رواية فتاة الذئب الاسود الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم بسمله فتحي
فتاة الذئب الاسود
الحلقه 31
في مصر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الشركه . كانت واقفه قدام المكتب بي تفرك في ايديها بتوتر اخدت نفس عميق خبطت على الباب دخلت بعد ما اذن ليها بدخول
ساره: صباح الخير
رمزي: صباح النور اتفضلي
وقفت قدام المكتب وكانت بص في الارض
رمزي: انتي كويسه في حاجه
ساره: ها اه انا تمام حضرتك
رمزي: متاكده؟ بص ليها بي شاكه
ساره: بلعت ريقها اخدت نفس طويل غمضت عينها فتحت عينها بي بطيء وكانت بص في الارض
انا موافقه
رمزي *موافقه علي أي؟
ساره: موافقه على اللى حضرتك طالبته مني انا فكرت في الموضوع
رمزي: موضوع ايه ده؟
ساره: بحرج موافقه أننا نتجوز
رمزي: قرب منها رفع رأسها بجد يعني انتي موافقه تبقي مراتي
هزت رأسها
ابتسم ليها بسمة حب. تعرفي انا بحبك بحبك
وش ها احمر بصت في الارض
رمزي: مساك ايديها اوعدك اني مش ازعلك يوم وخليكي مبسوطه دايما
لحظه ان الدبله مش موجوده في ايديها بص ليها مستغرب
هي ابتسمت ليا وقالت
فلاش باك
امبارح كانت قاعده ساره في الغرفه بتفكر في الكلام اللي قاله رمزي ليها
فقت من سرحانه على صوت خبط باب. البيت
صوت حسن من بره . اتفضل يا فؤاد بيه
دخل فؤاد قاعد علي كنبه الانتر
جات الام : منور البيت يا فؤاد بيه ثواني هاندي على ساره من جوه
دخلت الام الغرفه. قومي البسي فؤاد بيه قاعد بره قالت كده وخرجت من الغرفه
ساره: اخدت نفس عميق وقمت لبست وهي
مقرا انها تاخد القرار الصح
خرجت من الغرفه كان فؤاد قاعد مع حسن وام ساره
الام: اهي ساره جات نسابكم احنا بقا
قامت الام وحسن .
فؤاد: كان بص للي ساره اللي قاعده بعيد عنه انتي قاعده بعيد ليه؟
ساره: استاذ فؤاد في حاجه عاوزه اتكلم معاك فيها واتمني تفاهم الموقف
فؤاد: اي هو بقا
ساره: اخدت نفس عميق: بصراحه انا مش موافقه علي الجوز دي عشان كده مش هقدر اكمل في الخطوبه دي خلعت الدبله حطت علي الطربيزه وقامت وقفت بعد اذنك قالت كده ودخلت الغرفه بسرعه
طلعت الام وحسن للي فؤاد اللي كان واقف متعصب
حسن: خير يا فؤاد بيه حاجه حصلت ولا ايه
فؤاد: بص ليه الام: بنتك خلعت الدبله يا ام ساره عقلي بنتك وخليها. تطلع تلبس الدبله ولا انتم حرين شكلها كده مش عارفه مين انا
حسن: روحي يا ام ساره
رحت الام دخلت الغرفه كانت ساره قاعده علي السرير
الام: اي اللي انتي عملتي ده يا بنت الجزمه
قومي اطلعي اعتذري للي فؤاد بيه البسي الدبله
ساره: ماما لو سمحتي انا خلاص اخدت القرار ومش ارجع في تاني انا مش هتجوز غصبن عني
الام مسكتها من ذراعها جامد يعني اي الكلام ده
ساره: يعني انا مش هتجوز الاسنان ده انا مش بحبه ولا عايزة اكمل حياتي مع
قالت كده. وخرجت رحت باب البيت وطلعت بره
باك
..............................................
ساره كانت واقفه قدام رمزي، وشها محمّر، وإيديها متشابكه من التوتر.
رمزي لسه ماسك إيديها، وعينيه مركّزه عليها بشكل يدوّخ.
رمزي:
(بصوت هادي وناعم)
يعني… انتي عملتي ده عشاني؟
خلّعتي الدبله… وواجهتي أهلك… بس عشان تقوليلي إنك موافقه نتجوز؟
ساره:
(بخجل، صوتها واطي)
أنا… أنا بس عملت اللي قلبي حسّه صح… مش أكتر.
ابتسامة هاديه طلعت على وش رمزي… قرب أكتر…
رفع إيديها الاتنين لحد وشه…
وببطء… وبحب باين… قبّل ضهر إيديها.
ساره اتجمدت مكانها، قلبها دق بسرعه، وسحبت إيديها بسرعه خفيفة.
ساره:
(بتوتر وخجل واضح)
استاذ رمزي… لو سمحت… بلاش…
ضحك رمزي ضحكة صغيرة ناعمة، مش استهزاء… ضحكة “معجب ومبسوط”.
رمزي:
ليه بلاش؟
انتي هتبقي خطيبتي… وبإذن الله قريب تبقي مراتي…
من حقي أبوس إيد اللي اختارتني من قلبها.
ساره:
(بصوت منخفض، عنيها في الأرض)
أنا… مش متعودة على كده… الموضوع محرج…
رمزي قرب منها خطوتين لحد ما بقت المسافة بينهم أنفاس:
رمزي:
ولا يهمك…
هعودّك…
بس على حاجات تفرّحك…
وتطمن قلبك…
وتخليكي مبسوطة معايا طول العمر.
سارة رفعت عنيها ليه لحظة صغيرة… ووشها كله أحمر…
وبسرعة بصت الأرض تاني.
رمزي:
(بابتسامة دافيه)
على فكرة…
أنا مبسوط بيكي… ومبسوط بقرارك…
وبوعدك…
من النهاردة…
محدش يقدر يجبرك على حاجة…
طول ما أنا موجود.
ساره حسّت بقشعريرة تعدي في جسمها من كلماته…
وسكتت، مش عارفة ترد.
ساره: انا هطلع عشان اشوف الشغل اللي عندي بعد اذنك قالت كده وخرجت من المكتب بسرعه
هو ضحك عليها. قاعده علي المكتب مسك الفون وعمل مكالمة
الو؟
عند ادهم الو ازيك يا رمزي عامل ايه
رمزي: بخير الحمدلله انت اخبارك ايه
ادهم: دايما يارب. الحمدلله بخير
رمزي: يدوم الحمد اي انت في البلد ولا لسه بره مصر ؟
ادهم: لا في البلد رجعت امبارح بليل الحمدلله المهمه كانت سهله وكل حاجه تمام
رمزي: طيب الحمدلله. كنت عايزك في موضوع كده موضوع شخصيه
ادهم: موضوع موضوع ايه ده خير انشاء الله
رمزي: خير باذن الله. انا. انا
ادهم: ما تقول يا عم في ايه
رمزي: بصراحه انا ها خطب وكنت عايزك معايا
ادهم: هههههه. بجد والله طيب ما تقول كده من الاول يا برق
رمزي: بص انا عايزك معايا بكره العصر كده نروح نتكلم مع جوزها امها وقولك في الطريق. علي كل حاجه
ادهم: تمام ماشي. ربنا يتمم بخير
رمزي: اللهم آمين
قفل مع الفون
................................
عدد اليوم
المساء: كانوا الموظفين ماشين من الشركه
كانت ساره واقف قدام الشركه مستني تاكس
رمزي: واقف لي كده ؟
ساره: مستني تاكس حضرتك
رمزي: تاكس اي تعالي راكبي اوصلك
ساره: ماهو انا يعني مش عاوزه حد من الموظفين يلاحظ حاجه
رمزي: مش ملحظ. ان مفيش حد اصلا
ساره: بصت حولها وفعلا مفيش حد.
رمزي: فتح باب العربيه راكبي يلا
ركبت ساره العربيه.
ركب رمزي وساق العربيه
كانت بص علي طول الطريق قلبها بدق جامد
رمزي:ها تفضلي بص ليا كده كتير.
ساره: اتكسف وبصت من الشباك
رمزي: ضحك ضحكه خفيفه عليها
بي تفكري في ايه؟
ساره: ابدا مفيش ولا حاجه
رمزي: ها قولي قولي اللي جوكي
ساره: يعني بفكرة ازاي حضرتك اختر اني ابقا مراتك رغم اني بنت بسيطه عايشه في حاره وحضرتك
رمزي: وفيها اي يعني عايشه في حاره
انا بحبك ومش هام انك عايشه فين
واقف العربيه بص في عينيها
انا كنت بحول التهرب منك كنت بحاول مش اركز معاكي بس انتي فيكي حاجه بي تشدني ليكي كل لما بص في عينك بحسه بي حاجه غريبه عينيكي فيها ساحر غريبه
شفايفك وانتي بتكلمي بقا نفسي....
تعرفي: قدا ايه بكون مضايق لما تكوني واقف مع حد في الشركه وقت الاجتماع والكل بمدح فيكي بقا عاوز اقوم اضرب الكل
ساره انا بحبك بشكل مش تخلي
ساره: كانت بص في عينا وكانت عينها مدمع مش مصدقه اللي بي تسمع حاسه انها بتحلم
رمزي: سرحانه في اي يا عيوني انتي
ساره: ها انا حاسه اني في حلم
رمزي : لا حقيقه يا عيوني تحبي تأكيدي ان ده حقيقه
ساره: بصت لي بستغرب
هو قرب منها مسك وشها قرب من شفايفها طبع بوسه رقيها عليها خلت قلبها يدق بقوة بعد عنها عشان تاخد نفسها
رمزي كده صدقتي ولا لسه
ساره: بحرج ها لا لا صدقت خلاص وش ها احمر اكتر
هو ابتسم. جاه عشان يدور العربيه بس للاسف العربيه مش كانت بدور.
رمزي: يا خبر ابيض العربيه مش بدور شكلها عطلت باين كده ها نقضي الليل كله هنا
ساره: ها انت بتقول ايه انت بتهزر صح
رمزي: ههههه طيب خلاص مش تخافي. خليكي قاعده في العربيه وانا هنزل اشوف كده يمكن قالي حد يصلح العربيه او تاكس
نزل رمزي من العربيه وساره فضلت قاعده
بعد شويه سمعت صوت خبط على شبك العربيه بصت لقت. ناس بين عليهم الاجرام
ساره انتم مين وعايزين اي
تكلم وحد وقال انزلي يا حلوه من العربيه قاعده لوحدك لي
ساره: ابعد. لو سمحت ومشوا من هنا
تكلم التاني: نمشي ازاي ونسيب القمر كده قاعده لوحده.
الثالث حول فتح العربيه فتح العربيه وشد ساره منها
ساره: سيبوني وانبي بعدو عني
الربع نسيكم. اي يا قمر. حط ايد على خدها.
هي كانت ابتعد بخوف شديد وكانت بتعيط
قرب الاول منها وشدها من البلوزة اللي تقطع منها
بص ليها نظرت وقحه.
ساره: حولت تدري نفسها
كان بقرب منها. بس في ايد مسكته جامد لف عشان يشوف مين. لقا بنت تانيه واقف كانت لبسه جاكت اسود وبنطلون اسود وكان شعرها عمل ديل حصان وعينها كانت بي تلمع لمعه غريبه
اتكلمت: سبها
اتكلم الشخص وانتي طلعي مين يا حلوه
اتكلمت تاني قولت سبها سيب البنت احسن ليك
ضحك الشخص الثاني. نسبها لي بس. اي رايك تجي انتي كمان معانا
ضحك الشخص الثالث
هي لحظت ان بلوزة البنت تقطعت
خلعت الجاكت. وكانت لبسه تحت منه توب قصير بي اللون الاسود
قربت من البنت وحطت. الجاكت عليها
صفر الربع: اوبا بقا ده حلوات. خلاص قرب منها وكان.
لكن في لحظه واحده كانت تلوي درعه للي ورا
انتم اللي جابتو للي نفسكم
بقت بتضرب فيها من كل ناحية
ساره: كانت واقفه مبهور من البنت اللي قدامها
كانو الاربع شباب مرين على الارض
قربت البنت من ساره اللي كانت واقفه خايفه.
انتي كويسه يا انسه
ساره: بصوت بكي كويسه الحمدلله. شكرا ليكي بجد
العفو: انا اسمي ليان لي لي
ساره: وانا اسمي ساره
ليان : عاشت الاسامي يا جميل. بس قولي لي واقفه لوحدك هنا
ساره : العربيه عطلت واي
ايجي رمزي مش اخد باله من ليان اللي كانت واقفه
رمزي: ساره: مالك اي اللي حصل نزلتي لي من العربيه اي اللي عمل فيكي كده
ساره: حكت ليها على اللى حصل
ساره: لو الانسه مش كانت جات في الوقت ده كنت زماني دلوقتي قلتها وكانت تبكي و بتشور ناحية البنت
لف رمزي عشان يشوف مين
رمزي: مش معقول: ليان لي لي. انتي هنا
ليان: زيزو هو انت قربت منه حضنتها. قدام ساره اللي مش كانت فاهمه حاجه
بعد رمزي عن ليان وقام ضربها على قفاها
يخربيتك عقلك يا لي لي
ليان: وهي حطت. ايديها على قفاها انت تضربني. بي. القف عين عينك كده.
رمزي: بتعملي اي هنا؟
ليان أبداً كنت بتمشي عادي يعني
انت بتعمل ايه ومين دي
رمزي: اه دي ساره خطبتي
ليان: نعم انت خطبت ومش قولتي. اخص اخص عليكي بق دي اخرت العيش والملح
رمزي: يا بنت اهدي انا لسه هروح اتقدم ليها انا لسه مكالمة ادهم. انهارده وقولت ليا عشان يبقي معايا وكده
ليان : ادهم مش قالي حاجه ابن ال............ يلا بقا مش عاوزه غلط في جوزي حبيبي وقرة عين
ساره : ينهار ابيض ده كلو ومش عاوزه تغلطي. فيا
ليان: هو انا كده غلطت
رمزي: ههههه لا خلاص ربنا يصبرك يا ادهم.
ليان: انتم رايحين فين كده
رمزي: كنا مروحين من الشركه بس العربيه وقفت مره واحده مش عارف لي ومفيش اي حد يصلحها
ليان: طيب تعالو وصلكم. بي العربيه
رمزي: تمام تعالي يا ساره
ساره: مشيت معاهم.
ركب رمزي وساره مع ليان
رمزي: ها نوصل ساره الاول البيت اوك
ليان اوك: تمام العنوان فين
قالت ساره العنوان.........
بعد مرور الوقت كانت ليان واقف في حاره شعبية قدام بيت بسيطه
ليان: وصلنا مش كده
ساره : بحرج. ايوه هو ده البيت
ابتسمت ليان محرجه من اي بس يا بنتي عادي
ساره: لا أبداً مفيش حاجه شكرا ليكي
ليان: العفو علي ايه
ابتسمت ساره وكانت لسه ها تخلع الجاكت
ليان: بتعملي ايه خلي الجاكت معاكي
رمزي: بص ليها خالي الجاكت معاكي يا ساره
ساره: بس. ليان مفيش مشكله اكيد يعني متطلعي البيت كده
ساره: شكرا للي حضرتك
ليان: لا اكد ازعل منك بلاش شكرا وبلاش حضرتك دي اسمي لي لي
رمزي: يلا يا ساره اطلعي وخليا بالك من نفسك
ساره: حاضر مع السلامه
ليان: مع السلامه
طلعت ساره البيت
كانت ليان لسه واقفه بي العربيه بصت للي رمزي اللي كان بص عل ساره بعد ما طلعت واختفت من قدام
ليان: نمشي احنا بقا ولا ايه
رمزي: ايوه
اتحركت ليان بي العربيه
بعد مرور الوقت كانت وصلت رمزي الفيلا
رمزي: شكرا يا لي لي
ليان: العفوا علي اي بس بس قولي هي ساره عارف انت مين كويس حكيت ليها عن حياتك
رمزي: بصراحه لا مش قولت ليها حاجه
ليان: لزم تقولها انت مين احكي ليها كل حاجه.
رمزي: هعمل كده فعلا.
ليان: تمام ربنا يوفقك
رمزي: اللهم آمين
نزل رمزي من العربيه وسلم على ليان
....................................................
في فيلا اللوء جمال.
في فيلا اللواء جمال…
كان هايون قاعد على الأرض قدام التلفزيون، مركز في فيلم أكشن، والفشار حواليه على الترابيزة.
فتحت ليان باب الفيلا ودخلت.
خطواتها كانت سريعة شوية… بس بتحاول تبان عادية.
أول ما شافها… رفع عينه بالراحة:
هايون:
أخيرًا رجعتي…
قربت منه وهي بتخلع الجزمة، ووقفت جنبه.
هايون كان هيكمّل كلام… لكنه فجأة ركّز في خدها.
اتسعت عيونه.
هايون:
ليان…
وجهك… هنا…
(يشاور على خدّه)
في دم قليل… جرح صغير… ماذا حدث؟
ليان رفعت إيدها ولمست الجرح بلمسة سريعة… كانت ناسية أصلاً إنه موجود.
ليان:
آه… ده؟
ولا حاجة… خربوش بسيط… حصل وأنا بساعد بنت كانت في موقف وحش.
هايون قرب منها أكتر… ملامحه بقت أقلق من الأول.
هايون:
بنت؟
موقف وحش…
أنتم البشر غريبون… أنتم دائمًا تضربون… لماذا؟!
ضحكت ليان بخفة رغم التعب:
ليان:
ههههه موش كل البشر كده، يا هايون…
وبعدين أنا بخير، متقلقش.
هايون سرح ثانية في جرحها… وبعدها عيناه نزلت لتحت.
هايون:
الجاكت الأسود…
أين هو؟
أنتِ خرجتي بيه… الآن ليس.
ليان:
(تتنهد بخفة)
ادّيته للبنت… كانت محتاجة أكتر مني.
هدومها اتقطعت… ومكانش ينفع تروح كده.
رفع هايون حاجبيه بقلق مضاعف.
هايون:
يااااا الله…
لو أدهم عرف إنك خلعتي الجاكت…
ماذا سيحدث؟
هو يغضب…
يغضب كثيرًا!
ضحكت ليان، ورمت شعرها ورا كتفها.
ليان:
ههههههه
مين بس يقول لِـ أدهم؟
أنا؟
ولا إنت؟
ولا القط بتاع الجيران؟
هايون بص لها بجدية مضحكة.
هايون:
أنا لا أقول…
لكن…
أدهم يعرف دائمًا…
هو عنده…
(يحرّك يده في الهواء بطريقة غريبة)
حاسة مرعبة!
ليان قعدت جنبه على الأرض وضحكت أكتر.
ليان:
يا عم هبّل… ده أدهم مش سوبرمان.
وبعدين… الجاكت يتعوّض…
لكن البنت دي؟
هي لو أذوها… كان زماني بموت دلوقتي من تأنيب الضمير.
هايون بص لها للحظة… نبرة صوته هديت جدًا.
هايون:
أنت قلبك… مش طبيعي.
أنت… طيبة أكثر من لازم.
ليان ابتسمت بخفوت…
وفي عينيها لمعة تعب… ولمعة رضا في نفس الوقت.
ليان:
وكفاية بقى حكم… هتتفرج على الفيلم ده ولا أعمل سكيب؟
هايون رجّع الفيلم وقال:
هايون:
اجلسي…
لكن…
لو وجهك وجعه…
قوليني…
أنا يأتي بثلاجة ثلج.
ليان انفجرت ضحك مرة تانية.
هايون: بص عليها بغضب ايها المجنونة
#فتاة_الذئب_الاسود
#بقلم_بسمله_فتحي
#الحلقه_31
