رواية خفايا الدروب الفصل السابع 7 بقلم ندي ناصر
بارت 7
ندىٰ تقرب منه: حضرتك طلبتني شخصيه احب اساعدك في حاجه
: اتفضلي يا اللي دايره علي حل شعرك ومش عارفينلك حاكم
ندىٰ بصدمه : انت مين و ازاي تكلمني كده اصلا
رشيد بعيون حاده : انتي بنت الحج ناصر اللهم يرحمه
ندىٰ بخوف تحاول تخفيه: ايوه انا وانت مين عشان. توجهولي كلام زي ده من اصله
رشيد : كلامي ده لما نعرف ان بنت بنوت تقعد لحالها هي واختها من غير راجل ويكمل بغضب والله اعلم بنت بنوت ولا لأ
ندي بغضب وصوت مهزوز: انا بسالك انت مين اصلا عشان تكامني كده وتوجهلي كلام من ده انا ممكن اسجنكم بالسب والقصف حالاُ
رشيد بغضب: تسجني مين يا قليله الربايه و زي ما قالت امي ملقيش كاسر وانا عليا المهمه دي و لسه هيضربها
زيدان يمسك ايده ويزيد الضغط عليه تدريجي : وهو من امتي الرجوله بمد ايدك علي بنت يا ابو الرجوله
رشيد بألم: وانت مين بقى اللي جاي تعلمني اعمل ايه ومعملش ايه ويوجه كلامه لندى جايبالي ده تتحمالي فيه
زيدان وهو بيسيب ايد رشيد : لما اكون موجود ملكش دعوه بيها كلامك كله ليا
ندىٰ بعياط: ليه مش عايز تقول مين ارحمني بقى انا والله اول مره اشوفك عشان تقول عني كلام باطل
رشيد وهو يفرق مكان ايده: مش هقولك دلوقتي انا مين هتعرفي لحالك بس كل حاجه بحسابها وخلي الجدع ده ينفعك وقتها
زيدان بحده: محمود فضى المكان وخلي ندىٰ تدخل المكتب
محمود بسرعه: معلش يا جماعه بس لازم المكان يفضى حالا ويقرب لملك وبهمس دخلي استاذه ندىٰ جوا المكتب وخلي بالك منها لانها مش مبطله عياط
ملك بحزن: حاضر ده كلام الراجل ده كله باطل والله ده مفيش في اخلاق ندىٰ
محمود بحزن: انتي هتقوليلي يا ملك ازاي اخلاقها ولا جدعنتها كفايه بتخليني اروح المحاضرات ومش بتخصملي حاجه خشي بيها جوا عشان دي اوامر زيدان
زيدان يتاكد من دخول ندىٰ المكتب: الجدع ده هيعلمك الادب وازاي تتطاول في الكلام عنها لو ساكت فعشان اجيب اخرك مش اكتر ويضربه بوكس ويكمل بهمس جنب ودانه فاهمني يا رشيد
رشيد بصدمه: انت تعرفني منين
زيدان بضحكه جانبيه: اوعا تفتكر ان معرفش انك ابن عمتها وانها مترعفكش اصل اللي بيشتغل معايا لازم اعرف كل تفاصيله
ويكمل وهو بيأكد كل كلمه و كمان كل اللي يقربهم ويضربه تاني ويمسك قميص راشد ورحمت امي لو قربت منها اعرفك مين هو زيدان منصور
راشد بتعب ووجع ويبعد ايده ويجري نحيه باب الكافيه وبصوت عالي: وربي لوريكم مين هو رشيد بس رجوعي بيوجع اووي وخليها تاخد بالها من اختها ويجري للخارج
_______________________
ملك بحزن: يا ندىٰ كفايا عياط قلبك يوجعك بتعيطي من كلام واحد ميسواش
ندىٰ بعياط: هو قال كلام عادي يا ملك ده اتهمني في شرفي و تعيط اكتر
ملك بتحضنها: تب بس قلبك يبنتي هو احنا مش عرفينك ده والله مشفناش غير كل خير
ندىٰ بشقهات بسبب العياط: المشكله انا معرفهوش بس هو عارفني ودي اول مره اشوفه وخلي الناس تبصلي نظرات... خلتني اكره نفسي يا ملك
ملك: يا..
زيدان بهدوء: اخرجي. يا ملك وهات عصير لمون وسيبى الباب مفتوح
ملك تطبطب علي ندىٰ : حاضر
وتخرج ملك و ندىٰ تحاول تمسح دموعها
ندىٰ بدموع: انا بجد اسفه علي اللي حصل بس والله ما اعرفه وكلامه باطل
زيدان : اجبلك رمل
ندىٰ باستغراب وتوقف عياط: رمل ليه
زيدان بابتسامة: والله كنت بشتت زعلك بس لو ليه فعشان نحاول نوقف دموعك علي واحد ميساويش حاجه
ويكمل بجديه: انا قبل ما اتعامل مع حد كشغل لازم اعرف عنه كل حاجه فانا عارف كل حاجه عنك واصلك واللي كان برا ده يكون رشيد ابن عمتك
ندىٰ باستغراب: ابن عمتي مين انا معرفش حاجه عن اهل بابا هو محمد قال عندي عمه بس مقالش ان عندها ولد اصلا
لقف بس تجيلها دوخه علي دخول ملك
ملك بقلق: ندىٰ خلي بالك لتقعي
زيدان كان هيمسكها لكن ندىٰ تضع ايدها لتمنعه من انه يقرب
ندىٰ بتعب: انا اسفه بس مش هينفع تمسكني وتوجه. كلامها لملك معلش توقفيلي تاكسي عشان اروح
زيدان : لا مفيش تاكسي انا هوصلك لحد البيت
ندىٰ بمعارضه: ل..
زيدان مشي من غير ما يسمعها
ملك بضحكه: انتي تعبانه فروحي معاه محدش. ضامن اللي كان هنا يعملك ايه تعالي اوصلك لحد العربيه
توصلها ملك لحد العربيه وزيدان واقف جنب باب الي بيسوق
ندىٰ بخجل: انا هركب بس ورا غير كده مش. هينفع
زيدان. بقله حيله: اركبي. وامري لله
تركب ندى وتودع ملك
ندى توصفله العنوان
وبعد شويه توصل
ندىٰ : بس هنا خلينا علي اول الشارع
زيدان بجديه: لحد باب البيت غير كده مفيش نزول
ندىٰ بتوتر: بجد مش هينفع مش عايزه حد يتكلم عني وتكمل بصوت حزين كفابه اللي حصل النهارده وانا اسفه عملتلك مشكله
يلف زيدان بغضب: الحيوان ده انا هعرف اعلمه ازاي يتكلم عنك ومعملتيش حاجه عشان تتاسفي المهم تخلي بالك من نفسك واختك كويس
ندىٰ تهز راسها بخوف
زيدان يقفل عينه وياخد نفس: انزلي يا ندىٰ زي ما تحبي واي حاجه اتصلي بيا مفهوم
ندىٰ تهز راسها وتنزل من العربيه وتمشي خطوتين وترجعله
ندىٰ بابتسامة خجوله: بجد شكرا لحضرتك علي انك دافعت عني وعلي التوصيله
زيدان : امشي يا ندىٰ امشي بجد المهم. انك بخير
تمشي ندىٰ ويتاكد انها وصلت لباب. العماره
زيدان في العربيه: بعد ده كله حضرتك امتي تكلمني بأسمي دي
و يخبط راسه: فوق يا زيدان فوق متهبلش بالكلام
____________________________
" يعني ايه عارفك
رشيد يمسك وشه بألم: بوقلك بهدلني تقوليلي ازاي عرفك ده انا هربت منه بالعافيه ده غير انه عارف كل. حاجه عن ندىٰ وعنا
حوريه بقلق: عنا ازاي بس ده ندىٰ نفسها متعرفناش ومتاكده انا كمان
رشيد بوجع: بقولك ايه ياما انا مش هسكت غير وانا مخلي ندىٰ مزلوله ده خلي ملامحي بايظه اما مخليت يتمنى السماح بس انا هوريه مين رشيد امين
حوريه بحقد: ومين قالك اني عايزاك تسكت عايزاك تخليهم مزلولين بنات صفاء بس هقفل معاك دلوقتي يا رشيد وانا هفكر واقولك تعمل ايه متتهورش انت بحركاتك اصل عرفاك يواد بطني
رشيد بزهق: خلاص ياما انا اصلا مش. رايكلك سلام. دلوقتي
تقفل حوريه: والله لعملك فيكم اللي معرفتش اعمله في امكم زمان
امين بغيظ: يوليه لمي حالك عايزه تأذي لحمك ودمك
حوريه بغضب: متقولش لحمي ودمي انا مطيقاهمش اصلا ومتنساش. حالك يا امين انا بحركه مني اقتلك مرتك اللي مفضلها عليا بس انا مش. فضيالك دلوقتى
امين يتمالك نفسه ويسيبها ويمشي
حوريه بغيظ: يخيبتي في جوزي وعيالي ياني كل واخد ليه دوره
_____________________________________________
" ها عملت ايه مفيش اخبار
* ازاى بس الشريكه معاه مفيش منها فايده شكلها بتمشي سليم بس في حد ممكن يساعدنا اووي
" مين ده بص كله بعيد عني لو حد عرفني انت وقبره واحد
* وليه كده يباشا ده انا دراعك اليمين بس متقلقش انا عارف ازاي نوقعه بس ليا الحلاوه اكيد
" ماشي بس من غير غلط الريس الكبير هيزعلنا كلنا
________________________________
ساره:مالك بس يسامسيموا سرحانه في ايه
سلمىٰ بتنهيده: مفيش يا ساره بس مخنوقه وزهقانه
ساره بمرح: زهقانه وانا معاكي لا ده عيب في حقي بقولك ايه موحشكيش سهره زي بتوع زمان وماما بتحبك اووي ونفسها تشوفك كمان
سلمىٰ بتفكير:بس ندىٰ هسيبها لوحدها يعني مينفعش
ساره: يستي خليها تيجي ولو رفضت هو النهارده بس وبكرا روحي بدري
سلمىٰ: بصي هكلمها واشوف
تتصل سلمىٰ
ندىٰ: السلام عليكم يا عيوني
سلمىٰ بود:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا قلب عيونك كنت هستأذن منك النهارده ابات عند ساره وهفضل معاها اليوم كله لحد الصبح وانك تيجي انتي كمان
ندى: لا انا مش هقدر لان جايه تعبانه استمتعي بوقتك بس ابقي طمنيني قبل ما تنامي
سلمىٰ: حاضر كلي كويس انتي بس وانا. هكون عندك بكرا بدري
ندىٰ: خلاص بس متتحركيش. من عندك غير لما اجي. اخدك
سلمىٰ باستغراب:; ليه كده تتعبي نفسك انا هاجي
ندىٰ بصرامه:; سلمىٰ اسمعي كلامي وانا هبقى افهمك كل حاجه انبسطي دلوقتي وبس; وهقفل معاكي عشان ورايا شغل اخلصه يلا سلام
تقفل ندىٰ وتتنهد بتعب:; وبعدين ايه اللي هيحصل في اللي جي بس لازم اكلم محمد
تتصل بمحمد
محمد بنوم:; مين معايا
ندىٰ: فوقلي يا محمد عشان تفهمني مين رشيد ده
محمد بصدمه: رشيد وانتي تعرفي رشيد منين
ندىٰبحده: انت تعرف اللي حصلي من وراه اصلا ده ده سوء سمعتي وخل وشي في الارض في شغلي
محمد بنفس صدمته: وده اصلا عرفك ازاي ولا مكانك منين ده انا حتي معرفتش ابويا باي حاجه عنك ولا مكانك
ندىٰ بعصبيه:انا اعرف منين ولا اعرفه وانت مقولتش ان عندي ولاد عم غيرك بس انا مليش دعوه انا فحالي يا محمد وهو شكله مش كويس
محمد بهدوء:; ندىٰ اسمعيني رشيد ده ابن عمتي حوريه والمشكله ان من خمس سنين هرب برا البلد كلها بسبب انه انه
ندى:; انه ايه يا محمد في ايه
محمد بوجع:; قتل ميار بعد ما خد اعز ما تملك; وسبني بتقطع من بعديها لحد ما شوفت سلمىٰ ورجعتني اعيش تاني
ندىٰ بزعل عليه:; اسفه ان فكرتك بس انا خايفه كده خصوصا ان جالي ان اخلي بالي من سلمىٰ
محمد بخوف وجديه:ندىٰ ممكن اكتب على سلمىٰ انا مش هسمح ان يحصلها حاجه وانا بعيد مش عارف احميها بسبب دماغها; ومتقلقيش والله اشيلها بعيد عن الدنيا كلها
ندىٰبقلق: محمد انا معرفش لسه رائي سلمىٰ ومش هسمح بانها تعمل حاجه مش راضيه عنها سبني بس دلوقتي وانا هفكر واشوف ومش هاجي البلد دلوقتي خالص غير بعد امتحانات سلمىٰ
محمد بإحباط: انا فاهم بس مش هسكت غير لما تكون سلمىٰ علي اسمي بس اقفلي علي نفسك كويس وانا هتصرف في حمايتكم برضوا
ندىٰ بتنهيده: سيبها لله وكل. حاجه بامر ربنا
وتجيلها مكالمه من زيدان
ندىٰ: محمد انا هقفل معاك هشان معايا مكالمه دلوقتي
محمد:ماشي سلام
تقفل ندىٰ; وترد علي زيدان
ندىٰ:; السلام عليكم
زيدان:; وعليكم السلام اسف لو بتصل في وقت متاخر
ندىٰ: ابدا انا صاحيه عادي
زيدان: عامله ايه دلوقتي اتمني بقيتي احسن
ندىٰ بود:الحمد لله بخير شكرا لحضرتك
زيدانبغيظ وتلقائيه : هتقولي امتي زيدان بقى
ندىٰبصدمه:ايه
زيدان بتوتر: اسف بس اقصد. يعني ديما حضرتك مسمعتش منك ابدا زيدان
ندىٰ بكسوف: والله حضرتك مقصدش بس انا كده من زمان واتمني ميكونش ده يضايق
وتسمع خبط علي الباب ندىٰ تقرب من الباب وتقول مين لكن الخبط شغال من غير صوت
زيدان في التليفون:ندىٰ متفتحيش مهما حصل طالما مش عارفه مين
بس ندىٰ ماسكه التليفون بعيد عن ودانها
وتفتح الباب
رشيد بخبث:هلا بالحلوه ايه موحشتكيش
ندىٰبخوف وهتصوت بس رشيد يكتم صوتها ويزيحها لجوا البيت
كل ده وزيدان على التليفون لياخد المفاتيح ويجري يلحقها وهو بيسمع اللي بيحصل
ندىٰ بخوف وتبعد ايده:رشيد ده انا بنت خالك ابعد الله يرضي عنك
رشيد بضحك: ابعد عنك ايه بس ده انتي فرصه ملكيش حد ولو علي اللي دافع عنك ده فحسابه بعدين
ندىٰ; بعياط:; ابوس ايدك ابعد متقربش وتبص حوليها لقت فاظه; مسكتها ورمته عليه
زيدان; بيسمع عياطها ويسوق اسرع ويتجنب العربيات بصعوبه بسبب السرعه
رشيد بيتجنبها وندى تجري علي الاقوضي وتقفل عليها كويس
ندىٰ; بصويت حد يلقني; بسرعه
رشيد من ورا الباب:; انا همشي بس وربي ما هرحمك بس خلي بالك من اختك بس انتي
ندىٰ; بعياط:; ملكش. ده ب سلمىٰ; معملتلك حاجه; هي
يسيبها رشيد ويجري;
ام سالم; تفتح الباب وتشوف الباب مفتوح تدخل جري عندها
ام سالم بقلق: ندىٰ ندىٰ انتي فين وبتصوتي ليه يا سلمىٰ يابنات متقلقونيش عليكم
تخرج ندىٰ وهي منهاره من العياط علي دخله زيدان لتقع اول ما تشوفه
زيدان; بخوف ويجري عليها.:; ندىٰ فوقي ندى متقلقنيش. عليكي
ام سالم:; روح بيها المستشفى بسرعه يا ابني دي صوتها قلقني ومعرفش. مالها; واختها تقريبا مش. هنا
ياخدها زيدان ويجري. على العربيه ويسوق بسرعه للمستشفى
_______________________
في المستشفى
زيدان; بقلق:; ها. يا دكتور مالها
الدكتور:هي بس صدمه عصبيه نتيجه خوف وقلق
زيدان; هتفوق امتي. هي
الدكتور.: هي زمانها فاقت تقدر تشوفها
زيدان شكرا يا دكتور
ليدخل لندى و ندىٰ اول ما تشوفه تقوم
زيدان: لا خليكي مرتاحه; هو عملك حاجه ابن ويسكت بس اختك فين
ندىٰ بتعب:لا الحمد الله انا كويسه والحمد الله ان سلمىٰ عند صحبتها النهارده
زيدان بجديه: ندىٰ تتتجوزيني
ندىٰ بصدمه:..............
گ/ ندىٰ ناصر
#خفايا_الدروب7