رواية زوجتني اختها الفصل الخامس 5 بقلم اسماعيل موسي
#زوجتنى_اختها
٥
هو انت تعرف اختى من فين اصلا؟
وايه العلاقه إلى ربطتك بيها تخليك تعتقد كده ؟
انا لا اعرف اختك ولا عمرى شفتها ولا قابلتها يا نيره
ليه بتسأل وايه إلى خلاك تقول كده؟
انتى عارفه عقلى السيكوباتى إلى دايما بيطلع الراجل خاين يا عزيزتى متشغليش بالك.
أصلها غريبه يا عونى، تيجى كده من الطاق للراس تسألني عن اسم اختى وقبل ما النهار ما يخلص تطلع باختراع جديد ان جوزها كان بيخونها.
أطلقت دفعه من الدخان الأزرق اخر نفس فى لفافة التبغ
وتنهدت.
هو لو كان اسامه بيخون المرحوم اختك رولا مش يهمك انك تعرفى ؟
تردت نيره ،بدا واضح انها تفكر بعمق
طيب ايه إلى خلاك تقول كده؟، المعلومات الدوافع يعنى؟
مجرد خيال مريض يا نيرو ،لكن تصورى لو كان صح، ميهمكيش تعرفى ؟
وقرأت ملامح وجه نيره ،الموضوع كله على بعضه غريب يا عونى
مجرد التفكير فيه مزعج ،كونك انت إلى لا قابلت اختى ولا عمرك شفتها بتسأل عن حاجه ذى كده دا امر أقرب إلى الدتستوبيا
ثم اذا كان دا حقيقى ولو انى مش عارفه الظنون دى وصلتك إزاى الا اذا كنت ولى او قاريء للماورئيات اذاى يا سيدى هتقدر تثبت ده ؟
اتكأت على الأريكه ،أحب اعرف اولا اذا كانت الفكره نفسها نخششت جوه دماغ يا عزيزتى ؟
واذا كان جوابك نعم، متقلقيش انا اقدر اجبر نملة فارس انها تعترف بأثامها وتقف آمام القاضى مقره بالذنب
ابتسمت نيره بحزن ،هو امر مريع، بس اذا كانت اختى الله يرحمها عانت قبل موتها من خيانات جوزها فدا ما يمنعش انه كان سبب فى موتها كمد وغيظ
يعنى آبدآ تحرياتى ؟
ابداء يا عونى بشرط واحد
شرط إيه يا نيرو ؟
انك تطلعنى على تطورات تحقيقك اول بأول ومتخبيش عنى اى حاجه..
موافق، روحى اعملى كوباية شاى من فضلك لأن دماغى هتنفجر
حاضر يا عونى المتحول.
ان ادراك الدفوع التى تقود إلى معرفة الحقيقه غير مهمه
ما يعنى نيره اذا كنت اعرف اختها من عدمه؟
للموتى حقوق وديون فى اعناقنا على قدر التضحيات التى بذلوها من أجلنا قبل رحيلهم.
احضرت نيره الشاى ثم خاطبتنى بنبره مائعه ،مش هتقولى الشك ده وصلك إزاى ؟
عقلك نفسه ليه فكر فى كده ؟
احب ان أحتفظ ببعض الأمور لنفسى، ولدى أكثر من سيناريو للفكره الواحده
هقلك بس متضحكيش عليه ؟
قول يا سيدى.. همست نيره وقد جلست وتربعت ووضعت يديها بين ساقيها.
من اول ما شفت اسامه وانا مش مرتحله، نظراته المريبه عيونه التى لا تسبت على حال وبعض كلماته التى تشبه لغة المرحاض جعلتنى اعتقد انه شخص غير سوى.
بس كده؟ وأطلقت نيره ضحكه ضخمه ،تصدق انك سيكوباتى فعلا ؟
خلى الأمر سر بينا ،ملوش لازمه الاسره تعرف حاجه
ولا حتى اسامه، مش عايزه شوشره ودوشة على حاجه ممكن تكون مجرد شك
متخفيش عونى يعرف شغله جيدا
صمتت نيره ،عونى، إلى يسمعك وانت بتقول كده، يقول انها مش اول مره تعمل كده
هو انت محقق فعلا ؟
محقق ايه بس انا قولتلك الحقيقه كلها، ولو مش موافقه هطلع الفكره من دماغى
ركنت نيره للصمت ثم همست لا، كمل، خلينا نشوف خيالك هيوصلنا لفين!
انها لا تعرف أن خيالى لا حد لها ولا توجد بقعه لا يمكنه ان يصلها، مثل رقم الهاتف الغير مسجل فى دفتر العنواين الخاص بهاتفها.
أنا هدخل انام يا عونى اصلى تعبانه اوى، اليوم كان طويل فى الشغل جدا محتاجه اريح دماغى.
قعدت فى الشرفه ادخن سيجاره وارمق الشارع الحقير وعينى مصوبه على دكان الحج فتحى وابتساماته المزيفه التى يمنحها للنساء ثم دخوله وتسجيله الأسماء فى الدفتر
منور يا عونى بك!
صرخ الحج فتحى عندما لمحنى فى الشرفه وهو يضع أصبعه على فمه
قلتله متخفش فاكر ،اعمل حسابى فى ربع جبنة رومى معاك يا راجل يا سكره
ان اصل الحكايه بداء من عنده ولا شك انه ينتهى بعيد عنه
هكذا هى قصص الحياه تقودنا لطرق بعيده لم نتوقع يوم ان نطرقها.
مضى أكثر من ساعه واحتجت حافظة نقودى من غرفة النوم
فتحت باب الغرفه بهدوء وقبل دخولى شعرت بحركة نيره على السرير
ولما دلفت وجدتها نائمه ،قلت يمكن كانت بتتقلب على السرير
بس لقيت تليفونها مركون على الكوميدينو على الطرق على وشك انه يقع
مسكت التليفون وكنت هسيبه، لكن حسيت بسخونته
وأدركت بحسى البوليسي ان هذا الهاتف أغلق للتو
فتحت الهاتف وانا واقف جنبها وروحت على الواتس
الرقم الغير مسجل كان هناك الكثير من الرسائل التى تم محوها للتو قبل دقيقه يمكن
رسائل وصلت وتم الرد عليها خلال تلك الساعه التى ادعت نيره نومها
تركت الهاتف مكانه وخرجت من الغرفه وانا اهمس طيب كنتى مسحتى المحادثه كلها افضل