رواية اين اشلائي الفصل التاسع 9 بقلم رشا منصور
#الجزءالتاسع
#أين #أشلائي
الدكتور وحيد….
أنا الدكتور وحيد بعشق الفلوس. ومن صغري كنت محروم. من كل حاجه مش علشان فقير. لكن علشان أبوبا أتجوز أكتر من مرة وبقي ليا أخوات كتير وكان أبويا شايف أن الأولاد تعتمد على نفسها بمجرد انتهائنا من المرحلة الثانوية أما البنات البيت والزواج أولي بهم…
ولولا أمي مكنتش دخلت كليه الطب اشتغلت علشاني وبقيت محروم من أقل حاجه علشان أوفر فلوس للكليه…
واشتغلت قبل التخرج عند دكتور من تحت بير السلم كان اتر'فد. من النقابه. وفتح عيادة في حارة شعبية وبيشتغل. في أى حاجه شمال..
وكنت المساعد بتاعه.. وبقيت أخد فلوس ع كل حالة في البداية كنت مستحرم. الشغلانه. بس مع الوقت بقيت أتمني أشتغل حالات. كتير واقبض فلوس كتير واشتري كل اللي نفسي فيه.
واتخرجت. واشتغلت في مستشفى حكومي. وكنت بردو لسه بشتغل في العيادة .. قرشها حلو وسريع..
وطبعا بحكم. شغلي اتعرفت ع ناس كتير ومن ضمنهم واحدة كانت عايشه في البيت اللي فيه العيادة وكانت بتجيب للدكتور زبائن وبتاخد نسبه من الفلوس..
وفي يوم لقيت الدكتور بيقولي أن في واحد زميل له محتاج كلي. ضر'روي. لمريض عنده ومستعد يدفع. خمسين الف جنيه
وسألني إذا كنت أقدر أتصرف له والاقي متبرع.. وساعتها هيكون ليا نسبتي…
فضلت أدور ع متبرع لكن أقل واحد طالب ربع مليون. جنيه🙄 اتصلت ع البنت اللي بتجيب لنا الزبائن تشوف لو أى ست من الشمال. بتوعها…
تقبل تتبرع. بالمبلغ ده أو أقل علشان أطلع بأى حاجه.. لكن هى قالت ليا نسبتي كام…
قولتلها معرفش وبالتالي اقترحت تجيب حد بأقل من كدا والباقي نقسمه بالنص وطبعاً وافقت. بس قولتلها عاوزين الأول فحص. عينه. الد'م. يمكن المتبرع ميكنش مناسب للمريض..
وبعد أقل من اربع ساعات لقيتها بتتصل وبتقولي
أيوة يا دكتور وحيد أنا واقفه أهو وسط المتبرعين بالدم*. علشان ننقذ'. الطفل قولي نجيلك. فين؟؟
فرحت أوي وقولت لها دقائق وأنا جايلك بنفسي أخد العينات. وفعلاً روحت لها مكان وجودها واتفاجات بأكتر من عشرين شخص ومنهم أطفال كمان ومستعدين للتبر'ع بالدم*e
اخدتها ع جنب وقولت لها أنتي اتفقتي ع كام ؟؟ وردها كان مفاجأة
قالت ليا ببلاش هما فاهمين أن في أطفال اتصا'بت. في حادثهr وهما في مستشفى ومحتاجين. نقل دم'. ومش عارفين فين أهاليهم والمستشفي بتحاول تنقذهم…
وشوف اللي ينفع منهم خده معاك واللي زي دول هيفرحوا بأى حاجه … دول ناس ملهمش أهل وعايشين. في الشوارع.
واتصلت بالدكتور وطلبت منه يوصلني ب زميله علشان أعرف فصيلة دم. المريض. وبعض المعلومات وعرفته أن معايا ناس كتير وفعلاً كلمت الدكتور وطلبني أروح له المستشفى بالعينات.
وقالي عاوزك معايا في العمليه وبعد ما كان عاوز كلي واحدة بس قالي هنعمل فحوصات. لهم وناخد منهم اللازم مدام ناس ملهمش. أهل ولا حد هيسال عنهم. وحلال عليك الخمسين ألف جنيه!!!
فرحت أوي بالعرض ده واتصلت ع هويدا وعرفتها أنها تجيب الشباب اللي واثقه أن محدش هيسال عنهم خالص..
وتم نقل اعضاءهمre بالكامل والدكتور أتصرف. في الجثثe.
ومن يومها وأنا وهويدا أصبحنا شركاء.. بتجيب ليا زبائن وبتاخد نسبتها حتي بعد ما اشتغلت مع الدكتور عبد العال وهى اشتغلت مع ناس كتير وأول ما تاخد مصلحتها تخلع. ع طول🤣
وأول ما الدكتور عبد العال كلمني علشان اللي حصل في المستشفى وبعدها قررنا نتعرف ع ضيف عم حسين وناخد مصلحتنا. منه..
وكلمني تاني يوم وعرفني أن الشاب ضيف عم حسين ع وصول أخدت هويدا وروحنا له ع طول والمفاجأة أنه طلع بيفهم في الأرواح ومجرد ما قال ل هويدا أن في أرواح أطفال وبنت وواقفين حواليها وعاوزين ينتقمواe منها ومن الكل وهى اتر'عبت.
ومجرد خروجه لقيت الدكتور عبد العال قال ل عم حسين نادي عليه بسرعه ده مينفعش يخرج من هنا….!!
لازم يساعدنا الأول وبعدها يبقي يسافر.🤣🤣
سمير….
أول ما خرجت من مكتب الدكتور عبد العال وأنارشامنصور حسيت بقوة. وثقه في نفسي رغم وجودي وسط الو'حوش. قتا'لين. الأطفال***
بس أحساس إني مش لوحدى ومعايا حما'ية. مخفيهe حلو أوي 🤣
ولقيت عم حسين بينادي عليا ويجري ورايا. وبيقولي.
يا سمير استني الدكتور عبد العال والدكتور وحيد عاوزينك تفضل هنا لحد ما تخلصهم. من حكايه الأرواح دى
ده أنا سايبهم. جوه مر'عوبين. بس عاملين نفسهم جامدين. يا واد يا سمير بس أنت من أمتي بتشوف العفا'ريت. اللهم احفظنا…
قولت له يا عم حسين أنا من زمان بشوفهم. بس كنت بخا'ف. أتكلم ع العموم أنا مستعد أساعد بس مش هبات هنا أخلص شغلي كل يوم واجيلكم ساعه وأحاول أشوف إيه طلباتهم..
بس قول للدكاترة. أن طلبات الأرواح أوامر ولازم تتنفذ'.
ولو اعتر'اضتم بيكون غض°بهم مخيف👹 ومش بعيد اتأذي. أنا كمان منهم 🫣…
يلا أنا هرجع الموقع علشان اتعشي وانام أنا تعبان. طول اليوم في الشغل وعرف الدكاتره بالكلام اللي قولتلك عليه وتبقي رد عليا.
مشيت وأنا واثق. أنهم هيوافقوا ع كلامي. لأني عارف دمحا مش هيسكت…
وبعد ما وصلت الموقع طلبت من دمحا وهيا أنهم ع نص الليل يلعبوا في الإضاءة ويعملوا أصوات صر'يخ. ويلخبطوا شكل المكتب علشان أتأكد أنهم هيطلبوا مساعدتي..
وتاني يوم خلصت شغل ولقيت عم حسين جالي علشان يعرفني موافقتهم وأنهم منتظرني في المستشفى وضروري. أروح لهم بسرعه حتي من قبل ما أكل…
وطبعا روحت ومعايا دمحا وهيا وروح أحمد لكن روح أيه رفضت. في الأول لكني طلبت من ريمس أنه يلح عليها تحضر.
وقبل ما أدخل كان دمحا سابقني ولقيت أرض المستشفى مليانه زجاج. مك/سر. وفي كراسي مقلو،به.
فدخلت المكتب وقولت لهم هو في حاجه حصلت تاني ولا إيه ؟؟!
وهنا الدكتور عبد العال قال الحقني. أنا بالشكل ده هخسرr شقي. عمري. أتصرف معاهم وشوف طلباتهم إيه ؟؟ مستعد أدفع اللي هما عاوزينه…
قولت له يا دكتور دول أرواح أو اشباح. بالمعنى الأدق. يعني المال لايعني لهم شئ ع العموم هحاول أفهم منهم عاوزين ايه؟
وبصيت ل دمحا وقولت ياتري إيه المطلوب…
رد دمحا وقال أطلب شمع وموسيقي هاديه وطباشير. أحمر
وفعلاً طلبت وكان رد الدكتور عبد العال سهل يجيب شمع من السوبر ماركت لكن الطباشير. ده منين ؟ إحنا في صحراء…
رد دمحا وقالي ومالوا يجيبوا بكره بس خليه يشغل موسيقي عاوزين نرقص شويه🤣 معاهم…
فهمت أن دمحا ناوي على حاجه وقولت ومالوا..
وفعلاً وصل الشمع والدكتور شغل الموسيقى ووصلها بالسماعات. وبقي الصوت مسمع المستشفي كلها وطفيت النور ودمحا أخد الشماعه الكبيرة بتاعه البدل وفضل يرقص بها ويخبط. هويدا شويه والدكتور وحيد شويه وهما يصر'خوا. وأنا ماسك. نفسي من الضحك..
وروح أيه قالت أنا مش قادره ومسكت شعر هويدا ونزلت فيها ضر'ب… وهى تصرخ. وتجري وروح أيه وراها🤣🤣🤣
والدكتور عبد العال استخبي. تحت المكتب. ويقولي الحقني. يا سمير أعمل أى حاجة..
قولت لهم مهما يحصل مش عاوز أسمع صو'تكم. علشان اقدر اتواصل معاهم… ودمحا وهيا نازلين تلطيش*. فيهم
لدرجه اني غمضت. عيني علشان مضحكش. ع منظرهم.
وبعدها قولت هما مضا'يقين من الرائحه اللي هنا وطالبين بخور برائحة العود.. هاتوا مع الطباشير. الأحمر. وسكت شويه كأن في حد بيكلمني… وبعدها قولت
البدروم… تلاجة… دكاترة… وعملت نفسي كأني بتخنق. وبفقد الوعي. وفوقت فجأة وأنا بقول حاضر. حاضر هعمل لكم اللي أنتم عاوزينه… بس بلاش أذية….
وساعتها سألني الدكتور وحيد وقالي إيه اللي حصل.. خلصنا عاوزين إيه علشان يبعدوا عننا…
قولت له في أصوات أطفال كتير وبيصر'خوا مفهمتش منهم غير كلمات بسيطة بس ده معناه أنهم مستعدين. للتواصل معايا وده خبر كويس…
روح شوف السكرتيرة. عرفت أنها مضر/وبة. بره.. الحق خرجها من هنا بسرعه…
وأول ما خرج قولت للدكتور عبد العال أنا ممكن احل لك المشكلة دى بس اللي فهمته أنهم عاوزين……….. !!!😲
رد الدكتور عبد العال وقال غالي والطلب رخيص. ..
قولت له لازم بكره جهز اللي طلبته منك علشان نعمل الطقو'س..
يتبع…
ياتري إيه هو طلب سمير ؟؟
بقلم. #رشامنصور