم
كانت حلا واقفة بترتجف من الخوف، قرب عليها العمدة وقال ... دي بنت صفية
وبص ل عاصي .... جبتها ازاي يا ولدي
عاصي... صدفة يا عمي
فتح العمدة ايده وقال... تعالي يابت الغالية
بس حلا فضلت واقفة مكانها خايفة ومستغربة
عاصي بصلها وقال... ده يبقي خالك يا حلا.. متخافيش
وهز راسه وهو بيطمنها
قربت بتردد والعمدة حاوط وشها بإديه وهو بيتأمها، قال.... كيف امك بالظبط. كانها هي اللي واقفة قدامي
وباس راسها وقال... نورتي يا بت الغالية
في الخارج
كان وائل خارج بغضب، قابله مراد اللي كان راجع، بصله باستغراب لكن مهتمش لانه ميعرفوش من الاساس،
دخل اتفاجأ بيهم متجمعين لكن بمجرد ما شاف حلا وركز فيها اتصدم وقال... ايه اللي جاب البت دي هنا
بصولو كلهم باستغراب، لكن هو مركزش
و بصلها وقال... بتعملي ايه هنا يابت
وبوقاحة كمل ... جاية في اوردر ولا ايه
عاصي بسرعة بصله وقال... تعالي. عايزك
و اخدو خرج بره
سميحة قربت من حلا وقالت... بقي انتي بقي بت صفية الله يرحمها
العمدة... خديها خليها ترتاح يا ام زين. وخليهم يحضرو عشا
سميحة... امرك يا حج
وبصت ل حلا وقالت... تعالي يا حلوة
..
: انا اتجوزتها
قالها عاصي ل مراد لينصدم مراد ويقول... اتجوزت مين لمؤاخذة.. البت بتاعت الد،، عارة!!
ثم اكمل بجنون... انت اتجننت... انت عارف انا جايبها منين.. جايبها من بيت دعا،، رة.. يعني اكيد واصلك هي بتشتغل ايه.. كنت جايبها تكيفني... زي ما بترووح لمليون واحد غيري.
ليكمل بزعيق وغضب ... انت اتجننت يا عاصي.. ازاي تتجوز واحدة زي دي
كان بيسمعه بهدوء ليقول اخيرا... مين قالك انها بتشتغل في الدعا،، رة.. البت بنت ناس
مسح علي وشه بتعب ثم زفر انفاسه بهم وبصله وقال .. مش دي المشكلة..المشكلة هي طلعت مين.... انت تعرف البنت دي طلعت مين يامراد
بصله مراد باستفهام وعاصي كمل بالمفاجاة الصادمة... تبقي اختك يامراد
مراد بعدم استيعاب... انت بتقول ايه.. يعني ايه اختي.. انت شارب حاجه يلا
عاصي بهدوء... هو مش انت ليك اخت من امك الله يرحمها
مراد... انت تقصد ايه.. البت دي
وهو بيشاور علي جوا
عينه جحظت بصدمة و عاصي هز راسه بتأكيد وقال.... هي.. البت دي بتكون اختك حلا.. اختك يا مراد.. انا اتاكدت
مراد بغضب وجنون... انت بتخرف بتقول ايه.. هي ازاي
دي بتشتغل ف..
قاطعه عاصي وقال ... هي ما بتشتغلش
كمل بغضب وقال... واللي انت فاهمه ده مش صح..ومسمعكس تنطق الكلمة دي تاني. فااهم.. اللي جوا دي اختك وشريفة.
بصله مراد وابتسم بسخرية
اتنهد عاصي وحاول يتكلم بهدوء وقال.... انا عرفت كل حاجه.. كل الحكاية ان كان معمول لها كمين.
.....
كانت قاعدة مع صحابها في كافية في منطقة راقية، قامت فجأة وهي بتقول... انا ماشية يا مزز
بصولها صحابها وقالو... علي فين
قالت وهي بتاخد شنطتها... علي البيت.
صاحبتها... نعمم!.. هو انتي مش هتسهري معانا الليلة في البار ولا ايه
ردت وقالت.... اكيد لا. ومبقتش هسهر تاني.. يعني خلاص فككو مني
قامت واحدة تانية وقالت... لااا بقا نفهم.. يعني ايه مش هتسهري ونفكنا منك
لتقول الاخري وهي بتبص ل مرام .... افهمك انا.. الانسة اكيد زين باشا منعها عننا..مش صح بردو
بصت ليها صاحبتها التانية وقالت... هو الموضوع بجد ولا ايه... مرام.. هو انتي هتتجوزي زين بجد
مرام بهيام... اه. عقبالك
صاحبتها بزهول... لا بجد.ده حقيقي .. مرام. انتي مقتنعة باللي بتعمليه.. انتي عارفة يعني ايه زين.. دا لو عرف انك كنتي و
لترتبك مرام وتقول..
يتبع.....
#جمعتهم_الأقدار
#البارت_الرابع
#بقلم_فريدة_احمد