رواية عشق ابيض واسود الفصل الواحد والثلاثون 31 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
فتحت البوابة و خرجت قاسم نزل من العربية كانت بتبص له باحتقار و خوف في نفس الوقت كان لسه هيتكلم لكن اصحاب نور جوم و نور معاهم نور مسكت ايديها:- انتي بتعملي اي هنا
نور بصت لقاسم :- ادخلي جوا يا جميلة
جميلة بخوف:- ب بس
نور لحياة:- خدو البت دى معاكم خدو دول اديهم لتيته
عائشة و منة مسكو الشنط حياة حطت ايديها على كتف جميلة:- يلا يا كوكي
قاسم كان سند على العربية و بيصفر ببرود :- خير يا نور
نور كانت بتبصله ببرود فجأة ضربته كف قوي لدرجة انه رن قاسم ملحقش يستوعب الكف اتفجا بكف اقوى من الاول بص ليه بغضب و قال بزعيق:- انتي
نور ضربته كف تاني :- ا انت أقذر انسان شوفته في حياتي عااايز اي يا قااسم عااايز منهاا اي مش انتقمت و اخد غرضك و قهرتنا عليها و على عمرها عايز اي تاني ررررد انت فاكر نفسك اي اوع تكون فاكر انك محور حياتها ولا الدنيا علشان تبقى عليك ااانت استغلتها ضحكت عليها خسرتها اهلها و روحها خليتها مش عارفه نفسها ولا واثقة فيها اتجوزت عليها و طلاقتها تاني يوم و امك رميتها قدام بيت اهلها عايز اي تانييي مكتفتش بى الى حصل جاي تكمل عليها ما كفاية الفضيحة الى عملتها شوهتها عايز اي تاني اااي الجشاعة الى فيك دى هو الى بيجري فيك اي دم ولا قذارة اااي يا قاسم سيبها في حالها بقاا
قاسم:- بحبها يا نور اااه بحبها مش قادر اتخيلها مع راجل غيري
نور بابتسامة:- هو انت بعد كل الى عملته مسمي نفسك راجل يا قاسم لسه عمل نفسك في قائمة الرجالة ، حبيتك افعى تلدغك و نخلص منك انت معندكش رحمة ولا ضمير صح كنت سالتك دا في الاول مش بعد الى عملتو و تقول راجل تو لقب خسارة فيك
قاسم رفع ايديه علشان يضربها نور مسكت ايديه بصدمة ضغطت عليها بقوة و زقيته طبعا ضربته كف تاني:- اوع تنسي نفسك لاخر مرة هقولك ابعد عن جميلة و الا هنسي انك ابن عمي و انت عارف انى اد كلمتي
لفت وشها لكن رجعت و بصقت في وشه و مشيت قاسم حط ايديه في شعره بقهرة جوا
ابتهال ؛- والله انتي ما عندك دم كل دا بتعملي اي مكنش اكسسورات الى هتلبسيها و بعدين كل دى جزم و صنادل دى حنتهم يا نور مش عرض ازياء ولا حفلة في الساحل
نور:- يا تيته انا مكنتش بلعب و هما الى مجانين حجزوا الفروقة و الحاجات و نسيو الاكسسوارات و باقي الحاجة و عقبال ما اتجمعنا و كل واحد جاب حاجاته و مش معقول يعني هنقعد من غير جزم
ابتهال:- مالك يا حبيبتي
نور:- تعبانة شوية هى فين طنط
ابتهال:- في اوضتها
نور طالعت اوضة عمها خبطت و دخلت
لبنى:- بسم الله الرحمن الرحيم اي الوش
نور قعدت:- قاسم
لبنى حطت خديجة على السرير بخوف:- مات
نور:- ياريت
نور:- شوفته واقف مع جميلة قدام البيت و نظراته كانت غدر
لبنى:- نهار اسود و بعدين
نور:- الحمدلله انى جيت في الوقت المناسب لان كان هيحصل حاجة من الاتنين يا هيعمل فيها حاجة بعد الشر يا كانت هتقتله لان لمحت انها بطلع حاجة اظن مسدس بس اطمني انا لحقت الموقف و عطيته الى في النصيب
لبنى:- هى فين
نور:- في اوضتها بتحاول تهدي نفسها
لبنى قامت و نور وراها وصلوا اوضة جميلة الى اول ما شافتها جريت استخبت في حضنها
لبنى بعدت عنها مسحت دموعها:- بسسس اهدي و قولي اي الى حصل و ازاي تقبليه يا جميلة و انتي عارفه نيته
جميلة بدموع:- ا انا كنت بجهز علشان انزل لكن تلفوني رن قفلته بعدين نزلت طنط ياسمين وقفت جانبي و عطتني تليفونها و قالت تليفون علشانك مكنتش اعرف انه هو قالي لو مش عايزة فضايح و ان سيف يكون عايش و بخير انزلي
لبنى بقوة:- قولتي ياسمين تمام ، انتي اجهزي و نور خليكي معاها اوعي تسيبي واحدة منهم لوحدها و انتي حاولي تهدي لان خالة سيف على وصول مش عايزين مشاكل و ياسمين حسابها معايا و قاسم كمان
لبنى خرجت رزعت الباب بغضب و بتفكر هتعمل اي في ياسمين و قاسم نزلت كانت مهتاب جت و العيلة في استقبالها و ترحيب بيها كنت الحنة عائلية و فيها بعض اصحاب نور و علا
في اوضة جميلة جنة دخلت لجميلة
جنة:- يعني هتحبس هنا مش فاهمه
نور:- انتي ها تلبسي هنا اختاري يا تلبسي في التواليت أو اوضة الملابس لكن خروج تسيبي جميلة لوحدها لاا
جنة بصت لجميلة:- و دا ليه برضو
جنة:- اااه فهمت بس قوليلها بلاش تريقة عليا ولا على مساحتي
نور اتجهت ليها شالت المنشفة من على شعرها:- ورينا حصله اي
جنة:- شعري لو جرله حاجة مش ها سامحك يا نور
جميلة:- ياختي شعرك كان ميتشفش و انتي الى اترجتيها تعملك شعرك و تصلح اللون دا جزاتها و بعدين ابن الوز عوام ليكي مستقبل يا نور
نور نشفته ليها كويس جدا و قامت دخلت التواليت غيرت هدومها و خرجت
جميلة:- واووو كيوت اوى هو دا اللون مش الاورنج الى كنتي عمله متروحيش الكوافير دا تاني
جنة:- خلاص بقا هتخدني تريقة طول اليوم بس انا مش عايزاه بوني
نور:- لااا بقولك انتي تحمدي ربنا انى رضيت اعملوا اصلا و عرفت اطلع لون عدل في وقت قصير ف اظبطي و انتي مستنية اي قومي اللبسي عطسيي
جميلة قامت غيرت هدومها و خرجت نور كانت بتعمل الميك لجنة خلصت جنة و بدات في جميلة تحت
ريهام و منك كانوا واقفين مع فرقة الحنة بيختارو الاغاني
علا وقفت على التربيزة و هى مسكة كنكة بمرح:- يلا يا حلوين كل واحدة تحط موبايلها في الصينية دى و تديها لى الحجة ابتهال انتوا اهلنا و حبايبنا بس الحذر واجب و على رايى المثال يبختك من حذر و انبسط ههههه والله انا مشكلة الدكتورة منة و الدكتورا اشاش هيلفو على حضراتكم واحدة واحدة تستلم منها الموبايل عن طريق الصينية الى في ايديها اتمني لكم رحلة سعيدة اقصد سهرة سعيدة كان معاكم علا
منة:- يلا الى معاها موبايل تطلعوا
عائشة:- يلا يا حلوين مين ها تدني موبايلها الاول
حياة حطة ايديها على جبينها و هى على وشك البكاء منهم و قالت لنفسها:- مفيش فايدة فيكم
علا:- مين يزود اقصد مين الى معاه موبايله لسه اخر ندا الى معاها موبايل تطلعوا تقفله و تسله لدكتورة اش اش أو ميمي
نسبنا الحكومة يا منطقة لوووووووووووولي لوووووووووووولي
فوق عند البنات ف خلصو و نزلو هما التلاتة و اشتغلت الاغاني و الزغريط طبعا لبسوا كل الانواع الاسكندراني و البدوي و الصعيدي و الهندي و التركي كانت طبعا يطفو الاغاني شوية و يغنوا هما و يطبلو كان اجمل يوم في حيات بنات الشاذلي من رغم خوف جميلة و قلقها من قاسم الا انها قدرت تتجانب دا و تبان طبيعية قدام الناس و طبعا رقصو كل انواع الرقص حتي الهندي برضو كان في ضحك و هزار
بعد ساعات كانت السهرة خلصت
نور:- مش عارفه اشكركم ازاى ولا من غيركم كنت هعمل اي
منة:- هتحتاسي طبعا دى عايزة كلام
عائشة:- الحمدلله اليوم عد على خير و الكل كان مبسوط
منة:- يا نور مفيش الكلام دا بينا و بعدين لو احنا موقفناش مع بعض اومال مين الى هيقف احنا عمرا مش سنة ولا اتنين
حياة:- بالظبط و بعدين احنا اخدنا الموبايلات يبقا خايفة من اي بقا
عائشة:- دا جبان و واطي و مش ها يتجرأ يجي أو يهوب ناحيتها تاني
حياة:- روقي و روحي ارتاحي انتي من الصبح مقعديش
منة:- صح و تلقي رجلك تعبتك زمان كنتي لوحدك دلوقتي معاكي ست عيال على الاقل اهتمي بنفسك علشانهم سليم اخوكي و اول فرحتك بس برضو مش هيفرح لم يلفي اخته تعبانة انتي هتموتي بدري افصلي شوية يا حبيبتي صحتك عيالك عايزينك مش كدا
نور:- حاضر يا حبيبتي
نور ودعت صحابها و دخلت الفيلا بعد ما ركبوا العربية و اتحركو كان عمار الى بيسوق طبعا جاه و استنا البنات برا طبعا وصل كل واحدة عند بيتها بالظبط و كمل هو و حياة
في اوضة جميلة
مهتاب طالعت اسورة و خاتم من شنطتها مسحت دموعها :- الاسورة دى جنات عطيتها ليا قبل الحادثة و وصتني انى اديها لمرات سيف
جميلة بصت ليها بابتسامة و احراج مهتاب بابتسامة:- الى تستحقها سالي متعرفش حاجة عن الاسورة دى ، لانى مكنتش حبة جوازها من سيف ولا حتي عمه الله يرحمه مكنتش شايفها مناسبة ليه و دا الى حصل هرجع اقولها تاني انتي بنتي يا جميلة بنتي الى مخلفتهاش و نصيحة ام لابنتها حافظي على ضحكتك يا حبيبتي اضحكي و متشليش هم ، الخاتم دا هدية لبنتي الى نورت حيات ابنى ربنا يسعدك و يبعد عنك كل شر
جميلة حضنتها الدموع اتجمعت في عينيها بفرح حاسه ان عندها ام تانية بعد وقت على السفرة
اسر:- اتمني تكونو انبسطو
جميلة:- جدا يا دادي
جميلة قالت جملة بالانجليزي
ياسين:- اتكلمي عربي الله يباركلك و بلاش النفخة الكدابة دى
جميلة:- بكرا تقول ولا يوم من ايامك يا جميلة
ياسين:- يارب نفسي اقول الجملة دى
جميلة:- طب اي رايك انى قعدة على قلبك هاا مش ماشية
سليم:- اعملي كنترول يا طنط الواحد جعان و هما مش بيبطلو خناق عالم نكد
نور قامت:- الحمدلله
لبنى:- انتي ماكلتيش حاجة
نور:- شبعت بس انا هموت و انام تصبحوا على خير طنط خديجه معايا ماشي
لبنى:- صحيح انا نسيتها خالص
نور طالعت اوضتها اخدت شور و غيرت هدومها و نامت و خديجة جانبها تاني يوم في الفندق الى فيه الفرح تم زواج سليم و جنة اخيراا و سيف و جميلة و كل واحد بيرقص مع زوجته
سليم :- انا مش مصدق نفسي حاسس اني بحلم اخيرا اتجوزت البنادمة الى بحبها من سنين
جنة بصت له:- ولا انا يا سليم بس اي التاثر دا و بعدين مانت ممكن تكون بتحبني بس مع اول موقف تموتني و تقول انتحرت ماما عرفكم صنف ملوش امان ولا عزيز بس يلا ابن عمي و لازم اشيل همك و استحملك
سليم بدهشة:- انتي لحقتي تقلبي اومال اي بحبك يا سليم و
جنة ؛- دا كان زمان يا سوسو
سليم:- طب لمى نفسك و بعدين اي الفستان دا لبسه فستان اطول منك
جنة:- الجزمة رخمة اوى بس اعمل اي انت الى طويل مغلبني معاك حتي في الطول
سليم:- بحبك يا جنة حياتي
جنة:- ربنا يكرمك
عند سيف و جميلة
جميلة:- هو انت ممكن تسجني لو زعلتك
سيف:- انا معرفش مالك بشغلي افصلي بين الظابط و بين جوزك انا بنادم على فكرة
جميلة:- مانت مش بتشوف نفسك و انت بتشتغل يا سيف بتبقا حد تاني بصراحة انا بفكر الغي كل حاجة و ارجعي مع اهلي
سيف:- نعممم يختييي
جميلة:- بهزر يا سيف مبتهزرش
سيف:- اذا كان كدا هزري براحتك بحبك
جميلة:- و انا كمان
بعد ساعات خلص الفرح و كل واحد راح على بيته في بيت اهل لبنى
لبنى:- انا جمعتكم لانكم اهلي الى بيخافو عليا و دائما عايزين مصلحتي
مروان:- في اي يا لبنى قلقتني
لبنى بصت لياسمين و رنا:- اول ما دخلوا حياتي اخواتي و انا معتبركم اخواتي و حقيقي و نعم الاخوات ، ليه يا ياسمين
ياسمين بتوتر:- ليه اي.
لبنى بحادة ؛- ليه دايما مصرة تكوني مصدرة تعست بنتي اذيتك في اي علشان تخربي حياتها مره و اتنين هى مش زى بنتك ولا انا غلطانة
خالد بحادة:- لبنى.
لبنى بعصبية:- الهانم اتفقت مع قاسم مرتين على بنتي مرة لم خطفها و كنت هموت فيها و مرة امبارح مع انها عارف الشخص دا اذى بنتي و دمرها اد اي لكن ازاى لازم تاذيها
ابتهال:- انتي عملتي كدا يا ياسمين
ياسمين ساكت
مروان:- انطقييي انتي هببتي كدا
ياسمين دموعها نزلت:- ك كان قصدي خير
لبنى:- انهي خير الى يخليكي تمشي ورا مريض زى دا دا مش بنادم دا شيطان حرام عليكي انا اذيتك في اي علشان تاذيني في بنتي ليه كدا يا ياسمين ربنا يسامحك بس من النهاردة انا مليش دعوه بيك ولا انتي ليكي دعوة بيا تمام
لبنى خرجت جري من بيت ابوها و رنا و ابتهال بينادو عليها ركبت العربية و مسحت دموعها
اسر:- انتي كويسة
لبنى:- كويسة بس هبقا كويسة اكتر لم نمشي من هنا لو سمحت يا اسر
قالتها و هى بتسند راسها على كتفه
اسر:- حاضر يا حبيبتي بس
لبنى:- هقولك كل حاجة بس نوصل البيت ها حكيلك
اسر اتحرك أما في بيت اهل لبنى ياسمين كانت بتعيط و البيت في توتر
مروان بصلها:- انا يعلم ربي انى حبيتك اكتر من اى حاجة و اى حد لكن انتى كل مرة تثبتلي انى اختارت غلط انتي طالق يا ياسمين
الكل اتصدم ياسمين مسكت ايديه برجاء و دموع:- لا يا مروان انا بحبك بلاش تسبيني انا هتغير صدقيني هعمل كل كلامك بس بلاش تسبيني
مروان:- عارفه كام مرة قولتي كدا و حلفتي انكي مش هتعملي حاجة من غير علمي مش هدخل في حياة حد يا مروان اخر مرة يا مروان انا مليش غيرك يا مروان و بعدين تعملي نفس الغلط و بس على اكبر بنت اختي اتخطفت بسببك اختي الوحيدة كانت هتموت من خوفها على بنتها ليه علشان الهانم ساعدت مجرم انه يخطفها بحجة انه بيحبها دا كداب ازاى صدقتيه دا شوها فضحها اتجوز عليها و طلاقها عااايزة اي تاني علشان تفهمي هاا انطقي
عبد الرحمن:- كفاية كدا يا ابنى
مروان:- فعلا كفاية انتي طالق يا ياسمين
مروان شال الدبلة من صباعه و حطها في ايديها و خرج و هو مش مصدق ان طلاق حب عمروا بعد كل دا بس جاب اخره حذرها مرة و اتنين و كتير بس مسمعتش كلامه ياسمين بقت بتعيط بانهيار و حزن
اما في بيت اسر في اوضته
لبنى بدموع:- معرفش كان عايز منها اي من رحمة ربنا ان نور كانت رجعة البيت بالصدفة و شافتهم
اسر بحادة ؛- و ازاي محدش يقولي ازاي تخبو عني افرد كل حصل ليها حاجة
لبنى:- انا كتمت على الموضوع لبعد الفرح علشان العيال ملهمش ذنب بتنكد عليهم بعد كل العذاب الى شافوا في حياتهم خوفت يا اسر ، جميلة لو كان حصلها حاجة مكنتش هسامح نفسي
اسر حضنها و هو بيحاول يهدي نفسه و بيتوعد لقاسم اما في اوضة نور و ياسين
نور نايمة :- محدش يقول نور النهاردة انسا انك تعرف حد اسمها نور
ياسين:- اليوم طويل بس عد على خير الحمدلله
نور:- الحمدلله
ياسين:- انا حاسس بصداع هيموتني
نور:- انا مش حاسه برجلي ولا بى دماغي الى ها تنفجر
ياسين ضمها له اكتر:- بس تصدقي ان جميلة كان شكلها احلي المرة دى
نور:- اشمعنا يعني المرة دى ، هى حلوة في كل حالاتها بس تصدق انها عقلت و بقت راسية
ياسين:- جدا اختي عقلها يوزن بلاد
نور بابتسامة:- فعلا
عند سيف و جميلة في الفندق
سيف نايم و جميلة قعدة حطه ايديها على خدها :- سيف انت نمت
سيف حطت المخدة على راسه:- لا صحى و عمل نفسي نايم
جميلة:- هو انت هتنتقم مني امتي
سيف اتسعت عينيه شال المخدة من على راسه و قعد:- انا قولت انتوا كدا قبل الجواز عقل و هدوء بعد الجواز نكد بصيي حتي نظرة عينيكي يا بنتي هو انا عدوك هنتقم منك ليه واخدة لعبتي و انا مش عارف
جميلة:- تو سارقة مسدسك
سيف:- يا عسل جميلة انا عايز اتخمد يا تنامي يا تشوفي مكان تقعدي فيه
جميلة:- ما بصراحة انا مش عايزة اتخمد قوما على الكنبة مريحة اكتر
سيف رجع نام تاني:- الصبر يارب اتخمدي يا زفتة
جميلة:- طب مين احلي انا ولا جيلاني
سيف:- عليكي و عليها ما نفس السحنة مفيش فرق و انا عايز اتخمد
جميلة نامت:- معرفتش احسب على مهلي لم لقيت حلمي بينادهلي بعت ابويا و اخواتي و اهلي
فردت ايديها على الاخر و بقت تغني بصوت عالي:- يغوووووور كل دا لو التمن قلت رضا يا ابوياااا كنت منعتني و انا مش معاك الكون هلاك يغوررر كل دا لو التمن قلت رضا يا ابويااا كنت منعتني
سيف قام اخد المخدة و راح على الكنبة:- ياريته كان مانعك ياختي و رحمني ياريتك كنتي منعتني يا خالتي نامي يا بت المجانين
جميلة قالت كلمة انجليزي سيف حدف المخدة عليها:- اتخمدي يا سلعوة و اتكلمي عربي انا مش فيا دماغ اترجم نامي يا بت
جميلة:- لوووووووووووولي يلهوي
جريت على التواليت قفلت الباب و سندت عليه سيف قعد وراء و سند عليه ضحكو هما الاتنين بفرح
سيف:- والله انا بحبك يا جميلة بس انتي بتعصبني بكلامك دا
جميلة:- يعني انا الى مش بحبك يا سيف و بعدين بلاش اهزر معاك على فكرة بقا انت الوحيد الى بحب الرغي معاه الكلام معاك غير صحيح بنقول اى كلام بس الوحيد الى برتاح معاه
سيف قام جميلة فتحت الباب بصت بابتسامة حب:- انا اسفة
سيف قبل راسها و جذبها لحضنه
و اخيرا بعد عذاب كتير عيلة الشاذلي بقت عايشة في فرح و هدوء و حقيقي سيف طالع احلي من قاسم بكتير حتي في الخناق عمره ما مد ايده عليها ولا زعلها و جنة اخيرا بقت مع الإنسان الى بتحبه و بيحبها نور و ياسين طبعا حياتهم بقت افضل بكتير بس مشكلتهم حاجة واحدة انهم بيتلخبطو بين عيالهم لانهم شبة بعض جدا طبعا مروان رفض يرجع ياسين من رغم محاولات ابتهال و خالد و عبد الرحمن و رنا معاه لكن مفيش فايدة اسر و لبنى زى ما هما يمكن بقو بيحبو بعض اكتر من الاول عد ست سنين
جميلة بتسمع صابرين الجيلاني و بتغني معاها
رفيف واقفة وراه و مربعة ايديها:- بس انا طفلة و ليا حقوق
جميلة طفت الأغنية و بصت ليها بذهول:- ممم حقوق يا نص شبر
رفيف:- بابي يا بابي ااانت الى اسمك ابويا
رفيف جريت من المطبخ و جميلة وراها راحت الجنينة وقفت قدام ابوها و مربعة ايديها و مكشرة وشها
سيف:- مين الى مزعل اميرتي
رفيف:- انا طفلة و ليا حقوق و انا ك مواطنة مصرية انى اخرج و اتفسح
سيف:- مواطنة ، طب المواطنة عايزة تعمل اي في الاجازة
رفيف بفرح :- الملاهي
جميلة:- يا حبيبتي بابي عنده شغل
سيف مسك ايد رفيف:- بابا ها رجع من الشغل بدري و نروح احنا التلاتة الملاهي بس زى ما ها حقق طلبك انتي كمان تروحي الحضانة
رفيف بحزن طفولي:- انا مش بحب الحضانة بص خلي مامي الى تروحها و انا اعمل شغل البيت
جميلة و سيف ضحكوا سيف قام شالها و قعدها على الكرسي الى جانبها
جميلة:- اقنعها لو عرفت
سيف:- بنتي حبيبتي و مستحيل تقول لا
رفيف قامت:- روحها انت انا مش رايحة حضانه رفيف جريت بسرعة من قدام ابوها
اما في بيت سليم و جنة
جنة جريت بسرعة على اوضة عيالها
جريت بسرعة شالت الطفل الى بيعيط
جني بدموع:- والله يا ماما وقع لوحده
جنة قربت منها حضنتها بحنان:- مفيش حاجة يا حبيبتي هو كويس متخفيش
جنى :- انتي مش هتضربني صح
جنة:- هو انا ولا بابا ضربنكي قبل كدا علشان نضربك دلوقتي
جنة قعدت تتمشى بى لؤي لحد ما نام و خرجت هى و جنى كان سليم قعد في الجنينة راحوا يقعدوا معاه يهزرو و يلعبوا و اخر انبساط اما بقا في بيت ياسين و نور
ياسين:- لسه تعبانة
نور:- هاا اه لا لا لا
ياسين:- دا فعلا العيال اصرو على عقلك خالص انتي مالك يا بنتي
نور:- ياسين انت واحد مؤمن صح
ياسين :- و نعم بالله ، انتي كويسة فيكي حاجه
نور بتوتر:- انا حامل يا ياسين و الدكتورة قالت انى حامل في توام ووووو
يتبع
رايكم في الحلقة و يا تري رد فعل ياسين هتكون اي
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
