رواية عشق ابيض واسود الفصل الثالث 3 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
لبنى وقفت مكانها بصدمة لا قادرة تصرخ ولا تتحرك كانت الرؤية بدات تشوش قدامها وقعت على الارض و شريط حياتها بيمر قصاد عينيها راسها خبطت في الارض غمضت عيونها و هى مش حاسه باي حاجة
في اوضة اسر و لبنى
اسر صحي و بيفرك عينيه :- لبنى ، لبنى راحت فين دى
فتح عيونه و فتح الدرج الى جانبه بقا بيدور على المفتاح زى المجنون ؛- راح فين
كمل بغضب و تواعد:- ماشي يا لبنى ماشي
اسر كان بيكلم نفسه لكن جري على اوضة جميلة زى المجنون لم سمع صرخ الشاغلين وقف جانب الباب بصدمة كانت واحدة من الشاغلين بتحاول تفوق لبنى و الباقي واقف بيصرخ بخوف من المنظر جميلة واقعة على الارض و السكينة مرمية جانبها و ايديها بتنز*ف فاق من صدمته ة اتجه لجميلة الى تقريبا ميته :- بسسس بطلو صويت
اسر شالها و جري على السلم فتح الباب الفيلا و خرج حطها في العربية و ركب قدام و اتحرك بعد شوية وصلوا لمستشفى قريبا من البيت بتاعهم الممرضات حطوها على الترولي و راحوا أما عند نور صحيت على صوت الفون
فتحت عيونها ببطء و تعب مدت ايديها و اخدت الفون الى رميه على السرير جانبها:- الو
نور قامت قعدت مكانها بصدمة و خوف:- انتي بتقولي اي اي الى حصل طيب انا جاية باي باي
قفلت الفون بسرعة قامت جري على التواليت غيرت هدومها و خرجت سليم فتح الباب على على صوتها :- في اي يا نور انتي كويسة و
نور قطعت كلامه رهب :- مفيش وقت ، جميلة انتحرت و طنط لبنى شافتها و اغمو عليها و مش بتفوق انا هروح على البيت هناك و انت حاول تكلم عمي و تعرف هو في انهي مستشفى و بعدين كلم ياسين سلام
نور خرجت بسرعة و جري لحد ما وصلت بيت اسر لان البيت قريب جدا من بيتهم الشغالة فتحت ليها
نور و هى بتجري على السلم:- هى فين اي الى حصل و انتوا
الشغالة:- معرفش يا نور
نور كلمت الدكتورة و طالعت على اوضة جميلة سندت لبنى هى و الشاغلين و حطوها على السرير نور بتحاول تفوقها الدكتورة جت و طالعت على فوق مكان ما الشغالة اشارت ليها
نور بقلق:- الحقيني يا دكتورة طنط مش بترد عليا و مش بتفوق هو اي الى حصلها
الدكتورة اتجهت لبنى بهدوء:- اهدي مفيش حاجة
الدكتورة بدأت تفحصها بعدين علقت ليها محاليل:- مفيش حاجة واضح انها اتوترت أو اتعرضت لصدمة سببت ليها اغماء شوية و هتفوق بس ارجو ابعدوها عن الزعل حمدالله على سلامتها
نور وصلتها لحد برا حاسبتها و رجعت قعدت جانب لبنى بعد شوية و ياسين و سليم جوم ياسين اتجه لامه جري و خوف :- ماما ، ماما سامعني ، ردي عليا
ياسين عينيه جت على نور الى قعدة جانب لبنى الناحية التانية :- هو اي الى حصل
نور بتوتر:- معرفش يا ياسين انا جيت لم عرفت لقيتها كدا الدكتورة قالت شوية و تفوق ، جميلة عاملة اي اي الى حصل الدكاترة قالوا اي هى كويسة
ياسين قام بسرعة:- جميلة انا نسيتها
سليم:- طب اروح انا لعمي و لو في حاجة هقولكم
سليم خرج من الاوضة لا من الفيلا كلها و راح لاسر بعد ما عرف عنوان المستشفى
نور بصت لياسين بهدوء على عكس قلقها و خوفها:- هيكونو كويسين متقلتش
ياسين بهدوء:- ان شاء الله
لبنى بدأت تفتح عينيها :- بنتي اي الى حصلها
ياسين حضنها:- حمدالله على سلامتك يا امى
لبنى بصتله و قالت بجنون و قلق:- اختك فين يا ياسين اختك ك كان دمها على الارض و هى مش بترد اختك ماتت يا ياسين جميلة ماتت
ياسين بيحاول يهديها ؛- مفيش حاجة يا امى جميلة كويسة انا اتصلت بي بابا و هو طمني ارجوكي روقي
لبنى شالت المحاليل من ايديها بسرعة و حطت الطرحة على راسها:- اختك بين الحياة والموت و عايزني اهدى بنتي بتموت اوع من وشي
لبنى قامت خرجت جري برا الاوضة و نور و ياسين وراها خرجو من الفيلا ركبوا العربية نور و لبنى من وراء و ياسين بيسوق بعد شوية وصلوا المستشفى كان اسر و سليم واقفين قدام غرفة جميلة
لبنى بعصبية و انهيار:- كله بسببك و بسبب عصبيتك و جنانك شوفت اخرتها جميلة لو حصلها حاجة اقسم بالله العظيم ما هرحمك يا اسر كله الا عيالي سااامع
نور:- يا طنط والله هى كويسة اهدي بعد اذنك
لبنى بصت ليها بعصبية:- انتي تخرسي علشان عمك هطبلي على اغلطه ادي النتيجة
جت رنا و ياسمين و ابتهال و باقي عيلة لبنى بعد وقت جميلة فتحت عيونها ببطء :- انا فين
ابتهال:- حمدالله على السلامة
رنا:- حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
جميلة:- ماما عايزة ماما
ياسمين:- امك برا
لبنى فتحت الباب و دخلت و هى كانت بتبص ليها بعتاب و غضب أو خوف حزن شفقة هاين عليها تضربها كفين بس في نفس الوقت ميهونش انها تقسى على حد فيهم خصوصا جميلة كانت بتبص في كل ركن في الاوضة الا جميلة :- حمدالله على سلامتك يا جميلة حاسه باي دلوقتي و انتي بلتوي دراع ابوكي و تقهرني عليكي حاسه بأي و احنا هنموت من القلق أو كنتي موتي هتقبلي ربنا ازاى انا مش مصدقة نفسي تنتحري و تموتي كافرة علشان واحد و ياريته يستاهل بضحي بعمرك علشان حيوان زى دى دا
ياسمين:- لبنى براحة على البت انتي مش شايفها حالتها متسمحش لكلامك دا كفاية
ريهام:- يا عمتو مش وقت عصبية و بلاش دقة قديمة
لبنى بعصبية:- اخرررسي يا ريهام لعدلك
شوية و ياسين و سليم دخلوا و طبعا نور و ملك دخلو يطمنو عليها اما اسر واقف برا حاسس ان لمرة المليون بيتكسر من اقرب الناس له بنته انتحرت علشان واحد الدكتورة قالت حالة انتحار و كانت ممكن تبلغ لكن محبتش تعمل شوشرة
شوية و كلهم خرجوا اسر دخل ليها
كانت جميلة في حضن امها عيونها وارم من العياط لبنى مش عيونها مش مبطلة دموع
جميلة بصت لأسر الى مكنش بيبصلها ولا طيق يتكلم اصلا:- ا انا اسفة يا بابا
اسر مكنش بيتكلم بيسمع في صمت و بس
جميلة كملت بوجع و دموع:- ا انا عارفه انى غلطت بس انا مكنش قصدى انتحر انا بحبه يا بابا و هو كمان بيحبني قاسم والله العظيم كويس و مش زى ما انتوا فاكرين طب انت رفضه ليه ابن اخوك و متعلم و محترم و بيحبني و من مستوانا يبقا ليه لا
اسر بثبات:- لو كنتي فاكرة بطريقتك دى بتضغطي عليا في انسي مش هتخلي عن الى في دماغي و اوعي تكوني فاكرة انى هجري احضنك و اقولك متعمليش دا تاني لا انتى خونتي ربنا قبل ما تخونينا انتى عملتي جريمة انكي تنتحري و تقهري قلب امك و اهلك عليكي في دى جريمة و
كان هيكمل كلامه بس الباب اتفتح كان عاصم و قاسم و عماد و جنة و ياسر عيالو
جميلة فرحت لم لقت قاسم كان قلبها بيدق بشدة فرح قلق خجل اما في الجنينة
ياسين:- افندم
نور بتفرك في ايديها:- انا اسفة على الى عملتو امبارح بس انت صدمتني معرفش عملت كدا ازاى حقيقي سوري
ياسين هز راسه بهدوء نور بتردد
نور:- ا انا موافقة يا ياسين
ياسين بغباء:- موافقة على اي
نور :- موافقة اننا نتجوز
ياسين عينيه لمعت بفرح:- بجد
نور هزت راسها بنعم و ابتسامة :- طبعا هى الحاجات دي فيها هزار بس في كام حاجة لازم تعرفهم
ياسين بحب:- عمري كله ميغلش عليكي
نور اتنهدت بهدوء:- ياسين ممكن تسكوت و سبني اتكلم
ياسين بجدية:- سامعك يا نونو
نور بصتله بغيظ و هدوء :- اولا جوزنا هيكون على الورق علشان الصراحة انا غرضي من الجواز انى اتبني طفل و للاسف مفيش غير الطريقة دى لازم اكون متجوزة علشان اعرف اتبني طفل
ياسين بدهشة:- و ثانياً
نور :- ثانياً كل واحد يبقا في حالو يعني مفيش رايحة فين و بتكلمي مين و شغلي ممنوع تجي جانبه كل واحد له خصوصيته يعني باختصار كل واحد يخليه في حالو ثالثاً بقا و الأهم بلاش جو انا الراجل و انتي الست يعني جوازنا هيبقى على الورق بس و لم نتجوز كل واحد له اوضة مستقلة
ياسين اخيرا خرج عن صمته و فاق من صدماته:- و بالنسبة العصمة هتكون مع مين
نور بعدم فهم:- عصمة اي
ياسين مسك ايديها بفرح و حب:- مش مهم المهم انكي وافقتي حقيقي انا اسعد واحد في الدنيا بحبك اوى
نور ابتسمت بمرارة و حزن عليه :- انا هطلع اشوف جميلة
ياسين مسك ايديها و طالعوا كان الكل بيبص ليهم بدهشة و عدم فهم معادة ابتهال الى بتبص له بيأس و فرح ياسين فتح الباب و دخل بفرح لبنى اتصدمت لم عينيها وقعت على ايد نور و الى في ايد ابنها
شوية و كان الكل مشي معادة اسر و لبنى و ياسين
ياسين:- بيم ان اختي حبيبتي بقت كويسة و بى سابع أرواح انا اخييرا هتجوز يا جماعة
جميلة عدلت نفسها بفرح:- بجد مبروك اخيرا هنخلص من حضرتك
ياسين بمرح:- و اي لزمتها حضرتك ، انا هتجوز واحدة مننا و علينا و كلكم عارفينها
اسر بسخرية:- مين يعني مرات البواب
لبنى:- مش مهم المهم انك هتتجوز
ياسين:- انا هتجوز نور بنت عمي شاهين الله يرحمه
لبنى اتسعت عينيها بصدمة:- هتتجوز واحدة اكبر منك باربع سنين يا متخلف ااانت اتجننت دى هتتجوزك ولا تربيك و
اسر بصلها لبنى سكتت :- ياسين مش اخلص من جنان اختك
ياسين:- انت قريت فاتحة بنتك على واحد مش بطيقه في سبيل سعادتها و دلوقتي يوم ما القي حد شبهي و مرتاح معاها توقفوا في طريقي و بعدين نور دى حضرتك الى مربيها ولا نسيتو البت مشوفناش منها حاجة وحشة و بعدين السن مش في دماغي تمام مش هتجوزها بس مش هتجوز غيرها فاهمين خلصت كدا حضرتك لم حبيت امى محدش وقف في طريقك و حضرتك نفس الكلام يبقا اشمعنا انا ليه دايما لازم ادفع و اسكوت و اتحرم من الى بحبه بدافع انكم شايفين الى مش شايفو و اكني غبي لا عارف افكر ولا أخطط المستقبلي انا بحب نور و مش هتجوز غيرها ساامعين
اسر اتنهد بهدوء:- تمام طب و هى ، شوف يا ياسين انت كبير و عارف الصح من الغلط نور مش وحشة بالعكس دى ست البنات بس هتتعب معاها و اوى كل واحد يتحمل نتيجة اختياره
لبنى قبلت راس جميلة بفرح و حنان ياسين اتجه ليها حضنته بقلق هى بتحب نور بس كلهم واثقين ان الموضوع دا مش هيكمل لان كلهم حافظين نور و دماغها
عد شهرين من غير احداث غير ان قاسم خطب جميلة و ياسين خطب نور و طبعا النهاردة فرح الاتنين كان فرحهم مع بعض خلص الفرح و كل واحد راح على بيته
عند قاسم و جميلة
قاسم قبل ايديها الاتنين بحب:- ياااه اخيرا بقيت ليا انا كنت حاسس اني هموت من غير ما احقق الحلم دا يا حبيبتي
جميلة بابتسامة:- بعد الشر عليك يا حبيبي هو انا فعلا حلم بالنسبة ليك
قاسم:- قولي نجمة و نفسي اطولها جنة و نفسي ادخلها انا اخيرا اتجوزتك و مفيش حاجه في الدنيا تقدر تبعدك عني ولا تبعدني عنك
جميلة عيونها لمعت بفرح:- بجد يا قاسم
ياسين حاوط خصرها و قبلها بحب:- بجد يا قلب و عقل قاسم بحبك
جميلة بحب:- و انا كمان بحبك اوى
قاسم حضنها بحب أما عند نور و ياسين
نور حطت ايديها في خصرها:- و دا اي دا ان شاء الله
ياسين بسخرية:- حظك مهبب يا حبيبتي تعملي اي مفيش غير سرير واحد اقولك نامي على الارض
نور بغيظ:- نعممم يا عيني مين دى الى تنام على الارض
ياسين:- ما تهدى يا وليه في اي هو انا غريب انا هنام عايزة تنامي اتفضلي مش عايزة نامي و انتي واقفة بس وحيات اخوكي اطفي النور في ايدك و بطلي تهزى رجلك الحركة دى بتعصبني
نور نفخت بضيقه طفت النور و راحت تنام على السرير و قالت بتحذير:- اى حركة غدر منك هزعل امك عليك سامع
ياسين حطت ايديه على عينيه:- اتخمدى في صمت انا مصدع و على اخري
نور غمضت عيونها بهدوء لكن فتحتهم تاني بسرعة و دهشة بصتله بصدمة :- انت اتجننت
ياسين حط راسها عليه و ضمها له اكتر و غمض عيونه:- نامي يا نور الله يهديك
نور بعصبية:- حد قالك انى مجنونة و بعدين شيل ايدك دا مكنش اتفاقنا
ياسين:- صح دا مش اتفاقنا لانى انا متفاقتش على حاجة و اتخمدي يا حبيبتي
نور:- وا
ياسين:- والله العظيم انت وليه مجنونة و دماغك ضربت ، هتصوتي و تلمي الناس علينا تقولي اي جوزي خطفنى و مش هتقدري تنكري يا روحي لان الكل عارفني بيم ان شخصية عامة و بلاش كلام كتير و الا
نور غمضت عيونها:- اتخمدت اهو
نور فعلا نامت ياسين قبل راسها:- والله العظيم متجوز مجنونة و اسطورة في النكد بس بحبك في كل حالاتك بحبك اوى يا نور عيني
تاني يوم عند قاسم و جميلة في بيتهم
جميلة صحيت من النوم:- صباح الخير يا حبيبي
قاسم واقف بيجهز حالو قدام المرايا ولا اكنها موجودة
جميلة اتجهت له بقلق حطت ايديها على كتفه:- قاسم انت كويس يا حبيبي
قاسم لف وشه ليها:- انا عمري ما كنت كويس اد النهاردة
قاسم راح فتح الباب :- تعالي يا حبيبتي اعرفك على جميلة
قاسم دخل اوضته و معاه واحدة جميلة بصت ليهم بعدم فهم و عصبية:- مين دى صاحبتك
ميرنا:- انتي الى مين يا روحي
جميلة بصت لقاسم و قالت بغضب و صوت عالي:- بقولك مين دى يا قاسم
قاسم ببرود:- مراتي
جميلة انهارت:- انت بتقول اي انت اتجننت
قاسم مسكها من شعرها
جميلة:- ااه
قاسم بحقد:- اسمعي بقا يا بت انتي انا استحملت منك و من ابوكي كتير لكن لحد كدا و كفاية اوى اصلا انا اخدت الى عايزو و انتي مش لازمني ولا عايزك انا مش بحبك يا جميلة و عمري ما حبيتك
جميلة سكتت كلامه كان خنجر في قلبها الدموع اتجمعت في عينيها مش مصدق نفسها معقول مين دا هل دا الإنسان الى حبيته ولا واحد تاني متعرفوش
جميلة بصتله بدموع نزلت:- لا انت كداب انت زعلان مني صح يا قاسم طب طب انا اسفة انا اسفة بس ارجوك ارجوك انهي اللعبة السخيفة دى ارجوك
قاسم:- هى فعلا لعبة سخيفة و هتنتهي فورة انا كدا اخدت حقي و حق امى قولي لا ابوكي كدا انتي طالق يا جميلة صح و ميرنا اتجوزتها بعد ما كتب كتابنا على طول انا اصلا قرفان من نفسي بس اهو صلحت غلطتي انتي طالق و يلا بقا اطلعي برا
جميلة سبته بصدمة:- لا لا انت متعملش فيا كدا
قاسم مسكها من شعرها و جرها لحد باب الشقة وووو
يتبع
الحلقه 3
رايكم في قاسم و جميلة
يا تري هيحصل اي البارت الجاي
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
