رواية عشق ابيض واسود الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني
وقع التلفون منه بصدمة و جري برا الشقة
الاب:- اي الى حصل يا ابني
الام:- طب فهمنا في اي
اسر كان مشي اصلا الاب ضرب كف على كف :- لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم مالوا دا
الام:- تقريبا اتجنن استر يارب اما اكلم البنات اشوفهم اتاخرو ليه احنا مش ناقصين
رنا من البلكونة:- انا بكلمهم يا ماما بس محدش بيرد هجرب اتصل تاني ، يووووه ما تردي بقاا اي الغباء دا اما اتصل بى الباردة التانية اكيد خلصت رغي ماشي لم ترجعي يا ياسمين
اما عند اسر بعد وقت نزل من التاكسي ادا السوق الفلوس و دخل المستشفى و راح على الاستقبال
اسر بتوتر و لهفة و هو بيدور عليها بعينيه و روحه سال عن دور غرفة العمليات و طالع كانت ياسمين واقفة جانب غرفة العمليات بقلق و خوف مفرط اتجه ليها:- هى فين ، اتكلمي
ياسمين بتوتر و دموع:- في اوضة العمليات ، انا آسفة والله معرفتش الا و احنا هنا
قالتها بكدب و خوف حط ايديه في شعره و قال:- هى حامل
ياسمين هزت راسها بدموع:- كانت حامل ، انا معرفش عملت كدا ليه ولا اي السبب
تلفونها رن اتنهدت و ردت على الفون:- ايوة يا رنا
رنا بعصبية و قلق:- والله العظيم انتوا ما عندكم دم علشان سيبني ميته من القلق عليكم كل دا انتوا فين اي الى حصل و التانيه ليه مش بترد على تلفونها
ياسمين بعدت شوية بتحاول تهدي حالها رنا بزعيق:- بتعيطي ليه اي الى حصل يا ياسمين انطقي
قالتها بقلق ياسمين :- احنا في المستشفى
رنا وقفت مكانها بصدمة :- اي ليه حد حصلوا حاجة ابوس ايدك كفاية زفت و ردي عليا
ياسمين:- ا لبنى فى اوضة العمليات دلوقتي بتجهض الجنين
فى اللحظة دى خالد كان مسك التلفون من رنا الى من الصدمة كان هيغمو عليها من الخضة خصوصا كلهم عارفين لبنى حلم حياتها يكون عندها اولاد قال بهدوء :- مستشفى اي يا ياسمين
ياسمين اتسعت عينيها بصدمة:- انا بهزر مفيش حاجة من دى احنا عاملين مقلب في رنا
خالد بغضب:- بقولك مستشفى اي ردي عليا زى
ما بكلمك
ياسمين قالت اسم المستشفى خالد قفل الفون في وشها و رنا جريت معاه على برا كانوا نازلين
الام:- اي الى حصل يا خالد مالك يا ابني
الاب:- خالد اي الى حصل طب رد علينا فهمنا يا ابني
خالد:- مفيش حاجة يا بابا خدو بالكم من العيال لحد ما نرجع يلا يا رنا
الام بقلق:- اختك حصلها حاجة صح ، انا حاسه من الصبح و هى مش طبيعيه ودوني ليها عايزة اطمن على بنتي مش عايزة اعرف اي الى حصل بس اشوفها
قالتها بوجع و دموع جريت غيرت هدومها و نزلت هى و خالد و زوجها و رنا قعدت في البيت علشان العيال كانوا رايحين يركبوا العربية مروان كان راجع و شافهم:- مالكم يا جماعة اي الى حصل
خالد و هو بيركب:- بعدين يا مروان بعدين
مروان ركب معاهم و خالد اتحرك بعد وقت في المستشفى
كانوا وصلوا
الام بقلق:- اي الى حصل يا بنتي ما تتكلمي انتوا كنتو مع بعض اي الى حصل و مشوار اي الى مكنش ينفع يتأخر لبكرا اااتكلمي
الام اتجهت لاسر برجاء و دموع:- طب قولي انت يا اسر بنتي مالها هى من الصبح مش طبيعيه و دلوقتي في المستشفى و شكلك بيقول ان حصل حاجة متخنقين مع بعض طب هى هنا ليه فهمني يا ابنى
اسر بهدوء :- هى كويسة يا طنط بس تعبت شوية
خالد كان سرحان في حاجة على اد ما زعلان على اخته على اد ما هو مش طيقها علشان العاملة دى خرجت الدكتورة الكل اتجمع حواليها
الام:- بنتي مالها يا دكتورة ارجوكي طمنيني عليها
الدكتورة بهدوء و توتر :- ا للاسف يا جماعة معرفتش انزل الجنين و لو دا حصل هتري اشيل الرحم و هيبقا في خطورة على حياتها هى شوية احنا
هننقلها غرفة عادية عن اذنكم الدكتورة راحت مكتبها الام رجعت لوراء بصدمة و دموع اسر راح وراء الدكتورة
الدكتورة:- اتفضل يا فندم
اسر بهدوء:- ممكن اعرف حالة مراتي
الدكتورة:- مدام لبنى ، جت ليا و اتفقت معاها على الاجهاض عملنا الفحص و طالعت حامل في شهر و نص و وفقت ان اعمل العملية دلوقتي بس زى ما حضرتك شايف الموضوع لو كان تم كونا خسرنا الاتنين الام و الطفل تقدور تخدوها و تروحو بس لم تفوق و اطمن انها بخير
اسر قام بسخرية:- تطمني ! كتر خيرك يا دكتورة
لف وشه و خرج من المكتب و هو حاسس ببركان في قلبه كان تايه دموعه محبوسة موجوع مخنوق لا عارف بعتبها ولا عارف يقسي عليها متلخبط هو بيحبها بس المرة دى غير رجع وقف مكانه و الام و الاب مصدومين طبعا مروان مكنش طيق اسر خالد بقا على اد ما هو ضد اسر على اد ما هو مشفق عليه و على اخته صحيح حب بس الحب لوحده مش كفاية بعد ساعات كانوا الممرضات نقلو لبنى غرفة عادية و بدات تفوق دموعها نزلت و مغمض عينيها قالت بصوت مرتعش و مليان رجاء :- ارجوكي بلاش ابنى ، انا عايزاه ليه وصلتنا لكدا انا بكرهك يا اسر بكرهك اوى و عمري ما هسامحك انت الى حرمتني من ابنى
اسر حس باختناق و غصة بقلبه رفع عينيه بصدمة لم قالت :- خطفت ابنى مكفكش انك اتجوزت عليا كمان عايزاها تربي ابني
فتحت عيونها ببطء كان اول حد تشوفه هو كان واقف مربع ايديه و بيبصلها بجمود و ثبات
لبنى سندت و حاولت تقوم حطت ايديها على راسها و هى حاسه بدوخة :- اااه انت بتعمل اي هنا جيت ازاى
اسر قعد جانبها :- جيت علشان اسمعك ، جيت علشان عرفت ان مراتي حبيبتي اجهضت و بين الحياة والموت بس معلش عملتي الى عايزاها بس ربنا مش بيتعند يا لبنى ، ربنا اراد ان ابنى يعيش جواكي حتي لو بتكرهيني في حاجة تفكرك بيا
سكت و قال:- اعمل فيكي اي بعد الحركة دى
لبنى مسحت دموعها:- حتي لو عايش هفضل اكره عارف ليه علشان ابنك انا عمري ما هسامحك على اد ما حبيتك على اد ما كرهتك و كرهت نفسي و تحكمك و انانيتك الى ملهاش حدود انا اصلا حبيتك ازاي اي الى فيك يتحب انت حتي شكل مفيش انت لا شكل ولا اسلوب ااانت اي يا اخى معندكش دم انا مش عايزك خلي عندك كرامة و طلاقني
قالتها بصوت عالي لدرجة ان امها دخلت جري عليها حضنتها و فضلت تعيط في حضن امها اسر خرج من الاوضة لا من المستشفى كلها شال الدبلة من ايديه و هو بيفتكر حياتهم مع بعض بس الى مقدرش يطلعو من ذكرياته هو مد ايده عليها مش قادر يتخيل انه عمل كدا بعد وقت رجع البيت دخل شقته كانت امو قعدة على الكنبة :- اتاخرت ليه يا اسر و كنت فين اصلا
اسر حط المفاتيح على التربيزة بخناقة:- كنت عند لبنى لانها تعبانة شوية
الام ببرود:- اي يعني تعبانة شوية طب دا انا لم كنت حامل فيك كنت عايشة في دور عالي مع حماتي كنت اغسل و انضف و اطلع و انزل و انا على دماغي طبق الماية لان زمان مكنش فيه ماية ولا غسلات بتاعت الايام دى ، دا دلع بنات ماسخ انا عارفة هى شايفة نفسها على اي
اسر قاطع كلامها :- امى لبنى مش انتي و مش هسمح تعمليها نسخة منك ، تاني حاجة هى هنا ناقصها حاجة طلبت مني حاجة و انا قولت لا ، من ساعة ابويا ما مات و انا مش بعمل حاجة غير انا اكون اب ليهم ، ليه دايما بتحاولو تبوظو حياتي ليه مصرين تطلعو أسوأ ما فيا هى مش جابت جهازها و حددو الفرح عايزة اي تاني ارحموني بقااا
قالها بقهرة و عصبية و هو مسك هدومه امه قامت بصدمة :- مالك يا حبيبي اي الى فيك يا اسر
اسر:- ربنا يخدني و ارتاح من دى عيشة انا تعبت بحاول ارضيكي و ارضي اخواتي و لبنى و انا انا محدش شايفني سبوني في حالي و اول و اخر مرة هقولها محدش ليه دعوة بمراتي فاهمين و الى هيزعلها ، هزعلو الكلام لكل ، اه و ياريت تقولي لبنتك عيب اوى لم تخد حاجة مش بتاعتهاا ، البيحامة الى خدتها من دولاب لبنى و من وراها ترجع
الام بتوتر:- دول اخوات يا حبيبي و خلاص اختك حطت البيجامة في جهازها
اسر:- والله مش شغلي ، اساور مراتي و البيجامة ترجع و الا هزعلها قوليها كدا
هنا طالعت و قالت :- لا عاش يا خويا ، هى لحقت تقلبك علينا و يا تري دا حب ولا خوف
اسر اتجه ليها و ضربها كف حطت ايديها على خدها:- بتضربني يا اسر بتضربني يا خويا علشان مراتك مراتك الى
قبل ما تكمل كلامها كان كف تاني على وشها لف وشه و قال:- اطلعوا برا برررا و اياكي اسمعك تقولي كلمة تانية عليها ساامعة
هنا جريت و هى بتعيط الام بصتله بصدمة و غضب و نزلت حط ايديه على وشه بحزن تاني يوم في بيت اهل لبنى
رنا بطبطب على ياسمين:- خلاص بقا بطلي عياط انتي غلطانه مكنش المفروض تطوعيها
ياسمين بدموع:- صعبت عليا يا رنا مكنتش اقدر اشوفها كدا كان قصدي اساعدها والله معرفش انى كدا بخرب بيتها و بيتي ، مروان مش طيقني يا رنا من اول ما عرفته عمروا ما كان كدا
رنا عطيتها العصير:- خدي اشربي دا و روقي مفيش حاجة الحمدلله انها جت على كدا و البيبي موجود
كملت بابتسامة:- ثانية يا سمسم مروان روحه فيكي بس موضوع اخته لخبطه شوية و بعدين دى اخته و انتوا الاتنين غلطانين و فوق كل دا رايحة تتصلي باسر يلا حصل خير خلاص بقا والله شكلك بيبقا وحش لم بتعيطي
ياسمين ضحكت غصب عنها رنا حضنتها و قعدو يضحكوا و ينكشو في بعض في اوضة لبنى كانت قعدة على السرير و ضمة رجليها عيونها حمراء من الدموع بتحاول تتصل باسر لكن مش بيرد ابوها دخل بصلها بعتاب :- ليه كدا يا بنتي ، انا عمري ما اثرت مع حد فيكم تبيعي دهبك شبكتك و تنازلات و اخر ما تم يمد ايده عليكي دا انا عمري ما عملتها مع امك او حد من اخواتك عملها مع مراته ازاى تستحملي كل دا و تسكوتي
لبنى بتمسح دموعها و قالت باختناق:- يا بابا انا عملت كدا علشان بحبه مش عايزة اخسره أو اعيش من غيرو كانت سعادتي في سعادته كان كل همي اشوفو مرتاح و مبسوط على اد ما انا بحبه على اد ما أنا مش طيقه ولا طيقة الطفل الى ملوش ذنب ، انا اسفة
ابوها بصلها بشفقة كملت بوجع:- متتكلميش مع دا يا لبنى حاضر متعمليش دا حاضر بلاش اللبس دا حاضر متقعديش مع اخواتك بشعرك حاضر بلاش تقعدي و تتكلمي مع اخواتك في حاجة بينا علشان بيقوكي عليا حاضر راحت امى من راحتي حاضر في الاخر كله جاه على دماغي انا تعبانة اوى يا بابا اوى
ابوها حضنها و قعدت تعيط بانهيار و وجع امها كانت بتبصلها من بعيد و بتعيط عليها عند اسر كان مذل في مكانه و كلامها لسه في دماغه راح التواليت اخد شور و غير هدومه و خرج بعد وقت في بيت اهل لبنى في الصالون
خالد بهدوء عكس العصبية:- الى عايزاها لبنى هو الى هيحصل
الاب:- خالدد ، شوف يا ابنى انتوا دلوقتي بينكم طفل في ياريت تشوف حل لكل دا
مروان ساكت مش عجبه الكلام لبنى خرجت بشعرها وقفت قدامه و مربعة ايديها
لبنى :- بس انا لسه عند رايى انا مش عايزك يا اسر
اسر بصلها بهدوء :- و انا هنفذلك طلبك انتي طالق يا لبنى ، انا مش عايز اشوف وشك تاني
لبنى اتسعت عينيها بصدمة بتبص في عينيه وشه كان خلي من التعبير قربت منه مسكت ايديه:- انت بتقول اي يا اسر ، اسر انا
اسر:- اكبر غلطة في حياتي و صلحتها ، انا مش عايزك ولا عايز ابنك هو ابن مين دا ووووووو
يتبع
تتوقعو اسر طلق لبنى ليه و ليه وقف ضد اهلو طالما بيحبها يا تري اي الى حصل رايكم في الحلقة
اسر شكله اتجنن
الحلقة الرابعة
عشق ابيض واسود
عائشة الكيلاني