رواية عشق ابيض واسود الفصل الرابع 4 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني


 رواية عشق ابيض واسود الفصل الرابع 4 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني


جميلة بعياط و رجاءا:- لا لا يا قاسم علشان خاطري متعملش فيا كدا ارجوككك سبنى ابوس ايدك 

قاسم بعدا ايديه عنها بصلها بثبات اتجه لميرنا مسك ايديها و اتجهو لباب فتحو و قال قبل ما يقفل الباب:- ارجع ملقيكيش ياما هتزعلي بجد انا مش عايزك كنتي وسيلة لحاجة و دلوقتي بقيت كارت محروق ياريت تفهمي دا 

قفل الباب جميلة اتنفضت من رزعت الباب بتبص لى الفراغ دموعها نزلت في صمت وقعت على الارض و فضلت تعيط بانهيار و وجع ايد سندها على الارض و ايد حطها على قلبها الى درجته بقت سريعة مش عارفه تاخد نفسها ولا عارفة تتكلم 

فلاش 

جميلة:- يا بابا انا بحبه انت مش عايزني مبسوطة و بعدين قاسم ابن اخوك 

اسر بياس:- مفيش فايدة والله ما عارف انتي طالعة لمين يا جميلة افهمني يا حبيبتي انا علشان بحبك ف بقولك افسخي الخطوبة دى قاسم مش هو دا الانسان الى يستاهلك حتي لو ابن اخويا 

جميلة قعدت قصاده:- طب ما انت وفقت على جواز ياسين و نور من رغم انها اكبر منه و مش بطيقه و بتعملوا ولا الشغال عندها و قاسم بيعملني باحترام قاسم حد كويس يا بابا و انا بحبه و اظن دا كفاية ذات ان مش كل احساس الاهل بيكون صح 

اسر ببعض الحادة:- اولا نور انا عارف هى مين لانها تربيتي و واضحة ثانياً اخوكي عارف امتي يشد و امتي يكون زر ما بتقولي شغال عندها مع ان ياسين لو كان حس كدا كان بعدا في وقتها مش يتمسك بيها كل يوم عن اليوم الى قبله كفاية انه مرتاح انتي بقا مرتاحة يا جميلة 

جميلة بصتله و اتوترت هى بتحبه بس فعلا اوقات بتخاف منه هى نفسها حاسه ان في حاجة هتحصل اي هي متعرفش فضلت تبص لابوها بتردد نفسها تقول انها خايفة احساسك بيا صح في فرق بين حكايتي و حكاية ياسين لكن برضو معرفتش تقولها باك 

جميلة بوجع:- اااااااااااااااااااااااااااااااه اااااااااااااااااااااع 

حطت ايديها على قلبها و فضلت تصرخ باعلي صوتها وجع قهرة الباب خبط قامت جري بأمل و لهفة:- جاه كنت متاكدة انى مش ها هون عليها مش قولتلك يا جميلة انه بيهزر 

فتحت الباب بابتسامة أمل وسط دموعها رجعت لوراء لم شافت شهد 

جميلة باستغراب و عدم فهم:- طنط 

شهد دخلت بصتلها من فوق لتحت :- مالك يا حبيبتي اي الدموع دى انتي اتخنقتي مع قاسم من اولها كدا 

جميلة:- لا لا طبعا دى دموع الفرح 

شهد بصتلها ببرود و قالت بخبثة:- اكيد اتخنقتو اخص عليك يا قاسم قلبك مع واحدة و اتجوزت غيرها اتنين علشان تنساها و مش عارف ، اخص عليك منك لله يا بت منى 

جميلة بعدم فهم ؛- انتي تقصدي اي 

شهد دخلت قعدت على الكرسي بابتسامة و شماتة:- اصل قاسم بيحب نور اوى و حاول بكل الطرق يوصلها و بت الجزمة بعد ما عشمته و علقته بيها سبته و اتجوزت اخوكي للاسف ضحكت عليه ما هى دى عادت منى الله يرحمها تمشي مع دا شوية تصاحب دا شوية تجيب واحد بيتها الله يرحمك يا منى مكنتش سيبة راجل في حاله و بنتها نفس الصفات بالظبط و اكتر 

جميلة بصتلها بصدمة:- انتي بتقولي اي انتي اتجننتي و 

شهد قامت بغضب ضربتها كف و مسكتها من دراعها:- انتي شكلك نسيتي نفسك يا بت اسر و بعدين هو قاسم طالقك ليه متكونيش والله شكلك كدا اي رايك تروحي لامك و ابوكي بشكلك دا 

جميلة بتحاول تحرر نفسها منها:- سبنييي يا شهد 

شهد رفعت ايديها التانية الى مسكة بيها الحقنة و حطت الحقنة في رقبت جميلة جميلة فقط الوعي 

شهد بصتلها بابتسامة:- الو اطلعوا يلا كله تمام 

أما عند ياسين و نور 

نور فتحت عيونها بصت له و قالت لنفسها:- يعني ياربي يوم ما اتجوز اتجوز اصغر مني و كمان من نفس العايلة يعني لو برا العايلة ولا اكبر منك هتفرق ما هو كلهم نفس الصنف زبالة و عايزين الحرق 

ياسين بابتسامة:- صباح الخير يا نونو احلي صباح دا ولا اي 

نور بصت له و قالت بثبات عكس الارتباك:- 

صباح النور 

ياسين بص و هو بيبص لعينيها:- سبحان الله عينيك زى البحر يخطف الأنظار و القلب و يدوخ الناس 

 بى ألغازه 

نور :- ألغازه طب ابعد كدا خليني اشوف الى ورايا لازم اتصل اطمن على الحالات الى في المستشفى و اشوف سليم صحي ولا بيعمل اي و اتصل بملك اشوفها عملت اي في حالة ٢١٩و اشوف تيته ابتهال اطمن عليها و 

ياسين حط ايديه على فمها و تلتقي النظرات قال بهمس:- كفاية علشان خاطري انسي العيانين و الشغل شوية لو سمحتي بلاش تتكلمي انا عايز ابصلك و اشبع من ملامحك نور بصتله بقلق و شك بعدت ايديه عنها:- انت عيان فيك حاجة يا ابنى ، اي الى بتقول دى حصل اي اوع يكون عندك كورونا و تموت و تسبني ارملة يا مصبيتي الناس يقولو عليا اي 

ياسين بصلها بغيظ و حزن مزيف:- بسسس اي راديو مش بتفصلي بتفولي عليا يا نونو عايزني اموت و تخلصي مني ربنا يسامحك انا هختفي من حياتك 

نور ضربته في كتفه بغيظ:- تصدق انك بايخ و مش متربي اوع كدا 

نور زقيته بخفة بعيد عنها و راحت التواليت ياسين بص لطيفها و ابتسم بحب و قلق و قال:- يا تري يا نور اي سبب رفضك ليا اي السبب انكي عايزة تتبني طفل و ليه تبعدي عني قصد ممكن في حد في حياتك ولا اي الى بيحصلك حاسس انكي مش مبسوطة دايما زعلانة يارب ميكنش الى في دماغي صح 

اما في فيلا اسر 

عربية وقفت قدام بوابة الفيلا رمو جميلة و العربية اتحركت 

جوا لبنى نزلت من اوضتها جري و هى قلبها مقبوض بشعرها زى المجنونة فتحت الباب و خرجت من الفيلا قربت من البوابة بتردد لكن فتحت الباب و اتصدمت لم شافت بنتها جميلة على الارض خدها معلم مكان ما شهد ضربتها شعرها متبهدل لبسها لبس بيت قربت منها جري نزلت لمستواها :- بنتيي جميلة جميلة فوقي يا ماما ردي عليا يا حبيبتي اسرررر يا اسرررر الحقني يا اااااسر 

كان في المكتب لكن خرج جري على صوتها و الشاغلين كمان خرج لكن اتصدم لم شافها بى المنظر دا نزل لمستواها:- جميلة جميلة ردي عليا يا حبيبتي 

بص لشاغلين:- بتتفرجووو على اي روحوا لشغلكم 

الشاغلين جريو على جو و هما مستغربين اسر شالها بسرعة و طالع على اوضتها و لبنى كمان و هما مش عارفين اي الى حصل لكن في نار في قلوبهم حاولوا يفوقوها لحد ما فتحت عيونها ببطء بصتله بوجع و مرارة:- كان عندك حق يا بابا كلامك صح ياريتني سمعت كلامك ، قاسم طلاقني يا بابااا 

قالتها بقهرة و وجع و استخبت في حضن لبنى لبنى نزلت دموعها بوجع و قهرة كملت بألم:- قالي انتي كنتى وسيلة و مش عايزك انا اخدت الى عايزو 

اسر كور ايديه بغضب و خرج من الاوضة  بعد وقت في بيت عماد 

شهد حضنت قاسم بابتسامة و بتزغرط:- الف مبروك يا حبيبي أيوة كدا اخد حق امك و بردت قلبي و قلبك لوووووووووووولي مبروك يا قلب امك 

ميرنا سندت راسها على كتفه:- كدا انا و قاسم نعيش حياتنا زى ما احنا عايزين صح يا خالتو 

شهد بفرح:- طبعا يا روح خالتك مين الى بيخبط دا اروح اشوف مين 

شهد راحت فتحت الباب:- اهلا وسهلا بابو العروسة خير يا اسر بقولك بنتك ملهاش عوزة الله اعلم ابني طلاقها ليه 

اسر تقدم من قاسم بص له بهدوء و فجأة ضربو كف 

ميرنا حطت ايديها على بؤها بصدمة و شهد كمان اسر ضربه كف تاني و بعدين كف تالت و بعدين كف رابع و خامس ضربه بكس في انفه لحد ما بقا انفه بينزف و فمه كمان 

قاسم مسح انفه و فمه و قال بابتسامة:- اعمل الى عايزاه بس ااانت غلطان و بتتكلم يا بجاحتك يا عمي انت فاكرني هسيب حق امى الى اتسجنت و ماتت ظلم بسببك و بسبب مراتك عملتلك اي امي هاا عملتلك اي علشان تسجنها و تحرمني منها انا مش مسامحك و اللعبة مخلصتش هفضل اعمل كدا لحد ما احرق قلبك على بنتك التافة زى ما حرقت قلبي على امي 

اسر ضربه تاني مسكه و فضل يضرب فيه شهد و ميرنا بيحاولو بيعده عن قاسم و مش عارفين و بيصوتو اما اسر فضل يضرب قاسم لحد ما شبه اغمو عليه عماد جاه بسرعة لم سمع صوتهم اسر بعد عن قاسم عماد كان مصدوم اي الى جاب قاسم هنا و مين دى و اسر بيضرب قاسم ليه 

عماد قرب من اسر:- اسر انت كويس يا خويا 

اسر:- ضيعت عمري عليكم و نسيت نفسي سنين و انا في همومك و مصايبك و لم يا اسر الحق دا من جنانه بقا اأمن ابنك على بنتي يعمل فيها كدا بس ورحمة ابويا لندمك يا قاسم والله العظيم لتكره اليوم الى اتولدت فيه يا ابن القاتلة 

اسر بزق على قاسم و مشي بغضب بعد وقت في فيلا اسر كانت جميلة نايمة في حضن لبنى و بتردد :- قاسم راجع هو بيهزر بس هزاره تقيل شوية هو ميقدرش يعيش من غيري ايوة يا ماما 

لبنى بتمسح على شعرها في صمت مسكة دموعها بالعافية و هى حاسه بقهرة و هى بتسمع كلام بنتها الى قلبت لطفلة لمرة واحدة مش دى جميلة الى كلها بهجة و مرح و ابتسامة بالليل اخيرا كان ياسين جاه بعد ما الشغالة اتصلت بيه و قالتله 

لبنى بدموع:- اختك مالها يا ياسين بنتي حصلها اي يا نور ، انتي مش دكتورة و عارفة ساااكته ليه متنطقي ردي عليا بقولك 

نور :- صدمة يا طنط جميلة في حالة صدمة عقلها الباطن بيهيا ليها ان دا مش حقيقي و ان قاسم راجع و انها بتحلم وان مفيش حاجة من الى شافته حلصت 

لبنى:- و بعدين يا اسر اعمل حاجة انت ساكت لييه بنتي لا بنتي ضاعت و احنا متكتفين مش قادرين نعمل حاجة حرااام عليكم اتصرفو 

نور بهدوء:- انا عطيت ليها حقنة مهدئة و باذن الله بكرا لم تصح هتكون بخير 

اسر :- ادخلي ارتاحي يا نور شكلك تعبان 

نور:- لا انا كويسة يا عمي انا هفضل معاها لحد ما تصحي 

نور دخلت اوضة جميلة قعدت جانبها و هنا نزلت دموعها بحزن شديد على بنت عمها و اختها الصغيرة 

اما عند قاسم 

قاسم ببرود ؛- ايوة انا عملت كدا و لو رجع بيا الزمن هعمل إلى عملته لانه اخوك قاتل اخوك حرمني من امى انا كمان اخدت حقي منه 

عاصم ضربه بغضب و حزن:- اخرررس يا كلببب 

قاسم بصدمة:- اانت بتمد ايدك عليا علشان اخوكك الى كان سبب في سجن امي 

عاصم مسكه من هدومه:- و اقتلك كمان اقتلك و ادفنك حي اي فاكر انى هسكوتلك يا ابن سماح و بعدين امك مين امك الى قتلت واحدة بريئه ملهاش ذنب امك الى حرمت نور من امها امك الى كانت هتموت امي ليش البوليس جاه في الوقت المناسب امك دى ازبل ست شوفتها في حياتي 

عاصم بص له و قال بحادة و صوت عالي:- ااامكككك قتلتتت ام نوررر امك السبب في ان شاهين اخويا يمشي مجنووون و يكلم نفسه امككككك سبب خراب بيت كامل تسمع كمان 

عماد كان مسك الفون بتاع هنا اخته فتحه و فتح للتسجيل الى هنا مسجله:- تحب تسمع تاني ولا كدا كفاية 

عماد:- عمك اسر بريئ معملش حاجة غير انه سلمها لى العدالة لانها تستحق كدا و كمان الاعدام قليل عليها 

قاسم:- ا انتوا كدابين 

اتجه لشهد الى دموعها نزلت و هى بتبص لعماد بخوف:- امى قولي انهم بيكدبو 

شهد:- انا اسفة بس مكنتش عايزة اشوه صورتها قدامك 

قاسم بص حواليه بصدمة لكن اتفجا بالشرطة 

انت قاسم عاصم

عاصم:- في اي يا حضرت الظابط 

الظابط:- مين فيكم قاسم 

قاسم:- انا قاسم 

الظابط:- انت مطلوب القبض عليك هاتوا 

ميرنا مسكت ايديه:- ااي انتوا بتقولو اي و واخدينه على فين عمل اي 

الظابط بسخرية:- دلوقتي هنعرف كل حاجة هاتوا 

عماد:- طب افهم هو عمل اي و مين الى مقدم البلاغ 

الظابط:- اسر الشاذلي 

قاسم اتسعت عينيه بصدمة وووو

يتبع 

يستاهل رايكم في الحلقة و شهد و تصرف اسر 

عشق ابيض واسود 🤍 🖤 

عائشة الكيلاني


    الفصل الخامس الجزء الثاني من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×