رواية وتلتقي القلوب الفصل التاسع 9 بقلم عائشة الكيلاني

رواية وتلتقي القلوب الفصل التاسع 9 بقلم عائشة الكيلاني

 

هشام :- بحبك 

فتح عيونه كانت واقفة جانبه و ايديها في ايديه دموعها على خدها عيونها حمراء و ذبلنة من العياط وشها شاحب و طبعا مش هقول انها احسن من هالة أو رباب لان محدش قلبوا بايديه أو الحب مش بالعافية 

سلمى بصتله و اخيرا رجعت ابتسامتها :- حمدالله على السلامة يا حضرة المقدم قلقتنا عليك 

هشام بابتسامة مرهقة:- الله يسلمك يا نجمة 

هشام عينيه جت على يوسف الى واقف وراها سلمى بصت ليوسف و رجعت بصتله يوسف خرج ينادي الدكتور 

هشام:- مين الى لزق فيكي دا 

سلمى بمزح:- دى غيرة بقا ، يا اخي دا ابويا نفسه معملهاش ،دا دادي 

هشام:- اتكلمي عدل الله يباركلك 

سلمى:- اوكي تمام ، دا بابا يوسف و قريب هيبقا زوج امي 

هشام :- شكله محترم ، اخيرا شوفت ليكي حد محترم في معرفتك دى 

سلمى بعفوية:- ما تبطل رخمة بقا يا عم انت 

هشام بحب و ابتسامة :- وحشتيني و وحشتني غلاستك 

سلمى بتمسح دموعها:- و انت كمان وحشتني اوى 

الدكتور جاه و اتفجا ان هشام فاق و بيتكلم دخل فحصوا و خرجوا بس الدهشة ان هشام و سلمى ايديهم في ايدينا بعض اخيرا اتنقل غرفة عادية 

فاتن كانت واقفة على الباب بتبصله من بعيدة و هى بتحمد ربنا ان ابنها عايش حست بغيرة أو خوف لم شافت سلمى معاه مسحت دموعها و دخلت قالت بحادة:- مش كنت تاخك بالك بدل التعب الى تعبته مانت لو فالح و بتفكر مكنتش عملت في نفسك كدا 

محمود دخل بابتسامة:- دا بدل ما تقولي له حمدالله على سلامتك ابنك كان رايح يشتغل المفروض تفتخري بيه بدل بوزك دا ، حمدالله على سلامتك يا حبيبي 

هشام بياس منهم:- الله يسلمك يا بابا 

فاتن خرجت بغضب لكن لقت حكاية تانية حياة و يوسف واقفين على جانب و بيضحكو و يهزرو 

فلاش 

فاتن :- انا مش فاهمكي الصراحة 

حياة:- اي الى مش مفهوم في كلامي ، نادر اتغير يا فاتن 

فاتن باستغراب:- ازاى 

فاتن عينيها وقعت على حاجة بعدت شعر حياة عن وشها:- ورني ، اااي دا يا حياة دا ضربكك 

حياة رجعت حطت شعرها على جانب:- هى يعني اول مرة اهو عيشة و السلام كله علشان خاطر بنتي نادر اتغير اوى ، بيرجع البيت متاخر مبقاش طيق ليا كلمة على طول زعيق المشكلة انا معرفش السبب معرفش يا فاتن 

قالتها بقهرة و دموع 

مشهد تاني 

حياة بصرخ و دموع:- يعني اي هاا عايزني اشوفك مع واحدة و عادي دا دا مش صداقة دا صورة اتنين متجوزين انت ليه بتعمل كدا انا زهقت منك و من ارفك 

نادر :- يبقا خلي عندك كرامة و حلي عني 

حياة بصتله بصدمة:- طلاقني يا نادر 

نادر :- انتي طالق يا حياة طالق بالتلاتة 

حياة جريت على اوضتها لمت حاجاتها و حاجات سلمى و ودعت فاتن و مشيت باك 

فاتن ابتسمت بفرح لحياة لان مبقتش نفس الست التعيسة الى مغلوبة على امرها اتغيرت خالص فاتن اتجهت ليها :- حياة عايزكي 

يوسف :- طب عن اذنكم 

حياة بابتسامة:- اتفضل 

يوسف راح يتكلم في الفون فاتن بصت لحياة:- ماشاء الله اتغيرت كتير عن زمان ، مشهورة و ليكي شأن 

حياة بابتسامة:- الحمدلله  حمدالله على السلامة هشام 

فاتن ربعت ايديها:- بالنسبة هشام ياريت تبعدي بنتك عنه دا لمصلحتها انتي اختي برضو 

حياة رجعت شعرها لوراء ودنها بهدوء:- ممم اختك بالدليل انكي كنتي عارفه بمصايب نادر و خيانته ليا و ساكته حتي لم أطلقت مفكرتيش حتي تسالي عني ، حقك و حاضر يا صاحبت عمري هبعد بنتي عن ابنك ، صح طريقتك دى هتخسرك كل حاجة حتي نفسك حمدالله على سلامته مرة تانية 






حياة دخلت غرفة هشام بابتسامة :- حمدالله على السلامة يا حضرة المقدم 

هشام بهدوء و ابتسامة:- الله يسلمك يا حياة هانم 

حياة :- انت اوفر اوى اي هانم دى 

هشام:- بعتذر يا طنط 

حياة اتسعت عينيها:- طنطط اي 

هشام:- اومال اقولك اي خالتي 

حياة:- لا تقول ولا تعيد  قولي حياة و بس بلاش خالتي و طنط ، انا اصلا خلفت الاخت و انا صغيرة 

هشام:- بصراحة ظلموكي ماشاء الله مش باين عليكى سنك 

سلمى بعفوية:- على فكرة انا بنتها ولا انتي لقيني في الشارع فين اهلي يا حياة 

حياة :- اه لقيتك على باب جامع و اخدك شفقة  و يلا بقا يا حبيبتي 

سلمى :- انا مش هروح ، خلينا قعدين شوية بليز 

حياة:- لا بليز انتي يوسف مستنين تحت ، يلا يا سلمى بقا 

سلمى بصت لهشام و سابت ايديه بحزن قامت من على الكرسي و اتجهت لحياة حياة حطت ايديها على كتف سلمى و خرجوا من الغرفة و مشيو كان يوسف مستنيهم على جانب 

بوسف:- اخيرا يلا اتفضلوا 

ركبوا الاسانسير كان مفيش كلام وصلوا الاسانسير وقف و خرجوا كان نادر و منال و رباب و ابنه جايين الغريب ان متكلمش مع سلمى بس كان متعصب التلاتة خرجوا من المستشفى و ركبوا العربية و اتحركو بعد وقت في شقة حياة حياة كانت بتتكلم في الفون 

يوسف بهدوء:- ممكن اعرف اي الى حصل 

سلمى :- محصلش حاجة عادي الفليم عجبني و جيت مصر علشان امثله و هشام ابن عمي و اخويا 

يوسف بعفوية:- هى اخويا دى بدابت باخويا و بعدين بلاوي بعديها 

سلمى:قالتها باندفاع و عصبية- هى لحقت تسخنك عليا انا مغلطش و الفيلم حلو و عجبني و بعدين انت مالك اصلا انتوا مالكم بيااا انا حره اعمل الى عايزاه طالما مش بعمل حاجة غلط مش دا كلامك 

يوسف بهدوء عكس العصبية:- واطي صوتك لديكي على وشك ، حره تمام مقولتش حاجة ولا هى قالت حاجة بس لم تغلطي في امك و تعلي صوتك عليها و تعكي في الكلام دا صح ، لم تسيبي البيت من غير علمها و تسافري لوحدك و كل دا و مش غلطانة يا جبروتك يا شيخة و بعدين فيلم اي الى عجبك انتي عارفه امك لو عرفت هيحصلها اي  فيلم زبالة كله ارف تعالي هنا ثم احنا من امتي بنروح بار امك لو الفيلم دا كنتي عملتيه كانت ماتت بحسرتها انا بقا من ناحية مالي في انا مالي و نص 

اتنهد بهدوء :- مش تحكم لكن وجب على الاب ان يلحق و يخاف عليهم حتي لو كان عندهم مية سنة نادر فتح الملف بتاع الفيلم :- ممم و قد تقع نفيين في الخطأ و تبقا عليه مدا الحياة 

رزع الملف على التربيزة بغضب :- بذمتك مش مكسوفة من نفسك دا مش فيلم دا ارف يعني واحدة محترمة تقلع الحجاب و تمشي في طريق زى دا انتي مصدقة نفسك يعني بعد تاريخ امك و تعبها علشان توصل و توصلك لهنا تقومي توقعينا ، انا ابوكي و انا الى ربيت و تعبت فيكي ، اغلطي و اتجنني اعملي ما بدالك بس متكسرنيش يا سلمى و بالنسبة جوازي من حياة امك مش صغيرة علشان تتغير عليكي  انا مش عارفك من يومين ، انا معاكم بقلي سنين ، و هدخل في حياتك زي مانا عايز غصب عنك و عن امك و اكسر دماغك لو اتعوجت 

يوسف قعد ورق الفيلم :- مفيش فيلم ، صحيح انا دفعت الشرط الجزائي و محدش هيلومك ولا يفكر يجي ناحيتك  و بالنسبة هشام هو كويس و محترم بس بلاش الى شوفته أشوفه تاني ، لم تتجوزيه ابقي اعملي الى عايزاه لكن دلوقتي طالما مفيش حاجة يبقاا ابعدي عنه و بالنسبة بقا لباسم ، في اتشطب من مهنة التمثيل و دا درس ليه علشان يبقا ياذي بنات الناس ، و الشلة الزبالة دى أو مبعديش عنهم و رحمة ابويا يا سلمى ل تشوفي الوش التاني و ساعتها مش هيهمني حياة  ولا وفاء تقومي تعتذري لامك و الى حصل ميتكررش تاني انتي بنتي يا سلمى و لم اشوف بنتي بتغلط يبقا افوقها حتي لو هقسي عليها هرجع اقولها تاني اغلطي بس متكسرنيش و افتكري دائما ان ربنا يراكي و انكي بتخوني ربك قبل ما تخوني اهلك اسيبك تروقي و تفصيلي شوية 

يوسف قام اتجه لباب و لسه هيفتحه وقف مكانه على صوتها الى شبة باكي:- سوري ، انا اسفة يا بابي 

يوسف بابتسامة:-  و انا مستحيل ازعل منك 

فتح الباب و خرج و قفله وراه سلمى قعدت مكانها و هى زعلانه من روحها في المستشفى 

هشام:- مالك يا عمي 

نادر:- مش عارف دا وقع عليا من انهي مصيبة 

هشام:- تقصد مين 

نادر بغضب:- يوسف الى بنتي بتعمل له مليون حساب دى بتحترم اكتر ما بتحترمني انا فعلا مخلفتش غير رباب و سامر سلمى دى مش متربية امها ضيعتها و قوتها عليا 

هشام بهدوء و تعبت:- مع احترمي ليك يا عمي بس حضرتك كنت فين يعني سمعت ان زمان و هى في العمليات اعتقد كانت بين الحياة والموت و محتاجة نقل دم و انت منه مسافر و مشغول بمراتك بتشوفها قليل اوى لدرجة انها عارفه شكلك بالعافية وقعت في كام موقف و كانت محتاجلك و مكنتش موجود و اخر ما تم عرفت انك متجوز لم رجعت مصر بلدها الى غريبة فيها مع انها المفروض مع ابوها ، سلمى بتعمل بى الى شافته رد فعل و بالنسبة يوسف هو متدخل في حياتها لانه ابوها 

نادر قام بغضب:- انت بتقول اي 

هشام بص له بثبات:- الاب مش إلى يخلف ولا الى بيدي ، في حاجات كتير اوى الاب واجب عليه يدفعها غير الفلوس يعني شوية اهتمام على حب على خوف على سهر و استماع على صوحبيه و انت معملتش حاجة من دول مع سلمى 

نادر مشي بغضب هشام على طيفو ببرود و غمض عيونه فتحهم على صوت عمر 

عمر و هو معاه الفلاشة :- جبتلك بقا فيلم و مسلسل انما اي يجننو 

هشام بص له :- مصدع والله و مش بحب التفاهات 

عمر و هو بيحط الفلاشة على التلفزيون أو الشاشة ::- حلو يبقا اتفاقنا 






عمر شغل الشاشة و كان مسلسل لسلمى :- مش دى بنت عمك غريبة بصراحة على التلفزيون احلي من الحقيقة 

هشام:- عمرررر و بعدين 

عمر:- اتخرست 

و قعدوا يتفرجو (مع العلم كل اعمال حياة محترمة و يوسف و سلمى ) مشهد من الفيلم طبعا كانت بتمثل مع يوسف 

قدر :- دااادى 

الاب:- مفيش فلوس يا قدر 

قدر:- مكنتش نضارة دى و بعدين دا مبلغ صغير خمس تلاف جنيه

الاب:- كلمة كمان و هديكي بالجزمة على وشك 

الاب:- عملتي اي في الامتحان 

قدر:- عجايب الدنيا كام 

الاب:- بيقولوا سبع 

قدر بتوتر:- من عشرين 

قدر قامت من على الكرسي و اختفت من قدامه 

الاب قام و معاه الشبشب :- تعالي تعالي مفيش داعي لخوف انا زى ابوكي برضو 

قدر:- عيب يا دادي احنا اهل برضو 

قدر صرخت و طالعت على اوضتها 

الاب:- يانا يا انتي يا قدر في البيت دا فكرك مش هعرف اجيبك ماشي سابعة من عشرين ما كنتي جبتي صفر احسن جاية على نفسك ليه كدا 

قدر من فوق:- اوعدك المرة الجاية ابقا اجيبه يا دادي ولا تزعل صحيح انا نزلت بعربيتك الصبح و اتخبطت مني 

هشام كان بيتفرج بتركيز و لحظة طريقتها مع يوسف فعلا اب و بنته خلص الفيلم و اتفرجو على المسلسل كان اسمها سلمى برضو 

هشام:- ولا بتعرف تمثل 

عمر:- اسكوت بس 

هشام اتسعت عينيه بصدمة :- هى عملت اي ، قتلته ، دى قتلت جوزها 

عمر:- و لسه الدور على اخوها و مراته 

هشام:- اقفل القرف دا متشغلش حاجة عايز انام و بعدين انت مش وراك شغل قوما روح 

عمر:- قولت اقعد معاك اونسك 

هشام:- انا هونس نفسي قوما و سبني انام خد الفلاش دى معاك 

عمر قام:- اهو يسلوك شوية 

عمر مشي و ساب المسلسل شغال كانت الحلقه الاخيرة و اخر مشهد 

هشام:- حتي السلام مسكه غلط اخيرا انتحرتي و خلصنا منك اي دا ساحرة الجنوب  بس الحقيقه احلي بكتير 

قالها بابتسامة بحب 

نام هشام و مذل بيحلم بيها تاني يوم في شقة حياة فتحت الباب و كان نادر 

نادر ببرود:- ازيك يا عروسة 

حياة بصتله بصدمة وووووو

و تلتقي القلوب 

عائشة الكيلاني

يا تري نادر جاي ليه و حياة هتعمل اي و فين سلمى في كل دا رايكم في يوسف هل فعلا متدخل في حياتها زيادة عن اللزوم ولا معاه حق و فاتن هتحب سلمى ولا لا


               الفصل العاشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×